Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Voeren uit een boekje is wel heel moeilijk, denk ik. Vandaar dat alle (meer of minder coherente) adviezen hier in diezelfde categorie vallen. Hoe dan ook moet je je pony begrijpen. De ene pony wordt moddervet van hetzelfde dieet dat een andere pony broodmager laat.
cuneracobs schreef:als ponys show klaarmaken niet je prioriteit is en het verleden nog niet heeft uitgewezen dat je een pony keuringsklaar neer kan zetten , waarom reageren sommige dan op de vragen die gesteld worden met betrekking tot het keuringsklaarmaken?? er worden seriuuze vragen gesteld, word op gereageerd door verschillende die het vaker ( meeste met erg veel succes) doen .
ik vind het prima hoe iedereen z'n eigen pony's neerzet of ze nu thuis lopen of in de ring, wil je ze om bepaalde redenen anders voeren en toch in de ring verschijnen dan weetje dat je daardoor misschien minder succes hebt dan dat je wel het dier in conditie gebracht had, en moet je het maar accepteren.
net als al eerder gezegt word iedere pony is anders kwa voeding ik heb er ook nog geen 1 gehad die hetzelfde was.
maar iemand vraagt hoe ze er alles aan kan doen om een pony goed neer te zetten, sorry mar dat red je doorgaans niet met de dingen waar jullie mee aankomen.
en als je sportponys heb moet je het daarbij houden of gewoon een keer seriuus proberen dan zul je zien hoe moeilijk het is om een pony super goed in de ring te krijgen!! en het fabeltje dat je tegen gras niet aan kunt voeren vergeet dat maar helemaal dat is kompleet anders "vol en rond" dan in de ring verwacht word en dan loop je tegen dingen aan zoals een dier wat zich druk maakt en ineens een buik kwijt is!
BlackDevils schreef:PeeWij schreef:Daarom sta je dus altijd achteraan op de keuringen met als commentaar te weinig conditie!
Uiteindelijk kom je er misschien wel achter dat niet alles om jou draait maar het grote geheel juist belangrijk is, of ze nu beter of slechter dan jou zijn.
Respect!
Melanie5 schreef:Peewij schreef:Werk niet voor Hartog, maar ze produceren wel voor Pavo. Om precies te zijn is het een mengeling van 2/3 lucerne en 1/3 grasmix!
Dat is dus geen pure lucerne. Gras MIX = verschillende soorten.
PeeWij schreef:Loolapelooza schreef:Voor mij nog maar eens een herinnering waarom ik ook alweer doorgaans mijn rug naar die compleet zieke, met jaloezie, haat en nijd gevulde paardenwereld heb gedraaid.
Als je zo een afschuw ten opzichte van de paardenwereld hebt, WAAROM REAGEER JE HIER DAN?
joostvangestel schreef:Voor wat de voerzaken betreft: ik denk (hoop) niet dat er hier iemand zit die bang moet zijn dat de dierenbescherming langs kan komen (...)
joostvangestel schreef:Ziet er leuk uit Dineoh! Altijd geweldig om te zien hoeveel plezier mensen met Welsh ponies mogen hebben.
Voor wat de voerzaken betreft: ik denk (hoop) niet dat er hier iemand zit die bang moet zijn dat de dierenbescherming langs kan komen, dus laten we het even gezellig houden. Er bestaat nog steeds geen wet die het voeren van kuilvoer verbiedt. En er bestaat ook geen wet die domheid verbiedt, op welke manier dan ook. Ik neem een goed voorbeeld aan mijn vader, die al 42 jaar ponies heeft. Nog nooit een pony met koliek gehad en maar ooit een merrie bevangen (even afkloppen, dat is ook deels geluk). Dat komt deels door goed voeren, deels door strenge selectie. De bevangen merrie heeft een portie slechte genen van haar vader op dat gebied meegekregen, de eigen stam is daar verder relatief ongevoelig door, mede doordat "verdachte" ponies bij ons altijd snel het veld moesten ruimen. Overigens zal die vader van mij nog altijd adviezen inwinnen over voeren, want het blijft een interessant onderwerp, waarover je altijd iets kunt leren.
Westernfreak schreef:[Ik gooi de knuppel toch nog even in het hoenderhok...op shows heb ik toch echt wel pony's gezien die niet achteraan liepen, maar wel dusdanig in overconditie waren, dat het misschien ook wel onder de noemer "mishandeling" mag vallen. Te dik is net zo slecht als te dun, alleen vinden mensen het er beter uitzien, dus wordt het gewoon al snel gebagatelliseerd tot "mooi gevuld" of "gezond".
PeeWij schreef:Westernfreak schreef:[Ik gooi de knuppel toch nog even in het hoenderhok...op shows heb ik toch echt wel pony's gezien die niet achteraan liepen, maar wel dusdanig in overconditie waren, dat het misschien ook wel onder de noemer "mishandeling" mag vallen. Te dik is net zo slecht als te dun, alleen vinden mensen het er beter uitzien, dus wordt het gewoon al snel gebagatelliseerd tot "mooi gevuld" of "gezond".
Daarom loop je zelf toch op shows met je protest tegen het gewicht van pony's! Met welk effect: geen effect!
PeeWij schreef:Westernfreak schreef:[Ik gooi de knuppel toch nog even in het hoenderhok...op shows heb ik toch echt wel pony's gezien die niet achteraan liepen, maar wel dusdanig in overconditie waren, dat het misschien ook wel onder de noemer "mishandeling" mag vallen. Te dik is net zo slecht als te dun, alleen vinden mensen het er beter uitzien, dus wordt het gewoon al snel gebagatelliseerd tot "mooi gevuld" of "gezond".
Daarom loop je zelf toch op shows met je protest tegen het gewicht van pony's! Met welk effect: geen effect!
Blijkbaar omdat hier heel veel mensen nog steeds als showconditie VET lezen. Die zelfde mensen denken ook nog steeds dat je op vrijdagavond een dier uit het land kunt trekken om op zaterdag te showen. Ja dan ben je een grasbuik idd de volgende dag kwijt.
Dyonne schreef:Ik heb ook weleens pony's (zeker in de sectie A) vooraan zien lopen die ik veels te zwaar vond, en die toonden gangen die bij mij ver onder de maat zouden wezen. Geen idee of ze in normale conditie wel goed hadden gelopen, maar ik had deze niet voorop gezet.
Dyonne schreef:Joost, in hoeverre zit bevangenheid in de genen?
PeeWij schreef:Voordat je reageert, ga even info verzamelen. Lucerne en Grasmix zijn beide een soort ruwvoer geproduceerd en op de markt gebracht door Hartog. Dit gecombineerd is Pavo Daily Plus geworden!
PeeWij schreef:Blijkbaar omdat hier heel veel mensen nog steeds als showconditie VET lezen. Die zelfde mensen denken ook nog steeds dat je op vrijdagavond een dier uit het land kunt trekken om op zaterdag te showen. Ja dan ben je een grasbuik idd de volgende dag kwijt.
joostvangestel schreef:met een lepeltje voeren is ook van de zotte, je kan wel degelijk ook te weinig voeren
joostvangestel schreef:Mevrouw Mountain-Mc Naught (Twyford, dochter van Clan) zei ooit eens dat alles erfelijk was. Aanleg tot bevangenheid en aanleg tot vetzucht zit wel degelijk in de genen.