[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:21

Cemlys, ik heb ook een longeerschema aangehouden. Wisselend balkjes draven, bijzetje hoog / bijzetje laag. Niet heel fanatiek, maar er werd wel 3 á 4 keer getraind. In de andere dagen oefende ik het opstellen en het vertrekken aan de hand. Mijn eigen conditie was niet zo dat ik 2 rondjes mee kon draven namelijk :D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:44

Caesar schreef:
Cemlys, ik heb ook een longeerschema aangehouden. Wisselend balkjes draven, bijzetje hoog / bijzetje laag. Niet heel fanatiek, maar er werd wel 3 á 4 keer getraind. In de andere dagen oefende ik het opstellen en het vertrekken aan de hand. Mijn eigen conditie was niet zo dat ik 2 rondjes mee kon draven namelijk :D

De mijne heeft nu voor het eerst hoofdstel ingehad en probeer binnenkort ook heel schema op te maken zodat we alvast kunnen beginnen met conditie en spieren trainen :D

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:57

ben ik niet met jullie eens, de meeste mensen gaan flink aan het longeren maar vergeten dan te voeren als je nou is beide doet loopt niemand met een te dunne pony in de baan.

ponys moeten vol en rond zijn voor een keuring( en ik zeg niet vet en lomp) vol en rond en uithoudings vermogen! en ga dan maar is een pony klaarmaken voeren is heel belangrijk hoe je dat doet

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:13

En uiteraard wordt er ook naar gevoerd, spieropbouw zonder voeren heb je zowiezo niet. Ik had 2 jaar geleden alles behalve dunne pony's, behalve eentje, maar die had jammergenoeg een veulen aan de voet waar ze veel aan gaf

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:30

Voer maak ik me ook niet druk om :) Ik voer inderdaad naar training die ze krijgen op dit moment heeft ze nog geen training en krijgt ze alleen dagelijks metazoa zodra ze straks in training gaat zal ze wat meer bij krijgen. Special was ook niet bepaald magertjes :') Ik hoop Mierela er ook zo voor te krijgen voor de keuring in Juli hopelijk lukt het met Special lukte het ook en die was in begin wat mager

Afbeelding

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:41

inderdaad , helaas doen veel mensen die veel trainen niet en helaas doen ze het op keuring dan duidelijk minder.

ik denk dat dit onder keurings conditie valt!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:51

cuneracobs schreef:
inderdaad , helaas doen veel mensen die veel trainen niet en helaas doen ze het op keuring dan duidelijk minder.

ik denk dat dit onder keurings conditie valt!

Dank je :) hij is/was echt wel mijn trots.. Ik hoop dat Mierela ook zo positief verandert kwa uiterlijk en karakter als der broertje :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:56

Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd naar jullie voer en trainingsschema? :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:03

Goh dat vind ik een moeilijke. Ik denk dat beide schema s voor geen enkele pony gelijk zijn. Ik begin met een 3 jarige longeren aan het halster, langzaam naar hoofdstel en dan naar bijzetten. Waarmee is ponyafhankelijk, de een doet het goed op de pessoa, een andere mss eerder met bijzettouwtje of dubbele lijnen. Voer is echt afhankelijk van type, leeftijd, werk en mate van opbouw. Ik gebruik vaak lucerne, build up cubes, merriebrok,... alles wat niet werkt krijgt metazoa ( simpel vitaminebrokje) en onbeperkt hooi of gras.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:29

Mijn schema staat er al. Voer vind ik lastig, doe ik op het oog. Wij voeren standaard 2x voordroog en mais en dat is eigenlijk al té goed. Daarnaast krijg alles hier basisbrok (A-pony 1/4, paard 3/4: 2x daags). Tussen de middag en avondmaaltijd krijgen ze hooi. Ik heb nu de A-pony en de oude pony op een beetje muesli staan en daarnaast wortels. Een week van tevoren houd ik ze binnen op het trainen na of gaan ze de paddock in. Moet nu zeggen dat de A-pony wel in overconditie is, maar beetje extra voor veulenen vind ik niet zo erg momenteel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:35

Ook erg afhankelijk van de leeftijd denk ik.
Normaal gesproken heb ik mijn pony's op ruwvoer en vitaminen/mineralen brokje door wat grasmix/luzerne.
Jonge dieren geef ik wel extra en indien nodig krijgen oudere naar arbeid ook bij.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:15

