[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 01:22

Ik vind het mooie type ponys kwa bouw vind ik ze super breed veel diepte veel bot en behang, ja wel mijn types , alleen vind ik de hoofdjes wel een kanttekening vind ik sommige kopjes moeten niet van die kleine freggel hoofdjes worden, eppynt valmet zou ik zo vanaf de fotos wat meer lengte in de hals mogen hebben

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:52

patrick76 schreef:
al naar zijn hals en croupe gekeken? Zijn middenstuk is volgens mij ook niet zijn sterkste punt. Bewegingen zijn voor zon type hengst zeker voldoende ja.

Helemaal mee eens. Wat betreft de croupe zouden hier een paar mensen (nog) eens de rasomschrijving moeten lezen! En dan niet de Nederlandse vertaling!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:49

patrick76 schreef:
ik bedoel ermee te zeggen dat de pomny's die van de Dyfed afkomen vaak erg bange dieren zijn.

Dat heeft te maken met een oude wijsheid. Bange ponies zijn moeilijker om te stelen in de wei, daarom willen veel oude fokkers die de fokkerij extensief bedrijven (hillpony fokkers) liever schuwe ponies dan ponies die op iedere mens afkomen.

Onze Dyrin Tina was een klassiek geval van een schuwe pony, is tot aan haar dood een vrij apart geval geweest. Ze kon in de wei alleen maar gepakt worden door mijn vader. Ze heeft 15 veulens gehad, die geen van allen dat probleem hadden, dus moet ik het echt op de "opvoeding" houden. Op Dyrin werden de ponies meestal bij elkaar gedreven door een stel collies. Tina heeft haar hele leven ook een grondige hekel gehouden aan honden. Bowdler ponies waren nog beruchter vanwege hun schuwheid. Ik ben bij een fokker geweest die met 100% Bowdler ponies fokte en geen probleem had met de nafok (wel met de originele Bowdlers). Griffiths van de Revel had ze ook liever schuw. Revel Humming Tune (moeder van Revel Humming Top) is in de wei gestolen. Hij heeft jaren lang gezocht op markten of hij ze ooit terug zag. Jammer toch als je weet dat zo'n merrie iets moois als Humming Top kon fokken.

Ook Swinkels (Silvertop) in Sint Anthonis had zijn ponies liever schuw. Wat dat betreft was hij minder blij met de dochter van Tina die hij van ons gekocht had, want die liep vrolijk met iedereen mee die in de wei kwam. Schuwheid heeft meer met opvoeding te maken dan met genetische factoren.

regtur

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:36

Dyfed Prophet heeft afgelopen jaar in Nederland gestaan, en hij had meer gastmerries kunnen krijgen dan alle afgelopen jaar ggk samen.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:03

regtur schreef:
Dyfed Prophet heeft afgelopen jaar in Nederland gestaan, en hij had meer gastmerries kunnen krijgen dan alle afgelopen jaar ggk samen.

Had??

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:54

PeeWij schreef:
patrick76 schreef:
al naar zijn hals en croupe gekeken? Zijn middenstuk is volgens mij ook niet zijn sterkste punt. Bewegingen zijn voor zon type hengst zeker voldoende ja.

Helemaal mee eens. Wat betreft de croupe zouden hier een paar mensen (nog) eens de rasomschrijving moeten lezen! En dan niet de Nederlandse vertaling!

Peewij.. "croupe" is een uitdrukking die stamt vanuit de franse taal en waarmee het staartgedeelte wordt bedoeld.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:06

Ik bedoel niet de vertaling van het woord croupe, maar de engelstalige versie van de rasomschrijving. Daar wordt namelijk wel iets gezegd over de croupe. Dit in tegenstelling tot de nederlandse!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:09

WPCS, studbook 69/70 (1988):
Hind Quarters
Lengthy and fine. Not cobby, ragged or goose-rumped. Tail well set on and carried gaily.

Jaarboek, 1994:
Croupe
Lang en fijn. Niet cobby, ruw of afhangend. Staart goed geplaatst en met plezier gedragen.

