[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:41

ben in elk geval van plan om er nu eens heel goed aan te werken om haar toch klaar te stomen voor de keuring...

tips zijn altijd welkom uiteraard.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:55

Inowa: Als er veel hooi cq kuilvoer door de stal heen ligt kan dat ook een teken zijn dat ze het niet lekker vinden en dus niet goed genoeg van kwaliteit is. Vind dat je je merrie nu al te schraal hebt. Zeker als ze drachtig is. ben bang dat als het veulen er is er weinig van over blijft. de hoeveelheid voer die je nu voert is echt een basisrantsoen. Voor een drachtige merrie die op een kaal stukje wei loopt vind ik dat te weinig. Als ze eind volgende maand de wei opgaat zit er nog niet veel oeding in het gras dus dit zal niet veel helpen. kg's voeren zegt me weinig. Het gaat om de kwaliteit en de samenstelling van de brok.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:12

PeeWij schreef:
Ik voer altijd 2 kilo per dag, kilo HS HQ/merrieveulen en kilo HS Reform granenmuesli. Dit is buiten het seizoen. Dit kan in het showseizoen oplopen tot een veelvoud hiervan. En altijd onbeperkt ruwvoer. Gemiddeld een half pak hooi per pony per dag. Is ongeveer 12,5 kilo ruwvoer per dag.

Ik vind dat wel erg veel krachtvoer. Mijne zouden het niet eens opeten.
Ik voer onbeperkt kuilgras. Per pony krijgen ze een kopje merriebrok, de veulens kopje veulenbrok en de hengsten een kopje muesli. Alleen mijn oude merrie krijgt meer. Zij krijg 1/2 kilo muesli, 1/2 kilo merriebrok, 1 kg snijmais en een Pavo Daily plus. Dit alleen omdat ze erg slecht haar kuil/hooi eet.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:15

Melanie5 schreef:
PeeWij schreef:
Ik voer altijd 2 kilo per dag, kilo HS HQ/merrieveulen en kilo HS Reform granenmuesli. Dit is buiten het seizoen. Dit kan in het showseizoen oplopen tot een veelvoud hiervan. En altijd onbeperkt ruwvoer. Gemiddeld een half pak hooi per pony per dag. Is ongeveer 12,5 kilo ruwvoer per dag.

Ik vind dat wel erg veel krachtvoer. Mijne zouden het niet eens opeten.
Ik voer onbeperkt kuilgras. Per pony krijgen ze een kopje merriebrok, de veulens kopje veulenbrok en de hengsten een kopje muesli. Alleen mijn oude merrie krijgt meer. Zij krijg 1/2 kilo muesli, 1/2 kilo merriebrok, 1 kg snijmais en een Pavo Daily plus. Dit alleen omdat ze erg slecht haar kuil/hooi eet.

1 kg snijmais. Puur ruweiwit voeren Lekker voor de gezondheid van je pony's. Is koeienvoer. Zal ik vanuit mijn werk bij een paardenvoer producent ten aller tijden afraden! Zoals Patrick al zegt. Wat voor soort voer heb je, wat zijn de waarde ed. Leuk spul Daily Plus dure vorm van Hartog lucerne, jij betaald dus ook alleen voor de reclame campagne!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:29

Mijn ponies doen het al jaren prima op snijmais. Nog nooit problemen mee gehad. Snijmais wordt tegenwoordig zelfs in brokvorm voor paarden aangeboden. Ik voer het aan ponies die wat gewicht nodig hebben. Werkt prima.
Ik voer verder alles van Havens. Ook al jaren.
Daily plus is niet duur en is zeker niet alleen lucerne. Ik voerde eerst lucerne, maar hier doet de merrie het veel beter op.
Hoe beter het voer, hoe minder je nodig hebt. Vandaar dat de rest van de ponies zo weinig krijgt. 1 kilo snijmais is beter dan meerdere kilo's brok. Mais stimuleert de darmen, brokken niet. Het heet niet voor niets krachtvoer, het gaat te snel door de pony heen. Ze moeten het meeste uit ruwvoer halen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:22

