[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:29

Ik moet zeggen dat ik me de reactie van (onder andere) Zitake wel goed kan voorstellen en ik denk dat haar mening/ besluit ook niet alleen is gebaseerd op dat ene zinnetje, maar dat dit de druppel was. Er worden hier reacties geplaatst die niet getuigen van respect voor elkaar. Hierdoor kan ik me heel goed voorstellen dat niet iedereen zich hier nog langer welkom voelt. Natuurlijk hoef je het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar respect voor elkaar is wel nodig om een discussie leuk en nuttig te houden.

Communiceren is moeilijk en zeker dingen goed op papier zetten is moeilijk, maar imo is er na de opmerking van een meelezer een tijdje terug nog niet veel veranderd...jammer...

En PW, hoe bekend ben jij binnen de fokkerij van NF's, Haflingers e.d. ? Hebben ze daar geen rasbeschrijving dan waarbinnen ze moeten fokken? Ook daar fokken ze met een doel en hebben ze zich aan bepaalde richtlijnen te houden. Verschilt niet zo gek veel met de welshfokkerij dus!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:10

misschien kan Joost ons een andere plek aanwijzen waar we onze mening kunnen ventileren? Op een van de laatst gehouden ledenvergaderingen wisten we niets van deze kwestie dus konden toen onze mening niet uiten. Was ook niet de bedoeling van het bestuur denk ik. Dit besluit is stiekum genomen en moest binnenskamer blijven. Helaas hebben de muren ook oren blijkt. Anderzijds heeft het genomen besluit wel de weg geopend voor andere basisboekhengsten om alsnog te worden gepromoveerd tot stamboekhengst. Hopelijk wachten ze dan niet elke keer totdat een hengst 20 jaar oud is.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:22

yorick schreef:
joostvangestel schreef:
Yorick: Bokt is een onafhankelijk forum en staat los van het functioneren van welk stamboek dan ook. Iedereen heeft van mij recht op een eigen mening, maar dit gaat mijns inziens niet meer over fokkerij, maar over personen en de vraag of deze wel of niet de regels gevolgd hebben. Dat deels gebaseerd op feiten en deels gebaseerd op aannames. Als je een officiele reaktie wilt hebben, dan hoef je die van mij niet te verwachten, althans zeker niet hier.

Ik vraag helemaal niet naar een "officiele" mening. Van wie zou ik die hier moeten verwachten. Wij geven onze mening over de gang van zaken. Er is hier nog niemand die heeft gezegd dat er regels NIET gevolgd zouden zijn, maar nu je het zo zegt begin ik daar aan te twijfelen. Het FEIT is gewoon dat er tijdens aanstaande HK iets staat te gebeuren wat nog nooit eerder is gebeurt. Er wordt een basisboek hengst goed gekeurd zonder dat hij daadwerkelijk gekeurd word. En of dat in iemand zijn eigen belang is......wie heeft dat gezegd??? Tevens wordt hij dan preferent verklaard, vroeger moest hier toch een aantal jaar tussen zitten??. O f het dan over personen gaat, neeeee het gaat over Het stamboek en De foktechnische commissie. Die bestaan toch beide uit meerdere personen.??
Volgens mij is dit hele akkefietje per ongeluk naar buiten gekomen en had het stamboek dit liever geheim willen houden. Terecht, maar het is helaas naar buiten gekomen en nu kunnen we er over van mening wisselen. Als er dan mensen zijn die zich op hun teentjes getrapt voelen is dat jammer.

Zoals Peter wijselijk zegt:

I rest my case

en nog een leuke nederlandse uitdrukking:

wie de schoen past.......

dus nieuwe laarzen kopen met stalen neus erin :D

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:31

yorick schreef:
cuneracobs schreef:
iemand nog ander nieuws??

niet echt..... jij?
Al jonge hengsten gezien die hun opwachting gaan maken op aanstaande HK?

ik heb her en der al best wat leuks gezien!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:41

ik denk dat PW bedoelt met zijn opmerking over welsh pony,s fokken en pony,s fokken dat je bijvoorbeeld binnen de haflinger wereld ook een rasbeschrijving hebt..

aan de hand daarvan bepaal je of je merrie eraan voldoet en daarbij zoek je een passende hengst die kan verbeteren op je merrie

bij de welsh pony precies hetzelfde..

gewoon pony,s fokken is meer zoiets van ''ik heb een welsh pony laat ik die hengst er eens opzetten want die vind ik leuk om te zien''

daarbij niet oplettend of de hengst je merrie uberhaupt verbeterd in nakomelingen.
en of het wel past

zoiets als shetlanders en welshjes kruizen ofzo..dat is gewoon een pony fokken...totaal niet in het belang van de welsh pony en hoe hij volgens de rasbeschrijving moet zijn...

edit;
daarbij wil ik nog zeggen dat er idd soms wel een klein beetje kinderachtig gereageerd word..het kan wat minder.
topic moet wel leuk en leerzaam blijven.

dus laten we gewoon vooral gezellig doorgaan met de leerzame discussies...

IETJE21

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:44

Hatelijk dank voor de info

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:46

IETJE21 schreef:
Hatelijk dank voor de info

Ik had *als gelegenheids-meelezer* het bericht per ongelijk hier geplaatst; maar heb het vervolgens via pb gedaan, zoals de bedoeling eigenlijk was... :o

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:10

Mensen, er zijn weer heftige discussies hier :D ..

