[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:17

Het ging om deze stelling. Daar doe je geen enkele andere fokker tekort mee!
PeeWij schreef:
Is geen mening maar puur feiten! zonder Springbourne zouden we in Nederland op het niveau van bijvoorbeeld de Franse Welsh fokkerij zitten.

regtur

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:17

Springbourne heeft een geweldige impuls gekregen door het gebruik van Rondeels Pengwyn, zo'n 40 jaar geleden geboren in Nederland.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:24

PeeWij schreef:
Is geen mening maar puur feiten! zonder Springbourne zouden we in Nederland op het niveau van bijvoorbeeld de Franse Welsh fokkerij zitten.
regtur schreef:
Springbourne heeft een geweldige impuls gekregen door het gebruik van Rondeels Pengwyn, zo'n 40 jaar geleden geboren in Nederland.
:D :Y)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:55

regtur schreef:

Of komt dat door dat dit in de jaren 70 de enige in NL waren die echt nadachten over de fokkerij en lijnteelt toepastte? Bijvoorbeeld 7 x Coed Cogh Glyndwr in Pegwyn!
Misschien eens verstandig om Welshmagazines van de eind jaren 70 begin jaren 80 door te nemen. Hier in wordt duidelijk aangegeven hoe de fokkerij van Rondeel in NL werd gewaardeerd. Ik geloof dat er in de strengen van '83 een pracht verhaal staat van mw. Pelitier. Is zeker de moeite waard.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:31

En niet te vergeten al die Revel invloeden in de Springbourne ponies.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:53

PeeWij schreef:
regtur schreef:

Of komt dat door dat dit in de jaren 70 de enige in NL waren die echt nadachten over de fokkerij en lijnteelt toepastte? Bijvoorbeeld 7 x Coed Cogh Glyndwr in Pegwyn!
Misschien eens verstandig om Welshmagazines van de eind jaren 70 begin jaren 80 door te nemen. Hier in wordt duidelijk aangegeven hoe de fokkerij van Rondeel in NL werd gewaardeerd. Ik geloof dat er in de strengen van '83 een pracht verhaal staat van mw. Pelitier. Is zeker de moeite waard.

Ow? De enige? De enige die nadachten en lijnteelt toepasten? >;)
Jij kent Sjef toch ook? Of niet?

1986, beste hengst centrale hengstenkeuring

Lange Voren Napels
Bijvoorbeeld 13 keer CC Glyndwr

http://www.allbreedpedigree.com/lange+voren+napels

Afbeelding Afbeelding

:D

iiyama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:06

PeeWij schreef:
Melanie5 schreef:
Bij mij is het meer omdat ik allergisch ben voor Springbourne bloed:P

Dan moet je haflingers gaan fokken en lekker stoppen met de Welshjes!!! Springbourne is opgebouwd uit de beste lijnen die er zijn! Ga maar eens na en kijk eens wanneer de Royal Welsh of simpel de CK gewonnen is door een pony zonder Springbourne invloeden of invloeden van lijnen waaruit Springbourne is opgebouwd! |o :n

Trouwens voor de mensen met wel verstand van Welsh Pony's de beste wensen!

