[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:16

Mag ik even vragen hoe jullie je sectie A vervoeren? Ben alweer helemaal in de stress voor volgende week. Moet ze straks toch minimum 6u op de trailer. Maar zit die voorstang dan niet in de weg, (achterstang zal ze wel geen last van hebben), tussenschot laten of eruit halen. thuis staat ze wel makkelijk aan de muur vast, dus gewoon ook vastbinden?

@Melanie: dacht al dat de merrie me op de een of andere manier bekend voorkwam, zal ze wel eens op de website gezien hebben.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:26

Leuke pony Melanie, mooi hoofdje vind ik, veel geluk ermee.

en euhm zitake: volgens mij had ik de mijne de laatste keer los erop gezet. Want meen me te herinneren dat ik even ging kijken hoe het ermee ging en dat ze toen achterstevoren stond. Maar normaal gesproken gewoon voor vast en het tussenschot eruit. Nu begin ik ook te twijfelen over de voorstang... hmm aan deze reactie heb je dus niet zoveel :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:03

winoa heeft vandaag voor de allereerste keer onder zadel wedstrijd gelopen met een meisje van 9 die er nog maar 2 weken op rijd..

wel mooi 1e plaats!!!

vervoeren doe ik gewoon vastbinden met tussenschot en stang voor en achter...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:07

wow heeft ze mooi gedaan. foto's?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:07

Afbeelding

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:29

Proficiat Inowa en wat geweldig van het meisje.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:11

Leuke combi Inowa. Mooi gedaan van ze. Brave pony hoor:P
Wbt vervoer. Ik heb altijd beide stangen erin. Ponies kort vast. Veulens doe ik los in wagen, dan wel alle stangen eruit en zeil of bovenklep dicht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:13

stangen staan dan gewoon op paardhoogte?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:20

bij mij wel omdat ik geen kleine trailer kan krijgen...iedereen die ik ken waarvan ik de trailer mag gebruiken hebben 2 paardstrailer

vind het zowiezo van kyra en winoa allebei wel knap aangezien rijden met winoa niet lang meer door kan gaan..nu 5,5 maand drachtig meer draagt erg in de breedte

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:38

ja kleine trailer heb ik ook niet, ben allang blij dat er eentje tot hier wil rijden :).

Idd wel knap van beide!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:50

zitake schreef:

Ja normale hoogte. Als je ze kort vast zet, komt hun kont toch niet zo ver naar achteren.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:33

Zou wel alle stangen en vooral het tussenschot er in laten voor de steun. Wij vervoeren ons kleintje altijd zo en niets aan de hand, mja misschien niet echt te vergelijken want daar kan je een kanon langs afschieten en ze staat nog stil. Bij ons kunnen de stangen ook lager. Anders kan je ook vast zetten met 2 touwen, 1 over de stang en 1 er onder door. Ze kan dan zelf niet over of onder de stang.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:48

Bedankt Annett, das ook een goed idee. Ja bij haar kun je ook een kanon afschieten hoor, en het is ook niet het type pony dat ook maar iets moeite zal doen om erover te geraken, goed gevuld hooinet zal haar normaal wel op haar plaats houden, maarja je weet nooit (naja ik kan nogal stressen op zo'n dingen, vooral omdat ik er zelf niet bij zal zijn ;)).

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:16

zitake schreef:

soms kun je de voorstang er ook 'op kop' in doen. Dit is niet bij alle stangen het geval en je loopt het risico dat als je pony over de stang heen komt dat 'je pinnetjes om de stang te borgen' krom gaan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:07

Melanie5 schreef:
Ik krijg een nieuwe pony!! Wilde er nog 2 kwijt eerst en dat is gelukt en nu komt er een andere voor in de plaats.
Een 1,5 jarige zwart roan merrie van Sardis Donatello (Baledon Hy Jack x Revel Cello) uit een merrie van Cascob Limelight x Castle Flick (v, Revel Rustum). Ben helemaal happy :D

foto:
Afbeelding

Ik denk dat zij een goede aankoop is voor jouw stoeterij. Beetje lijnenteelt met Hy Fidelity, blijf je ook mooi in het type. Wij vinden het altijd leuker om een pony aan een Nederlandse fokker te verkopen, dan naar Verweggistan. Veel plezier met haar.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:47

Melanie: gefeliciteerd met de nieuwe aankoop. Zo te zien een klassiek mountain type. jammer dat je de pony beschrijft alsof je een KWPN paard hebt gekocht. Je beschrijft het papier als een opeenhoping van hengstennamen, erg jammer. Ik heb trouwens ookit een 3/4 zus van Castle Flick gekend, dat was de grootmoeder van Gemstone Golden Glory. Erg mooie merrie, waarvan Glory ook veel kwaliteit had meegekregen. Maar goed, heeft je pony ook een moederlijn?

