[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:54

PeeWij schreef:
Er worden geen hengsten afgekeurd!!

Er kunnen wel degelijk hengsten afgekeurd worden. Als de veterinaire keuring niet gehaald wordt, dan kan een hengst echt niet ingezet worden voor de fokkerij. Verder zijn er nog veel mensen die slordig omgaan met het begrip "afgekeurd". Een hengst die niet opgewaardeerd wordt tot stamboekhengst is niet noodzakelijkerwijs afgekeurd, maar oude gewoontes zijn nou eenmaal moeilijk uit te roeren, dus is het vaak zo dat mensen de hengsten die in Februari niet de status "stamboek" gehaald hebben maar "afgekeurd" genoemd.

Verder is het zo dat zelfs basisboekhengsten zwaar geselecteerd zijn. Van de 100 hengstveulens worden er hooguit maar 10 ingezet voor de dekkerij als basisboekhengst of stamboekhengst. Bij de merries is dat percentage een stuk hoger. van de 100 merrieveulens worden er al gauw meer dan 50 ingezet voor de fokkerij. Dus de selektie bij de merries is veel minder streng. Daarom moet je dus meer opletten op de moederlijn, omdat de vaderlijn automatisch meer geselekteerd wordt. Ik roep overigens zelf ook al 25 jaar dat de vader van een hengst niet zo veel uitmaakt, het is de moeder die het verschil maakt. Nogal wiedes, aangezien er wel 10 zonen van dezelfde vader beschikbaar kunnen zijn, maar een merrie met meer dan 4 zonen is wel heel erg zeldzaam.

De hengstenkeuring is iets wat beinvloedt wordt door meerdere faktoren. Ten eerste worden de meeste hengsten beoordeeld als 2,5 jarigen. Dat is zo'n 4,5 jaar voordat ze feitelijk 100% uitgegroeid zijn. Daarnaast wordt niet iedere hengst even goed klaargemaakt voor de keuring, dus ook dat heeft een behoorlijke invloed. Voor wat dat betreft is de hengstenkeuring geen absolute maatstaf voor de verervingskracht van de hengst. Maar aangezien een hengst soms wel 100 merries kan dekken, moet er bij de hengsten zwaarder geselekteerd worden, ook al is de selektie niet altijd perfekt.

En is het zo dat de hengst die op exterieur beter is, ook exterieurmatig beter fokt? Niet altijd, maar laten we wel wezen: een hengst die een bepaalde fout niet heeft, heeft toch duidelijk een betere kans om die fout niet door te geven aan zijn nakomelingen dan een hengst die die fout wel heeft. Zo simpel kan het ook zijn.

Een grappig gegeven is dat er merrie bestaan waarvan gezegd wordt dat je er zelfs een ezel op zou kunnen zetten en dat die dan toch een goed veulen zou geven. Bij hengsten bestaat dat fenomeen zeker niet. Waarom? Alweer heeft een hengst tientallen, soms wel honderden partners, de merrie duidelijk minder. de merriehouder maakt de keuze welke hengst erop gaat, de hengstenhouder maakt die keus slechts zeer zelden. Die merrie waar je zogenoemd een ezel op zou kunnen zetten, heeft waarschijnlijk nooit een écht slechte hengst van dichtbij gezien ;)

Publieke opinie maakt ook heel veel uit. Mensen denken te weten dat een hengst al dan niet goed fokt, ondanks successen in de fokkerij. Een grappig voorbeeld is de hengst Alesco, een hengst die hele grote successen heeft geboekt in de showring. Van Alesco zag je nooit nakomelingen op de keuring, omdat de "serieuze" fokker altijd wel een hengst vond die beter leek. Daarom is het extra leuk te zien dat Alesco pas op hogere leeftijd een paar goede merries kreeg, waarna hij heel snel bewees dat er toch fokpotentieel in de hengst zat. En dat terwijl de hengst het stigma opgeplakt had dat een kampioen meestal niet fokt, de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Datzelfde gold voor Roman Springlight, een hengst die verschillende malen landskampioen was geweest, maar waarvan iedere "weldenkende" fokker "wist" dat hij niet goed fokte.

Ja, het is waar: niet alle kampioenen fokken de sterren van de hemel, maar En zo hebben veel fokkers vooroordelen die veel erger zijn dan wat voor een hengstenjury dan ook.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:44

joostvangestel schreef:
Datzelfde gold voor Roman Springlight, een hengst die verschillende malen landskampioen was geweest, maar waarvan iedere "weldenkende" fokker "wist" dat hij niet goed fokte.

Wat grappig, we (Sjef en ikke) hebben het hier net aan de telefoon nog over deze hengst gehad. :D
Deze "eigenwijze" fokker heeft met RS z'n eigen hengstenlijn (en dan "automatisch" ook weer een deel van z'n merrielijnen) opgebouwd.
Denk maar aan Lange Voren Napels, Norman, .... en later weer via Charles, Caruso, Claudius,.....

