[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:19

boeflover: je mag je merrie met een halster, (rij)hoofdstel, webhalster of leren show hoofdtel voorbrengen. Net wat jij wilt en/of mooi vindt. Van de leren showhalsters kun je over het algemeen de frontriem makkelijk verwisselen. Wel opletten dat de jury niet alleen aandacht heeft voor de (mooie of lelijke) frontriem.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:36

das ook weer een punt ja. ag de frontriem komt vast nog wel 'in actie' dit jaar.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:36

Hoi boeflover stuur eens in een pb je email naar me! Heb nog wat leuke foto's voor van Vrouwepolder Leading Rein. Gr Claudia

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:47

regtur schreef:
Jouw pony kon overigens een kloon zijn van 2 merries die bij ons geboren zijn, zelfde hoofd, zelfde kleur, etc.Speurend in haar afstamming kom ik in de 4e generatie Rowfant Peacock en Revel Orange Pip tegen, de enige overeenkomst met die van ons en ook nog eens erg ver weg.

Ik ga ervan uit dat het toch de invloed is van Revel Orange Pip en Rowfant Peacock, toegevoegd met de invloed van Reven Nannie EP en Carnalw Buddugol. Soms slaat dat gewoon wat generaties terug. Ook wilde Hisland Pye wel eens een mooi hoofd geven met veel Pendock Playboy bloed erin. De roan kleur komt van Coed Coch Asa af.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:52

joostvangestel schreef:
regtur schreef:
Jouw pony kon overigens een kloon zijn van 2 merries die bij ons geboren zijn, zelfde hoofd, zelfde kleur, etc.Speurend in haar afstamming kom ik in de 4e generatie Rowfant Peacock en Revel Orange Pip tegen, de enige overeenkomst met die van ons en ook nog eens erg ver weg.

Ik ga ervan uit dat het toch de invloed is van Revel Orange Pip en Rowfant Peacock, toegevoegd met de invloed van Reven Nannie EP en Carnalw Buddugol. Soms slaat dat gewoon wat generaties terug. Ook wilde Hisland Pye wel eens een mooi hoofd geven met veel Pendock Playboy bloed erin. De roan kleur komt van Coed Coch Asa af.

En de beweging dan?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:20

Joost, heb jij foto's van Carnalw Hyderus? Ik heb ergens een foto van Hisland Hyderus, maar niet van de vader.
ps de site van ann ligt eruit, ik weet dat daar de foto van Hisland Hyderus staat

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:41

Citaat:
De roan kleur komt van Coed Coch Asa af.

En van Rhyd-Y-Felin Sean

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:54

Dit is trouwens Revel Orange Pip:
Afbeelding

Trouwens, roan slaat geen generatie over toch? Het is een dominante factor, een roan heeft altijd 1 roan ouder.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:07

Klopt roan zit altijd bij één van de ouders. Dus Amstelhoeve's mary, Amstelhoeve's Rosina en Rosie zullen waarschijnlijk ook Roan zijn. Maar schimmel gaat daar weer overheen. Is ook dominant.
En Valendonk's Brenda was ook vos roan, dus kan ook daarvan komen. Maar alles in haar moederlijn is 'schimmel' zonder dat de geboortekleur geregistreerd is. Best lastig.
Ik weet in elk geval dat ze niet homozygoot roan kan zijn, want dat schijnt niet levensvatbaar te zijn.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:08

Ja ik ken die foto van Revel Orange Pip. Vind hem een mooi hoofdje hebben.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:43

Diane_Basje schreef:
Ik weet in elk geval dat ze niet homozygoot roan kan zijn, want dat schijnt niet levensvatbaar te zijn.

