Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
patrick76 schreef:al naar zijn hals en croupe gekeken? Zijn middenstuk is volgens mij ook niet zijn sterkste punt. Bewegingen zijn voor zon type hengst zeker voldoende ja.
patrick76 schreef:ik bedoel ermee te zeggen dat de pomny's die van de Dyfed afkomen vaak erg bange dieren zijn.
PeeWij schreef:patrick76 schreef:al naar zijn hals en croupe gekeken? Zijn middenstuk is volgens mij ook niet zijn sterkste punt. Bewegingen zijn voor zon type hengst zeker voldoende ja.
Helemaal mee eens. Wat betreft de croupe zouden hier een paar mensen (nog) eens de rasomschrijving moeten lezen! En dan niet de Nederlandse vertaling!
joostvangestel schreef:WPCS, studbook 69/70 (1988):
Hind Quarters
Lengthy and fine. Not cobby, ragged or goose-rumped. Tail well set on and carried gaily.
Jaarboek, 1994:
Croupe
Lang en fijn. Niet cobby, ruw of afhangend. Staart goed geplaatst en met plezier gedragen.
Jaarboek, 2008
Croupe
Lang en fijn. Niet hoekig of kort. Staart goed geplaatst en met plezier gedragen.
Melanie5 schreef:Lang en fijn. Niet hoekig of kort. Staart goed geplaatst en met plezier gedragen.
YWC schreef:Die discussie had ik laatst ook.
Over het algemeen verstaat men hieronder een "hoge" staartinplant... maar wat is "hoog".
Persoonlijk vind ik ook dat een staart té hoog kan ingeplant zijn.
PeeWij schreef:De rasomschrijving is helemaal niet summier maar heel duidelijk hoe een welsh er uit moet zien. Helaas zijn er bepaalde stromingen die naar de uiterste toe gaan fokken. Zowel links als rechts! Voordat jullie weer denken dat ik een type afkraak. En als je de rand opzoekt val je er ook wel eens af.
Ga je welshpony's fokken zul je eerst de rasomschrijving moeten begrijpen, anders ben je gewoon een pony aan het fokken.
En ik zou hier de rasomschrijving kunnen gaan uitleggen, maar mischien wordt het wel gewoon, voor vele hier, tijd om zich eens in het ras te verdiepen en eens te gaan nadenken over waar ze nu mee bezig zijn.
Pony's fokken is een ding, maar welshpony's fokken is iets heel anders!
zitake schreef:gewoon een pony aan het fokken? Ik denk dat er bij gelijk welk ponyras aan voorwaardes en rasomschrijvingen moet voldaan worden. De welshpony is hierop geen uitzondering dus. Een pony is een pony, een ras is een ras, dus denk dat je pony en welsh pony niet onmiddelijk als iets apart moet gaan zien.
patrick76 schreef:He Joost, toch zin en tijd gevonden om weer op uitspraken te reageren? Of ging de geplande reis niet door
Citaat:Verder sterke lendenen en een korte rug met een fraai gedragen hoog aangezette staart. Een ramshoofd, een afhangend kruis, lage staartimplant, grof beenwerk, grove manenkam duiden op vreemde invloeden, (meestal kruisingen met trekpaarden om zwaardere pony's voor werk in de mijnen te fokken).
joostvangestel schreef:Ik kan naar de motieven van die zinspeling alleen maar raden. Feit is wel dat dit niet de plaats en de tijd is om deze discussie te houden. Daarnaast valt het mede-discussieleden als Zitake ook al op dat er hier vervelend en kinderachtig gereageerd wordt.
.
joostvangestel schreef:Yorick: Bokt is een onafhankelijk forum en staat los van het functioneren van welk stamboek dan ook. Iedereen heeft van mij recht op een eigen mening, maar dit gaat mijns inziens niet meer over fokkerij, maar over personen en de vraag of deze wel of niet de regels gevolgd hebben. Dat deels gebaseerd op feiten en deels gebaseerd op aannames. Als je een officiele reaktie wilt hebben, dan hoef je die van mij niet te verwachten, althans zeker niet hier.