Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
PeeWij schreef:Ik voer altijd 2 kilo per dag, kilo HS HQ/merrieveulen en kilo HS Reform granenmuesli. Dit is buiten het seizoen. Dit kan in het showseizoen oplopen tot een veelvoud hiervan. En altijd onbeperkt ruwvoer. Gemiddeld een half pak hooi per pony per dag. Is ongeveer 12,5 kilo ruwvoer per dag.
Melanie5 schreef:PeeWij schreef:Ik voer altijd 2 kilo per dag, kilo HS HQ/merrieveulen en kilo HS Reform granenmuesli. Dit is buiten het seizoen. Dit kan in het showseizoen oplopen tot een veelvoud hiervan. En altijd onbeperkt ruwvoer. Gemiddeld een half pak hooi per pony per dag. Is ongeveer 12,5 kilo ruwvoer per dag.
Ik vind dat wel erg veel krachtvoer. Mijne zouden het niet eens opeten.
Ik voer onbeperkt kuilgras. Per pony krijgen ze een kopje merriebrok, de veulens kopje veulenbrok en de hengsten een kopje muesli. Alleen mijn oude merrie krijgt meer. Zij krijg 1/2 kilo muesli, 1/2 kilo merriebrok, 1 kg snijmais en een Pavo Daily plus. Dit alleen omdat ze erg slecht haar kuil/hooi eet.
Melanie5 schreef:Mijn ponies doen het al jaren prima op snijmais. Nog nooit problemen mee gehad. Snijmais wordt tegenwoordig zelfs in brokvorm voor paarden aangeboden. Ik voer het aan ponies die wat gewicht nodig hebben. Werkt prima.
Ik voer verder alles van Havens. Ook al jaren.
Daily plus is niet duur en is zeker niet alleen lucerne. Ik voerde eerst lucerne, maar hier doet de merrie het veel beter op.
Hoe beter het voer, hoe minder je nodig hebt. Vandaar dat de rest van de ponies zo weinig krijgt. 1 kilo snijmais is beter dan meerdere kilo's brok. Mais stimuleert de darmen, brokken niet. Het heet niet voor niets krachtvoer, het gaat te snel door de pony heen. Ze moeten het meeste uit ruwvoer halen.
BlackDevils schreef:Persoonlijk vind ik het toch wel dramatisch wanneer blijkt dat een sobere pony als een Welsh het niet meer kan doen op ruwvoer. Waarschijnlijk zal dit ook aan de bemestingstoestand van de weide liggen, het tijdstip van maaien enz.
Zelfs de pony's die volop in training zijn bij mij voor de wedstrijden komen nooit boven de 1/2 kg krachtvoer per dag. Veel meer dan een kilo vreten ze niet eens op.
In de winter dag moet ik de ruwvoergift binnen de perken houden anders worden ze te vet.
@Peewij, ik vind dat je wel hele grote balen hooi hebt van 25 kg per stuk. Een normale baal weegt 12 - 17 kg.
En mais een eiwitbron?Het gehalte aan VRE is juist heel laag. Niet voor niets dat ze meststieren mais voeren. Daar voer je ze mee in het vlees. Beter verteerbaar dan hooi. Super spul dus!
En voor paarden die dan nog slecht willen groeien helpt een goeie scheut slaolie over het voer ook goed. Ze gaan er ook nog mooi van glimmen ook...
Hier een goed artikel over voeding van paarden.
Hierin staat dat een paard per 100 kg lichaamsgewicht maximaal 2,5 kg ds uit ruwvoer op kan nemen en dat klopt naar mijn gevoel wel.
Ook de voedingswaarden kun je hierin terug vinden.
PeeWij schreef:Met die eerste zin ben ik het nu helemaal mee eens.Daarnaast kan iedereen voeren uit een boekje, maar gaat het om het oog van de meester.
Zolang er hier niemand zit die Barneveld gestudeerd heeft, kunnen jullie me niets wijs maken over paardenvoer. Of verkopen jullie soms meer als 6000 ton paardenvoer per jaar?