De basis is toch altijd de weide waarop de dieren lopen, en het ruwvoer wat daarvanaf gewonnen wordt. Het maakt wel verschil of je hooi/kuilvoer hebt van de klei, of, laten we het andere uiterste nemen, bermhooi, waar niets inzit.
Toen in de zeventiger jaren snijmais als veevoer geintroduceert werd, dachten veel boeren dat ze een hoger melkproduktie zouden krijgen. Niets was minder waar.Maar het melkvee zag er wel patent uit. Veel ponyfokkers voeren het. Er is zelfs een firma die het aan kleine baaltjes verpakt, speciaal voor de paardenhouderij.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:40

Persoonlijk vind ik het toch wel dramatisch wanneer blijkt dat een sobere pony als een Welsh het niet meer kan doen op ruwvoer. Waarschijnlijk zal dit ook aan de bemestingstoestand van de weide liggen, het tijdstip van maaien enz.
Zelfs de pony's die volop in training zijn bij mij voor de wedstrijden komen nooit boven de 1/2 kg krachtvoer per dag. Veel meer dan een kilo vreten ze niet eens op.
In de winter dag moet ik de ruwvoergift binnen de perken houden anders worden ze te vet.

@Peewij, ik vind dat je wel hele grote balen hooi hebt van 25 kg per stuk. Een normale baal weegt 12 - 17 kg.
En mais een eiwitbron? :n Het gehalte aan VRE is juist heel laag. Niet voor niets dat ze meststieren mais voeren. Daar voer je ze mee in het vlees. Beter verteerbaar dan hooi. Super spul dus!
En voor paarden die dan nog slecht willen groeien helpt een goeie scheut slaolie over het voer ook goed. Ze gaan er ook nog mooi van glimmen ook...

Hier een goed artikel over voeding van paarden.

Hierin staat dat een paard per 100 kg lichaamsgewicht maximaal 2,5 kg ds uit ruwvoer op kan nemen en dat klopt naar mijn gevoel wel.
Ook de voedingswaarden kun je hierin terug vinden.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:31

Melanie5 schreef:
Mijn ponies doen het al jaren prima op snijmais. Nog nooit problemen mee gehad. Snijmais wordt tegenwoordig zelfs in brokvorm voor paarden aangeboden. Ik voer het aan ponies die wat gewicht nodig hebben. Werkt prima.
Ik voer verder alles van Havens. Ook al jaren.
Daily plus is niet duur en is zeker niet alleen lucerne. Ik voerde eerst lucerne, maar hier doet de merrie het veel beter op.
Hoe beter het voer, hoe minder je nodig hebt. Vandaar dat de rest van de ponies zo weinig krijgt. 1 kilo snijmais is beter dan meerdere kilo's brok. Mais stimuleert de darmen, brokken niet. Het heet niet voor niets krachtvoer, het gaat te snel door de pony heen. Ze moeten het meeste uit ruwvoer halen.

Meiske toch ga geen leugens vertellen over snijmais. Er is niets zo slecht voor een paard als snijmais. Wat is jouw opleiding/werkfunctie? Zeker te weten niet in de diervoedingwereld. En meer woorden zal ik er niet aan vuil maken!
De baaltjes speciaal voor paarden betreft alleen maiskolven en is verreikt met een preperaat!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:37

BlackDevils schreef:
Persoonlijk vind ik het toch wel dramatisch wanneer blijkt dat een sobere pony als een Welsh het niet meer kan doen op ruwvoer. Waarschijnlijk zal dit ook aan de bemestingstoestand van de weide liggen, het tijdstip van maaien enz.
Zelfs de pony's die volop in training zijn bij mij voor de wedstrijden komen nooit boven de 1/2 kg krachtvoer per dag. Veel meer dan een kilo vreten ze niet eens op.
In de winter dag moet ik de ruwvoergift binnen de perken houden anders worden ze te vet.

@Peewij, ik vind dat je wel hele grote balen hooi hebt van 25 kg per stuk. Een normale baal weegt 12 - 17 kg.
En mais een eiwitbron? :n Het gehalte aan VRE is juist heel laag. Niet voor niets dat ze meststieren mais voeren. Daar voer je ze mee in het vlees. Beter verteerbaar dan hooi. Super spul dus!
En voor paarden die dan nog slecht willen groeien helpt een goeie scheut slaolie over het voer ook goed. Ze gaan er ook nog mooi van glimmen ook...

