Hoe voer ik mijn Welsh in topconditie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Hoe voer ik mijn Welsh in topconditie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:00

Viviana, het ging niet alleen om kleine pony's hier.
Maar jou pony krijgt al meer krachtvoer dan mijn pony van 1.40m....
Die staat wel lekker op stro en krijgt veel hooi. Lekker bezig zijn, goed voor de vertering.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:41

Melanie5 schreef:
Vivana: waarom voer je zemelen? Als er 1 nutteloos voer is, is dat het wel. Er zit niets in, de mineralen verhouding in zemelen is zo scheef als wat. Het haalt de balans tussen calcium en magnesium in de war.
Daarnaast vind ik je verdeling ruwvoer/krachtvoer verkeerd. 2 kilo voer en maar wat plukjes hooi? Ik zou dat eens gaan omdraaien. De reden dat hij naar voer zoekt in een stro stal is omdat hij te weinig ruwvoer binnen krijgt.

Nou heel simpel,waarom zemelem..Fellow eet zich klem als hij de kans krijgt, vandaar zemelen en wortels omdat daar dus niks inzit.En je moet GOED lezen...géén 2kg krachtvor PER DAG dat is nog geen kilo! (een kiloschep meusli weegt geen kilo).Te veel hooi daar krijgt hij zo'n dikke hangbuik van en dat is geen gezicht voor een pony die dagelijks onder 't zadel bereden wordt.
Dus helaas voor mijn pony geen stal met stro en niet te veel hooi.
(in tegenstelling tot onze sportpaarden, die sttan op sportbrok,meusli en stro en veel hooi).
Afbeelding
Vinden jullie hem er slecht uitzien?? Zo is ie nog steeds....voor mij niet dikker

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:23

Het is natuurlijk heel verschillend per pony, maar over het algemeen staan de jonge dingen hier 3-kwart jaar op vol land en worden niet bijgevoerd. Erg goed land, zodoende.

Op stal, nu in de winter krijgen ze 's avond's kuil en 's ochtend's kuil. Dit is hele beste kuil, krijgen ze niet veel van. In combinatie met brok, aangepast op situatie. Lachen

Als een pony eens bevangen is geweest gebeurd het makkelijk weer, maar dat zal ook per pony verschillen. Of het erfelijk is weet ik niet, elke pony zal wel een bepaalde gevoeligheid voor het fructaan hebben en dus zal de ene pony sneller hoefbevangen raken dan een ander.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 13:50

vivana schreef:
Nou heel simpel,waarom zemelem..Fellow eet zich klem als hij de kans krijgt, vandaar zemelen en wortels omdat daar dus niks inzit.En je moet GOED lezen...géén 2kg krachtvor PER DAG dat is nog geen kilo! (een kiloschep meusli weegt geen kilo).Te veel hooi daar krijgt hij zo'n dikke hangbuik van en dat is geen gezicht voor een pony die dagelijks onder 't zadel bereden wordt.
Dus helaas voor mijn pony geen stal met stro en niet te veel hooi.
(in tegenstelling tot onze sportpaarden, die sttan op sportbrok,meusli en stro en veel hooi).
Vinden jullie hem er slecht uitzien?? Zo is ie nog steeds....voor mij niet dikker

Wanneer je je pony elke dag rijdt krijgt het echt geen hangbuik van onbeperkt ruwvoer.
Afbeelding
Wanneer het hooi te rijk is kun je het ook gewoon opmengen met stro.
Één schep muesli vind ik al heel behoorlijk en de mijne zouden er stuitergek van worden.

Vroeger reed ik met shetten en om die goed aan het werk te krijgen moest ik ze wel heel krap houden in het voer, ook ruwvoer. Maar als een pony goed wil werken is dat niet nodig.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:30

Hahaha ik zou wel willen dat die van ons wat loperiger werdt.
Dat is dus niet zo.
Hij is onwijs braaf en absoluut niet eigenwijs ,hij doet altijd braaf zijn dingetjes..(vandaar de muslie met haver) Knipoog

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:43

Is er iemand die ervaring heeft met "Muscle Build"? Dit is van Pavo, maar misschien hebben andere merken ook wel een vergelijkbaar iets?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:17

Regtur, ik heb een variant wel gevoerd aan mijn KWPNer. Die werd er vooral knetterheet van, maar bouwde helaas geen bespiering op. Equitop Myoplast werkte beter en daar werden de paarden ook nog soepeler van.
Hou er rekening mee als je het wilt proberen dat Pavo Muscle Build gamma-oryzanol bevat en voor keuringen en wedstrijden dus tijdig gestopt moet worden omdat het op de dopinglijst staat Lachen

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:47

bedankt voor je antwoord! Dan gaan we dat maar niet gebruiken!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 03:59

regtur schreef:

Dat lijkt me inderdaad niet onverstandig.

Gebeurt het uberhaupt wel eens dat er een dopingcontrole gehouden wordt met een keuring?
Het kan als ik over het bestaan van dit soort voeders hoor misschien niet onverstandig zijn.
Je kunt met verboden middelen natuurlijk een paard op velerlei manieren beter voor stellen dan het werkelijk is.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:32

BlackDevils schreef:
regtur schreef:

Dat lijkt me inderdaad niet onverstandig.

Gebeurt het uberhaupt wel eens dat er een dopingcontrole gehouden wordt met een keuring?
Het kan als ik over het bestaan van dit soort voeders hoor misschien niet onverstandig zijn.
Je kunt met verboden middelen natuurlijk een paard op velerlei manieren beter voor stellen dan het werkelijk is.

Ja, dat is zo, maar met niet verboden middelen gebeurt dat ook. Ieder die naar de keuring gaat, doet zijn best eruit te halen wat er (soms niet) in zit.
Het is allemaal redelijk professioneel en commercieel geworden, en of je wilt of niet je moet wel meedoen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 20:01

Dat dachten de wielrenners ook.
Ik blijf toch maar bij mijn principes...

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:25

er worden hele gekke dingen uitgehaald om eerste te staan, eigenlijk zouden ze dat is moeten doen gewoon af en toe urine testjes ofzo . op de grote shows
hoeveel kampioenen ik niet gezien heb waar nog even spul ingaat voor dat ze de ring in gaan wat niet normaal meer is ......... maar als ik dat weet wil ik best 2de staan als het zo moet..