[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:57

zitake schreef:
hmm ze zit een beetje in dezelfde richting als mn merrie qua afstamming en moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe ook nog niet echt iets geschikts gevonden heb, welke hengst is ze nu door gedekt? qua beweging wil ik ook wat meer knieactie bij haar. lange rug heeft ze zelf niet echt, hals mag iets hoger aangezet. En verder leuk karakter.

Ze is nu gedekt door Rhyd Y Felin Story. Heb hem niet zozeer op beweging uitgezocht overigens.
Karakter vind ik idd ook wel heel erg belangrijk, mijn merrie is absoluut niet gemakkelijk dus met een 'rotzak' erop denk ik dat ik drama veulen krijg haha.

Eilinora

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:57

weet ook niet zo zeker of basje dekt...zie er nooit wat van..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:05

patrick76 schreef:
Gallant van de familie Spruyt zou een goede optie zijn. Weet alleen niet of die nog dekt en of bevrucht.

heb net na lang zoeken hun site gevonden. maar daar staat op dat hij in 2008 is overleden. iig ben ik wel blij dat ik hun site heb gevonden, want ze hebben genoeg hengsten zeg! misschien maar is een keertje langsgaan..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:06

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:19

boeflover schreef:
patrick76 schreef:
Gallant van de familie Spruyt zou een goede optie zijn. Weet alleen niet of die nog dekt en of bevrucht.

heb net na lang zoeken hun site gevonden. maar daar staat op dat hij in 2008 is overleden. iig ben ik wel blij dat ik hun site heb gevonden, want ze hebben genoeg hengsten zeg! misschien maar is een keertje langsgaan..

Als je dan toch in Rhoon bent kijk dan ook even bij Valat. Hij heeft Weidehoeks William, een hengst die in tuig ook veel gewonnen heeft. Al zie je hem de laatste paar jaar niet veel meer op Welshevenementen.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:32

Gallant is idd niet meer, en helaas bevrucht Basje niet. Die word puur voor in het tuig gebruikt, anders had ik nu ook wel een veulen van hem. Echt een heel leuk hengstje!

Komend jaar komt Ysselvliedt's Golden Boy weer terug op stal bij Harold *\o/* . K wil deze weer graag op m'n merrie, de vorige keer was ze gust bij hem gebleven. En t jaar erop zat hij in Engeland. Nu heb ik Penswig Picasso erop gehad, en ben benieuwd wat eruit komt in April.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:44

Heb mijn merrie door Viper van Marian Spruyt laten dekken en die heeft echt een superkarakter en ook knie-actie (liep op de welsh-sportdag dit jaar). Over zijn karakter, stond gewoon met Basje te kroelen door het hek van de stal toen ik daar was, twee hengsten, zegt mij genoeg.
Vind trouwens die nieuwe valk (Mohawk) van ze ook erg gaaf, maar heb hem nog niet zien lopen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:35

Melanie5 schreef:
Sorry Joost, lees nu pas je hele bericht:p

Geen probleem ;)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:37

Ik ben mij nu al aan het oriënteren op een goede hengst voor mijn merrie, maar ben natuurlijk altijd nieuwschierig naar jullie meningen! Merrie is nu 1,5 jaar oud, word natuurlijk niet eerder gedekt dan dat ze 3/3,5 is.

Merrie is van Synod Prophet.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:27

joostvangestel schreef:
Melanie5 schreef:
Sorry Joost, lees nu pas je hele bericht:p

Geen probleem ;)

k heb ook even wat huiswerk gedaan, en vond het volgende opvallend: prefix Tavarnau, vervolgens Tafarnau en dan Tafarnaubach. Gaat dit om een en dezelfde fokker of zijn het echt verschillende of zijn er lichte aanpassingen geweest door de loop van de jaren om zo toch ( iets van de oorspronkelijke) naam te behouden? Sommige fokkers showen nauwelijks, hebben geen website en adverteren niet, en dan ineens duiken hun ponies op. Die dan ook nog niet eens zo slecht zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:07

Dat was mij ook al opgevallen, dat het zo op elkaar leek. Misschien verschillende generaties fokkers?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:52

regtur schreef:
k heb ook even wat huiswerk gedaan, en vond het volgende opvallend: prefix Tavarnau, vervolgens Tafarnau en dan Tafarnaubach. Gaat dit om een en dezelfde fokker of zijn het echt verschillende of zijn er lichte aanpassingen geweest door de loop van de jaren om zo toch ( iets van de oorspronkelijke) naam te behouden? Sommige fokkers showen nauwelijks, hebben geen website en adverteren niet, en dan ineens duiken hun ponies op. Die dan ook nog niet eens zo slecht zijn.