Hier een goed artikel over voeding van paarden.

Hierin staat dat een paard per 100 kg lichaamsgewicht maximaal 2,5 kg ds uit ruwvoer op kan nemen en dat klopt naar mijn gevoel wel.
Ook de voedingswaarden kun je hierin terug vinden.

Hooi wordt bij ons van eigen land gewonnen en zelf geperst. Commerciele pakjes wegen idd niet meer als 20 kilo. DS en andere bepaling in ruwvoer kan alleen in een laboratorium gedaan worden. Ruwvoer wat vandaag gewonnen wordt heeft over 3 maanden andere waarden. Heb in mijn klantenbestand manege bedrijven die iedere 2 maanden ruwvoer laten testen. Aan de hand van deze test wordt het voerschema per paard exact bepaald. Daarnaast kan iedereen voeren uit een boekje, maar gaat het om het oog van de meester.
Zolang er hier niemand zit die Barneveld gestudeerd heeft, kunnen jullie me niets wijs maken over paardenvoer. Of verkopen jullie soms meer als 6000 ton paardenvoer per jaar?

PS pagina 42 van je aangegeven stuk. Wel even goed lezen! Maiskuil voor melk vee moet juist een hoge vochtigheid hebben! Dit is ook de meest gebruikte soort mais in paardenland!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:17

ik voer aan de a's onbeperkt goeie kuil, 2kg sportbrok, 2kg gekookte gerst en een scheut zonnebloem olie dan schieten ze binnen een paar weken uit hun velletje!!

pulp is gewoon een vulling halen ze niks uit als je het hebt over vol voeren, en snijmais heb ik ook slechte ervaringen mee, ik heb dan liever goede donkere kuil wat goed ruikt.

ik heb thuis 2 soorten kuil, de dieren op stal die in de sport lopen krijgen drogere en wat schralere kuil, de rest staat op kuil wat boeren ook aan hun melkvee voeren daar doen ze het super op

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:30

PeeWij schreef:
Daarnaast kan iedereen voeren uit een boekje, maar gaat het om het oog van de meester.
Zolang er hier niemand zit die Barneveld gestudeerd heeft, kunnen jullie me niets wijs maken over paardenvoer. Of verkopen jullie soms meer als 6000 ton paardenvoer per jaar?

PS pagina 42 van je aangegeven stuk. Wel even goed lezen! Maiskuil voor melk vee moet juist een hoge vochtigheid hebben! Dit is ook de meest gebruikte soort mais in paardenland!
Met die eerste zin ben ik het nu helemaal mee eens.
Een mengvoerfabrikant zal aan mij nooit rijk worden. Iedereen moet natuurlijk in zijn eigen portomonee kijken maar ik vind het absurd om een Atje 2 kg krachtvoer er bij te moeten geven. Zelfs de KWPN-ers en volbloed hier op stal die welliswaar recreatief bereden worden kunnen het met een 0,5 tot 1 kg krachtvoer doen.

En wat de mais betreft staat er dus inderdaad dat mais arm is aan bepaalde aminozuren. Als aanvulling in het ransoen dus geen enkel probleem omdat het meeste hooi of kuil ruim voldoende eiwit bevat.
En wat de vochtigheidsgraad betreft wil men graag een droog product zien omdat deze minder snel schimmeld omdat de voersnelheid in de paardenhouderij laag zal liggen. Wanneer je echter een buurman hebt waarvan je een goed product mee kunt voeren en regelmatig vers haalt lijkt het me geen enkel probleem.

Soms heb je geen Universiteit Barneveld of voervertegenwoordiger nodig en kun je met een beetje boerenverstand een heel eind komen. ;)
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 10-02-10 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:30

Van die donkere natte kuil die durf ik niet aan mijn dieren voeren, daar gaan ze geheid van sch**ten als een reiger. :D En wat ruikt de mest daar zuur van!
Verder vreten ze het ook niet graag, alle hooi wat "te plat" is tuffen ze terug uit. (ook na de tandarts)
Idem voor van die mais, als ik dat geef dan komt het niet goed. Veel teveel balast en veel te weinig inhoud.