Ik heb met groeiend ongeloof deze discussie gelezen en vind dat hier uitspraken gedaan worden die echt niet kunnen en veel te ver gaan.
Als iemand het ergens niet mee eens is vind ik dat prima, maar om die mening (of je dit nu als feiten wilt zien of niet) op dringt aan anderen gaat mij een straatje te ver.
We praten over 100 jaar fokkerij, daar is de Springbourne echt niet mee begonnen en er zijn legio stoeterijen te noemen die tot op de dag van vandaag hun invloed op de huidige Welsh pony populatie laten geleden ook op die van de Springbourne.
De ene wilt alleen maar Springbourne de ander Revel of pure Coed Coch en het heeft allemaal zijn voor en tegens. Wat werkelijk telt is de visie van de individuele fokker, wat vind die mooi en wat wil die in zijn weiland hebben lopen. Voor de een is dat een lang belijnde pony voor de ander een wat beknopter type met een heel mooi hoofdje.
Ik denk dat iedereen zichzelf de vraag eens moet stellen hoe een “ECHTE WELSH PONY” eruit ziet………………………… ja dan krijg je 100 verschillende antwoorden en zijn die allemaal fout? Nee dus, zolang ze aan de rasbeschrijving voldoen en exterieurmatig goed in elkaar zitten heeft de Welsh pony fokker de vrijheid een pony te fokken die in zijn ogen aan zijn ideaal beeld voldoet.
En dan nog de uitspraak over het wel of geen verstand hebben van fokken en dat het in de genen moet zitten en dat er artsen geraadpleegd moeten worden om tot inkeer te komen, ik denk dat als iemand een mening heeft die niet overeen komt met die van jezelf, je het respect op moet brengen iemand die mening te laten behouden en je jezelf niet moet verlagen tot een nivo wat nog lager is dan een kleuterklas.
Vele Welshfokker en liefhebbers kijken mee op dit forum en zullen regelmatig een ohhhh of ahhhhhhhhh hebben geroepen maar gaan er verder niet op in. Ik wil hiermee aangeven dat je jezelf hier behoorlijk te kijk zet en jezelf niet moet profileren als alwetende of topfokker of wat dan ook. Iedereen verdiend respect of het nu om een kleine of grote fokker of liefhebber gaat en NIEMAND is alwetend.

Ik vraag dan ook met klem te stoppen met het kwetsen van mensen die er een andere mening op na houden en elkaar te respecteren in elkanders mening, ideeën en de types die men voor ogen heeft. Normaal kijk ik ook alleen maar mee en meng me zelden in dit soort discussies maar wil even kwijt dat ik respect heb voor de mening van anderen en voor wat een ieder doet. Ook ik heb een erg sterke meningen maar dat wilt nog niet zeggen dat een ander die met me MOET delen. Nogmaals heb respect voor elkaar en deel op een leuke en samen horige mannier je ideeën en verhalen, niemand is heilig en geen enkele stoeterij heeft in zijn eentje de Welsh pony gevormd tot wat hij nu is! Y;( :)ddd

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:11

iiyama, heel mooi verwoord en ik ben het volledig met je eens.
Chapeau dat je de moeite hebt genomen om zo een duidelijk stukje te schrijven.

Ikzelf vind/vond de opmerkingen ook absoluut niet kunnen.

Ik haalde nu ook een welbepaald iemand als voorbeeld aan, waarmee ik in tegenstelling tot, echter niet wilde prediken dat deze de mosterd had bedacht. ;)
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 16-01-10 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:12

iiyama, dank je wel dat het even relativeerd. Hier wordt al snel alles uit zijn verband getrokken en zijn sommigen gelijk beledigd.
En wat de 1 wel mooi vindt, hoeft voor de ander niets te zeggen. Iedereen mag fokken wat hij/zij mooi vindt.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:13

laat dat even duidelijk zijn :D

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:55

Ik heb met groeiend ongeloof deze discussie gelezen en vind dat hier uitspraken gedaan worden die echt niet kunnen en veel te ver gaan.
Als iemand het ergens niet mee eens is vind ik dat prima, maar om die mening (of je dit nu als feiten wilt zien of niet) op dringt aan anderen gaat mij een straatje te ver.
We praten over 100 jaar fokkerij, daar is de Springbourne echt niet mee begonnen en er zijn legio stoeterijen te noemen die tot op de dag van vandaag hun invloed op de huidige Welsh pony populatie laten geleden ook op die van de Springbourne.
De ene wilt alleen maar Springbourne de ander Revel of pure Coed Coch en het heeft allemaal zijn voor en tegens. Wat werkelijk telt is de visie van de individuele fokker, wat vind die mooi en wat wil die in zijn weiland hebben lopen. Voor de een is dat een lang belijnde pony voor de ander een wat beknopter type met een heel mooi hoofdje.
Ik denk dat iedereen zichzelf de vraag eens moet stellen hoe een “ECHTE WELSH PONY” eruit ziet………………………… ja dan krijg je 100 verschillende antwoorden en zijn die allemaal fout? Nee dus, zolang ze aan de rasbeschrijving voldoen en exterieurmatig goed in elkaar zitten heeft de Welsh pony fokker de vrijheid een pony te fokken die in zijn ogen aan zijn ideaal beeld voldoet.
En dan nog de uitspraak over het wel of geen verstand hebben van fokken en dat het in de genen moet zitten en dat er artsen geraadpleegd moeten worden om tot inkeer te komen, ik denk dat als iemand een mening heeft die niet overeen komt met die van jezelf, je het respect op moet brengen iemand die mening te laten behouden en je jezelf niet moet verlagen tot een nivo wat nog lager is dan een kleuterklas.
Vele Welshfokker en liefhebbers kijken mee op dit forum en zullen regelmatig een ohhhh of ahhhhhhhhh hebben geroepen maar gaan er verder niet op in. Ik wil hiermee aangeven dat je jezelf hier behoorlijk te kijk zet en jezelf niet moet profileren als alwetende of topfokker of wat dan ook. Iedereen verdiend respect of het nu om een kleine of grote fokker of liefhebber gaat en NIEMAND is alwetend.