Mag voor zich spreken dat hij niet tot dat groepje "weldenkende" fokkers behoort zoals joost net zei :P
Maar t'heeft hem wel prima beestjes opgeleverd :D Tuurlijk heb je ook wel is een mindere

Heb zelf trouwens een kleindochter van Roman Springlight, via Napels.

cappelstud

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:52

Indien ik mij goed herinner, dan denk ik zelfs dat ik die hengsten in het verre verleden op mijn jaarlijkse welsh grenswedstrijd in Wechelderzande heb gehad.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:37

Klein praktisch vraagje. Ik wil graag een set transportbescherming uit Engeland bestellen, nu kan ik onmiddelijk ook een deken erbij doen, kwestie van mn verzendkosten het een beetje waard maken. thuis heeft ze oa een 85 omgehad, maar die vond ik zat net te juist, iets naar het krappe toe mss, en ze is pas 1.5. Nu in de engelse maten twijfel ik tussen een 4.6 en 4.9. de eerste zou overeenkomen met ongeveer 137cm ondermaat, de tweede met 145cm. Welke zou ik best gaan nemen, of gewoon alle twee? en de transportbescherming, zijn er maten cob, pony en mini, veronderstel dat ik dan voor een maat mini moet gaan? pfff moeilijk soms.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:52

Zitake als je bij de firma Robinsons bestelt, dan is er geen probleem want zij werken ook met centimeters (wwet ik uit ervaring) en de verzendkosten zijn steeds dezelfde welke ook de omvang van de bestelling is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:59

dat is wel leuk, maar dan moet ik alsnog elders transportbescherming bestellen, weet nl dat ze bij die ene site wel hele kleine hebben (die mini dus). terwijl bij robinsons is het pony, maar of het ponymaat als hier bij ons is, dan past dit niet op mn merrie, en deze heb ik wel nodig, deken is gewoon voor erbij.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:09

Zitake bel dan even en vraag naar Sarah Beswick of E-mail even, dan krijg je snel antwoord.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:10

145 cm is een normale maat voor een welsh. De 137 zal wat kort zijn. Qua beschermers zou ik pony nemen. Met mini bedoelen ze ook echt mini.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:20

Maar bedoelen ze met ponymaat dan niet C/d pony? want dan kan ik ze ook weer terugsturen, normale ponymaten hier passen ook niet. en las ergens dat sommige merken ook kleine ponymaten hebben?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:12

Naar mijn weten is pony in de UK ook pony. Kan je ze niet even bellen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:14

dat zal morgen dan wel moeten, want zomaar wat bestellen is een beetje risico denk ik.
ik dacht gewoon, aangezien je cob hebt (zoals hier), daaronder pony (zoals hier) en mini zal wel richting shet gaan, maar goed we zien wel ;

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:13

Even een mededeling die, onrechtstreeks, toch ook wel de welsh fokkers aanbelangt.
Met het Bestuur van de Vlaamse Vereniging voor het gebruik van Welshponys & Cobs Vzw hebben wij reeds jàren geijverd voor het gebruik van een volwaardiger en minder stresserend identificatiesysteem voor de paardachtigen.
Enige rijd geleden kregen wij bericht van de ontwikkelaar van de irisscan in de US dat het systeem in ptoductie was genomen en eind 2010 in gebruik zou kunnen genomen worden. Wij gaven deze informatie door aan enkele Belgische organisaties (waaronder de Belgische databank en de veeteeltafgevaardigde in België). Daarbij kregen wij van een van deze mensen het bericht dat, bij navraag, hen zou verteld zijn dat het systeem niet sluitend was. Tot onze verrassing stelde wij vast dat in het septembernummer van het Belgisch blad Hipporevue plotseling gemeld werd dat de Internationale jockeyclub als eerste stamboek de irisscan als identificatiesysteem zal gaan gebruiken vanaf eind 2010.
Wij winden dit natuurlijk een eerste stap in de goede richting.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:13

Loolapelooza schreef:
Wat grappig, we (Sjef en ikke) hebben het hier net aan de telefoon nog over deze hengst gehad. :D

Iemand die het verhaal van Roman Springlight niet kent, zal waarschijnlijk maar weinig met Welsh Mountain ponies in aanraking geweest zijn in Nederland. Maar doet overigens niet af dat er wel erg weinig op mijn post gereageerd wordt. Schop ik nou een open deur in of heeft niemand in de gaten waar ik het over heb?

