Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jaimyliefje schreef:Sterker nog, ik was bezig een behoorlijk leuk welsh boekje te lezen. Staat er: maar let op,kijk altijd eerst watvoor basis kleur je schimmel heeft, want als je een schimmel hebt met enkele verdunning en een hengst met een verdunning, dan maak je kans op een heel licht veulen, en dat is lelijk..
Jaimyliefje schreef:Toen dacht ik echt, een fokker beslist toch zeker zelf wel wat mooi of lelijk is qua kleur, het gaat om de bouw! En voor een palomino of valk zouden de meeste mensen dan wel weer een moord doen.. maarja, die krijg je niet zo makkelijk zonder een dubbel verdund paardDus waarom zouden ze je er op af rekenen? Dat vind ik echt belachelijk!
Jaimyliefje schreef:Iets anders, hoeveel betalen jullie voor de gemiddelde, prestatieloze 3 tot 6 jarige welsh a merrie, met apart en vernieuwend bloed.. Zonder lijnteelt en over bekende hengsten dus.. Ik ben dat 10 keer penual mark in een afstamming bijvoorbeeld wel zat
Jaimyliefje schreef:Ik ben niet zo van de lijnenteelt moet ik zeggen (penual mark was maar een voorbeeld, en hij zit in al mn favo hengsten..) sommige mensen fokken graag terug op een hengst, maar persoonlijk vind ik dat je daar wel goed over na moet denken. Of dat je bijvoorbeeld ziet dat de overgroot opa van beide kanten dezelfde hengst is oid.. Dat vind ik ook weer zoiets, laatst kwam ik (geen welsh dan) een merrie tegen waarvan haar vader ook haar opa was. Toen vond ik het echt te gek worden, dan ben je doorgeslagen..
Sommige hengsten hebben zeker goede eigenschappen die je graag wilt behouden, daar ben ik het mee eens, maar zo'n hengst heeft ook altijd weer mindere punten, die zijn dan wel niet altijd zichtbaar voor ons oog, maar kunnen in het nageslacht wel heel erg tonen, daarom vind ik dus dat je alleen moet terugfokken als je er goed bij nadenkt. Want het hoeft zeker niet altijd goed uit te pakken!
Maargoed, als ik dus een merrie zou kopen, zou ik er een willen met zoveel mogelijk apart bloed, en geen tot zo min mogelijk lijnenteelt erin. Gewoon omdat je er alles op kan zetten, als het goed pastEn ik denk dat als je begint met fokken, dat dat gewoon een verstandige keuze is.
Dyonne schreef:Halfbroer x halfzus komt ook voor...
Ik zou dit ook niet willen..
AniekR schreef:Mijn hengstenboek is vanmiddag trouwens gebracht door iemand. Ik weet alleen niet wie, want ik was zelf niet thuis
truselientje schreef:AniekR schreef:Mijn hengstenboek is vanmiddag trouwens gebracht door iemand. Ik weet alleen niet wie, want ik was zelf niet thuis
He? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik had het stamboek erover gebeld, die zeiden dat ik contact op moest nemen met mevr. Rozema. Heb nog niet gebeld, maar ik neem aan dat ik hem zal moeten halen. Ik heb het deze week toch niet aan tijd om hem op te halen, dus heb ik ook nog niet gebeld![]()
Nou is het niet zon probleem om hem op te halen, het is maar een klein stukje voor mij, maar ben dan wel nieuwsgierig hoe jij dit voor elkaar gekregen hebt?
Lijnteelt en inteelt ben ik zelf niet zo weg van, alhoewel je bij veel hengsten toch wel enige mate van lijnteelt tegenkomt. Ik probeer de hengsten zo uit te kiezen, dat ik zowiezo geen last krijg van inteelt en zo weinig mogelijk lijnteelt.
Inteelt heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen en die moet je dan wel tegen elkaar afwegen.
Vooral bij de NWR zijn er veel hengsten die van Downland Folklore afstammen, deze hengst kom je dan ook wel vaker tegen in 1 afstamming. Zo heb ik een merrie gehad, haar opas waren volle broers. Persoonlijk vind ik dit al te veel, ik had voor een andere hengst gekozen als vader.
In geval van lijnteelt kijk ik toch naar hoever weg je dezelfde hengsten tegenkomt en hoe vaak.
Melanie5 schreef:Wat versta jij onder vernieuwend bloed?
Wat ik zo apart vind dan, is dat het NWPCS naar mijn idee ook weinig doet aan vernieuwing. Hoeveel ggk hengsten hebben geen Vechtzicht, Springbourne of anders zeer bekend bloed? In veel hengsten zit Penual Mark (waar ik zelf overigens helemaal geen fan van ben), Vechtzicht Harmony, Vechtzicht Hywel etc.
Wat mij nog meer opvalt (ook in de sectie B) is de weinige hengsten MET apart bloed, zijn zo weer weg. Of geruind voor de sport of ge exporteerd.
Waarom is minder bekend vaal gelijk aan minder gewild?
