[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:29

als ponys show klaarmaken niet je prioriteit is en het verleden nog niet heeft uitgewezen dat je een pony keuringsklaar neer kan zetten , waarom reageren sommige dan op de vragen die gesteld worden met betrekking tot het keuringsklaarmaken?? er worden seriuuze vragen gesteld, word op gereageerd door verschillende die het vaker ( meeste met erg veel succes) doen .

ik vind het prima hoe iedereen z'n eigen pony's neerzet of ze nu thuis lopen of in de ring, wil je ze om bepaalde redenen anders voeren en toch in de ring verschijnen dan weetje dat je daardoor misschien minder succes hebt dan dat je wel het dier in conditie gebracht had, en moet je het maar accepteren.
net als al eerder gezegt word iedere pony is anders kwa voeding ik heb er ook nog geen 1 gehad die hetzelfde was.

maar iemand vraagt hoe ze er alles aan kan doen om een pony goed neer te zetten, sorry mar dat red je doorgaans niet met de dingen waar jullie mee aankomen.
en als je sportponys heb moet je het daarbij houden of gewoon een keer seriuus proberen dan zul je zien hoe moeilijk het is om een pony super goed in de ring te krijgen!! en het fabeltje dat je tegen gras niet aan kunt voeren vergeet dat maar helemaal dat is kompleet anders "vol en rond" dan in de ring verwacht word en dan loop je tegen dingen aan zoals een dier wat zich druk maakt en ineens een buik kwijt is!

iedereen doet het (gelukig) op z'n eigen manier maar wees dan ook eerlijk naar de resultaten toe , ookal vind je het zelf goed is het ook succes vol????????????

en niemand hier propt zijn pony's vol met troep als een dier geen goede voeding heeft (dus troep??) kan er nooit een mooie glanzende volle pony in de ring staan vergeet dat niet!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:02

Jongens waar gaat dit over... Ik dacht eerst: he wat intressant, even lezen.. En dan is er weer zware discussie / ruzie tussen een en ander. Het blijft toch hetzelfde altijd bij de paarden mensen, de een denk t toch altijd beter te weten dan de ander. Ieder z'n eigen mening toch?? Ook al denk je wat een onzin, je pikt er tussen uit wat je intressant vind en de rest laat je lekker aan je voorbij waaien.

Persoonlijk ben ik geen fan van natte kuil en snijmais bij pony's. Het vele krachtvoer ben ik ook niet zo van, behalve de merriebrok in de laatste 2 maanden van de dracht. In het voorjaar en de zomer voer ik zelfs helemaal niets aan krachtvoer bij, maar dit omdat mijn pony's in een weide staan. Het gras is bij ons in Noord-Holland vrij rijk aan voedingsstoffen. In de herfst en winter bestaat het rantsoen puur uit ruwvoer ( Hartog Lucerne en hoge kwaliteits hooi ), een beetje onderhoudsbrok en ter afwisseling af en toe wat slobber met levertraan. En zoals ik zei de laatste 2 maanden van de dracht een half tot een heel kilo merrie brok per dag. Gaat al jaren goed zo.

Sommige fokkers voeren voor het keuringsklaar maken bij de gekke af vind ik. Ik noem geen namen, maar ik heb een aantal keren mee gelopen voor het keuringsklaar maken bij een wel bekende fokker hier in Nederland. Die gaf gewoon onbeperkt muesli, en de pony's (merrie's) vraten t niet eens allemaal op. En daar zet ik dan wel vraagtekens bij.

Citaat:
Voeren uit een boekje is wel heel moeilijk, denk ik. Vandaar dat alle (meer of minder coherente) adviezen hier in diezelfde categorie vallen. Hoe dan ook moet je je pony begrijpen. De ene pony wordt moddervet van hetzelfde dieet dat een andere pony broodmager laat.