Ik vraag dan ook met klem te stoppen met het kwetsen van mensen die er een andere mening op na houden en elkaar te respecteren in elkanders mening, ideeën en de types die men voor ogen heeft. Normaal kijk ik ook alleen maar mee en meng me zelden in dit soort discussies maar wil even kwijt dat ik respect heb voor de mening van anderen en voor wat een ieder doet. Ook ik heb een erg sterke meningen maar dat wilt nog niet zeggen dat een ander die met me MOET delen. Nogmaals heb respect voor elkaar en deel op een leuke en samen horige mannier je ideeën en verhalen, niemand is heilig en geen enkele stoeterij heeft in zijn eentje de Welsh pony gevormd tot wat hij nu is! Y;( :)ddd[/quote]

Geod gesproken en geschreven! +:)+

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:29

Iiyama: Amen! Niks aan toe te voegen +:)+

Ik ben dan 'maar' een meelezer, vind het interessant om te lezen en me erin te verdiepen maar ben zelf (nog) geen fokker.
Maar van sommige posts zakte me de broek toch wel af... ;(

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:29

Persoonlijk begrijp ik de mensen niet zo goed die een duidelijke aversie tegen een bepaalde foklijn hebben. Springbourne is inderdaad een beste lijn, die ook heel goed binnen het beeld past dat de Nederlandse juryleden van de Welsh pony hebben. Dat is niet altijd zo geweest. Een van de eerste Springbourne hengsten die naar Nederland kwamen was Springbourne Cantor, een volle broer van Springbourne Ceinion en Springbourne Croesan, twee van de beste merries op Springbourne. Cantor is volgens mij nooit gebruikt. Hij werd indertijd goedgekeurd als 4e van 4 hengsten. Arthur Spronken was teleurgesteld in het resultaat en verkocht Cantor toen op de hengstenkeuring. Ik heb nooit een nakomeling van Cantor gezien. De doorbraak van Springbourne in Nederland kwam door Springbourne Hyflyn, stammoeder op stal Vechtzicht. Hyflyn heeft echt super gefokt bij (Vechtzicht's) Lightfeet. Dobber haalde daar later nog Springbourne Claret en Springbourne Hazel bij. Springbourne Glide kwam binnen via Duitsland en toen was eigenlijk de naam van Springbourne wel gemaakt. Springbourne bracht massa en bewegingen naar Nederland, in een tijd dat dat heel hard nodig was. We moeten ook niet vergeten dat Springbourne al behoorlijk naam had gemaakt in het moederland, door Rondeels Pengwyn, Cwmgarn Heidi, Revel Cassino, Springbourne Hyfryd, Springbourne Caraway en vele anderen.

