[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:32

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:06

gehad ja,
hij is nu ook aan het rondzoeken naar revel gefokte pony,s.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:38

Misschien nog een beetje vroeg, maar ik kan jullie het evenement al melden zodat de geïnteresseerden die nabij de Belgische grens wonen eventueel kunnen deelnemen. Een enige gelegenheid om een dier zich in volle vrijheid in een piste te tonen

VLAAMSE VERENIGING VOOR HET GEBRUIK
VAN WELSHPONYS & COBS VZW
(afgekort V V W C)
Bankrekeningnr : 800/2229053/71
Ibannr BE49800222905371 Biccode AXA BBE22

Nacht van de bijzondere rassen
Zaterdag 24 april 2010 vanaf 19 u.
Manege ’t Groenhof, De laks 11 Oud-Turnhout 2360

In deze tijd van crisis moet iedereen een beetje op de centen kijken en publiciteit is duur. Daarom kunnen wij u ons interessant initiatief voorstellen.
Om de bijzondere rassen zoals welshpony’s en –cobs, tinkers/irish cobs, friezen, haflingers, shetlanders, mini-paarden, enz… onder de aandacht te brengen van de ruiters, menners en fokkers organiseren wij voor de 10e keer deze show van allerlei speciale rassen.
De hengstenhouder kan zijn hengst(en) naar keuze voorstellen in de piste aan de hand, in vrijheid, bereden, springen, aangespannen of aan de lange tuigteugel. De voorstelling vangt aan om 20 u.
Fokkers van bijzondere rassen mogen vanaf dit jaar ook van dit initiatief gebruik maken en een presentatie met hun merrie of ruin doen in ’t Groenhof.

Ter gelegenheid van dit initiatief maken wij een boekje met informatie en foto’s van de dekhengsten en fokkers die aan deze voorstelling deelnemen. Dit boekje kan door iedereen aangekocht worden. Het vormt dus een dubbele publiciteit. De VVWC-challengecup 2009 zal worden overhandigd aan de pony die in 2009 het best op de Welsh shows gepresteerd heeft.
Maaltijden en drank kunnen in de gezellige verwarmde cafetaria verbruikt worden. Er kunnen boxen besteld worden bij het secretariaat van ’t Groenhof tel;: 014/422352 (vragen naar Daniella). Voor de deelnemers/bezoekers is er ook de mogelijkheid tot overnachting voorzien in een slaapzaal (eveneens met ’t groenhof te regelen).

De inschrijving voor deze voorstelling én publiciteit bedraagt 15 Euro per hengst of per fokkerij.
Hierin is uw deelneming van uw dier aan de hengstenvoorstelling begrepen én een publiciteit (halve bladzijde) in het boekje met 1 kleurenfoto (uw eigen foto - mag géén copy-right zijn).
 u dient vooraf een kleurenfoto (géén copy-right-foto) van uw hengst/merrie/ruin op te sturen en op een halve bladzijde wordt deze foto afgedrukt ,samen met de door u geleverde (afstamming) informatie (binnen het formaat blijven a.u.b)
Gelieve uw E-mailadres of uw faxnr.op te geven om u een exemplaar ter correctie te sturen.
 wij maken nà de show publiciteit in verschillende paardenmagazines in binnen- én buitenland voor het boekje dat bij ons kan aangevraagd worden.
Inschrijven kan tot uiterlijk 10 april 2010.
Indien u hiervan gebruik wenst te maken, dient u ons onderstaand formulier terug te zenden (met foto en gegevens voor elke hengst) en uw betaling op onze rekening 800/2229053/71 met vermelding “nacht van de bijzondere rassen”, de ponynaam en het ras. De Nederlandse deelnemers kunnen hun betaling via het Ibannr BE49800222905371 Biccode AXA BBE22 regelen.
Eerst nà ontvangst van de betaling wordt er rekening gehouden met de inschrijving.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Inschrijving nacht van de bijzondere rassen zaterdag 24 april 2010 vanaf 19 u.