Tavarnau: Nooit geregistreerd bij Central Prefix dus er kunnen in de UK studbooks geen pony's geregistreerd worden met deze stalnaam
Tafarnau: MISS A E TIPPINGS
Tafarnaubach: J A & G WATKINS

Dus twee verschillende fokkers en waarschijnlijk een schrijffout :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:13

Ik zal nog eens nakijken PeeWij ;) Tafarnau en Tavarnau zijn inderdaad zo dicht bij elkaar dat het iets te toevallig wordt. Of men zich al 50 jaar geleden druk maakte over spelling is een andere vraag... Overigens kan het zomaar zijn dat Tippings en Watkins familie van elkaar zijn. Tafarnaubach betekent namelijk gewoon "kleine Tafarnau".

Feit is vooral wel dat in de studbooks de naam Tafarnau eerst helemaal niet voorkwam, maar er wel meerdere Tavarnau's zijn ingeschreven. In Welsh wordt een enkele f uitgesproken als een v en een dubbele als een f ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:48

Tavarnau Princess is kennelijk gefokt door J. Parfitt, ze is geboren in 1954 en geregistreerd in Volume XLII. In dat volume werden ook veulens uit 1959 geregistreerd, dus het was denk ik een beetje een late entry. Ze kan dus goed door Watkins geregistreerd zijn.

Tavarnau Polly is gefokt door J.A. Watkins in 1960 en geregistreerd in Volume XLIV, die is dus meteen als veulen geregistreerd.

J.A. Watkins registreerde verder 15 FS ponies onder de prefix Tavarnau. Blijkbaar heeft hij dus een hoop waardevolle ongeregistreerde ponies op de kop kunnen tikken in de jaren 50. FS ponies zijn onstaan in de jaren 20 t/m 50, toen er bijna niet meer geregistreerd werd, omdat de registratiekosten hoger waren dan de waarde van het veulen en dat de ponyboeren wel iets anders met hun geld moesten doen. Alleen de welgestelden zoals Criban, Revel, Bowdler, Coed Coch, Bowdler en nog een paar meer registreerden door in die moeilijke tijden.

Tafarnau Primrose is geregistreerd in Volume LVIII en is gefokt door J.D. & G. Watkins.

Tafarnaubach Pettina is geregisteerd in Volume LXIII en is gefokt door J.A. & G Watkins.

Dus, de hele lijn is zo'n beetje gefokt door de familie Watkins, die eerst registreerde onder de naam Tavarnau, toen onder de naam Tafarnau. Toen kwam er kennelijk een probleem met mejuffrouw Tippings, die de stalnaam Tafarnau claimde, waarna de naam omgezet werd naar Tafarnaubach.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:55

Mooi speurwerk joost :j +:)+

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:58

joostvangestel schreef:
Tavarnau Princess is kennelijk gefokt door J. Parfitt, ze is geboren in 1954 en geregistreerd in Volume XLII. In dat volume werden ook veulens uit 1959 geregistreerd, dus het was denk ik een beetje een late entry. Ze kan dus goed door Watkins geregistreerd zijn.

Tavarnau Polly is gefokt door J.A. Watkins in 1960 en geregistreerd in Volume XLIV, die is dus meteen als veulen geregistreerd.

J.A. Watkins registreerde verder 15 FS ponies onder de prefix Tavarnau. Blijkbaar heeft hij dus een hoop waardevolle ongeregistreerde ponies op de kop kunnen tikken in de jaren 50. FS ponies zijn onstaan in de jaren 20 t/m 50, toen er bijna niet meer geregistreerd werd, omdat de registratiekosten hoger waren dan de waarde van het veulen en dat de ponyboeren wel iets anders met hun geld moesten doen. Alleen de welgestelden zoals Criban, Revel, Bowdler, Coed Coch, Bowdler en nog een paar meer registreerden door in die moeilijke tijden.

Tafarnau Primrose is geregistreerd in Volume LVIII en is gefokt door J.D. & G. Watkins.

Tafarnaubach Pettina is geregisteerd in Volume LXIII en is gefokt door J.A. & G Watkins.