PS pagina 42 van je aangegeven stuk. Wel even goed lezen! Maiskuil voor melk vee moet juist een hoge vochtigheid hebben! Dit is ook de meest gebruikte soort mais in paardenland!
BlackDevils schreef:PeeWij schreef:Met die eerste zin ben ik het nu helemaal mee eens.Daarnaast kan iedereen voeren uit een boekje, maar gaat het om het oog van de meester.
Zolang er hier niemand zit die Barneveld gestudeerd heeft, kunnen jullie me niets wijs maken over paardenvoer. Of verkopen jullie soms meer als 6000 ton paardenvoer per jaar?
PS pagina 42 van je aangegeven stuk. Wel even goed lezen! Maiskuil voor melk vee moet juist een hoge vochtigheid hebben! Dit is ook de meest gebruikte soort mais in paardenland!
Een mengvoerfabrikant zal aan mij nooit rijk worden. Iedereen moet natuurlijk in zijn eigen portomonee kijken maar ik vind het absurd om een Atje 2 kg krachtvoer er bij te moeten geven. Zelfs de KWPN-ers en volbloed hier op stal die welliswaar recreatief bereden worden kunnen het met een 0,5 tot 1 kg krachtvoer doen.
En wat de mais betreft staat er dus inderdaad dat mais arm is aan bepaalde aminozuren. Als aanvulling in het ransoen dus geen enkel probleem omdat het meeste hooi of kuil ruim voldoende eiwit bevat.
En wat de vochtigheidsgraad betreft wil men graag een droog product zien omdat deze minder snel schimmeld omdat de voersnelheid in de paardenhouderij laag zal liggen. Wanneer je echter een buurman hebt waarvan je een goed product mee kunt voeren en regelmatig vers haalt lijkt het me geen enkel probleem.
Soms heb je geen Universiteit Barneveld of voervertegenwoordiger nodig en kun je met een beetje boerenverstand een heel eind komen.
cuneracobs schreef:Niet iedereen hier geloof ik. Volgens mij zijn er hier veel die het hele jaar door hun pony's een aantal kg krachtvoer bijvoeren.we praten hier over een a pony van niks naar keuringklaar te maken! dat betreffende dier krijgt dat niet 365 dagen per jaar!
PeeWij schreef:1 kg snijmais. Puur ruweiwit voeren Lekker voor de gezondheid van je pony's. Is koeienvoer. Zal ik vanuit mijn werk bij een paardenvoer producent ten aller tijden afraden!
Meiske toch ga geen leugens vertellen over snijmais. Er is niets zo slecht voor een paard als snijmais. Wat is jouw opleiding/werkfunctie? Zeker te weten niet in de diervoedingwereld. En meer woorden zal ik er niet aan vuil maken!
Melanie5 schreef:[Ten tweede, jij voert HQ brok? Staat neem ik aan voor High Quality? En daar voer je minimaal 2 kilo van en zelfs een veelvoud daarvan? Dan is of je ruwvoer zo bar slecht dat ze er niets uit halen of je voert ze gewoon over de kop. Elke pony/paard kan toe met alleen ruwvoer. Zelfs ponies die in de sport lopen of zogen. Ik heb mijn dragende en zogende merries nooit meer gegeven dan 1/4 brok per dag! Met uitzondering van mijn oude merrie. Teveel brok is slecht voor het darm kanaal, omdat het KRACHTvoer is, dus snel voer.
PeeWij schreef:Nu neem me niet kwalijk maar hoe kun jij als mengvoervertegenwoordiger nu gaan vertellen dat je met snijmais puur REW voert?Daarom sta je dus altijd achteraan op de keuringen met als commentaar te weinig conditie!
PeeWij schreef:1/4 brok per dag. Daarom sta je dus altijd achteraan op de keuringen met als commentaar te weinig conditie!
Peewij schreef:Werk niet voor Hartog, maar ze produceren wel voor Pavo. Om precies te zijn is het een mengeling van 2/3 lucerne en 1/3 grasmix!