Inowa: gefeliciteerd met het sukses. Toch een prachtig resultaat om zo snel al zo ver te komen!

Zitake: ik zou het liefst toch meer moeite doen voor een trailer die voor ponies bedoeld is. Anders ben ik het wel eens met de meeste adviezen hier. Het hangt er natuurlijk altijd vanaf hoe gemakkelijk de pony is, maar 6 uur rijden is ook niet niks.

PS: ze komt dus uit een oude Vaynor lijn, helemaal zo gek nog niet. Volgens mij is de bekendste pony uit die lijn nog Vaynor Perpetual (loop ook terug op Dolly). Verder lopen er wel meerdere uit die lijn. een bekende in Nederland is de merrie Criban Grey Ray, de moeder van Vechtvliet Willem I. Ook de lijn van Rondeels Gardenia loopt recht terug op Dolly. Ik heb haar even opgezocht en de hele pedigree maar op allbreed gezet, kan je zelf ook even puzzelen ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:15

@Joost, ze doet meestal niet erg moeilijk met vervoeren enzo. en ik kan eerlijk gezegd in de verste verte niemand bedenken met een ponytrailer, anders had ik die uitereaard wel gevraagd, maar goed, is niks aan te doen. En dan liever een trailer die qua bodem enzo goed in orde is, dan een klein oud ponytrailertjes denk ik zo.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:25

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:02

gefeliciteerd met je pony melanie!
en inowa met je wedstrijdpony!

Ik vervoer mijn welsh in onze eigen 2 paards trailer, we hebben daarin wat verlast zodat de voorstang ook nog naar beneden kan, zodat hij voor haar op borsthoogte zit. De achterstang hebben we nog niet aangepakt maar is ook niet zo'n probleem. We laten wel gewoon het tussenschot erin, plus een hooinet.

Mijn merrie is sinds vorige week met zwangerschapsverlof. Ze is nu echt dik aan het worden en gaf vorige week ook zeer duidelijk aan dat ze niet meer wilde rijden. (voorheen alleen een beetje boos met de singel, nu was ze echt kwaad). Ze is nu ook al bijna 8 maanden drachtig zat ik vandaag te tellen, begin april is ze uitgerekend.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:16

Joost, heb jij toevallig foto's uit de lijnen van deze merrie? Ik kan nergens iets vinden. Alleen de bekende namen uit haar lijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:24

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:37

Ik weet dat ik nogal snel vooruit denk.. Maar ik was benieuwd of jullie tips hebben om Amber de volgende keer mee te laten dekken.
Ik wil graag een pony fokken waarmee ik de tuigrubrieken kan rijden.
Amber heeft al enige knieactie, maar nog lang niet genoeg om met zo'n rubriek mee te kunnen doen.

Heeft iemand toevallig een suggestie van een hengst die veel knieactie vererft, liefst een niet al te lange rug heeft (die van haar is lang zat) en een beetje qua bloedlijn erbij past (mochten de bewegingen dan tegen vallen gaat het veulen alsnog de verkoop in).

Amber's bloedlijn:
http://www.allbreedpedigree.com/amber+v ... eine+vlier

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:44

hmm ze zit een beetje in dezelfde richting als mn merrie qua afstamming en moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe ook nog niet echt iets geschikts gevonden heb, welke hengst is ze nu door gedekt? qua beweging wil ik ook wat meer knieactie bij haar. lange rug heeft ze zelf niet echt, hals mag iets hoger aangezet. En verder leuk karakter.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:48

boeflover schreef:
Ik weet dat ik nogal snel vooruit denk.. Maar ik was benieuwd of jullie tips hebben om Amber de volgende keer mee te laten dekken.
Ik wil graag een pony fokken waarmee ik de tuigrubrieken kan rijden.
Amber heeft al enige knieactie, maar nog lang niet genoeg om met zo'n rubriek mee te kunnen doen.

Heeft iemand toevallig een suggestie van een hengst die veel knieactie vererft, liefst een niet al te lange rug heeft (die van haar is lang zat) en een beetje qua bloedlijn erbij past (mochten de bewegingen dan tegen vallen gaat het veulen alsnog de verkoop in).

Amber's bloedlijn:
http://www.allbreedpedigree.com/amber+v ... eine+vlier

Gallant van de familie Spruyt zou een goede optie zijn. Weet alleen niet of die nog dekt en of bevrucht.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:56

patrick76 schreef:
Gallant van de familie Spruyt zou een goede optie zijn. Weet alleen niet of die nog dekt en of bevrucht.

Zij hebben ook Basje toch? Dat is echt een super tuig pony met knieactie.
Gallant zit ook in 1 van mijn merries. Gallant komt uit een lijn met zeer goede tuigpony's. (zoals vader Aston Superstar).