[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:01

regtur schreef:
PeeWij schreef:

En hoeveel keer is Revel Jeeves de vader van Pendock Legend in dit veulen? Hopelijk niet meer dan twee keer!

Gelukkig dus helemaal niet. Wel veel Pendock, maar dan bijv Buttonhole en Coco.
Niet het Dyfedveulen. 2 uitersten eigenlijk. Normaal gaan we voor 'Vrij van Penual Mark", maar als we dan een keer vreemd gaan, tja dan doen we het goed.

Nu maak je me wel benieuwd ;)

joostvangestel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:05

Dyfed heeft overigens ook al een zoon van Revel Jeeves gebruikt:

http://www.allbreedpedigree.com/littlewern+lyric

En op Baledon zijn ook al nazaten van Penual Mark en Pendock Legend gebruikt. Redelijk verrassend, maar het tekent grote fokkers dat ze ook hengsten met een minder gewenste afstamming durven in te zetten in hun fokbeleid, mits de hengsten wel de eigenschappen hebben die ze zoeken.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:43

joostvangestel schreef:

En op Baledon zijn ook al nazaten van Penual Mark en Pendock Legend gebruikt. Redelijk verrassend, maar het tekent grote fokkers dat ze ook hengsten met een minder gewenste afstamming durven in te zetten in hun fokbeleid, mits de hengsten wel de eigenschappen hebben die ze zoeken.

Nakommelingen van Revel Janus hebben daarom dan ook weer aansluiting op bijvoorbeeld de Legend en CC Madogg en Glyndwr lijnen. Een grote familie, maar hoe komen die hele kleine hoofdjes er dan in?
FS2 pony's waar niet de volledige afstamming van bekend was, waardoor er vreemd bloed in een gesloten rasfokkerij is gekomen??

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:50

zitake schreef:
Bedankt! nee dat is wel zo! Ik ben nu wat aan het rondkijken en orienteren ivm hengstenkeuze, maar goed er staat nog niets vast en het is pas voor volgend jaar. Ze heeft een aantal hengsten die dubbel voorkomen in haar afstamming, ik dacht eraan om even iets heel anders van bloedlijnen te zoeken, een hengst die wel mooi aansluit op haar bouw en haar zeker kan verbeteren, ook qua beweging. Heb wel wat op het oog, maar is nog een jonge hengst, dus moet nog even aankijken hoe hij het vorig jaar heeft gedaan met dekken en hoe zn veulens van dit jaar het zullen doen.

Waarom zou je iets anders gaan doen dan wat bewezen is wat echt werkt binnen een gesloten rasfokkerij. Je hebt vanuit je pony genoeg mogelijkheden. Ook hengsten waarin je vindt wat je zoekt. Daarnaast kun je van een jonge hengst niet zeggen wat hij toevoegd aan de fokkerij, daar heb je minimaal wel 4 of 5 jaargangen nakommelingen voor nodig. En vergeet dan niet naar de merries te kijken en wat ze eerder met andere hengsten gebracht hebben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:07

Revel Janus x Revel Jewel was een ramp vroeger, heb ik begrepen.

Wat Carnalw Hyderus betreft, net Ann Bale aan de lijn gehad. Hyderus was op die foto een jaarling. Een behoorlijk ontwikkelde jaarling zou ik zeggen. Geen wonder dat hij niet klaar is voor de CHK ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:28

joostvangestel schreef:
Revel Janus x Revel Jewel was een ramp vroeger, heb ik begrepen.

Wat Carnalw Hyderus betreft, net Ann Bale aan de lijn gehad. Hyderus was op die foto een jaarling. Een behoorlijk ontwikkelde jaarling zou ik zeggen. Geen wonder dat hij niet klaar is voor de CHK ;)

Wij hebben een paar vergelijkbare jaarlingen lopen. Het fokt toch schijnbaar wel door. Maar ontwikkeling of niet, een fout in het skelet veranderd nooit weer. Kan hooguit gecamoufleerd worden. Er zijn bijv legio ponies te noemen, met die steile schouder, die het toch heel ver schoppen, zelfs kampioen worden.Misschien hoort het wel bij de Welsh, net als de kleine hoofdjes en minder mooie croupes.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:31

joostvangestel schreef:

Hier wil ik graag even op reageren: Als "grote"ofwel bekende fokkers dit doen, zegt men: Wat slim! Als onbekende fokkers deze risico's durven nemen, zegt men: wat dom!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:05

Idd regtur, maarja die ene hebben vaak ook al meer bewezen, wat niet wil zeggen dat onbekende het daarom slecht doen, het kan net goed zijn.