Eigenaar……………………..………………wonende:……….……………………..……….….……………………………

Tel.nr : ………….……………………. Fax.nr:…………………..E-mailadres : ……………………………………………

Hengst/merrie/ruin(*) :……….…………………………………nr:………………ras:……………….……………………

geboren………..…….sect.:……dekvergunning nr(voor hengst) …………uitgereikt door :…………………………….

Voorstelling :
In vrijheid (*) bereden (*)
aan de hand (*) aangespannen (*)
springen (*) met mentuig aan de lange teugels (*)
wenst gebruik te maken van uw publiciteitsaanbod (*)

Bijgaand vindt u de beschrijving van mijn hengst/merrie/ruin inclusief afstamming én tekst voor het boekje.
Mijn betaling gebeurd per overschrijving op het rekeningnr. 800/2229053/71 met vermelding “Nacht van de bijzondere rassen” en van de ponynaam
Datum……………………Handtekening……………………………
(*) schrappen wat niet past

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:39

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:31

Hallo,

Weet iemand misschien een leuk Cob veulen te koop? Merrie of hengst maakt niet uit, kleur het liefst donkerbruin of zwart. Eindstokmaat minstens 1,45 m , met stamboekpapier natuurlijk.

PB me maar even als je wat weet.

Ik weet dat het nog een paar maandjes duurt, maar hebben we hier al een beetje zin in de hengstenkeuring ?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:39

neem eens contact op met Cuneracobs. Begint langzamerhand weer een beetje te kriebelen ja de CHK.

Eilinora

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:22

ik kan misschien toch beide dagen mee naar de hengstenkeuring...

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:00

Bedankt voor de PB's..

Wat betreft de hengsten keuring word ik toch al een beetje nieuwsgierig wat er voor gebracht word, en wat voor ideeen de keurmeesters nu weer hebben. K vind het toch altijd weer een klein beetje een graad meter voor de rest van de keuringen van het komende jaar. Of klinkt dat heel gek??

K denk dat ik zowieso Vrijdag heen ga, al is het alleen maar om te zien wat er door gaat naar de 2e bezichtiging. En natuurlijk weer even bijbeppen met iedereen *D ..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:12

CHK heb ik al behoorlijk zin in jah, ben er zeker beide dagen. ;)

Ben het met je eens Honeys, vaak is het wel een graadmeter van wat er voor de rest v/h jaar op keuringen te wachten staat, hoewel het natuurlijk als je het later gaat vergelijken nog best kan tegen of meevallen. Ben gewoon wel erg benieuwd wat er zoal aangeboden wordt. :j

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:48

Een van de leden van onze vereniging vroeg mij informatie over de sectie B hengst Tijd-Vliet's Swan die tijdens de laatste hengstenkeuring van het NWPCS werd voorgesteld en afgekeurd.
Hoe was die hengst en weet iemand op welke grond hij werd afgekeurd ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:02

wie kan me meer vertellen over de hengst finglebridge flashpoint en nakomelingen van hem?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:30

cappelstud schreef:
Een van de leden van onze vereniging vroeg mij informatie over de sectie B hengst Tijd-Vliet's Swan die tijdens de laatste hengstenkeuring van het NWPCS werd voorgesteld en afgekeurd.
Hoe was die hengst en weet iemand op welke grond hij werd afgekeurd ?

Er worden geen hengsten afgekeurd!! Zo een slecht woord. Ook deze hengsten kunnen ingezet worden voor de dekdienst.

De enige die een dier binnen een welshpopulatie mag goed of afkeuren(lees inzetten in zijn of haar fokkerij) is de fokker zelf!