Aan de ene kant de theorie (en natuurlijk praktijk) van de moeders, die het onderscheid maken in de ponystapel. Aan de andere kant, de onzinnige publieke veronderstelling dat een exterieurmatige tophengst bij voorbaat niet kan fokken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:18

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Roman springlight niet ken, maarja ken er waarschijnlijk zoveel niet. Maar ik snap wel wat je bedoeld. Waarom zou een exterieurmatige tophengst niet kunnen fokken? Ze bestaan zeker, heb vaak hengsten gezien waarvan je dacht wow, (niet alleen bij de welsh pony overigens) en dan zag je veulens/nakomelingen, die het helemaal niet waren zeg maar. Maar goed daar zit ook weer het punt van de moeders natuurlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:19

cappelstud schreef:
Even een mededeling die, onrechtstreeks, toch ook wel de welsh fokkers aanbelangt.
Met het Bestuur van de Vlaamse Vereniging voor het gebruik van Welshponys & Cobs Vzw hebben wij reeds jàren geijverd voor het gebruik van een volwaardiger en minder stresserend identificatiesysteem voor de paardachtigen.
Enige rijd geleden kregen wij bericht van de ontwikkelaar van de irisscan in de US dat het systeem in ptoductie was genomen en eind 2010 in gebruik zou kunnen genomen worden. Wij gaven deze informatie door aan enkele Belgische organisaties (waaronder de Belgische databank en de veeteeltafgevaardigde in België). Daarbij kregen wij van een van deze mensen het bericht dat, bij navraag, hen zou verteld zijn dat het systeem niet sluitend was. Tot onze verrassing stelde wij vast dat in het septembernummer van het Belgisch blad Hipporevue plotseling gemeld werd dat de Internationale jockeyclub als eerste stamboek de irisscan als identificatiesysteem zal gaan gebruiken vanaf eind 2010.
Wij winden dit natuurlijk een eerste stap in de goede richting.

Over de irisscan heb ik ook al gehoord. Zou idd iets moois zijn, benieuwd of het snel toegepast zal worden.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:31

Hey Joost,
Heb inderdaad weinig met de mountain pony's te maken maar begrijp dondersgoed wat je bedoeld. In de cobs zie je dit ook wel terug hoewel dat natuurlijk op veel kleinere schaal is dan bij de sectie A. Soms lijkt een dier gewoon een "eindproduct" te zijn. Dit hoeft in mijn ogen niet per definitie te betekenen dat je met een kampioen hoeft te fokken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:35

joostvangestel schreef:
Loolapelooza schreef:

Iemand die het verhaal van Roman Springlight niet kent, zal waarschijnlijk maar weinig met Welsh Mountain ponies in aanraking geweest zijn in Nederland. Maar doet overigens niet af dat er wel erg weinig op mijn post gereageerd wordt. Schop ik nou een open deur in of heeft niemand in de gaten waar ik het over heb?

Aan de ene kant de theorie (en natuurlijk praktijk) van de moeders, die het onderscheid maken in de ponystapel. Aan de andere kant, de onzinnige publieke veronderstelling dat een exterieurmatige tophengst bij voorbaat niet kan fokken.

Naar mijn mening is een hengst erg afhankelijk van de goodwill van fokkers. Of hij nu kampioen is of onderaan staat. Als hij weinig dekkingen krijgt kan hij zich eenvoudigweg niet bewijzen.
Over het algemeen heeft de fokkerswereld erg te maken met wat in de mode is.
En wanneer een dier eenmaal een stempel heeft, raakt hij dat nooit meer kwijt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:47

zal bij de meesten inmiddels wel al bekent zijn...
gisterochtend is welsh pony liefhebber en fokker harry van hoof overleden...

harry,ik vond het erg gezellig als ik langs kwam en je beeldjes en pony,s uitgebreid mocht bewonderen...

je zult zeer gemist worden,rust in vrede...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:18

Nee, nog n iet gehoord. Ik kende hem n iet persoonlijk, ik heb wel veel genoten van zijn Kulutsweg ponies en van zijn mooie hengst, Maaskant's Jurgen. Gecondoleerd voor de nabestaanden

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:52

Ik krijg een nieuwe pony!! Wilde er nog 2 kwijt eerst en dat is gelukt en nu komt er een andere voor in de plaats.
Een 1,5 jarige zwart roan merrie van Sardis Donatello (Baledon Hy Jack x Revel Cello) uit een merrie van Cascob Limelight x Castle Flick (v, Revel Rustum). Ben helemaal happy :D

foto:
Afbeelding

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:12

proficiat en veel plezier ermee

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:41

Gefeliciteerd!! Leuk beestje!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:49

mooie merrie,gefeliciteerd!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:09

Ohhhh Melanie ze is leukkkkk! Mooie merrie!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:13

Ja ik was ook gelijk verkocht. Ik moest eigenlijk eerst nog 2 ponies kwijt, maar ik kon een mooie deal maken, dus nu is ze van mij. Ik ga haar begin januari ophalen.
Regtur:super bedankt dat jullie mij deze merrie gunnen!