PeeWij schreef:
zitake schreef:
Bedankt! nee dat is wel zo! Ik ben nu wat aan het rondkijken en orienteren ivm hengstenkeuze, maar goed er staat nog niets vast en het is pas voor volgend jaar. Ze heeft een aantal hengsten die dubbel voorkomen in haar afstamming, ik dacht eraan om even iets heel anders van bloedlijnen te zoeken, een hengst die wel mooi aansluit op haar bouw en haar zeker kan verbeteren, ook qua beweging. Heb wel wat op het oog, maar is nog een jonge hengst, dus moet nog even aankijken hoe hij het vorig jaar heeft gedaan met dekken en hoe zn veulens van dit jaar het zullen doen.

Waarom zou je iets anders gaan doen dan wat bewezen is wat echt werkt binnen een gesloten rasfokkerij. Je hebt vanuit je pony genoeg mogelijkheden. Ook hengsten waarin je vindt wat je zoekt. Daarnaast kun je van een jonge hengst niet zeggen wat hij toevoegd aan de fokkerij, daar heb je minimaal wel 4 of 5 jaargangen nakommelingen voor nodig. En vergeet dan niet naar de merries te kijken en wat ze eerder met andere hengsten gebracht hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat het op zich niet altijd verkeerd is op een pony waar al een tijdje lijnenteelt bij gebeurt eens iets (aanvullend, verbeterend) nieuws te zetten. Is nl ook bewezen dat dat niet altijd slecht is, het kan natuurlijk altijd mis uitpakken, maar het kan natuurlijk ook mooi uitpakken. en door outcross kun je natuurlijk slechte eigenschappen kwijt raken en nieuwe introduceren (op vlak van bloedlijn dus). Nuja ik heb het mss niet helemaal goed omschreven. en jonge hengsten moeten natuurlijk ook kansen krijgen.
Je zegt dat ik vanuit mn pony genoeg mogelijkheden heb, hoe zou jij het dan aanpakken. Andere meningen zijn natuurlijk welkom. Ik zeg natuurlijk niet dat dit nu al vaststaat om iets helemaal anders erop te zetten (blijft zowiezo binnen de welsh A), maar zat er laatst over na te denken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:10

Bekende fokkers maken ook veel fouten, maar die worden wel snel gecorrigeerd ;) Experimenteren moet af en toe om vooruit te komen.

PeeWij: als je Springbourne Hyflyn zou hebben en Vechtzicht story nooit was gebeurd en je de keuze had tussen Lightfeet, Springbourne Claret en Blaenau Chelsea Fan, welke zou jij gekozen hebben?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:10

joostvangestel schreef:
Bekende fokkers maken ook veel fouten, maar die worden wel snel gecorrigeerd ;)

M.a.w. die worden weg gemoffeld voor de buiten wereld er weet van krijgt :D. Want zo gaat het wel. Vandaar dat van sommige hensgten niet bekend is of ze erfelijke gebreken vererven, omdat de miskleun veulens a la minute richting destructie verdwijnen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:54

Melanie5 schreef:
joostvangestel schreef:
Bekende fokkers maken ook veel fouten, maar die worden wel snel gecorrigeerd ;)

M.a.w. die worden weg gemoffeld voor de buiten wereld er weet van krijgt :D. Want zo gaat het wel. Vandaar dat van sommige hensgten niet bekend is of ze erfelijke gebreken vererven, omdat de miskleun veulens a la minute richting destructie verdwijnen.

Of voor de jachthonden...
Maar wil je de fokkerij in zijn geheel ( en niet alleen je eigen hachie) vooruit helpen, is dit misschien ook wel de aangewezen weg.
Als wij een slecht veulen zouden krijgen, weet ik ook niet wat ik ermee zou doen. Gelukkig hebben we die keuze nog niet op ons bordje gekregen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:23

joostvangestel schreef:
Bekende fokkers maken ook veel fouten, maar die worden wel snel gecorrigeerd ;) Experimenteren moet af en toe om vooruit te komen.