Maar als je iets wilt weten over deze hengst/stal kan ik je via PB aan contactgegevens helpen

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:57

PeeWij met dit standpunt kan ik mij volledig eens verklaren en ik weet dat die hengst in het basisboek zit, maar elke keer als de betreffende persoon (nog een leek in de Welsh wereld) info vraagt bij het NWPCS dan wordt hem met nàdruk gezegd dat die hengst afgekeurd is. En dan moet ik die man weer alles opnieuw uitleggen want hij wordt hierdoor onzeker.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:20

Zomerdijks Willie Wortel gaat nog steeds door! Ondanks dat hij weinig getraind wordt, wordt hij nu voor het eerst gestart in de M1, en heeft inmiddels 4 wp. Vandaag met 205 weer eerste prijs en wat leuk is, met 10 punten verschil de kampioen M1 Hippiade eraf gereden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:33

Zo, die gaat goed regtur! Mooie resultaten, een dikke proficiat en ook aan de ruiter!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 01:08

Willie Wortel is een topper!!! Zijn klein dochter wordt ook steeds beter.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:52

Dank je. Het is echt ongelooflijk hoe snel hij dingen oppakt. Hij wordt maar weinig gereden, maar doet gewoon wat er gevraagd wordt. De meeste ponies worden narrig of vervelend als ze een paar dagen stilgestaan hebben, maar hij blijft vrolijk en werkwillig.
Je kunt er zelfs een kind van 5 opzetten.
Maar dit geldt ook voor zijn nakomelingen hoor! Wees nog maar even zuinig op de kleindochter , Melanie.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:26

willie wortel doet het goed!!!
maar dat zijn de welshjes he..

over het feit dat een hengst ''afgekeurd'' word ben ik het volledig eens met peewij!!
een hengst word niet afgekeurd maar mag gewoon niet doorgaan als stamboekhengst.
hij is dan basisboek maar dat zegt verder niks.

vooral bij de 3 jarigen helemaal niet.

er zijn denk ik toch wel zat basisboek hengsten die beter fokken dan stamboekhengsten

ik heb een dochter staan van een stamboekhengst en een dochter van een basisboek hengst maar die van de basisboek hengst is duidelijk beter.
steeds toch net ietsje meer als de andere,alleen heeft de andere net een wat mooier hoofd en hals.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:17

Inowa, inderdaad wie zal zeggen of een "goedgekeurde" hengst beter fokt dan een "basisboek"-hengst. Dàt kan alleen de toekomst en de nakomelingen bewijzen. Zelf heb ik met mijn organisatie vele jaren vai de Europese Commissie gestreden om die hele hengsten goed-en afkeuring met rust te laten én vooral de regels van het moederstamboek dienaangaande te volgen omdat volgens de Europese wetgeving deze regels als basis gelden.
De nakomelingen zullen wel bewijzen of het de moeite loont om een bepaalde hengst nog verder voor de fokkerij in te zetten of niet.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:36

100% zekerheid heb je natuurlijk nooit of een mooie hengst dat gene door fokt wat je wilt.
Maar een exterieurmatig goede hengst heeft toch wel de voorkeur boven een mindere. In het andere geval zul je kiezen voor een vreemde bloedlijn of een bepaalde eigenschap die die hengst nu wel bezit.

Maar de veel toegepaste lijnenteelt binnen de Welsh zorgen er toch wel voor dat het ras behoorlijk fokzuiver is.
Inferieure hengsten zullen dus niet de voorkeur hebben.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:14

wordt er nu niet een beetje vergeten dat elke nakomeling ook een moeder heeft? Denk dat basiboek hengsten vaak betere merries te dekken krijgen dan de stamboekhengsten omdat degene die met een basisboekhengst dekt vaak toch beter kijkt naar bloedlijnen etc. Als een hengst wordt goedgekeurd als stamboekhengst lopen grote groepen fokkers erachter aan omdat het een stamboekhengst is en zeker als deze ook nog eens de kampioen van de keuring wordt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:19

Moeder vind ik nog altijd belangrijk, mss wel nog net ietsje belangrijker dan de hengst, tuurlijk moet de combinatie passen, maar een moeder geeft toch ook een flink stuk door.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:20

Even tussen alle bedrijven hier door, nog mensen naar de IBOP geweest vandaag?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:38

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:34

Volledig akkoord Patrick76.