Ik voer zelf gewonnen hooi, 2 jaar terug speciaal een hectare laten inzaaien met zgn. "paardengras". Het verschil tussen die weide en m'n andere weide met "gewoon" gras is enorm. Paardengras is heel structuurrijk, ze eten het ook heel graag. Ik maai altijd vrij laat, wanneer het gras goed is doorgeschoten en volop in het zaad zit. Wij bemesten ongeveer 2 keer voor het maaien, 1 keer met koeienbeer en daarna nog een beetje kunstmest eroverheen. Na het maaien nog een keer beren, pony's eraf zodat het gras nog even kan groeien voor we de winter in gaan. Dan heb je meer opbrengst in het voorjaar, en het gras krijgt de tijd om alle voeding op te slagen zonder de stress van bladgroen te maken omdat de pony's het telkens weer kort wieken. Ze krijgen dan wel een stuk (ong 2 a 3000m²) dat ze helemaal in de prak mogen lopen.

Verder krijgen ze hier nog 2 maal daags 3/4 tot 1 schep Havens merriebrok gemengd met een halve schep onderhoudsmusli voor het goed kauwen en de darmwerking. Ik voer an sich liever een complete granenmix dan brok, veel beter voor de dieren. Maar nu ze drachtig zijn wordt een deel van het granenrantsoen dus vervangen door brokken. (ik spreek hier over 2 drachtige B's en een NWR)

De A die krijgt enkel 2 maal daags een half schepje onderhoudsmusli en voor de rest moet die het met hooi doen. In principe zoveel als ze op kunnen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:43

Denk dat het maar net is wat ze gewend zijn qua voeren natuurlijk. Hier krijgen ze ook de kuil die het melkvee krijgt. Is enorm goede kuil, ruikt erg goed en blijkbaar smaakt het ook goed. ;)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:46

BlackDevils schreef:
PeeWij schreef:
Daarnaast kan iedereen voeren uit een boekje, maar gaat het om het oog van de meester.

Met die eerste zin ben ik het nu helemaal mee eens.
Een mengvoerfabrikant zal aan mij nooit rijk worden. Iedereen moet natuurlijk in zijn eigen portomonee kijken maar ik vind het absurd om een Atje 2 kg krachtvoer er bij te moeten geven. Zelfs de KWPN-ers en volbloed hier op stal die welliswaar recreatief bereden worden kunnen het met een 0,5 tot 1 kg krachtvoer doen.

En wat de mais betreft staat er dus inderdaad dat mais arm is aan bepaalde aminozuren. Als aanvulling in het ransoen dus geen enkel probleem omdat het meeste hooi of kuil ruim voldoende eiwit bevat.
En wat de vochtigheidsgraad betreft wil men graag een droog product zien omdat deze minder snel schimmeld omdat de voersnelheid in de paardenhouderij laag zal liggen. Wanneer je echter een buurman hebt waarvan je een goed product mee kunt voeren en regelmatig vers haalt lijkt het me geen enkel probleem.

Soms heb je geen Universiteit Barneveld of voervertegenwoordiger nodig en kun je met een beetje boerenverstand een heel eind komen. ;)

we praten hier over een a pony van niks naar keuringklaar te maken! dat betreffende dier krijgt dat niet 365 dagen per jaar!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:56

Voeren uit een boekje is wel heel moeilijk, denk ik. Vandaar dat alle (meer of minder coherente) adviezen hier in diezelfde categorie vallen. Hoe dan ook moet je je pony begrijpen. De ene pony wordt moddervet van hetzelfde dieet dat een andere pony broodmager laat.

Mijn vader en ik voeren erg weinig snijmais. Het grootste probleem is dat je de pony met gemak kapotvoert en het tweede probleem is dat het niet gemakkelijk is om aan betrouwbare snijmais te komen. Verder staan we vaak open voor experimenten. Na 40 jaar is iedere andere pony zijn eigen verrassingspakketje. De merrielijn blijft bij ons hetzelfde, maar er zijn hengsten die er met gemak vreemde eigenschappen op verteringsgebied inpassen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:58

cuneracobs schreef:
we praten hier over een a pony van niks naar keuringklaar te maken! dat betreffende dier krijgt dat niet 365 dagen per jaar!
Niet iedereen hier geloof ik. Volgens mij zijn er hier veel die het hele jaar door hun pony's een aantal kg krachtvoer bijvoeren.
Een mens voert graag op emotionele gronden maar wanneer je basisransoen goed in elkaar steekt zul je ook minder extra hoeven te doen om het dier in keuringsconditie te krijgen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:27

Heb dan wel geen Barneveld gedaan, maar op de HAS hebben we het vak Paard en voeding toch ook zeker wel gehad! ;) Overigens betekend het niet dat als je niet aan de MAS/HAS hebt gestudeerd je geen verstand hebt van voeding natuurlijk.