PeeWij: als je Springbourne Hyflyn zou hebben en Vechtzicht story nooit was gebeurd en je de keuze had tussen Lightfeet, Springbourne Claret en Blaenau Chelsea Fan, welke zou jij gekozen hebben?

Puur op bloedlijnen zou mijn eerste keuze Blaenau Chelsea Fan zijn. Je krijgt dan 5 x Revel Choice 4 x Clan Pip 12 x CC Glyndwer en minimaal 42 x Dyoll Starlight.
Daarnaast zou ik de dieren zelf ook willen zien en kijken naar de nafok. Ook naar nafok van bloedverwanten in de eerste en tweede graad.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:35

Dan zou je de volgende kunnen (dit is nogal kunstmatig, omdat Claret pas veel later aan bod kwam), maar begin jaren 90 had je ongeveer dit wel gezien

van Chelsea Fan had je al de volgende ponies gekend:
- Blaenau Donald (goede hengst op Blaenau)
- Blaenau Highlights (een van de topmerries op Biesdeel's)
- Boreas Zeb (was pas 2, dus nog niet goedgekeurd)
- Mulligen's Dolly (toen nog vrij jong, denk ik)
- Vikariens Juliska (toen nog 2, maar wel een goede merrie)

van Lightfeet kende je misschien deze:
- Badhoeve's Dusty (goedgekeurd in 1988)
- Rian's Fleurop (ggk in 1988)
- Boreas Ilias (ggk in 1989)
- Hooghehof's Cyrano (hhk in 1989)
- Lowland Bumblebee (goedshowmerrie)
(ik laat natuurlijk expres de Hyflyn veulens weg..)

En van Claret had je waarschijnlijk indertijd deze al gezien:
- Springbourne Glide
- Springbourne Poppy (leuke merrie bij Jansen in Keyenborg)
- Springbourne Hesta

Het probleem is dat dit allemaal wat gemaakt is, omdat de keuze niet op hetzelfde moment gemaakt kon worden. Ik zou persoonlijk op papier gekozen hebben voor Claret (directe lijnteelt op Columbine en Carreg), maar dan had ik van de drie de minst succesvolle combinatie gekozen. Lightfeet heeft het best gepresteerd bij Hyflyn.

Met tellen van aantal kruisingen ben ik jaren geleden opgehouden, maar Lightfeet heeft ook 15 x Coed Coch Glyndwr en dan een groter aandeel Bowdler Blue Boy en Criban Shot, met waarschijnlijk meer Dyoll Starlight dan Chelsea Fan. Maar feitelijk gaat het meer over de uiterlijke eigenschappen die elkaar aanvulden dan de lijnteelt die wat maakte. Overigens heeft Vechtzichts Hyway (Claret x Hyflyn) zeker nog verdienstelijk gefokt. van Howell (Chelsea Fan x Hyflyn) weet ik niks, die ging als driejarige naar Hongarije. De Lightfeets (Harmony, Hylight & Hyline) hebben echter zo'n hoge kwaliteit neergezet, dan het zeker geen toeval meer is.

En wat definieert een tophengst? Een hengst die verbetert op gewone merries of een hengst die topmerries verbetert? De eerste verbetert de algemene populatie, maar de andere defineert een nieuwe top.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:05

Kij daar heb je het al. Jij hebt een andere benadering en een andere voorkeur van type. Chelsea fan heeft als grote voordeel voor mij dat je Pip erin krijgt. En een ander type dan dat jou keuze zou zijn.
Je noemt Glide als voorbeeld, maar daar ga je zomaar even aan de kracht van springbourne Gemma voorbij. Zou ik niet durven. Welke toppers zijn eruit dat lijntje gekomen. Laat google er maar oplos. Daar zijn sommige hier heel goed in ipv meningen te geven. Had je Caraway ipv Claret genomen dan was mijn keuze anders geweest. Dit dan puur weer op de betere fokresultaten. Maar ja de ene kiest voor Heartsease en de andere voor Hyperion. Misschien is dat ook wel de kracht van de Welsh, geen keuze is verkeerd, lijnteelt of outcross, zuid of noord Wales type voor beide is markt en liefhebbers. En ik heb dan een uitgesproken mening en op het eind van de rit hebben we allemaal iets toegevoegd aan de populatie. Daar moeten onze opvolgers dan maar weer mee verder. Ik hoop dat ze daar net zo veel plezier aan beleven als dat ik nu ervan heb.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:47

Daar heb je helemaal gelijk in PeeWij. Overigens, bij Gemma krijg ik 254 hits en bij Claret 1430 hits, maar daar zit het hem in het verschil tussen merrie en hengst. Caraway heeft trouwens maar 1420 hits.