Dus, de hele lijn is zo'n beetje gefokt door de familie Watkins, die eerst registreerde onder de naam Tavarnau, toen onder de naam Tafarnau. Toen kwam er kennelijk een probleem met mejuffrouw Tippings, die de stalnaam Tafarnau claimde, waarna de naam omgezet werd naar Tafarnaubach.

En wat betekent Tavarnau of Tafarnau?
Waarop is je mening gebaseerd dat men "waardevolle FS1"ponies op de kop heeft weten te tikken?
Waren het inderdaad goede ponies, of zijn ze zo goed gebleken door hun nafok?
Is er echt helemaal niets bekend over de voorouders?
Ik ben hier wel benieuwd naar, daar er niet zo heel veel over deze ponies bekend is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:57

Regutr: niet te veel lezen in de ironie van mijn berichten. Feit is wel, dat er velen zijn die veel baat hebben gehad van de FS regeling, zoals Blaenau, Cnewr en Friars en nog wel een aantal meer. FS merries moesten overigens wel gekeurd worden, en volgens mij werden alleen merrieveulens van een premiehengst aangenomen voor de FS1, die dan vervolgens ook weer geinspecteerd moesten worden op kwaliteit. Dus feitelijk is een FS2 product al 3 generaties gekeurd op kwaliteit, iets wat niet van alle volgeregistreerde ponies gezegd kon worden.

Voor Tafarnaubach Sion en Tafarnaubach Saffir was Tafarnaubach wel een relatief anonieme fokkerij, dus het is de vraag hoe hoog de kwaliteit was. Soms hangt het een en ander ook af van de wil tot showen en de wil tot verkopen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:58

Super bedankt voor alle info Joost. Je lijkt wel een ecyclopedie:P

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:02

De palomino sectie B dekhengst Tijd-Vlijt's Swan staat nu in Belgie. Stokmaat 135 cm.
----------------- V - Eyarth Caradog
V - Steehorst Pavarotti
------------------M - Steehorst Free Flower Girl

------------------V - Kenwoods Royal
M - Tijd-Vlijt's Sun May
------------------M - Rustenburgs Sandra
Wij zullen deze hengst nog wel op de shows te zien krijgen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:57

joostvangestel schreef:
Regutr: niet te veel lezen in de ironie van mijn berichten. Feit is wel, dat er velen zijn die veel baat hebben gehad van de FS regeling, zoals Blaenau, Cnewr en Friars en nog wel een aantal meer. FS merries moesten overigens wel gekeurd worden, en volgens mij werden alleen merrieveulens van een premiehengst aangenomen voor de FS1, die dan vervolgens ook weer geinspecteerd moesten worden op kwaliteit. Dus feitelijk is een FS2 product al 3 generaties gekeurd op kwaliteit, iets wat niet van alle volgeregistreerde ponies gezegd kon worden.

Voor Tafarnaubach Sion en Tafarnaubach Saffir was Tafarnaubach wel een relatief anonieme fokkerij, dus het is de vraag hoe hoog de kwaliteit was. Soms hangt het een en ander ook af van de wil tot showen en de wil tot verkopen.

Over anonieme fokkerijen gesproken, heb jij ooit gehoord van de Ivington? Deze was of is bij veel Walese fokkers onbekend. Al krijg ik ook wel de indruk dat de bereidheid tot vertellen over andermans fokkerij niet erg groot is.Dus op die manier fokkers ook anoniem blijven totdat ze idd een pony op de markt zetten, die vervolgens dan misschien een kans krijgt...
Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt vwb de kwaliteit van FS ponies. Als deze streng geinspecteerd worden, vallen de mindere wel door de mand.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:30

hoi, Ivington zou ook wel redelijk onbekend zijn. zo te zien was een van hun stammerries Gaerstone Skylight, een merrie uit de stam van Bowdler Brightlight. Er zijn erg goede Gaerstone ponies geweest, hij was een van de broers Preece (Bowdler). Uit Skylight is jaren geleden een merrie geimporteerd naar Nederland, Ivington Iris. Die werd hier maar netjes omgedoopt tot Vuurgloed (tja...). Vuurgloed was weer moeder van Zilversmid, die indertijd zelfs goedgekeurd was. Een van de Ivington merries is zo te zien bij Brynrodyn terechtgekomen..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:31

Lekker even inbreken! Pony geniet van de sneeuw!
Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:25

Wie kan me meer vertellen over de hengst Varpullan pepijn? en eventueel deze merrie Varpullan Wadji?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:29

Bedoel je deze hengst?

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:37

deze idd (denk ik ;) tenzij er twee bestaan)