Wat Joost hier zegt ben ik het helemaal mee eens, het is helemaal afhankelijk van de pony.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:33

cuneracobs schreef:
als ponys show klaarmaken niet je prioriteit is en het verleden nog niet heeft uitgewezen dat je een pony keuringsklaar neer kan zetten , waarom reageren sommige dan op de vragen die gesteld worden met betrekking tot het keuringsklaarmaken?? er worden seriuuze vragen gesteld, word op gereageerd door verschillende die het vaker ( meeste met erg veel succes) doen .

ik vind het prima hoe iedereen z'n eigen pony's neerzet of ze nu thuis lopen of in de ring, wil je ze om bepaalde redenen anders voeren en toch in de ring verschijnen dan weetje dat je daardoor misschien minder succes hebt dan dat je wel het dier in conditie gebracht had, en moet je het maar accepteren.
net als al eerder gezegt word iedere pony is anders kwa voeding ik heb er ook nog geen 1 gehad die hetzelfde was.

maar iemand vraagt hoe ze er alles aan kan doen om een pony goed neer te zetten, sorry mar dat red je doorgaans niet met de dingen waar jullie mee aankomen.
en als je sportponys heb moet je het daarbij houden of gewoon een keer seriuus proberen dan zul je zien hoe moeilijk het is om een pony super goed in de ring te krijgen!! en het fabeltje dat je tegen gras niet aan kunt voeren vergeet dat maar helemaal dat is kompleet anders "vol en rond" dan in de ring verwacht word en dan loop je tegen dingen aan zoals een dier wat zich druk maakt en ineens een buik kwijt is!

Berry helemaal mee eens! En degene die hier dan hun "ervarings"adviezen geven. Graag tot in de showring, beginnend op 3 april in Belgie! Tot dan! :D

Even terugkomend op de reactie of ik wel vooraan loop: vorig jaar 3 eigen pony's geshowed 14 strikken en 3 kampioenschappen mee naar huis en niet lager gestaan als de 2de plaats. Daarnaast nog diverse kampioenschappen binnen gehaald met liveries.
Laatst bijgewerkt door PeeWij op 11-02-10 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:37

BlackDevils schreef:
PeeWij schreef:
Daarom sta je dus altijd achteraan op de keuringen met als commentaar te weinig conditie! :(:)

Uiteindelijk kom je er misschien wel achter dat niet alles om jou draait maar het grote geheel juist belangrijk is, of ze nu beter of slechter dan jou zijn.
Respect!

Respect heb ik voor iedereen die iets presteert binnen de Welshwereld. Hoe was het gezegde ook alweer. Respect moet je verdienen!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:49

Melanie5 schreef:
Peewij schreef:
Werk niet voor Hartog, maar ze produceren wel voor Pavo. Om precies te zijn is het een mengeling van 2/3 lucerne en 1/3 grasmix!

Dat is dus geen pure lucerne. Gras MIX = verschillende soorten.

Voordat je reageert, ga even info verzamelen. Lucerne en Grasmix zijn beide een soort ruwvoer geproduceerd en op de markt gebracht door Hartog. Dit gecombineerd is Pavo Daily Plus geworden!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:56

Moge duidelijk zijn dat ik niet voor de keuring ben aan het voeren dus mijn rantsoen slaat daar ook niet op. Iedereen was aan het opsommen hoe hij/zij voerde en ik vind het wel interessant om dat met z'n allen te vergelijken.

PeeWij, ik twijfel er niet aan dat je voor jezelf goed hebt uitgemaakt wat je wil en hoe je dat wil bereiken. Maar ik hou er absoluut niet van dat mensen dan vervolgens uiterst arrogant uit de hoek komen, zichzelf hoog op een voetstuk plaatsen en alles wat niet in het straatje past afbreken.
Voor mij nog maar eens een herinnering waarom ik ook alweer doorgaans mijn rug naar die compleet zieke, met jaloezie, haat en nijd gevulde paardenwereld heb gedraaid. Je bent er een mooi voorbeeld van met je hele houding. Nou mag je nog alle prijzen van de wereld winnen, respect verdien je van mij niet door prestatie, maar door presentatie van jezelf.

Aangezien je bekend bent met spreuken heb ik nog een leuke voor je.
Bescheidenheid siert de mens.

Ik ben er helemaal klaar mee, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en voor de rest zal het me werkelijk aan m'n reet roesten. Ik ga nog een beetje van mijn pony's en hun bolle buik genieten. Dit topic is toch naar de kl*ten.

