[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:52

joostvangestel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:49

Hmm... ik zou Emrys Griffiths eerder een trendsetter noemen, niet bepaald een trendvolger. Die man had meer verstand van fokken dan wij samen in 10 levens bij elkaar krijgen.

Tja, de mooie lijnen van Helena. Hoe komt het dan dat Helena niet aan de door jou eerder gestelde voorwaarden voldoet dat ze uit een nest zou moeten komen van vele toppers? En waarom brengt Helena dan wel toppers, maar dan wel vooral van Weston Bestman?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:34

joostvangestel schreef:
Hmm... ik zou Emrys Griffiths eerder een trendsetter noemen, niet bepaald een trendvolger. Die man had meer verstand van fokken dan wij samen in 10 levens bij elkaar krijgen.

Tja, de mooie lijnen van Helena. Hoe komt het dan dat Helena niet aan de door jou eerder gestelde voorwaarden voldoet dat ze uit een nest zou moeten komen van vele toppers? En waarom brengt Helena dan wel toppers, maar dan wel vooral van Weston Bestman?

Jij weet net zo goed als ik dat de laatste 10 jaar van Revel geen Revel kwaliteit meer was.

En je tweede opmerking: Je moet wel altijd de kleine lettertjes lezen! ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:59

Zo'n ouwe vent als ik kan die kleine lettertjes niet meer lezen :P

En als ik die kleine lettertjes lees, ga je wel aan een paar toppers voorbij met je statement ;)

Revel Hibiscus geen kwaliteitmerrie? Ik ben benieuwd wat voor een ponies ik fok als ik 90 ben...

Mijn stelling is trouwens dat Revel Jeeves een wanhoops/toevalsproduct was. Ik baal er nog ontzettend van dat ik de toedracht van die vreemde dekking nooit direkt van Emrys gevraagd heb. Iemand die ik ken heeft Revel Jewel gehad en die kon er geen fatsoenlijk veulen uit krijgen. Dat doet er niet aan af dat Jewel wel een aantal wereldponies heeft gebracht, maar een merrie met die kwaliteiten had ze aan de lopende band moeten brengen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:55

joostvangestel schreef:
En.. wat vind je van Carnalw Hyderus?

Als je een pony al vanaf een foto zou kunnen beoordelen, zou ik het volgende willen opmerken:De hals komt te diep uit de borst en lijkt ook erg breed, te steile schouder en in verhouding lijkt het hoofd wat groot. Wel mooi gevormd. De ruglijn is ook niet zijn sterkste punt en zijn beenwerk mocht wat zwaarder. maar dat kan optisch bedrog zijn...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:03

Regtur: goeie observatie. Ik denk dat hij vooral is ingezet vanwege zijn mooie hoofd (ik denk dat het niet zo heel groot is) en vanwege zijn wel lange hals. Het hengstje heeft wel veel schoft, wat een hele goede zaak is. Ook zijn croupe is zo te zien niet slecht. Denk wel dat Jack Edwards (Weston) ook al een redelijk geniale fokker was, met een neus voor trendsetten. Daarvoor had hij duidelijke andere hengsten nodig dan die gangbaar waren.

Verder ben ik vooral benieuwd te horen hoe oud Carnalw Hyderus was op die foto. Ik gok 1 of 2 jaar. Als hij ouder was op de foto, dan heb nog wel wat andere opmerkingen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:13

Bij een steile schouder lijkt me dat de schoft altijd duidelijk is. Daarentegen kan de hals in de bovenlijn (kap) korter lijken.
Beetje onderstandig lijkt hij ook.
Zou deze hengst het op de CHK ver brengen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:23

PeeWij schreef:
zitake schreef:
Iemand die weet waar de hengst Criccieth Hywel op dit moment staat?

Stal Singelwoud http://www.everyoneweb.com/stalsingelwoud/

Bedankt! Kan alvast een paar punten terugvinden die ook in mn merrie te vinden zijn. Wel vind ik hem iets te kort in de rug, maar dat is bij mn merrie gelukkig goedgemaakt door de langgelijndheid van haar moeder. Hals is wel typisch van hywel afkomstig. Ook in haar hoofd heeft ze veel van hem mee.

Verder weer interessante dingen gelezen. Ik denk idd dat wat Joost zegt wel klopt. eerder trendsetter ipv trendvolger. Dat de laatste 10jaar totaal geen kwaliteit werd voortgebracht vind ik niet kloppen, zijn er genoeg goed. Dat er ook minder inzitten kan ook, maar dat heb je denk ik overal wel, niet enkel bij de revelpony's, kan zat andere bedenken waarvan ik denk bwaaaa...
Ik vind ze nog altijd mooi, om heel eerlijk te zijn en zal ook altijd wel zo blijven.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:43

Ik vind de hengst een mooi rijtype vanwege de rug. Ik wil ponies waar ik een zadel op kan leggen. Het hebben van een duidelijke schoft helpt daar zeker in mee.
Hij lijkt wat overbouwd, maar ik vind dat je dat vaker ziet bij typische ponies. Op zich stoort me dat niet. Ik vind zijn hoofd erg mooi en ook de opgerichte hals. Hij heeft duidelijk voldoende bot en een mooie ronde kont. Hij zou iets meer romp diepte moeten hebben, maar als totaal plaatje vind ik het een erg mooie hengst.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:02

net terug van stal,pepper stond met een slokdarmverstopping...