Jaarboek, 2008
Croupe
Lang en fijn. Niet hoekig of kort. Staart goed geplaatst en met plezier gedragen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:20

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:42

joostvangestel schreef:
WPCS, studbook 69/70 (1988):
Hind Quarters
Lengthy and fine. Not cobby, ragged or goose-rumped. Tail well set on and carried gaily.

Jaarboek, 1994:
Croupe
Lang en fijn. Niet cobby, ruw of afhangend. Staart goed geplaatst en met plezier gedragen.

Jaarboek, 2008
Croupe
Lang en fijn. Niet hoekig of kort. Staart goed geplaatst en met plezier gedragen.

En wat is de definitie van goed geplaatst dan? En fijn?Hoe kan een fijne croup kracht hebben?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:52

Dan nog blijft het een kwestie van wat elk persoon er individueel bij kan voorstellen. Ik vind alle omschrijvingen nogal om de pot draaien, maar zoiets is gewoon ook moeilijk te omschrijven. Voor de een zal een met plezier gedragen staart er mss anders uitzien dan voor de ander. Om nu het voorbeeld van de eppynt hengst te nemen, dit vind ik zeker geen voorbeeld van een cobby, rug of afhangende croupe. Inplanting van de staart bepaalt het vermogen van de achterhand, hoe die gebruikt kan worden, dus dat is zowiezo belangrijk.
Maar ik moet eerlijk zeggen een pony moet nog altijd in het geheel een mooi beeld geven. Een bepaald deel kan iets minder zijn, een pony is nooit perfect, zolang het niet perfecte deel maar bij de rest past...

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:55

Melanie5 schreef:

En wat is de definitie van goed geplaatst dan? En fijn?Hoe kan een fijne croup kracht hebben?[/quote]

Die discussie had ik laatst ook.
Over het algemeen verstaat men hieronder een "hoge" staartinplant... maar wat is "hoog".
Persoonlijk vind ik ook dat een staart té hoog kan ingeplant zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:19

YWC schreef:
Die discussie had ik laatst ook.
Over het algemeen verstaat men hieronder een "hoge" staartinplant... maar wat is "hoog".
Persoonlijk vind ik ook dat een staart té hoog kan ingeplant zijn.

Ja inderdaad. Eeen Hackney of tuigpaard heeft een hoge staart aanzet. Maar die vorm wil ik niet bij mijn Welshjes zien. Hoewel het dan nog wel samen gaat met het kruis. Het moet wel bij elkaar passen.

En wat Zitake ook zegt, het blijft wel een persoonlijke voorkeur. De rasomschrijving is wel heel sumier en breed interpreteerbaar.

IETJE21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:19

hallo kan er me iemand zeggen wat de geboortedatum is van varpullan pepijn?
en heeft er iemans varpullan wodan gekend
alvast bedankt :9

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:36

De rasomschrijving is helemaal niet summier maar heel duidelijk hoe een welsh er uit moet zien. Helaas zijn er bepaalde stromingen die naar de uiterste toe gaan fokken. Zowel links als rechts! Voordat jullie weer denken dat ik een type afkraak. En als je de rand opzoekt val je er ook wel eens af.
Ga je welshpony's fokken zul je eerst de rasomschrijving moeten begrijpen, anders ben je gewoon een pony aan het fokken.

En ik zou hier de rasomschrijving kunnen gaan uitleggen, maar mischien wordt het wel gewoon, voor vele hier, tijd om zich eens in het ras te verdiepen en eens te gaan nadenken over waar ze nu mee bezig zijn.