Is Springbourne de enige topfokkerij in de wereld? Nee, zeker niet. Zijn alle Springbourne ponies per definitie superponies? Nee, ook niet. Kan ik me voorstellen dat iemand de Springbourne ponies niet als fokideaal ziet? Zeker. De geschiedenis van de Welsh is doorspekt met fokkers die "dwars" waren. Op Criban vonden ze Coed Coch Glyndwr zo maar een min hengstje en hebben ze van een hele jaargang maar een veulen aangehouden (Criban Winston). Op Bowdler hebben ze het klaargespeeld om 50 jaar na de geboorte van Glyndwr nog steeds ponies te fokken waar geen Glyndwr in zat. Twyford was een groot fan van Glyndwr, maar Mrs. Mountain had een hekel aan de hengst die de fokkerij van haar bloedeigen vader (Mc Naught, Clan) wereldberoemd heeft gemaakt: Clan Pip. Ik heb nog geen een Twyford pony kunnen betrappen op het feit dat er Clan Pip in zit. Wat als Springbourne er niet was geweest? Dan hadden we andere ponies gehad in Nederland. Om over het "niveau van Frankrijk" te praten is niet zo handig. Er is daar meer aan de hand en er is gewoon minder interesse in de Welsh pony in dat land. Vergeet niet dat sommige echte toppers (Rhyd-y-Felin Sean, Rhyd-y-Felin Simon, Bowdler Brave, enz) het eind van hun leven daar hebben doorgebracht. Er was gewoon geen "critical mass" in dat land, iets waar Nederland minder last van heeft gehad.

Belangrijker is wel dat je als fokker objectief tegen de ponies aan blijft kijken en niet "stalblind" wordt. Outcrosses kunnen juist ooit de echte toppers brengen. Daar is Springbourne trouwens ook een meester in geweest. En de echte topfokkers durven ook allemaal wel eens een hengst te kiezen waarvan je op het eerste gezicht wel eens achter de oren zou krabben (wat had de Revel nou in hemelsnaam met Clan Pip te doen?). Maar dat tekent de topfokker ook.

maar goed, we moeten elkaar allemaal respecteren. Als je iets wil zeggen over de kwaliteit van andermans fokkers is het wel zo handig om eerst zelf eens iets gepresteerd te hebben op topniveau. En wat dat betreft zijn er dan maar heel weinig in de wereld die recht van spreken hebben..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:38

Idd Joost, ga ik akkoord mee, respect is overal en altijd belangrijk (;) en is maar nog eens verwonderd over wat voor een enceclopedie op welshgebied er wel niet in jou hoofd zit ;)) Mooie voorbeelden van dat outcross fokken heb ik al jaren geleden genoeg gezien. Pony die ik gereden heb was daar een mooi voorbeeld van. Maar wat een geweldig dier was dat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:12

Ik heb trouwens gezien dat de juryleden voor de keuring van wpcv bekend zijn. Nog mensen die voor een van die shows inschrijven.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:29

waarschijnlijk wel ja, a's en d's

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:42

Ander onderwerp: ik heb Lowland Damon verhuurd. Hij gaat dit jaar dekken in het mooie Limburg.
Ik heb gene merries voor hem dit jaar, dus zo komt hij toch nog aan zijn trekken:P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:45

waar in limburg staat die nu?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:41

inowa schreef:
waar in limburg staat die nu?

Hij gaat naar Nederweert. Hij wordt half maart opgehaald.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:03

oke is niet zo ver weg

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:36

Melanie5 schreef:
Ander onderwerp: ik heb Lowland Damon verhuurd. Hij gaat dit jaar dekken in het mooie Limburg.
Ik heb gene merries voor hem dit jaar, dus zo komt hij toch nog aan zijn trekken:P

Volgend jaar heb ik een hele mooie merrie voor Damon :j

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:35

T3mptati0n: ik weet niet of hij in 2011 bij mij staat of ergens anders, maar dat geef ik je dan nog wel door.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:51

Weer even een ander onderwerp: Willie Wortel heeft vandaag zijn debuut gemaakt met een Kur op Muziek. Evenementenhal in Hardenberg, Paard 2010. Zaterdagavond is de herhaling, wel een druk dagje daar hij eerst voor het kringkampioenschap moet in Hasselt.
Zijn er hier nog meer die met een A welsh een Kur rijden?? Ik zou weleens ervaringen uit willen wisselen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:58

Ik kan er zo niet onmiddelijk eentje bedenken. Wel mooi dat hij daarin zn debuut gemaakt heeft. als ik zaterdag vrij heb, wie weet kom ik die kanten uit.

Kent iemand de hengst vierhoeks figo een beetje? Of kan iemand mij meer vertellen over deze hengst.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:35

ik heb wel met een welsh cob eens kur op muziek gereden dit was op het horse event in 2008