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:34

joostvangestel schreef:
Zo'n ouwe vent als ik kan die kleine lettertjes niet meer lezen :P

En als ik die kleine lettertjes lees, ga je wel aan een paar toppers voorbij met je statement ;)

Revel Hibiscus geen kwaliteitmerrie? Ik ben benieuwd wat voor een ponies ik fok als ik 90 ben...

Goh en met welke combinaties is Dobber en Roeters succesvol :+

90 is niet zo heel ver weg meer }>

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:39

regtur schreef:
Zou deze hengst het op de CHK ver brengen?

Als hij nog geen drie is op die foto, is dat nog niet aan de orde ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:55

PeeWij schreef:

Alles kan omgedraaid worden. Springbourne Hyflyn was een van de eerste Springbourne merries in het land. Als Dobber Astrid niet had gehad, weet ik niet of we wel ooit van Hyflyn gehoord zouden hebben... En waar zou Harmony zijn zonder Revel Cymbol en Revel Hibiscus? Die 2 merries hebben samen 4 van de 5 landskampioenen geleverd voor Harmony. Een Fins gezegde komt hierbij "makkarassa on aina kaksi päätä", oftewel een worst heeft altijd twee uiteinden.

En laten we wel wezen, zonder de invloed van Revel Carreg, Revel Carefree, Revel Spring Song en Revel Jeeves was het met Springbourne ook nooit zo ver gekomen. Daarmee heeft Springbourne gebruik gemaakt van direkte nazaten van 4 van de 5 Royal Welsh kampioen merries die de Revel prefix droegen. En met name Carreg was meer een Revel pony die op de pony uit de laatste decennia van de Revel leek.

Niet iedere Springbourne pony past lukraak bij iedere andere pony. Er zullen toch wel aanvullende kwaliteiten van de andere kant moeten komen, wil het ook echt goed lukken.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:13

joostvangestel schreef:
PeeWij schreef:

Alles kan omgedraaid worden. Springbourne Hyflyn was een van de eerste Springbourne merries in het land. Als Dobber Astrid niet had gehad, weet ik niet of we wel ooit van Hyflyn gehoord zouden hebben... En waar zou Harmony zijn zonder Revel Cymbol en Revel Hibiscus? Die 2 merries hebben samen 4 van de 5 landskampioenen geleverd voor Harmony. Een Fins gezegde komt hierbij "makkarassa on aina kaksi päätä", oftewel een worst heeft altijd twee uiteinden.

En laten we wel wezen, zonder de invloed van Revel Carreg, Revel Carefree, Revel Spring Song en Revel Jeeves was het met Springbourne ook nooit zo ver gekomen. Daarmee heeft Springbourne gebruik gemaakt van direkte nazaten van 4 van de 5 Royal Welsh kampioen merries die de Revel prefix droegen. En met name Carreg was meer een Revel pony die op de pony uit de laatste decennia van de Revel leek.

Niet iedere Springbourne pony past lukraak bij iedere andere pony. Er zullen toch wel aanvullende kwaliteiten van de andere kant moeten komen, wil het ook echt goed lukken.

En welke combinaties pas ik toe? Springbourne G gecombineerd met Belvoire Columbine en een veelvoud van Revel Jeeves.
En Columbine heeft het beste gecombineerd met Revel Carreg. Ben ook absoluut niet tegen Revel. Heb geen een pony waar geen Jeeves in zit, maar heb een probleem met de gebreken die er in gefokt zijn. Voornamelijk hoofd en gebrek aan lengte. We hebben hier in Nederland ook een Revel hengst gehad die dit soort problemen kon geven. Hier op bokt zit zelfs iemand die aan levende lijven heeft ondervonden dat bijvoorbeeld Revel Hibiscus ook een vrouwelijke nakommeling heeft gegeven die nooit in het stamboek opgenomen zal worden. (lag dit aan de vader of moeder?? Ik denk vader) Uiteindelijk moet je toch fokken met je verstand en luisteren naar de mensen met de ervaring. Bloedlijnen en prestaties kan iedereen uit Google halen, of een ander naslagwerk, maar wat een lijn brengt in combinatie met en waar dat dan weer vandaan komt. Dat is een ander verhaal.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:56

Kortom , dan zitten wij de komende jaren wel goed met ons nieuwe hengst( veulen). 4x Revel Jeeves.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:21

regtur schreef:
Kortom , dan zitten wij de komende jaren wel goed met ons nieuwe hengst( veulen). 4x Revel Jeeves.