Pony's fokken is een ding, maar welshpony's fokken is iets heel anders!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:04

He Joost, toch zin en tijd gevonden om weer op uitspraken te reageren? Of ging de geplande reis niet door ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:05

regtur schreef:

ben jij dan al op de hoogte van wat alle ggk hengsten uit de nieuwe jaargang van 2009 hebben gedekt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:15

PeeWij schreef:
De rasomschrijving is helemaal niet summier maar heel duidelijk hoe een welsh er uit moet zien. Helaas zijn er bepaalde stromingen die naar de uiterste toe gaan fokken. Zowel links als rechts! Voordat jullie weer denken dat ik een type afkraak. En als je de rand opzoekt val je er ook wel eens af.
Ga je welshpony's fokken zul je eerst de rasomschrijving moeten begrijpen, anders ben je gewoon een pony aan het fokken.

En ik zou hier de rasomschrijving kunnen gaan uitleggen, maar mischien wordt het wel gewoon, voor vele hier, tijd om zich eens in het ras te verdiepen en eens te gaan nadenken over waar ze nu mee bezig zijn.

Pony's fokken is een ding, maar welshpony's fokken is iets heel anders!

gewoon een pony aan het fokken? Ik denk dat er bij gelijk welk ponyras aan voorwaardes en rasomschrijvingen moet voldaan worden. De welshpony is hierop geen uitzondering dus. Een pony is een pony, een ras is een ras, dus denk dat je pony en welsh pony niet onmiddelijk als iets apart moet gaan zien.
Verder wordt het idd tijd dat velen eens gaan nadenken over waar ze nu mee bezig zijn, en niet enkel op gebied van pony fokken (of het 'welsh'fokken, aangezien dat hier als iets 'apart' wordt gezien). Verder voegt dit topic voor mij echt niks meer toe, het gehak op alles en iedereen maakt het vervelend en kinderachtig. Bij deze, ik ga mij in nuttiger dingen verdiepen en gewoon genieten van mijn pony!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:44

zitake schreef:
gewoon een pony aan het fokken? Ik denk dat er bij gelijk welk ponyras aan voorwaardes en rasomschrijvingen moet voldaan worden. De welshpony is hierop geen uitzondering dus. Een pony is een pony, een ras is een ras, dus denk dat je pony en welsh pony niet onmiddelijk als iets apart moet gaan zien.

Ik zie toch wel degelijk verschil tussen Shetlander, Welsh en Haflingers als voorbeeld!

Hoe zeggen ze dat zo mooi in het engels:

I rest my case!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:54

patrick76 schreef:
He Joost, toch zin en tijd gevonden om weer op uitspraken te reageren? Of ging de geplande reis niet door ;)

De geplande reis gaat vrolijk door. Ben dus fijn aan het bakkeleien met allerlei instanties om te zorgen dat het een en ander in goede banen wordt geleid.

Ik zei ook dat ik geen zin had om te reageren. Vooral vanwege het hoge speculatieve gehalte over besluitvorming en de precieze inhoud van het besluit. Er wordt gezinspeeld dat h.e.e.a. niet met integriteit behandeld is en dat de voor- en nadelen niet tegen elkaar afgewogen zijn. Vertrouw er eens op dat niet iedereen door eigenbelang geleid wordt.

Ik kan naar de motieven van die zinspeling alleen maar raden. Feit is wel dat dit niet de plaats en de tijd is om deze discussie te houden. Daarnaast valt het mede-discussieleden als Zitake ook al op dat er hier vervelend en kinderachtig gereageerd wordt.

Laten we dus gewoon weer eens gaan genieten van ponies en reikhalzend uitkijken naar het grootste feest wat de winter ons te bieden heeft op Welsh gebied.

Even terug naar een wezenlijk deel van deze discussie. Discussies over de rasbeschrijving zijn altijd nuttig. Zeker omdat die rasbeschrijving niet altijd even precies is. Noch de omschrijving uit Wales, noch de vertaling. Van Riessen schreef in het boekje "Welsh Pony's in Nederland" van 1970 het volgende:

Citaat:
Verder sterke lendenen en een korte rug met een fraai gedragen hoog aangezette staart. Een ramshoofd, een afhangend kruis, lage staartimplant, grof beenwerk, grove manenkam duiden op vreemde invloeden, (meestal kruisingen met trekpaarden om zwaardere pony's voor werk in de mijnen te fokken).