Dat klopt inderdaad. Dat schijnt of sowieso geen bevruchting op te leveren of het sterft al in de baarmoeder. Dus daarom zegt men altijd dat je geen 2 roans moet kruisen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:29

mijn pony heeft ver in der lijn tog 2x roan gekruist zitten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:30

rienne schreef:
mijn pony heeft ver in der lijn toCH 2x roan gekruist zitten

Het kan wel, alleen loopt je de kans dat het veulen dan 2 roan genen krijgt. Dan sterft het dus af in de merrie. Twee roans kunnen wel een veulen krijgen, als het niet 2 roan genen krijgt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:46

oke ik ben daar verder niet zo in thuis, wel is het vorig jaar mislukt (heeft in december veulen verworpen) bij de vorige eigenaar toen ze er een palomino hengst opzette. Er werd gezegt dat dit kwam omdat mijn merrie ook een palomino is kan dat dan?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:12

nee palomino en palomino kan weer wel, dat levert dan cremello op. ;)

maar 2 roans dat gaat inderdaad niet, heeft is een heel mooi artikel over in het Welsh nieuws gestaan toen dat nog in de In De Strengen zat (van de nwpcs)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:08

kan een cremello uitkomen. Is niet altijd het geval.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:24

Palomino x palomino geeft 25% kans op vos, 50% kans op palomino en 25% kans op cremello.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:02

ja dat bedoel ik, het kàn ;)

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:41

Diane_Basje schreef:
Citaat:
De roan kleur komt van Coed Coch Asa af.

En van Rhyd-Y-Felin Sean

Van Rhyd-Y-Felin-Sean heb ik nog een (stand) foto liggen, van oktober 1973.
Uit het archief van ons tijdschrift.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:27

O wat leuk, zou je die naar mij kunnen PB-en? Als het per mail moet wil ik je ook wel mijn mailadres PB-en?

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:47

@diane_basje:
Ja dat is goed, zal hem je z.s.m sturen!

Cymru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:32

PeeWij schreef:
Melanie5 schreef:
Bij mij is het meer omdat ik allergisch ben voor Springbourne bloed:P

Dan moet je haflingers gaan fokken en lekker stoppen met de Welshjes!!! Springbourne is opgebouwd uit de beste lijnen die er zijn! Ga maar eens na en kijk eens wanneer de Royal Welsh of simpel de CK gewonnen is door een pony zonder Springbourne invloeden of invloeden van lijnen waaruit Springbourne is opgebouwd! |o :n

Trouwens voor de mensen met wel verstand van Welsh Pony's de beste wensen!

Hierbij een 3-tal kampioensmerries die gefokt zijn zonder invloed van de Springbourne lijnen!
Flydon Megan, dochter Hoekhorst Evita & kleindochter Hoekhorst Elizabeth
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 03:36

He Michel, maar als je dan in de lijn van deze merries gaat kijken kom je toch weer op de bekende dieren uit. Zoals het hele verhaal is, ook de lijnen waar springbourne opgebouwd is!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:31

PeeWij schreef:
He Michel, maar als je dan in de lijn van deze merries gaat kijken kom je toch weer op de bekende dieren uit. Zoals het hele verhaal is, ook de lijnen waar springbourne opgebouwd is!
Zijn er nog lijnen die vreemd zijn van elkaar? Volgens mij stammen alle pony's uiteindelijk uit een paar voorouders..
Maar daarom kan het selectiebeleid van bepaalde fokkers toch meer of minder aanspreken?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:15

Ik denk dat er nog vele fokkers succesvol zijn met eigen fokproducten uit lijnen waar oa. Springbourne óók is uit opgebouwd, maar om nou enkel Springbourne dan met alle krediet te laten gaan lopen... ;)
Is toch een beetje respectloos tov die personen dan, waar ik niets van de kwaliteit van Springbourne mee wil af doen.

Zo heb je fokkers die achter de kampioenen van de keuring aanlopen, en je hebt fokkers die lekker eigenwijs hun eigen beleid hebben, pracht van pony's met dito bloedlijnen hebben maar er nooit mee buiten komen en dus niet "de gekroonde kampioenen" hebben staan.

Tja, wat is dan wijsheid? ;)