Mijn jaarling gaat regelmatig mee wandelen, vind ze erg fijn. Ze krijgt nog lekker brok voor jonge paarden zodat ze optimaal kan groeien. Ook kijken we ernaar hoevaak ze mee gaat wandelen want dit zijn voor haar ook krachten. krijgt trouwens onbeperkte toegang tot hooi en mensen zeggen dat ze er echt niet te mager bijloopt tot sommige mensen van de oude generatie die hun pony's liever te dik zien.
Ze gaat trouwens tijdens het weideseizoen met andere paarden op weide gaan zodat ze zich daar rustig kan ontwikkelen. om haar volgend jaar in de zomer rustig voor het koetsje te beleren. (dan is ze 2,5 jaar. vind dit wel een juiste leeftijd om rustig voor een sulky te zetten) Dan mag ze in de winter weer grotendeels genieten van de weide om met drie, drie en half, rustig te beleren onder het zadel.

Denk dat ze dan wel redelijk wat conditie zal opgebouwd hebben om haar als driejarige op keuring te laten meegaan. Als mijn grootouders dan nog goed zijn van gezondheid.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:41

Wil je ze op stamboek keuring?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:56

Ja, ze is ingeschreven als welsh-partbred en al verschillende mensen hebben mij aangeraden toch keuringen met haar te doen ondanks dat ze niet groot zal worden.
Dus ik zie wel hoe ze uitgroeit, als ze zoals nu op moeder blijft lijken kan ze echt heel mooi gebouwd worden.
Vind het zelf zonde dat de mensen kruisingen fokken uit deze merrie. Heeft mooi papier en geeft mooie goedgekeurde welsh merries (Dilys heeft een volle welsh 3 jarige zus die een eerste premie heeft)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:11

Maar ze is toch bont.?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:11

Ja, maar bij een partbred is dit toegestaan, net als maanogen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:22

Maanogen zijn bij alle secties toegestaan

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:42

Maanoog vind ik overigens een hele rare term. Gewoon blauwe ogen, hoort erbij. Ik heb zelf ook blauwe ogen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:43

joostvangestel schreef:
Maanoog vind ik overigens een hele rare term. Gewoon blauwe ogen, hoort erbij. Ik heb zelf ook blauwe ogen.
:')

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:12

In Nederland is bij WPBR bont ook niet toegestaan toch??

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:17

Dacht dat bont sowieso bij de Welsh niet geliefd was, al kan ik fout zijn, haha.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:19

Nederland moet dezelfde dieren toestaan als het moederstamboek voor registratie. Dus ik denk dat bonte WPBR's wel zijn toegestaan voor registratie.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:38

Hier in België hebben ze er helemaal geen probleem van gemaakt en kon mijn merrie zonder probleem worden ingeschreven en mocht ze volgens hun ook gewoon op keuring verschijnen.

Maanogen zeggen ze hier over het algemeen tegen blauwe ogen bij paarden. Is nogal een gewoonte bij die oude generatie paardenmannen

Diane_BasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 01:25

Dually halster werk ik ook veel mee met mijn pony's (doe ook de opleiding E-quinoloog bij Annemarie vd Toorn). Ik longeer Dolly met dubbele lijnen en dually halster. Zodat als ze ingereden wordt, er al een stuur en een rem op zit, is voor haar ook minder stressvol dan. En ze went vast aan lijnen langs haar achterhand en benen, wat weer handig is ivm het beleren voor de wagen. Voor de kleinste koppies, rood is nu de kleinste maat, maar binnenkort is er ook een groene, die is nog een maatje kleiner.

Ik heb trouwens mijn combinaties gemaakt voor dit jaar.
Rosa (v. Penwisg Draig Du) gaat weer naar Twisthoeve's (G) Rhydaman van FrieseMenner, en
Dolly (v. Criccieth Arwr) gaat naar Kastanjehof Amico

Hoe staat het met het (bijna-) veulennieuws hier?

Enne blauwe ogen, ik kan het wel waarderen

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:07

Nog steeds niks, uier vol ... merrie is al een paar dagen wat onrustig, maar dat is het dan ..

Leuke combi's diane_basje !

Ikzelf geef de merrie longeerwerk ... veulen huppelt er dan wat omheen in de wei ... die jaarling die ook mee gaat dit jaar ... zit ik 10 minuutjes per dag achter de vodden aan ... heeft
Die haar beweging ook weer gehad ... verder voordat ze de ring in gaan wordt er als het mogelijk warm gestapt en gedraaft en dat is het ... kwa voer krijgen ze muesli, basisbrok, verschillende soorten haver en een klein scheutje lijnzaadolie.