Snijmais voeren aan een pony ben ik ook zeker geen voorstander van! Het is wel een snelle dikmaker, maar in het standaard rantsoen neem ik het niet op. Zeker niet zonder een analyserapport.
Een scheutje plantaardige olie over het voer is altijd goed. Wel de hoeveelheid langzaam opvoeren en bij grotere hoeveelheden olie (komt vaker voor bij endurancepaarden) ook selenium / vit E bijvoeren voor de afbraak.

Je ruwvoer laten testen is wel een investering, maar wel één die het waard kan zijn! Zo ben ik eens bij een paard geweest die onbeperkt kuilvoer kreeg, in een zandpaddock stond en in de stal lag stro. Paard was niet te dik, maar wel hoefbevangen. Kon niet door het kuilvoer komen volgens de betreffende boer, maar toen ik het analyserapport onder ogen kreeg, bleek er toch een aardig gehalte suiker in te zitten!

En vooral met suikers moet je uitkijken. Zeker bij de toch al voor insuline-resistentie-gevoelige welsh pony's. Keuringsconditie staat vaak gelijk aan een te rijke conditie, omdat "wij" dat mooi vinden. Denk dat veel mensen met het voeren gewoon een grens opzoeken...

Over insulineresistentie bij paarden heeft de Gezondheidsdienst voor dieren de laatste tijd al e.e.a. gepubliceerd: http://www.gddeventer.com/templates/dis ... d=10108994

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:15

hoe beter de kuil ( meer voeding, donkerder van kleur, en een sterke geur) hoe meer zuuren er inzitten, door de zuuren worden de suikers afgebroken, is uit testen gekomen.(ook ik heb opgelet op school)
en wijst ook in de praktijk uit dat ook ponys die er gevoelig voor zijn het prima doen om dat soort kuil.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:24

De donkere kleur komt deels door het vochtgehalte en deels door de mindere mate van ruwe celstof.
Een paard kan toch wel wat structuur in zijn voeding gebruiken.
Bij te natte kuilen wordt boterzuur gevormd ipv melkzuur (vaak tegen het zwart aan en echt stinkt) en dit is zeker niet goed.
Maar ja, sommige mensen vinden een goede kuil soms ook stinken...

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:32

Alles wat nat uit een kuil komt hoort niet aan paarden en of pony's gevoerd te worden. Daar is gewoonweg het darmkanaal niet geschikt voor. Verhoogde kans op verstoppingen en koliek

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:41

PeeWij schreef:
1 kg snijmais. Puur ruweiwit voeren Lekker voor de gezondheid van je pony's. Is koeienvoer. Zal ik vanuit mijn werk bij een paardenvoer producent ten aller tijden afraden!

Meiske toch ga geen leugens vertellen over snijmais. Er is niets zo slecht voor een paard als snijmais. Wat is jouw opleiding/werkfunctie? Zeker te weten niet in de diervoedingwereld. En meer woorden zal ik er niet aan vuil maken!

Meneertje allesweter.
Als paardenvoer producent moet je toch wel weten waar je over praat.

Ten eerste, mais = zetmeel! Geen eitwit! Wij moeten onze melkkoeien extra eitwit bijvoeren, omdat ze anders zakken in hun eiwitgehalte in de melk.

Ten tweede, jij voert HQ brok? Staat neem ik aan voor High Quality? En daar voer je minimaal 2 kilo van en zelfs een veelvoud daarvan? Dan is of je ruwvoer zo bar slecht dat ze er niets uit halen of je voert ze gewoon over de kop. Elke pony/paard kan toe met alleen ruwvoer. Zelfs ponies die in de sport lopen of zogen. Ik heb mijn dragende en zogende merries nooit meer gegeven dan 1/4 brok per dag! Met uitzondering van mijn oude merrie. Teveel brok is slecht voor het darm kanaal, omdat het KRACHTvoer is, dus snel voer.
Daarnaast heeft de maag van een A pony een inhoud van 5-8 liter. Als je die volstopt met brok, past er geen ruwvoer meer bij.

