[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:34

@ melanie. Mooi hoofdje, ietwat zware hals? fijn beenwerk?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:37

Ik ben helemaal niet zo goed in jonge dieren beoordelen.
Maar mij viel de wat zware hals wel erg op, voor zo'n jonge merrie.
Wel een echt Welshenkoppie erop.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:20

yorick schreef:
@ melanie. Mooi hoofdje, ietwat zware hals? fijn beenwerk?

De hals is wat zwaar, maar dat ik niet erg vind. De fijne beentjes vind ik een groter probleem. Gezien haar afstamming had ze meer bot moeten hebben. Meer bot zal niet komen naarmate ze ouder wordt. Ze is nu 17 maanden, dus qua lijf gaat ze nog wel uitzwaren. Haar bewegingen zullen correct zijn, maar niet spectaculair. Moet nog een filmpje krijgen.
Ik kan haar leasen. Ze past qua lijnen mooi in mijn groep. Alleen die beentjes twijfel ik erg over.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:46

Beetje 13 in dozijn pony. Als dit de kwaliteitsmaatstaf is om te leasen................ Komt zo ook nog van over het water? Dat zou zonde zijn van de transportkosten, denk dat je hier betere kwaliteit kunt vinden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:49

Trouwens, Inowa. Ik vind Winoa er goed uitzien. Ze zou voor de keuring nog wat meer op de rug mogen hebben. Ook wat meer spier op de hals. Ze heeft wel een schitterend hoofdje en genoeg bot. Hoe groot is ze?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:54

Nog een foto:
Afbeelding

En als veulen:
Afbeelding

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:03

wat is haar afstamming dan? Persoonlijk denk ik dat er betere ponies zijn om te leasen maar dat zeg ik zonder haar afstamming te weten. Een wat zwaardere hals vind ik geen probleem bij een wat oudere merrie, bij een 2 jarige vind ik dit wel wat aan de te zware kant. De fijne beentjes vind ik niet echt onder deze pony passen. Kan ze heel goed bewegen dan kam ik hier wel door heen kijken. Waarom zou je haar willen leasen? Toch niet om al te dekken op 2 jarige leeftijd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:13

@yorick:nee ik zou haar zelfs pas als 4 jarige dekken, gezien dat ze zo laat was. Ik wil haar eventueel leasen voor haar afsatmming. Ze is een dochter van mijn Dyfed merrie.
Haar afstamming is Dyfed Playwrite x Revel Humming Top. Vandaar dat de iele beentjes me zo opvallen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 07:48

Het komt wel vaker voor dat veulentjes uit Humming Top merries wat fijner zijn. Uit Revel Comfrey kregen we eens ook een vrij fijn veulen van een zoon van Revel Janus. Dat is een vorm van inteeltdepressie. Het veulen lijkt me geen vooruitgang op de moeder, dus ik zou vooral maar een goede hengst zoeken voor de moeder en verder kijken als je er iets bij wilt huren. Er zijn veel betere ponies met een vergelijkbare afstamming. Overigens heb ik meer bezwaar op de hals dan op het beenwerk, net als de rest. H

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:31

Melanie5 schreef:
Trouwens, Inowa. Ik vind Winoa er goed uitzien. Ze zou voor de keuring nog wat meer op de rug mogen hebben. Ook wat meer spier op de hals. Ze heeft wel een schitterend hoofdje en genoeg bot. Hoe groot is ze?

winoa ziet er idd goed uit maar onthoud wel dat er nog een flinke laag winterhaar op staat.
al is ze wel ontzettend hard aan het verharen.

krijg volgende week als het goed is speciaal voer wat ik alvast kan gaan voeren voor de keuring.
tja,bot mag ze rustig meer hebben....gelukkig had haar 1e veulen van verleden jaar zat bot.
winoa zal denk ik 1,19 a 1,20 zijn...
ze word 12 juni 6 jaar...zal dan dus tussen 6 jaar en oudere zogende merrie,s lopen dus hoop dat ik ze dan voldoende klaar heb dat ze niet onderdoet voor de andere merrie,s