:wave: :wave:

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:21

Wat zou het toch fijn zijn indien iedereen respect én verdraagzaamheid aan de dag zou leggen voor iedereen.
Wat maakt het nu uit of iemand op een andere manier zijn dieren voedert of berijd? Voornaamste is het plezier en de vriendschap die men eraan geniet. Ik heb eerder de indruk dat het gaat om concurrentiedrang. Ik heb hier een nederlandse welsh cob fokker op bezoek gehad die kloeg over de commentaar die men op zijn splinternieuw hengstveulen had gegeven en ik heb hem dan nog getroost. Als ik in hem een concurrent had gezien had ik hem nog dieper kunnen duwen. Fijn dat iemand het fantastisch doet in de showring, maar bederf a.u.b. niet het plezier van mee te dingen voor de anderen, anders zou u op de lange duur weleens alleen in de ring kunnen staan en dàt is ook niet fijn. Trouwens zo'n houding wordt u toch niet in dank afgenomen.
Dit is een mening recht uit het hart en zonder kwade bedoeling, maar als iemand het nodig vind om hierop agressief te antwoorden, die doet maar.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:26

Loolapelooza schreef:
Voor mij nog maar eens een herinnering waarom ik ook alweer doorgaans mijn rug naar die compleet zieke, met jaloezie, haat en nijd gevulde paardenwereld heb gedraaid.

Als je zo een afschuw ten opzichte van de paardenwereld hebt, WAAROM REAGEER JE HIER DAN? :O

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:01

PeeWij schreef:
Loolapelooza schreef:
Voor mij nog maar eens een herinnering waarom ik ook alweer doorgaans mijn rug naar die compleet zieke, met jaloezie, haat en nijd gevulde paardenwereld heb gedraaid.

Als je zo een afschuw ten opzichte van de paardenwereld hebt, WAAROM REAGEER JE HIER DAN? :O

Omdat IEDEREEN hier welkom is !

Dineoh

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:18

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:30

Ziet er leuk uit Dineoh! Altijd geweldig om te zien hoeveel plezier mensen met Welsh ponies mogen hebben.

Voor wat de voerzaken betreft: ik denk (hoop) niet dat er hier iemand zit die bang moet zijn dat de dierenbescherming langs kan komen, dus laten we het even gezellig houden. Er bestaat nog steeds geen wet die het voeren van kuilvoer verbiedt. En er bestaat ook geen wet die domheid verbiedt, op welke manier dan ook. Ik neem een goed voorbeeld aan mijn vader, die al 42 jaar ponies heeft. Nog nooit een pony met koliek gehad en maar ooit een merrie bevangen (even afkloppen, dat is ook deels geluk). Dat komt deels door goed voeren, deels door strenge selectie. De bevangen merrie heeft een portie slechte genen van haar vader op dat gebied meegekregen, de eigen stam is daar verder relatief ongevoelig door, mede doordat "verdachte" ponies bij ons altijd snel het veld moesten ruimen. Overigens zal die vader van mij nog altijd adviezen inwinnen over voeren, want het blijft een interessant onderwerp, waarover je altijd iets kunt leren.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:09

joostvangestel schreef:
Voor wat de voerzaken betreft: ik denk (hoop) niet dat er hier iemand zit die bang moet zijn dat de dierenbescherming langs kan komen (...)

Ik gooi de knuppel toch nog even in het hoenderhok...op shows heb ik toch echt wel pony's gezien die niet achteraan liepen, maar wel dusdanig in overconditie waren, dat het misschien ook wel onder de noemer "mishandeling" mag vallen. Te dik is net zo slecht als te dun, alleen vinden mensen het er beter uitzien, dus wordt het gewoon al snel gebagatelliseerd tot "mooi gevuld" of "gezond".

Een goede showconditie is imo een dusdanige conditie dat het dier nog niet te dik is. Gelukkig heb ik in de loop der jaren ook (steeds meer) pony's gezien die in de voorste regionen eindigden en die wèl in een mooie showconditie waren.