Zowel mijn mais als hooi en kuil komen van eigen land. Van alles heb ik een analyse van de BLGG. Bodemmonsters worden elke 3 jaar gedaan, zodat ik weet of ik iets moet bijstrooien.

Pavo daily plus is de dure variant van Hartog? Werk je voor Hartog of zo? In de Pavo zit meer dan in de Lucerne van Hartog. Daarnaast is het eiwit percentage bij Pavo lager.
Per definitie is elke voederfabrikant een zakken vuller. Het 1 nog mooier aangeprezen dan het ander. Feit blijft dat brok niet perse nodig is bij sobere rassen (en zelfs voor het gemiddelde recreatie paard niet nodig). Ik voer enkel wat vanwege vitaminen en mineralen.

Ik heb vanavond even mijn voer gewogen. De kopjes die ik geef, zijn in gewicht:
merriebrok: 160 gram
muesli: 120 gram
veulenbrok: 180 gram
De mais gaat in zo'n kilo voerschep, er gaat 800 gram mais in.

Zo, and now I rest my case.

ps, ik heb de MAS gedaan :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:59

Melanie5 schreef:
ps, ik heb de MAS gedaan :D
Ik ook... :D :D
Veehouderij.
Blijkbaar nog niet eens zo'n slechte keuze. 8-)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:59

Melanie5 schreef:
[Ten tweede, jij voert HQ brok? Staat neem ik aan voor High Quality? En daar voer je minimaal 2 kilo van en zelfs een veelvoud daarvan? Dan is of je ruwvoer zo bar slecht dat ze er niets uit halen of je voert ze gewoon over de kop. Elke pony/paard kan toe met alleen ruwvoer. Zelfs ponies die in de sport lopen of zogen. Ik heb mijn dragende en zogende merries nooit meer gegeven dan 1/4 brok per dag! Met uitzondering van mijn oude merrie. Teveel brok is slecht voor het darm kanaal, omdat het KRACHTvoer is, dus snel voer.

Wil geen reclame maken maar HQ staat voor Hippostar Horse Quick.

Werk niet voor Hartog, maar ze produceren wel voor Pavo. Om precies te zijn is het een mengeling van 2/3 lucerne en 1/3 grasmix!

1/4 brok per dag. Daarom sta je dus altijd achteraan op de keuringen met als commentaar te weinig conditie! :(:)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:05

PeeWij schreef:
Daarom sta je dus altijd achteraan op de keuringen met als commentaar te weinig conditie! :(:)
Nu neem me niet kwalijk maar hoe kun jij als mengvoervertegenwoordiger nu gaan vertellen dat je met snijmais puur REW voert?
Verder zou het wel leuk zijn voor het topic wanneer je niet direct een ander naar beneden probeert te halen om je zelf groter te maken. Uiteindelijk kom je er misschien wel achter dat niet alles om jou draait maar het grote geheel juist belangrijk is, of ze nu beter of slechter dan jou zijn.
Respect!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:13

PeeWij schreef:
1/4 brok per dag. Daarom sta je dus altijd achteraan op de keuringen met als commentaar te weinig conditie! :(:)

En jij staat wel altijd vooraan? Ik was 1 keer laatste ja, afgelopen jaar. Toen mijn hengst zich zo druk had gemaakt op stal dat zijn hele buik wegviel. En daarnaast zijn keuringen geen prioriteit voor mij.
Maar mijn ponies zijn wel gezond! Niet volgestouwt met troep!

Peewij schreef:
Werk niet voor Hartog, maar ze produceren wel voor Pavo. Om precies te zijn is het een mengeling van 2/3 lucerne en 1/3 grasmix!

Dat is dus geen pure lucerne. Gras MIX = verschillende soorten.

Je moet jezelf niet zo op een voetstuk zetten. Pas maar op, als je valt, dan valt je hard.