[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:53

zitake schreef:
PeeWij schreef:
Omtrent de RW van dit jaar zullen we het effect terugzien in de catalogus. Ik voorspel dat de grotere, succesvollere stoeterijen dit jaar zullen schitteren door afwezigheid!

omdat?

De echte showstallen en grotere namen zoals Springbourne, Idylic, Wensley, Delami, Thisthledown, Sarum, Friars, Sunwillow, Heniarth ed hun dieren onder dit jurylid naar alle waarschijnlijkheid niet zullen inschrijven!

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:00

Wie jureert er dit jaar dan? (sorry nog niks van juryleden bekeken eerlijk gezegd).

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:10

Mr. G. Edwards Fronbach Sectie A
Deidre Chambers Ardgrenge Sectie B
Tom Roberts Pistyll Sectie C
Gwyn Jones Fronarth Sectie D
zijn de jurys op de Royal Welsh dit jaar!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:24

Even een vraagje;

Ik lees hier mee in dit topic en zie vaak wat bloedlijnen voorbij komen die ook in de stamboom van mijn merrie voorkomen. Nu heb ik al begrepen dat smaken erg verschillen, mijn vraag is gewoon wat jullie vinden van de stamboom van mijn merrie. De ene zegt (om maar een voorbeeldje te geven) dat het goed is als er geen Penual Mark in voorkomt, de ander zegt van niet (waarom is dit?).

Ik ben 'beginner' in de welshwereld en vroeg me gewoon af of er nog wat in de stamboom voorkomt waar iemand wat over kan vertellen. Ik ben dus vooral op zoek naar info, al ben ik ook wel nieuwsgierig naar de mening van een kenner. Maar graag normale reacties, please. Ik vind dat ik een leuke merrie heb, nogmaals ben gewoon nieuwsgierig.

http://www.allbreedpedigree.com/rosalien8

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:06

Diane_Basje schreef:
Even een vraagje;

Ik lees hier mee in dit topic en zie vaak wat bloedlijnen voorbij komen die ook in de stamboom van mijn merrie voorkomen. Nu heb ik al begrepen dat smaken erg verschillen, mijn vraag is gewoon wat jullie vinden van de stamboom van mijn merrie. De ene zegt (om maar een voorbeeldje te geven) dat het goed is als er geen Penual Mark in voorkomt, de ander zegt van niet (waarom is dit?).

Ik ben 'beginner' in de welshwereld en vroeg me gewoon af of er nog wat in de stamboom voorkomt waar iemand wat over kan vertellen. Ik ben dus vooral op zoek naar info, al ben ik ook wel nieuwsgierig naar de mening van een kenner. Maar graag normale reacties, please. Ik vind dat ik een leuke merrie heb, nogmaals ben gewoon nieuwsgierig.

Er komen wat onbekende en minder bekende namen voor in haar pedigree, maar ik schat zo in, dat jouw pony een leuk hoofd heeft, een mooie hals, met misschien zelfs wat kap, dat ze goed kan bewegen, maar dat haar beenwerk wat aan de fijne kant is?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:28

De naam Amstelhoeve's heb ik eerder ergens gehoord.
Penwisg Draig Du klinkt ook erg bekend.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:48

Wat vinden jullie van het volgende, een friars osbek X springbourne claret. Veulen had een 1ste premie.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:57

Heb je een foto?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:17

Citaat:
Er komen wat onbekende en minder bekende namen voor in haar pedigree, maar ik schat zo in, dat jouw pony een leuk hoofd heeft, een mooie hals, met misschien zelfs wat kap, dat ze goed kan bewegen, maar dat haar beenwerk wat aan de fijne kant is?

Ik heb in elk geval vast een foto van haar hoofdje. (Ze heeft inmiddels lange manen, zo had ik haar gekocht)
Afbeelding

Amstelhoeve's Mary is de moeder van Amstelhoeve's Anton, een goedgekeurde dekhengst. Dat weet ik dan toevallig wel.
Van Penwisg Draig Du weet ik dat hij naar Nederland is gekomen, daar goedgekeurd, volle broer is van de in engeland goedgekeurde penwisg Draig Tan en (inmiddels geruinde) Penwisg Draig Coch en aangezien hij vroegtijdig is overleden en dus te weinig nakomelingen had getoond is hij hier teruggezet naar het basisboek.
Maar verder is het mij nog een raadsel. Dus misschien dat de kenners hier wat andere dingetjes tegenkomen in haar stamboom of wat (bijvoorbeeld engelse) pony's/bloedlijnen kennen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:19

@ Regtur, ben ook wel benieuwd wat je uit welke lijn haalt? Of vraag ik nu teveel haha.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:26

Afbeelding sfeerfotootje van deze middag.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:27

Diane_Basje schreef:
Even een vraagje;

Op papier geen bijzondere pony, maar kan in het echie natuurlijk best een leuke pony zijn. Als ik het hoofdje zo zie verwacht ik een korte hals en een wat beknopt type en een minder mooi gevormde croupe. Pony zal wel veel mountaintype hebben waarvan het beenwerk waarschijnlijk zwaarder mag zijn. Bewegingen zullen niet apart zijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:25

heeft iedereen hier de welsh magazine van december al?