YWC schreef:Jaimyliefje schreef:Ik ben niet zo van de lijnenteelt moet ik zeggen (penual mark was maar een voorbeeld, en hij zit in al mn favo hengsten..) sommige mensen fokken graag terug op een hengst, maar persoonlijk vind ik dat je daar wel goed over na moet denken. Of dat je bijvoorbeeld ziet dat de overgroot opa van beide kanten dezelfde hengst is oid.. Dat vind ik ook weer zoiets, laatst kwam ik (geen welsh dan) een merrie tegen waarvan haar vader ook haar opa was. Toen vond ik het echt te gek worden, dan ben je doorgeslagen..
Sommige hengsten hebben zeker goede eigenschappen die je graag wilt behouden, daar ben ik het mee eens, maar zo'n hengst heeft ook altijd weer mindere punten, die zijn dan wel niet altijd zichtbaar voor ons oog, maar kunnen in het nageslacht wel heel erg tonen, daarom vind ik dus dat je alleen moet terugfokken als je er goed bij nadenkt. Want het hoeft zeker niet altijd goed uit te pakken!
Maargoed, als ik dus een merrie zou kopen, zou ik er een willen met zoveel mogelijk apart bloed, en geen tot zo min mogelijk lijnenteelt erin. Gewoon omdat je er alles op kan zetten, als het goed pastEn ik denk dat als je begint met fokken, dat dat gewoon een verstandige keuze is.
Komt bij de cobs ook voor hoor. Trevallion Marlene is hiervan een voorbeeld
joostvangestel schreef:Melanie5 schreef:Wat versta jij onder vernieuwend bloed?
Wat ik zo apart vind dan, is dat het NWPCS naar mijn idee ook weinig doet aan vernieuwing. Hoeveel ggk hengsten hebben geen Vechtzicht, Springbourne of anders zeer bekend bloed? In veel hengsten zit Penual Mark (waar ik zelf overigens helemaal geen fan van ben), Vechtzicht Harmony, Vechtzicht Hywel etc.
Wat mij nog meer opvalt (ook in de sectie B) is de weinige hengsten MET apart bloed, zijn zo weer weg. Of geruind voor de sport of ge exporteerd.
Waarom is minder bekend vaal gelijk aan minder gewild?
Penual Mark was ontzettend vernieuwend bloed. Revel Jeeves werd gemeden door de Revel liefhebbers vanwege zijn hoofd en door de Coed Coch liefhebbers omdat (hoewel 3/4 Coed Coch) niet voldeed aan het beeld van een Coed Coch pony. Twyford Sprig stond ook op het taboelijstje van vele fokkers (hoewel degenen die het meest tegen Sprig hadden altijd wel een pony van Sprig in de wei hadden lopen). Gredington Llewellyn en Gurnos bloed stond ook al een tijdje niet meer in de hoge belangstelling.
En toen kwam Penual Mark. Een hengst zonder Clan Pip bloed erin, bijna ongehoord. Reynolds werd voor gek versleten toen hij die hengst gebruikte. De eerste veulens kon hij moeilijk verkocht krijgen, zo kwam ook Springbourne Hazel mee naar Nederland. Mark was niet alleen in bloedvoering uniek, hij was de eerste vos in een halve eeuw die ook nog eens flink ontwikkeld beenwerk had. Vóór Mark stond een kleurtje bijna synoniem aan een pony met fijn beenwerk.
Vóór Mark was degene met de grootste invloed Clan Pip. Ook een vreemde eend in de bijt, met zomaar twee Arabieren en een Berber in zijn nabije stamboom. Moeder die over de maat was gegroeid en door vele fokkers bestempeld als een te klein gebleven sektie B. Clan Pip is gefokt door de vader van de vrouw die tegenwoordig Twyford ponies fokt. Op Twyford zal je niks van Clan Pip vinden, Mrs. Mountain heeft blijkbaar iets heel ergs tegen de nazaten van Clan Prue.
Vóór Clan Pip was de grote invloedrijke hengst Coed Coch Madog. Net na de oorlog geboren en 9 keer hengstenkampioen op de Royal Welsh (geen enkele keer sektiekampioen overigens). Ook de leidende hengst op de toonaangevende fokkerij in een tijd dat er erg weinig volgeregistreerde ponies waren. Over Madog gaan veel indianenverhalen. Feit is wel dat hij pas als 4-jarige is geregistreerd omdat zijn fokker hem eerst niet zag staan en verkocht had als veulen. Madog fokte wel als een tierelier en heeft veel goeds nagelaten. Penual Mark stamt een aantal keer van hem af bijvoorbeeld.