De dik geschreven stukken zijn de stukken die relevant zijn voor het deel "hind quarters" uit de rasbeschrijving van het WPCS.
Aangezien deze rasbeschrijving geen 1 op 1 vertaling is van de originele rasbeschrijving, is indertijd voor het jaarboek 1994 besloten een direkte vertaling te schrijven van de rasbeschrijving. Op zich staan er in die rasbeschrijving wel verdere verduidelijkingen, iets dat in 1970 nog wel nodig was voor een ras dat pas 11 jaar eerder voet op Nederlandse bodem had gezet.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:50

joostvangestel schreef:
Ik kan naar de motieven van die zinspeling alleen maar raden. Feit is wel dat dit niet de plaats en de tijd is om deze discussie te houden. Daarnaast valt het mede-discussieleden als Zitake ook al op dat er hier vervelend en kinderachtig gereageerd wordt.
.

Waar is dit forum dan wel voor bedoelt.?? Als meningen niet precies in je straatje passen of misschien wel betrekking hebben tot iemand zijn functioneren, wil dit niet per definitie zeggen dat deze opmerkingen vervelend en kinderachtig zijn. Ook als de gang van zaken bij het Stamboek ,of de uitvoering van sommige ideen van de foktechische commissie, de mensen hier niet aanstaan moeten ze dat juist op dit forum kunnen zeggen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:36

Yorick: Bokt is een onafhankelijk forum en staat los van het functioneren van welk stamboek dan ook. Iedereen heeft van mij recht op een eigen mening, maar dit gaat mijns inziens niet meer over fokkerij, maar over personen en de vraag of deze wel of niet de regels gevolgd hebben. Dat deels gebaseerd op feiten en deels gebaseerd op aannames. Als je een officiele reaktie wilt hebben, dan hoef je die van mij niet te verwachten, althans zeker niet hier.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:57

joostvangestel schreef:
Yorick: Bokt is een onafhankelijk forum en staat los van het functioneren van welk stamboek dan ook. Iedereen heeft van mij recht op een eigen mening, maar dit gaat mijns inziens niet meer over fokkerij, maar over personen en de vraag of deze wel of niet de regels gevolgd hebben. Dat deels gebaseerd op feiten en deels gebaseerd op aannames. Als je een officiele reaktie wilt hebben, dan hoef je die van mij niet te verwachten, althans zeker niet hier.

Ik vraag helemaal niet naar een "officiele" mening. Van wie zou ik die hier moeten verwachten. Wij geven onze mening over de gang van zaken. Er is hier nog niemand die heeft gezegd dat er regels NIET gevolgd zouden zijn, maar nu je het zo zegt begin ik daar aan te twijfelen. Het FEIT is gewoon dat er tijdens aanstaande HK iets staat te gebeuren wat nog nooit eerder is gebeurt. Er wordt een basisboek hengst goed gekeurd zonder dat hij daadwerkelijk gekeurd word. En of dat in iemand zijn eigen belang is......wie heeft dat gezegd??? Tevens wordt hij dan preferent verklaard, vroeger moest hier toch een aantal jaar tussen zitten??. O f het dan over personen gaat, neeeee het gaat over Het stamboek en De foktechnische commissie. Die bestaan toch beide uit meerdere personen.??
Volgens mij is dit hele akkefietje per ongeluk naar buiten gekomen en had het stamboek dit liever geheim willen houden. Terecht, maar het is helaas naar buiten gekomen en nu kunnen we er over van mening wisselen. Als er dan mensen zijn die zich op hun teentjes getrapt voelen is dat jammer.

Zoals Peter wijselijk zegt:

I rest my case

en nog een leuke nederlandse uitdrukking:

wie de schoen past.......

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:24

iemand nog ander nieuws??

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:29

cuneracobs schreef:
iemand nog ander nieuws??

niet echt..... jij?
Al jonge hengsten gezien die hun opwachting gaan maken op aanstaande HK?