ik heb hem namelijk weer nog steeds niet
heb vorige maand ook al gemailt met het stamboek met de vraag of ze het adres wel goed hadden maar dat was wel zo

vraag me toch af hoe het dan kan dat ik hem steeds niet krijg..
toch maar weer ene mailtje sturen denk ik dan

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:29

Diane_Basje schreef:
Even een vraagje;

Ik vind dat sowieso al door haar vader :j maar ik ben dan ook bevooroordeeld.
Ik vind persoonlijk (veel en dichtbij) P. Mark bloed niet zo positief, puur omdat ik het er bij veel hengsten die ik zelf zou gebruiken in zie zitten en niet zo weg ben van overdreven lijn-/inteelt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:01

Amstelhoeve's Rosina was een mooie merrie, die heeft nog een tijdje in Limburg en Brabant gestaan. Anton is haar bekendste zoon, die waarschijnlijk iets ondergewaardeerd was omdat hij schimmel was en van Twyford Pepper. De kleurzonen van Pepper hebben iets meer kans gehad.

Op Bokt is de bekendste nazaat van Rosina de ruin Pinky, zijn moeder Pandijks Marjo en de dochters van Marjo. Marjo's moeder Ruby Plume was een dochter van Rosina. Vandaar dat sommige bokkers die naam wel bekend in de oren klinkt.

Uit Amstelhoeves Mary is meer goeds gekomen, ze is moeder van Marjorike (stal Moarzicht) en van Nancy (2 x hengstenmoeder, van Vechtzichts Never Mind en van Falcon's Pride, daarnaast ook van de bekende merrie Nachtegaals Nathalie of Rose - stal Kielshoop)

Uit dezelfde moederlijn (Mardy Star) komt ook de merrie Waterlands Panda, die zal je op stal Waterland nog meer tegenkomen. Mardy Star was overigens een fors ingeteelde merrie: http://www.allbreedpedigree.com/mardy+star.

Valendonks Sander is mij volslagen onbekend. De combinatie Hisland Pye x Bryn Beacon x Rondeels Matheus zie ik zelf niet zo zitten, maar dat kan iets persoonlijks zijn, omdat we niet zo'n goede ervaringen hebben gehad met Hisland Pye.

Draig Du was wel een leuk hengstje. Ik heb zijn vader Twyford Panache ook gezien, de moederlijn komt uit een volle zus van Carnalw Hyderus. Ik ga ervan uit dat je merrie zo'n mooi hoofdje heeft vanwege Draig Du.

Op zichzelf komt heeft je merrie aan moederkant dus wel wat bekende familieleden, maar ook weer niet zo heel gek veel.

Een goede pony zonder Penual Mark is wel interessant, omdat je dan wat minder risico hebt op inteeltverschijnselen (hoewel ik die nog niet ken bij Penual Mark). Een slechte pony wordt er niet beter van omdat er geen Mark in zit.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:16

Ja Draig Tan had ook echt een prachtig hoofd, denk idd dat het vanuit die kant komt :j
Hoe oud is ze precies? Van die kant (vader) schijnen 't vaak wel laatbloeiers te zijn.-

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:31

Allemaal bedankt voor de info. Rosa wordt in mei 9 jaar. Ik ken haar sinds haar 5e maar deed al vanaf haar jonge jaren manegewerk en kon daar qua karakter heel moeilijk mee omgaan, erg stressy werd ze ervan. Heeft ook echt een tijdje tot rust moeten komen toen ik haar kocht. Ze heeft echt een goed karakter, maar misschien heeft ze te vroeg (voor haar) manegewerk moeten doen en kon er niet mee omgaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:16

Joost, welke slechte ervaring heb jij met Hisland Pye?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:01

Melanie: Hisland Pye heeft 2 jaar op Hofke gedekt. Was een prachtige hengst, met een afstamming om in te lijsten (Revel Pye x Brierwood Blue Boy x Revel Lonestar uit een oude Revel lijn waar meerdere goede ponies uit kwamen.

Er zijn dus een 40 veulens geboren in die jaren en er zijn eigenlijk maar een paar (relatieve) toppers uit die lijn gekomen:

't Koetshuis Mayflower (uit nationaal kampioene Ross Fancy That)
Hofke's Daisy (uit Hofke's Sophie van Weston Falcon uit Sumrin Tiara)
Hofke's Desiry (uit Sumrin Tiara)
Silvertop's Tina (uit Sumrin Titiana)
Silvertop's Ilona (uit Sumrin Titiana)

Sumrin Tiara en Sumrin Titiana waren volle zusters van Vardra Julius uit Dyrin Tina. Dyrin Tina had zelf een ronduit slecht veulen van Hisland Pye, het minst goede veulen van alle 15 dat ze gebracht heeft. De combinatie met dochters van Julius klikte, omdat Julius en Revel Pye uit dezelfde moeder kwamen. Waarom de combinatie met Ross Fancy That klikte is niet geheel duidelijk, maar het zou kunnen doordat 1) het drie lijnen van Clan Pip opleverde of 2) ze ook goed fokte bij hengsten die veel Pendock Playboy bloed voerden, maar waarschijnlijk vooral omdat 3) ross Fancy That een edeler hoofd had dan Tina. Feit is dat Dyrin Tina iets ouderwetser was en meer in het Hillpony model stond dan Ross Fancy That. Pye had het klaargespeeld om het bewegingsmechanisme en het hoofd tegelijkertijd achteruit te fokken, iets dat geen enkele andere hengst is gelukt.