En hoeveel keer is Revel Jeeves de vader van Pendock Legend in dit veulen? Hopelijk niet meer dan twee keer!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:29

Penual mark komt ook uit revel jeeves en komt toch ook in behoorlijk wat afstammingen voor, dus gok dat die er ook wel tussenzit. Hier ook 2 keer Jeeves via Pendock legend en een keer jeeves via penual mark.
@ regtur: is dit het dyfed veulen die je bedoelt?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:31

zitake schreef:
Penual mark komt ook uit revel jeeves en komt toch ook in behoorlijk wat afstammingen voor, dus gok dat die er ook wel tussenzit. Hier ook 2 keer Jeeves via Pendock legend en een keer jeeves via penual mark.

Penual Mark staat erom bekend dat hij hoog in de maat kan fokken. Dat is nog niet het grootste probleem, vind ik.
Legend kan een probleem geven in de achterhand. Ga maar eens opletten op de bekende "Legend types" je haalt ze er bijna allemaal uit waar Legend te veel in zit.

Voor alle duidelijkheid: voor beide geldt KAN geven

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:37

die van mij heeft dan iig haar maat niet gekregen van P.mark, en ook haar achterhand is netjes dus valt bij haar wel mee.
Wat voor achterhand problemen geeft hij dan mogelijks, te weinig ondertreden, overbouwd, weinig kracht,...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:37

zitake schreef:
die van mij heeft dan iig haar maat niet gekregen van P.mark, en ook haar achterhand is netjes dus valt bij haar wel mee.
Wat voor achterhand problemen geeft hij dan mogelijks, te weinig ondertreden, overbouwd, weinig kracht,...

bingo!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:49

PeeWij schreef:
zitake schreef:

Penual Mark staat erom bekend dat hij hoog in de maat kan fokken. Dat is nog niet het grootste probleem, vind ik.
Legend kan een probleem geven in de achterhand. Ga maar eens opletten op de bekende "Legend types" je haalt ze er bijna allemaal uit waar Legend te veel in zit.

Voor alle duidelijkheid: voor beide geldt KAN geven

zitake schreef:

Zoals ik al zei Penual Mark kan maat geven en meer dan 2 keer Legend kan problemen met de achterhand geven. Zoals Patrick al zei: BINGO

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:04

;) ik zeg ook helemaal niet dat het niet kan, enkel dat dit gelukkig niet het geval ik bij mijn merrie.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:36

zitake schreef:
;) ik zeg ook helemaal niet dat het niet kan, enkel dat dit gelukkig niet het geval ik bij mijn merrie.

Maar het is wel belangrijkdat je dit soort dingen weet. Zeker met je hengstenkeuze moet je hier rekening mee houden. Dit is maar een geval wat we nu benoemen. Daarom moet je dus niet alleen de bloedlijnen weten maar ook hoe bepaalde lijnen zich houden in de combinatie. Niet alleen van je eigen dieren maar ook van bloedverwanten.

Trouwens gefeliciteerd met je verjaardag :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:09

PeeWij schreef:
regtur schreef:

En hoeveel keer is Revel Jeeves de vader van Pendock Legend in dit veulen? Hopelijk niet meer dan twee keer!

Gelukkig dus helemaal niet. Wel veel Pendock, maar dan bijv Buttonhole en Coco.
Niet het Dyfedveulen. 2 uitersten eigenlijk. Normaal gaan we voor 'Vrij van Penual Mark", maar als we dan een keer vreemd gaan, tja dan doen we het goed.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:00

PeeWij schreef:
zitake schreef:

Maar het is wel belangrijkdat je dit soort dingen weet. Zeker met je hengstenkeuze moet je hier rekening mee houden. Dit is maar een geval wat we nu benoemen. Daarom moet je dus niet alleen de bloedlijnen weten maar ook hoe bepaalde lijnen zich houden in de combinatie. Niet alleen van je eigen dieren maar ook van bloedverwanten.

Trouwens gefeliciteerd met je verjaardag :D

Bedankt! nee dat is wel zo! Ik ben nu wat aan het rondkijken en orienteren ivm hengstenkeuze, maar goed er staat nog niets vast en het is pas voor volgend jaar. Ze heeft een aantal hengsten die dubbel voorkomen in haar afstamming, ik dacht eraan om even iets heel anders van bloedlijnen te zoeken, een hengst die wel mooi aansluit op haar bouw en haar zeker kan verbeteren, ook qua beweging. Heb wel wat op het oog, maar is nog een jonge hengst, dus moet nog even aankijken hoe hij het vorig jaar heeft gedaan met dekken en hoe zn veulens van dit jaar het zullen doen.