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:40

Volgende week al beginnen met voeren? wel heel vroeg. Je zou beter kunnen beginnen met longeren en trainen aan de bespiering in de bovenlijn. Zorg ervoor dat je pony een goede basisconditie heeft en ga na het veulen echt voeren voor de keuring. Begin maar eens met merriebrok. Komt je veulen ook tengoede!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:30

voor een volwassen a merrie staat als ze gewoon in normale conditie is 4-6 weken voor om dan keuringsklaar te maken, word het dier aan de vette kant aangeleverd merk ik dat het meer tijd kost.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:52

winoa mag rustig wat dikker zijn...ribben zijn nog goed te voelen.
ook gaat ze halverwege tot einde van deze maand van normale brok over naar merriebrok maar krijgt ze dus speciale meusli bij...daar krijgt ze maar een klein beetje van.

wat raden jullie aan betreft training?
ik longeer nu af en toe met pessoa tuig..

winoa is pas 4 juni uitgeteld...ze heeft verleden jaar al vrijwel meteen veel aan het veulen gegeven en begon toch snel af te vallen.
ben bang dat wanneer ik haar nog in basisconditie heb als ze het veulen krijgt ik haar niet in show conditie ga krijgen.

heb overigens nog nooit zelf een pony klaargemaakt voor de keuring wat betreft voeren enzo.

vind het dus wat moeilijk om te doen..

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:37

als ze zo moeilijk in conditie komt zou ik zeggen niet teveel trainen maar puur richten op de voeding,
en nu al veel meer voeren , als je nu de ribben nog goed kunt voelen , vind ik altijd schraal zat voor een merrie met veulen erin en al helemaal als je der ook nog wilt showen.
veel ruwvoer

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:47

ruwvoer krijgt ze meer dan genoeg
eigenlijk krachtvoer ook zat maar merk gewoon dat ook nu in de dracht veel naar het veulen gaat.
zeg niet dat ze echt dun is maar nu is ze ongeveer in basisconditie....wilde er dus wat meer op hebben nu(niet teveel) zodat ze nog wat over houd als het veulen er eenmaal is

misschien word het veulen ook geshowd maar dat is geheel afhankelijk van het geslacht en of het een goed veulen is..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:37

Inowa@Ik ben het eens met cuneracobs, dat je de pony dmv hard voeren alleen maar in conditie kunt krijgen en misschien houden. Met een drachtige merrie hoef je niet gauw bang te zijn dat ze te dik worden en al helemaal niet als je weet dat ze ook nog eens alles aan het veulen geeft. Onze merries eten echt onbeperkt ruwvoer. Daarnaast krijgen ze in de winter veel wortels. Krachtvoer nauwelijks.Naar mijn mening zou een dragende merrie er nu al uit moeten zien als een "tonnetje". Als je net voor het veulenen begint te voeren ben je gewoon te laat. Zeker met een relatief jonge merrie.Als jij met je 6 jarige tussen de iets oudere loopt, moet ze al over hebben. Succes.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:42

die gedachte had ik dus ook ja vandaar dat ik al langzaam wou beginnen met voeren

overigens zag winoa er zo uit toen het veulen van vorig jaar 2,5 maand oud was..
Afbeelding

tegen de tijd dat het veulen met 4 maanden werd afgespeend was winoa echt heel erg mager.

toen stond ze op een volle weide en kreeg ze zeker 2 kilo voer erbij puur omdat ze zo snel afviel..

nu is ze dus zo,vind dat ze zich nog vrij goed ontwikkeld heeft na haar eerste veulen ook.
http://img246.imageshack.us/img246/9732/winoa1.jpg

ben toch wel blij dat ze wat later uitgeteld is..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:52

inowa schreef:
die gedachte had ik dus ook ja vandaar dat ik al langzaam wou beginnen met voeren

overigens zag winoa er zo uit toen het veulen van vorig jaar 2,5 maand oud was..
Afbeelding

tegen de tijd dat het veulen met 4 maanden werd afgespeend was winoa echt heel erg mager.