N.a.v. het onderzoek naar insulineresistentie, waar de welsh het ras was waar dit het vaakst voorkwam, vraag ik me ook af in welke mate we als fokker er iets aan kunnen doen om het ras gezond te houden. Zal de oorzaak echt alleen in natuurlijke aanleg liggen ? Of maken we de welshpony populatie met ons eigen voerbeleid gewoon ziek ?

Misschien zijn bepaalde bloedlijnen er net als bij laminitis wel gevoeliger voor dan andere bloedlijnen ?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:07

joostvangestel schreef:
Ziet er leuk uit Dineoh! Altijd geweldig om te zien hoeveel plezier mensen met Welsh ponies mogen hebben.

Voor wat de voerzaken betreft: ik denk (hoop) niet dat er hier iemand zit die bang moet zijn dat de dierenbescherming langs kan komen, dus laten we het even gezellig houden. Er bestaat nog steeds geen wet die het voeren van kuilvoer verbiedt. En er bestaat ook geen wet die domheid verbiedt, op welke manier dan ook. Ik neem een goed voorbeeld aan mijn vader, die al 42 jaar ponies heeft. Nog nooit een pony met koliek gehad en maar ooit een merrie bevangen (even afkloppen, dat is ook deels geluk). Dat komt deels door goed voeren, deels door strenge selectie. De bevangen merrie heeft een portie slechte genen van haar vader op dat gebied meegekregen, de eigen stam is daar verder relatief ongevoelig door, mede doordat "verdachte" ponies bij ons altijd snel het veld moesten ruimen. Overigens zal die vader van mij nog altijd adviezen inwinnen over voeren, want het blijft een interessant onderwerp, waarover je altijd iets kunt leren.

Joost je hebt het weer eens niet gesnapt.
Blijkbaar zitten er hier mensen die beweren dat ze met een lepeltje voer hun dieren in showconditie kunnen krijgen.
Of zoals veel mensen zeggen. "Die van mij wordt dik van lucht" JA daag maak dat maar iemand anders wijs!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:08

Westernfreak schreef:
[Ik gooi de knuppel toch nog even in het hoenderhok...op shows heb ik toch echt wel pony's gezien die niet achteraan liepen, maar wel dusdanig in overconditie waren, dat het misschien ook wel onder de noemer "mishandeling" mag vallen. Te dik is net zo slecht als te dun, alleen vinden mensen het er beter uitzien, dus wordt het gewoon al snel gebagatelliseerd tot "mooi gevuld" of "gezond".

Daarom loop je zelf toch op shows met je protest tegen het gewicht van pony's! Met welk effect: geen effect!
Blijkbaar omdat hier heel veel mensen nog steeds als showconditie VET lezen. Die zelfde mensen denken ook nog steeds dat je op vrijdagavond een dier uit het land kunt trekken om op zaterdag te showen. Ja dan ben je een grasbuik idd de volgende dag kwijt.

Nogmaals welshpony's showen is topsport en voor topsport heb je de juiste instelling en genen nodig.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:14

PeeWij schreef:
Westernfreak schreef:
[Ik gooi de knuppel toch nog even in het hoenderhok...op shows heb ik toch echt wel pony's gezien die niet achteraan liepen, maar wel dusdanig in overconditie waren, dat het misschien ook wel onder de noemer "mishandeling" mag vallen. Te dik is net zo slecht als te dun, alleen vinden mensen het er beter uitzien, dus wordt het gewoon al snel gebagatelliseerd tot "mooi gevuld" of "gezond".

Daarom loop je zelf toch op shows met je protest tegen het gewicht van pony's! Met welk effect: geen effect!

En ik protesteer nog steeds :D
Laatst bijgewerkt door Westernfreak op 11-02-10 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:45

Ik denk dat de DB weinig kan tegen lui die ponies met emmers tegelijk voeren. Als de DB constateert dat er (te) veel ponies bevangen zijn, dan kunnen ze natuurlijk wel iets. Ze kunnen dus hooguit aan symptoombestrijding doen (en dat is maar goed ook).