Leuk om te kijken wat de google "hitparade" van een aantal historische hengsten is:

Coed Coch Madog 399000 hits
Bleddfa Shooting Star 219000 hits
Bowdler Blue Boy 135000 hits
Coed Coch Planed 129000 hits
Coed Coch Salsbri 87100 hits
Coed Coch Glyndwr 51600 hits
Clan Dash 24000 hits
Grove Sprightly 18300 hits
Dyoll Starlight 18000 hits
Clan Pip 13700 hits
Criban Shot 10600 hits
Penual Mark 4780 hits
Revel Jeeves 3350 hits

we zijn wel van ver gekomen, ik kan me herinneren dat ik mijn eerste zoektoch naar de term "Welsh pony" deed en 20 hits kreeg. Dat waren van drie sites, eentje uit Amerika, eentje uit Australie en eentje uit Finland...
Natuurlijk een erg vreemde benadering, de eerste keer dat ik Bowdler Blue Boy het van Coed Coch Glyndwr zie winnen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:37

PeeWij schreef:
Penual Mark staat erom bekend dat hij hoog in de maat kan fokken. Dat is nog niet het grootste probleem, vind ik.
Legend kan een probleem geven in de achterhand. Ga maar eens opletten op de bekende "Legend types" je haalt ze er bijna allemaal uit waar Legend te veel in zit.

Voor alle duidelijkheid: voor beide geldt KAN geven
PeeWij schreef:
En welke combinaties pas ik toe? Springbourne G gecombineerd met Belvoire Columbine en een veelvoud van Revel Jeeves.
En Columbine heeft het beste gecombineerd met Revel Carreg. Ben ook absoluut niet tegen Revel. Heb geen een pony waar geen Jeeves in zit, maar heb een probleem met de gebreken die er in gefokt zijn. Voornamelijk hoofd en gebrek aan lengte. We hebben hier in Nederland ook een Revel hengst gehad die dit soort problemen kon geven. Hier op bokt zit zelfs iemand die aan levende lijven heeft ondervonden dat bijvoorbeeld Revel Hibiscus ook een vrouwelijke nakommeling heeft gegeven die nooit in het stamboek opgenomen zal worden. (lag dit aan de vader of moeder?? Ik denk vader) Uiteindelijk moet je toch fokken met je verstand en luisteren naar de mensen met de ervaring. Bloedlijnen en prestaties kan iedereen uit Google halen, of een ander naslagwerk, maar wat een lijn brengt in combinatie met en waar dat dan weer vandaan komt. Dat is een ander verhaal.
Kijk, dat is nu nuttige informatie die niet altijd even makkelijk te achterhalen is. Een fokker zal zoals gezegd niet zo snel bekendheid geven aan miskleunen of opmerkingen bij zijn fokproducten maken aan de hand van de afstamming.
Het zou toch wel handig zijn als er een (liniar) scoringsformulier was van nakomelingen van stempelhengsten met zowel positieve als negatieve punten.
Natuurlijk heeft een wijze fokker dat allemaal in zijn hoofd zitten maar als beginner is het toch knap lastig dergelijke informatie te achterhalen.
En ja, dan wil Google wel s helpen voordat je een mening gaat vormen. ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:23