toen stond ze op een volle weide en kreeg ze zeker 2 kilo voer erbij puur omdat ze zo snel afviel..

nu is ze dus zo,vind dat ze zich nog vrij goed ontwikkeld heeft na haar eerste veulen ook.
http://img246.imageshack.us/img246/9732/winoa1.jpg

Gewoon volop kwaliteitskuilvoer geven, evt aan vullen met krachtvoer. Winoa is gewoon een goede moeder, en dat is geen voordeel voor keuringdeelname. Onze ervaring is, dat als een merrie een aantal veulens gehad heeft, ze er makkelijker tegen kan. Wij hebben met een aantal ponies tegen de kleppen op gevoerd, om ze in de zgn showconditie te krijgen. Maar het blijkt bij meerdere dat ze op iets oudere leeftijd dat extra voer niet meer nodig hebben, mits ze voor het veulenen al mooi gevuld zijn.Er is ook best verschil in ponies. Nogmaals Winoa zul je niet gauw te dik hebben. Ze heeft het echt nodig.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:07

ze krijgt nu ook al volop kwaliteits kuil....
meer dan ze eigenlijk op kunnen want er ligt altijd wel wat door de stal heen.

maar is winoa eigenlijk ster waardig?
moet wel reeel blijven...

ik vind zelf dat ik het tenminste kan proberen maar wil dan wel met een pony verschijnen die er gewoon fatsoenlijk op staat.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:53

Als Winoa er zo uit ziet net als vorig jaar, dan niet..
En anders durf ik het niet te beoordelen. Voor mijn gevoel lopen er wel veel betere pony's op de keuring.
Maar misschien moet je haar ook wel een jaar leeg laten als je haar graag wilt showen?

Onbeperkt ruwvoer lijkt mij eigenlijk altijd het eerste om mee te beginnen. Met veel brok geef je ook veel energie, dat schiet niet altijd op.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:04

Ik voer snijmais en Pavo daily plus extra bij. Niet teveel longeren met een pony die snel afvalt. Zorg dat ze zo snel mogelijk op het gras kan. Tegen gras kan je niet opvoeren, dat is de beste dikmaker.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:09

volgende maand gaan ze op gras was de bedoeling maar moet eerst afwachten hoe pepper er dan aan toe is...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:11

overigens zal winoa dan denk ik wel wat voller zijn want ze is zeker verandert van de winter...
en daarbij word het veulen pas 4 juni verwacht en 10 juli is de keuring in sevenum,veulen zal er dus niet al zo lang aan trekken als wanneer de foto is gemaakt..

ook is winoa de hele winter stevig gevoerd en ga daar nu wel mee door

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:18

inowa schreef:

Je hebt natuurlijk voer en voer. Ik voer altijd 2 kilo per dag, kilo HS HQ/merrieveulen en kilo HS Reform granenmuesli. Dit is buiten het seizoen. Dit kan in het showseizoen oplopen tot een veelvoud hiervan. En altijd onbeperkt ruwvoer. Gemiddeld een half pak hooi per pony per dag. Is ongeveer 12,5 kilo ruwvoer per dag.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:37

ze kreeg toen elke dag 1 kilo brok en halve meusli en dan nog halve kilo bieten pulp

kwa ruwvoer hebben ze vaak elke dag ongeveer 3/4 baal hooi.(per pony,ze worden 2 x per dag gevoerd)

winoa staat nu op bijna 1 kilo brok,1 kilo granenmix(dat gaat weg en komt de speciale meusli voor in plaats) en dan nog 1 kilo zemelen en dan de 3/4 baal hooi(kuil).

denk dus als ik nu zorg dat ze wat meer ''body'' heeft tegen de tijd dat ze het veulen krijgt ze er wel klaar voor kan zijn..

eind volgende maand dan mits het meezit met pepper op het gras...huur 3 weilandjes van iemand die haar pony op de pensionstal heeft staan.
kan dus eigenlijk constant van weide wisselen.