PeeWij schreef:Penual Mark staat erom bekend dat hij hoog in de maat kan fokken. Dat is nog niet het grootste probleem, vind ik.
Legend kan een probleem geven in de achterhand. Ga maar eens opletten op de bekende "Legend types" je haalt ze er bijna allemaal uit waar Legend te veel in zit.
Voor alle duidelijkheid: voor beide geldt KAN geven
PeeWij schreef:En welke combinaties pas ik toe? Springbourne G gecombineerd met Belvoire Columbine en een veelvoud van Revel Jeeves.
En Columbine heeft het beste gecombineerd met Revel Carreg. Ben ook absoluut niet tegen Revel. Heb geen een pony waar geen Jeeves in zit, maar heb een probleem met de gebreken die er in gefokt zijn. Voornamelijk hoofd en gebrek aan lengte. We hebben hier in Nederland ook een Revel hengst gehad die dit soort problemen kon geven. Hier op bokt zit zelfs iemand die aan levende lijven heeft ondervonden dat bijvoorbeeld Revel Hibiscus ook een vrouwelijke nakommeling heeft gegeven die nooit in het stamboek opgenomen zal worden. (lag dit aan de vader of moeder?? Ik denk vader) Uiteindelijk moet je toch fokken met je verstand en luisteren naar de mensen met de ervaring. Bloedlijnen en prestaties kan iedereen uit Google halen, of een ander naslagwerk, maar wat een lijn brengt in combinatie met en waar dat dan weer vandaan komt. Dat is een ander verhaal.
Kijk, dat is nu nuttige informatie die niet altijd even makkelijk te achterhalen is. Een fokker zal zoals gezegd niet zo snel bekendheid geven aan miskleunen of opmerkingen bij zijn fokproducten maken aan de hand van de afstamming.
Het zou toch wel handig zijn als er een (liniar) scoringsformulier was van nakomelingen van stempelhengsten met zowel positieve als negatieve punten.
Natuurlijk heeft een wijze fokker dat allemaal in zijn hoofd zitten maar als beginner is het toch knap lastig dergelijke informatie te achterhalen.
En ja, dan wil Google wel s helpen voordat je een mening gaat vormen.