BlackDevils: daar heb je gelijk in, maar op zichzelf heeft dat nooit 100% gewerkt. Voor de simpele redenen dat de missers nooit op de keuring komen (in sommige gevallen wordt er overigens vrolijk mee doorgefokt en worden er hengsten van opgefokt). En tegenwoordig is het allemaal nog moeilijker omdat hengsten drie dekboeken hebben van drie stamboeken, veulens vaak bij 3 stamboeken worden ingeschreven, waardoor het zicht op de hele populatie helemaal kwijt is... Zo zijn er op een gegeven moment hengsten waarvan meer veulens geregistreerd worden bij een stamboek dan dat er het jaar tevoren dekbonnen uitgeschreven bij hetzelfde stamboek. Vruchtbaarheidspercentages zeggen dus weinig meer en ook bestaat er geen overzicht meer op de aantallen gekeurde ponies t.o.v. de geregistreerde ponies. En dat is vaak wel nuttige informatie om te weten.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:55

joostvangestel schreef:
En tegenwoordig is het allemaal nog moeilijker omdat hengsten drie dekboeken hebben van drie stamboeken, veulens vaak bij 3 stamboeken worden ingeschreven, waardoor het zicht op de hele populatie helemaal kwijt is... Zo zijn er op een gegeven moment hengsten waarvan meer veulens geregistreerd worden bij een stamboek dan dat er het jaar tevoren dekbonnen uitgeschreven bij hetzelfde stamboek.

Ik ben met je eens dat dit een probleem geeft, maar hebben de fokekrs dit veroorzaakt of de europeesche regelgeving en de stamboeken zelf.

NWPCS, WPCV en WPCS zouden eens op een lijn moeten komen. (ik weet dat het grootste probleem in de UK zit) Maar ook wij nederlanders hebben daar aan bijgedragen. Dieren importeren zonder certificaat en bepaalde hengsten toelaten in alle secties.

En dan heb je ook nog het probleem met de europeesche regelgeving. Door bovengenoemd probleem registreer ik OS en krijg ik een chip opgestuurd vanuit Wales, maar deze mag ik niet gebruiken want die kan hier niet in de databank ingegeven worden. Dus die chip gooi ik weg en laat of de stamboekchipper of de dierenarts komen en moet dit dier dan ook hier registreren. Anders kunnen de gegevens niet in de databank 8)7 Dubbele kosten en dubbele registratie. Schiet mij maar lek. Uiteindelijk werkt het NWPCS daar zelf ook aan mee. Als het dier dan 3 jaar of ouder is en heeft een WPCS registratie en ik ga naar een NWPCS keuring, wordt hij of zij ook daar geregistreerd. Allemaal vervuiling van de boeken, maar wij als fokkers kunnen niet anders!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:06

Heeft iemand een foto van Waxwing Hillbilly? Ik heb alleen de welbekende foto van hem (staand met hoofd naar rechts), de foto die ooit in de advertentie van stal Lovejoy stond. Wie heeft er andere?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:13

Afbeelding Deze heb je?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:39

geloof niet dat er veel andere foto,s zijn van hillbilly
heb me ook ooit rot gezocht maar geloof dat hillbilly ook vrij jong was toen hij overleed..

zonde eigenlijk...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:40

Zitake: ja die heb ik. Heb er ook ergens 1 van zijn hoofd.
inowa: hij was idd niet heel oud. Hoe is het nu met Pepper trouwens?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:53

Van zijn volle broers Hurricane en Herrod zijn meer foto's. Dat waren ook duidelijk betere hengsten, hoewel Hillbilly zeker ook niet slecht heeft gefokt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:00

Melanie5 schreef:
Zitake: ja die heb ik. Heb er ook ergens 1 van zijn hoofd.
inowa: hij was idd niet heel oud. Hoe is het nu met Pepper trouwens?

mwah het gaat wat af en aan deze week
ze moet nog wel af en toe hoesten doordat het geirriteerd is en ze heeft af en toe wat pijn maar voor de rest eet ze gewoon..ze staat verder wel alert te kijken meestal..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:21

joostvangestel schreef:
Van zijn volle broers Hurricane en Herrod zijn meer foto's. Dat waren ook duidelijk betere hengsten, hoewel Hillbilly zeker ook niet slecht heeft gefokt.

Die leven allebei nog toch? Hillbilly heeft niet heel veel gedekt volgens mij. Ik zou nog wel eens een mooie merrie van hem willen hebben.
Ik ken heel weinig nakomelingen van Hillbilly. Mijn eigen Damon en Powys Sant (Sand?). Beiden lijken erg op Hillbilly. Hoewel ik trouwens in Dare Devil ook wat van Damon herken.