Denk wel dat er dus gemakkelijkheidshalve 80-90% van de veulens anoniem via de achterdeur zijn verdwenen.

Van de keurmerrie 't Koetshuis Mayflower is de bekendste nazaat 't Koetshuis Moonshine, een zoon van Vardra Julius, die overigens altijd basisboek hengst is gebleven. Op de lange termijn is de best fokkende dochter Hofkes Daisy gebleken, die de kampioen merrie Nebus Serena gaf. Als je de stamboom van Serena bekijkt: http://www.allbreedpedigree.com/nebus+serena kan je je wel voorstellen waar dat aan ligt, en waarom ze ook nog wel goed fokt.

Voor een hengst die zo veel topmerries heeft gedekt en die zelf zo vaak aan de top meedeed, is er echt teleurstellend weinig van terecht gekomen. Wat je aan de top van Hisland Pye ziet is zeer summier en beperkt zich feitelijk tot de nakomelingen van Nebus Serena op dit moment.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:52

Joost: ok, jammer dat zo'n hengst niets bereikt heeft. 't Koetshuis Moonshine ken ik volgens mij. Weet de naam van die fokker niet meer, maar hij zit nu in Amstelveen ergens. Fokt onder de naam Gipsy Stables (niet geregistreerd dacht ik). Hengstje was best een aardige pony. Simpel hoofdje, maar wel bot.

Nebus Serena is aardig ge-lijnteelt. Zo op papier een erg mooie combi. Als Pye zo slecht was, komt de kwaliteit dus van vaders kant. Nou ben ik ook wel een Captain fan:P

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:49

Diane_Basje schreef:
@ Regtur, ben ook wel benieuwd wat je uit welke lijn haalt? Of vraag ik nu teveel haha.

Eerlijk gezegd lijkt jouw merrie niet helemaal op wat ik dacht. De omschrijving die ik gaf baseerde ik op wat ik uit die lijnen ken en/of gezien heb. Waarbij ik me liet inspireren door de invloed van Twyford.
We hebben zelf ook een dochter van Amstelhoeves Anton gehad, en die was duidelijk anders.
Met een mooi hoofd, had ik ook een ander hoofd in gedachten ,luxer dan wat op de foto te zien is. Dit neigt haast naar het extreme. Maar wel mooi. Er zijn verschillende soorten "mooi".
Jouw pony kon overigens een kloon zijn van 2 merries die bij ons geboren zijn, zelfde hoofd, zelfde kleur, etc.Speurend in haar afstamming kom ik in de 4e generatie Rowfant Peacock en Revel Orange Pip tegen, de enige overeenkomst met die van ons en ook nog eens erg ver weg.
Ik weet niet hoe jouw pony beweegt, de onze konden geweldig gaan. Op dit moment staat er 1 te koop bij Gestuet Leybucht. Ze heet Eva. Ik kan geen foto's plaatsen, anders zou ik dat zeker doen.

Van Penwisg Draig Du hebben wij ooit ook een merrie gehad, deze was ook heel anders dan jouw pony.Daar zat nog een beetje Vardra julius in, wat ons interessant leek, maar werd niets.
Alle ponies zijn wel een beetje familie van elkaar, net als mensen, maar er zijn heel veel verschillende.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:38

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:12

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:38

Oja die lijkt er inderdaad op! Heb nog steeds geen draffoto's van haar. Wel galop en springen..

Galop;
Afbeelding

Losspring vorig jaar;
Afbeelding

Afbeelding

Beetje onduidelijke foto's...

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:51

de beste wensen nog aan iedereen!

met mijn pony gaat alles goed, ze moet nu nog ongeveer 3 maanden dragen en is echt dík haha. van de maand maar is gaan overschakelen naar merriebrok iig.

heb ook nog een klein vraagje, mag je je welsh merrie op een keuring aan de hand voorstellen aan een hoofdstel? ik heb nl. zojuist zo'n gave frontriem gehad van mijn vriendin uit australië, en ivm het veulen zullen we dit jaar niet mee doen met rijrubrieken. maar weet eigenlijk niet of het is toegestaan een merrie voor te stellen met bit in? kun je evt van zo'n showhalster gemakkelijk de frontriem af halen? dan zou ik nog kunnen overwegen zo'n halster te kopen nl. heb nu een wit webhalster.