Wat betreft het NWPCS, heb ik er nog nooit echt wat van gesnapt in de jaren. Ik heb wat keuringen afgelopen, ook als m'n eigen ponies niet hoeften te lopen. Daar heb ik steeds opgelet waar de jury nou op let en keurt, en wat ze nou willen zien. In het begin heb ik dat braaf opgevolgd, maar dat heb ik nu toch echt wel laten vallen. Ik heb ze ponies zien plaatsen dat ik dacht van : HUH??? Maar hoe dan? . Tegenwoordig hou ik de Engelse fokkerij etc een beetje in de gaten, maar vooral m'n eigen smaak en wat ik mooi vind. Collega fokkers inspiren mij ook, al moet ik zeggen dat ook daar niet iedereen het bij het rechte eind heeft.

Het WPCV doet het wel aardig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet naar veel keuringen van hun ben geweesd :o .

Ik heb toch weer zin in de hengstenkeuring, kijken wat de jury nu weer doet. Maar ook weer even met iedereen bijbeppen.. Hebben jullie er niet over nagedacht om daar eens te meeten?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:23

zo,net terug van stal met slecht nieuws...

pepper was gisteren weer niet lekker en wat ingevallen..
hoorde toen ook dat ze weer niet echt wou eten.

vandaag kwam ik op stal en ze was echt helemaal niet goed en lusteloos.
compleet mager geworden gewoon!
kont ingevallen,buik ingevallen iele hals en ze tilde der voeten niet goed meer op.

dus weer veearts laten komen die mij kon vertellen dat ze 40 graden koorts had en een behoorlijke longontsteking.
ze staat nu voor de komende 4 a 5 dagen op pijnstillers en ontstekingremmer wat ze 2 x per dag moet hebben.

veulen zat er nog op en leek in orde te zijn dus wel een zorg minder maargoed
als deze medicijnen niet aanslaan dan krijgt ze andere medicijnen die mogelijk wel schadelijk zijn voor het veulen..

tja misschien hard om te zeggen maar ben liever het veulen kwijt dan dat ik pepper kwijt raak...

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:14

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:15

rot zeg inowa. hoop dat ze van deze medicijnen heel snel opknapt en dat zowel pony als veulen er gewoon gezond uit komen.. sterkte alvast!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:30

@ Inowa, helemaal met je eens. Als het veulen nog mag komen is dat meegenomen, maar het moet inderdaad niet ten koste van je merrie gaan. Sterkte ermee!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:45

Wat een ellende zeg Inowa. Zou die longontsteking te maken hebben met de slokdarm verstopping van laatst? Vaak krijgen ze dan wat vocht/voedsel in hun luchtpijp.
Heel veel sterkte.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:21

Inowa, veel sterkte met Pepper. Laten we hopen dat ze het allebei redden, anders tenminste Pepper zelf.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:38

Melanie5 schreef:
Wat een ellende zeg Inowa. Zou die longontsteking te maken hebben met de slokdarm verstopping van laatst? Vaak krijgen ze dan wat vocht/voedsel in hun luchtpijp.
Heel veel sterkte.

dat is idd waarschijnlijk wel het geval geweest..
er is tijdens het wegkrijgen van de verstopping wat voer en water in de longen gekomen en daardoor de longontsteking.

ben net terug van het werk en zo meteen naar stal om te kijken hoe het gaat.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:17

Sterkte Inowa!
Ik hoop voor je mee dat deze medicijnen aanslaan!
En inderdaad; als Pepper het maar haalt; mocht het veulen het ook halen is dat gewoon extra mooi, als het maar niet ten koste gaat van Pepper!
We zullen van hieruit ook duimen!!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:01

sterkte inowa!! ik hoop voor je dat ze er allebei goed uitkomen. ik zal duimen voor je

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:51

Inowa: hopelijk wordt ze beter en behoudt ze het veulen. Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Ik heb de vastzittende prop voer weg kunnen masseren, maar die had er al een dag gezeten, en dusdanig schade aangericht , dat de merrie nooit helemaal de oude weer is geworden. Het veulen werd wel normaal voldragen, en de pony heeft nog weer veulens gehad, maar blijft telkens ontstekingen houden. Soms is het wat beter, maar het komt altijd weer.Maar goed , elk geval is anders, mogelijk hersteld jouw Pepper volledig, duimen!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:55

Wij hebben enkele jaren geleden een merrie hoogdrachtig moeten laten opereren, vreselijk riskant, met de nodige medicijnen na, maar godzijdank een gezond veulen eruit! Is wel heel wat anders dan Pepper, maar moest er even aan denken. :j

Hoe gaat het inmiddels met Pepper, Inowa?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:07

gisteren onder dwang kwart schepje brok naar binnen gekregen
na een uur had ze het allemaal binnen

hooi eet ze nog wel redelijk goed.

longontsteking is nog steeds aanwezig

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:51

sinds vanavond eet pepper weer iets,gaat nog niet van harte maar ze eet tenminste...

vandaag eens een foto gemaakt van winoa
Afbeelding

ik wil haar van de zomer eigenlijk naar de keuring doen maar krijg haar denk ik niet goed klaar

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:52

Ik hoop dat ze opknapt Inwoa. Tip: geef haar zacht voedsel. De slokdarm kan nog pijnlijk zijn. Probeer wat wortels en appels in de blender te doen en maak er wat slobber bij. Of geweekte brok.

Wat vinden jullie hiervan:
(hoefjes moeten nodig gedaan worden, merritje is van september 2008)
Afbeelding
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:55

tja,oude foto,s lijkt mij?

op zich wel een leuk ding...jammer dat ze zo nat is..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:02

Foto's zijn van afgelopen week. Ze is juist nat gemaakt om de vorm beter te zien. Ze is nl nogal wolllig.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:18

merrie is op de foto dus 1,5 ongeveer...