Ik ken een fokker die een hoop ponies bevangen had, gewoon van de wei, omdat hij wat van de beste weiden van het land heeft. De DB kwam langs en heeft hem flink te pakken gehad. Eerder had hij dat probleem niet, aangezien zijn eerdere ponies simpelweg soberder waren en zich niet een ongeluk aten. Daarnaast konden ze dat extra vet veel beter verdragen. Dus de DB kan niks met het feit dat een pony overgewicht heeft, maar wel als de pony daar duidelijk overlast van heeft door een (ernstige) ziekte.

het overgewicht probleem bestaat al vele decennia, ik ken andere fokkers waar jaarlijks een topmerrie doodging door hyperlipemie of door bevangenheid. Geen van beide leuke dingen :n

Overigens ken ik in recente jaren al twee ponies die zwaar gestraft werden vanwege hun overgewicht, dus de zaken gaan al wel de goede kant op.

PS: met een lepeltje voeren is ook van de zotte, je kan wel degelijk ook te weinig voeren.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:06

Leuke en mooie pony's Dineoh, heb je vast veel plezier van! :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:48

PeeWij schreef:
Westernfreak schreef:

Blijkbaar omdat hier heel veel mensen nog steeds als showconditie VET lezen. Die zelfde mensen denken ook nog steeds dat je op vrijdagavond een dier uit het land kunt trekken om op zaterdag te showen. Ja dan ben je een grasbuik idd de volgende dag kwijt.

Dit gaat anders best goed. :P
En ja, tuurlijk dient er dan op de keuringsdag wel ruwvoer in de buik als vulling te zitten.
Maar kilo's brok is mijn inziens niet nodig.

Ik heb ook weleens pony's (zeker in de sectie A) vooraan zien lopen die ik veels te zwaar vond, en die toonden gangen die bij mij ver onder de maat zouden wezen. Geen idee of ze in normale conditie wel goed hadden gelopen, maar ik had deze niet voorop gezet.

Maar gelukkig hebben we allemaal andere prioriteiten en doelen.
En het belangrijkste is denk dat we elkaar allemaal in waarde laten, hoe een ieder iets ook aan wil pakken.
Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Joost, in hoeverre zit bevangenheid in de genen?
Ik vind het eigenlijk wel interessante materie, maar is hier daadwerkelijk iets van bekend?
Of is dit meer een gedachte?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:01

Dyonne schreef:
Ik heb ook weleens pony's (zeker in de sectie A) vooraan zien lopen die ik veels te zwaar vond, en die toonden gangen die bij mij ver onder de maat zouden wezen. Geen idee of ze in normale conditie wel goed hadden gelopen, maar ik had deze niet voorop gezet.

Gangen, waar gaat het over? We hebben het hier over een rasfokkerij. Rasomschrijving/rasuitstraling. Beweging is iets van een kruisingsfokkerij.
Bij een rasfokkerij gaat het in eerste instantie nog altijd om het plaatje!

Te zwaar, daar hebben we het weer. Keuringsconditie is niet alleen voeren, maar een vorm van topsport. Ook niet iedereen is een Johan of een Marco! Gelukkig moeten er ook mensen zijn voor bij de amateurs. Wat maakt het resultaat uit als we na de wedstrijd ons zelf maar kunnen volgieten met bier. (dat heb ik nog nooit begrepen)

Topsport is een instelling en is bepaald in je genen. Door de juiste kruisingen toe te passen zouden er hier misschien nog vele de juiste genen aan hun zelf kunnen toevoegen. Of zouden we dan een x aantal generaties verder zijn. :+ Let wel op om dit te verkrijgen dan zou je echt outcrosses moeten gaan toepassen!
Helaas is de Welshpopulatie een gesloten fokrichting, dus voor sommige zullen deze genen er nooit ingefokt kunnen worden!
En om bij de woorden van Yorrick te blijven. Wie de schoen past..........

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:13

De beweging hoort anders wel degelijke bij de rasbeschrijving.
En ik ben absoluut wel voor binnen het ras fokken en rasfokkerij. ;)

En klopt dat ik niet puur en alleen voor die paar keuringen in een jaar ga. Al ben ik geregeld op een keuring. ;)
Mijn eigen merrie is driemaal op de keuring geweest (met prima resultaat), en vind dat voldoende.
Ik kan me voorstellen dat mensen de keuringen veel belangrijker vinden en er helemaal voor gaan. Maar dat maakt mijn mening over sommige pony's nog niet anders.
Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik dit jaar in de Cobs vrijwel alleen maar Cobs in mooie keuringsconditie heb gezien.
De A's nu niet zo bekeken, dus daar zal ik geen oordeel over geven.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:19

Dyonne schreef:
Joost, in hoeverre zit bevangenheid in de genen?