Vóór Coed Coch Madog was diens grootvader Coed Coch Glyndwr de grote invloedrijke. Ook hier een raar verhaal over een veulentje dat eerst nergens op leek tot een hengst die nét niet de top in de show zou halen, van een vader die over de maat gegroeid was uit een merrie die maar één geregistreerd veulen heeft gehad. De vader van Glyndwr had geen lijn van Dyoll Starlight in hem, die de toonaangevende hengsten van de 35 jaar voor Glyndwr had geleverd. 95% van alle hengsten in de wereld hebben tegenwoordig het Y-chromosoom van Coed Coch Glyndwr. Ik zou het wel heel uniek vinden als je een goede hengst kan vinden die dat Y-chromosoom niet heeft. Als je iets vernieuwends wil zoeken: ik ken nog twee hengsten zonder Glyndwr bloed
Vóór Coed Coch Glyndwr was de grootste invloed van Grove Sprightly. Overigens gaf hij veel showwinnaars, maar zijn invloed is wel redelijk beperkt. Zo komt hij pas weer om de hoek kijken bij Penual Mark, de andere hengsten hadden geen bloed van Grove Sprightly. Sprightly was wel de toonaangevende hengst van 1921 tot aan zijn dood op de belangrijkste vooroorlogse stoeterij en daarnaast ook 9 keer kampioen op de Royal Welsh. Uit deze vaderlijn is er niet echt veel meer over. Met een lampje kan je ze nog wel vinden. De laatste hengsten die in Nederland uit deze vaderlijn ter dekking stonden waren Dyrin Quicksilver en Cilrhedyn Gainsborough. In Wales is er nu nog Gorfelyn Beacon , Dyddgen O'r Grwbin, Glanfferi Dandino (ik kan drie Cefn zoons van hem vinden) en verder zal de meest invloedrijke wel komen via de lijn van Caeronnen Dafydd, via Haverford Floyd en diens zonen op Blanche (hmm, weet nou niet zeker of hier dus al hengsten van in Nederland zijn..)
Vóór Grove Sprightly komt diens vader Bleddfa Shooting Star. Voor mij wel een klassiek voorbeeld van hoe een hengst in elkaar moet zitten. Shooting Star zit in alle hengsten die na hem als "stamvaders" bestempeld kunnen worden. Komt in alle moederlijnen voor, maar slechts zeer sporadisch via de zonen en dan wel via Grove Sprightly.
Vóór Bleddfa Shooting Star was er dus Dyoll Starlight, die zo'n 100-500 keer in ieder Welsh pony voorkomt. In de hengsten die na hem kwamen, vind je dus de volgende aantallen Dyoll Starlight: Bleddfa Shooting Star 1x, Grove Sprightly 2 x, Coed Coch Glyndwr 3x, Coed Coch Madog 12x, Clan Pip 17 x, Penual Mark 152x (ik kan ernaast geteld hebben) In Nederland tel ik één hengst die in vaderlijn van Dyoll Starlight afstamt en dat is Vechtzichts Hylander. Diens vader Crossways Rodney staat toch niet meer in Nederland?
Maar goed, kwa zeldzaam bloed zou je dus héél zeldzaam bloed hebben waarin bovenstaande hengsten minder vertegenwoordigd zijn. Maar goed, Dyoll Starlight komt zelfs in iedere New Forest pony voor. Wat wel vele generaties overslaat is het Y-chromosoom. iedere hengst krijgt het Y-chromosoom van zijn vader, en die weer van de zijne. Het moge duidelijk zijn dat meer dan 90% van de hengsten het Y-chromosoom van Coed Coch Glyndwr zou moeten hebben ( wel interessant om eens na te gaan welke stambomen al dan niet kloppen in de verre historie). Voor wat mij betreft zijn er nog 5 Y-chromosomen over bij de sektie A:
Coed Coch Glyndwr (zie boven), teruglopend naar Prince of Cardiff, volgens allbreed zelfs naar Darley Arabian
Dyoll Starlight (zie boven), teruglopend naar ene "Charlie"
Craven Cyrus, teruglopend naar de Arabier Skowronek, voorbeelden Rollright Gallant en Friars Divine Spirit
Sahara (berber). Cefnfedw Golden Glory, Friars Bantam, Coelenhages Jarno
Bowdler Blue Boy, teruglopen naar Old Welsh Flyer (ken even geen voorbeelden in Nederland op dit moment, maar in Wales, Sisson Henry)
Maar goed, moeten we zoeken naar de vernieuwende hengst of naar de hengst met het vernieuwende bloed?
joostvangestel schreef:Vóór Coed Coch Glyndwr was de grootste invloed van Grove Sprightly. Overigens gaf hij veel showwinnaars, maar zijn invloed is wel redelijk beperkt. Zo komt hij pas weer om de hoek kijken bij Penual Mark, de andere hengsten hadden geen bloed van Grove Sprightly. Sprightly was wel de toonaangevende hengst van 1921 tot aan zijn dood op de belangrijkste vooroorlogse stoeterij en daarnaast ook 9 keer kampioen op de Royal Welsh. Uit deze vaderlijn is er niet echt veel meer over. Met een lampje kan je ze nog wel vinden. De laatste hengsten die in Nederland uit deze vaderlijn ter dekking stonden waren Dyrin Quicksilver en Cilrhedyn Gainsborough. In Wales is er nu nog Gorfelyn Beacon , Dyddgen O'r Grwbin, Glanfferi Dandino (ik kan drie Cefn zoons van hem vinden) en verder zal de meest invloedrijke wel komen via de lijn van Caeronnen Dafydd, via Haverford Floyd en diens zonen op Blanche (hmm, weet nou niet zeker of hier dus al hengsten van in Nederland zijn..)