Mevrouw Mountain-Mc Naught (Twyford, dochter van Clan) zei ooit eens dat alles erfelijk was. Aanleg tot bevangenheid en aanleg tot vetzucht zit wel degelijk in de genen. Daar hoef je niet zo lang voor rond te kijken. En daar hoef je ook niet zo gek veel ponies voor te hebben. De ene pony kan beter tegen de rijke Nederlandse weiden dan de andere pony.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:57

PeeWij schreef:
Voordat je reageert, ga even info verzamelen. Lucerne en Grasmix zijn beide een soort ruwvoer geproduceerd en op de markt gebracht door Hartog. Dit gecombineerd is Pavo Daily Plus geworden!

Appels en peren zijn ook beide een soort fruit 8)7
Pavo daily plus bevat 42,6% lucerne, dus is het iets anders dan pure lucerne. Daar ging het mij om. Ik wilde iets meer dan alleen lucerne.

PeeWij schreef:

Meestal is wat men showconditie noemt, ook inderdaad VET.
En de volgende regel kan wel hoor :D. In 2006, op de premie keuring in Breukelen. Pony zaterdag ochtend uit het land geplukt, gewassen en een 1e premie halen.

joostvangestel schreef:
met een lepeltje voeren is ook van de zotte, je kan wel degelijk ook te weinig voeren

Kom maar eens kijken naar de conditie van mijn ponies. Die krijgen zo minimaal krachtvoer, maar het is puur Hollands welvaren wat er bij mij loopt.

Ben vandaag ff met een meetlint in de weer geweest. Resultaat:
Ninnes Laura (8jaar, drachtig): 1,21m/345 kilo :oo
Steenzwaanhof's Bellefleur (7 jaar, drachtig): 1,20m/295 kilo
Rivendell's Eowyn (5 jaar, drachtig): 1,18m/320 kilo
Dyfed Curtsey (21 jaar, drachtig): 1,15m/255 kilo
Sardis Purdey (2 jaar): 1,14m/205 kilo
Rivendell's Eternity (2 jaar): 1,17m/215 kilo
Rivendell's Lucidity (1 jaar): 1,12m/175 kilo
Rivendell's Hy Fidelity (4 jaar): 1,20m/275 kilo
Lowland Damon (8 jaar): 1,19m/305 kilo
Monty (15 jaar): 1,52m/475 kilo
Sandor (10 jaar) 0,74m/130 kilo

Eigenlijk allemaal dus te zwaar.
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 11-02-10 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:00

joostvangestel schreef:
Mevrouw Mountain-Mc Naught (Twyford, dochter van Clan) zei ooit eens dat alles erfelijk was. Aanleg tot bevangenheid en aanleg tot vetzucht zit wel degelijk in de genen.

Dat klopt inderdaad. Mijn vos merrie is veel te zwaar. Al haar veulens (5 stuks) zijn ook geneigd vet te worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:47

om maar weer terug te komen op mijn vraag om tips wat ik kan doen om winoa VOOR juli in showconditie te krijgen..

door sommige reactie,s zinkt de moed me toch een beetje in de schoenen en begin te betwijfelen of ik het uberhaupt wel kan....

iemand die zich geroepen voelt om winoa op te vangen om showklaar te maken?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:56

In elk geval zou ik nu vast wat meer/beter ruwvoer zoeken. Je zei dat ze veel liet liggen, probeer eens iets anders. Misschien vindt ze het gewoon niet lekker? Voer je hooi of kuil?
Zelf voer ik dus wel snijmais bij als ze aan moeten komen. Verder niet teveel in 1 keer voeren, verdeel het over de dag. Zonnebloemolie of lijnzaad olie werkt goed op de vacht.
Hoeveel brok geef je haar? Als ze nu al slijt tijdens de dracht, kan je best wat meer voeren.