Hengstenkeuring 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:42

Voor stamboekopname vind ik niet dat pony's op ijzers mogen komen, je kan dan niet de werkelijke beweging van zo'n dier beoordelen.
Je kunt met ijzers veel verdoezelen en verbeteren, maar dat betekent niet dat je een correct bewegend dier hebt.
Als ze eenmaal goedgekeurd zijn voor het stamboek maakt het niet uit als er ijzers onder zitten.
Laatst bijgewerkt door darwin op 12-02-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:45

patrick76 schreef:
.En wellicht moet het bestuur er toch eens over nadenken om het ook goed te vinden dat de sectie A, B, C en D op ijzers mogen komen.

Omdat? Of waarom perse op ijzers?

Idd beweging miste ik toch ook bij de c en d

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:46

darwin schreef:
Voor een goedkeuring voor het stamboek vind ik niet dat pony's op ijzers mogen komen, je kan dan niet de werkelijke beweging van zo'n dier beoordelen.
Je kunt met ijzers veel verdoezelen en verbeteren, maar dat betekent niet dat je een correct bewegend dier hebt.
Als ze eenmaal goedgekeurd zijn voor het stamboek maakt het niet uit als er ijzers onder zitten.

mee eens

patrick76

Re: Hengstenkeuring 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:49

waarom de NWR en WPBR wel dan? Als je in het moederland kijkt staat bijna alles op ijzers wat geshowd wordt.

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:52

patrick76 schreef:
waarom de NWR en WPBR wel dan? Als je in het moederland kijkt staat bijna alles op ijzers wat geshowd wordt.

Als ze dan toch één lijn moeten trekken zou ik er voor kiezen om alles zonder ijzers te showen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:52

In het moederland hebben ze geeneens NWR's, die bestaan daar niet eens.
En moeten wij het dan het zelfde doen als het moederland, dat betekent dat een jaarling cob op ijzers moet en er als een 3 jarige uit moet zien.
Ik hoop niet dat we die praktijken hier krijgen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:55

Wij (partner en ik) zijn vandaag geweest. En hebben een terechte dagkampioen mogen aanschouwen. Schitterend dier en zeer zeker qua beweging de beste die ik heb gezien vandaag.

Vond Marvin in eerste instantie overigens niet tot zijn recht komen, maar bij de voorbrengerswissel liet hij zien dat hij wel terecht in het kampioenschap stond. Ik vond het alleen jammer dat dit voor hem nu te laat kwam.

Maar goed, volgend jaar nieuwe kansen!

Vond de oudere sectie B hengsten trouwens ook schitterend, een 21 jarige hengst die daar even liet zien dat schoonheid met de jaren komt :D schitterende pony, helaas qua beweging minder maar wat zag dat dier er nog fantastisch uit zeg. Daar teken ik voor!!!

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:02

@rienne :Tja hij toonde zich niet, hij kan zoals je weet echt gigantisch bewegen, maar liet dit in de ring niet. Of het kwam doordat hij iets geimponeerd was door de omgeving (stak soms zijn staart tussen zijn benen ipv erop) of omdat hij ook nog erg overbouwd is (maar ja waarom liet hij het vorige week nog wel zien??) ik weet het niet. Maar hij liep niet, vond het ook heel erg jammer zeker omdat we weten dat hij het echt kan , maar ik kon op zich het jury commentaar volgen want hij heeft het niet laten zien.
En tja ijzers, denk dat dat zeker positief werkt ja, en als een pony echt niet lopen kan loopt hij met ijzers ook niet, en een die niet correct loopt loopt soms nog slechter met ijzers ( een die maait, maait vaak nog meer met ijzers).

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:15

T3mptati0n schreef:
Ben enorm benieuwd naar de foto's :j

Ik ook!!
Ben ook dit jaar weer niet geweest maar mij staleigenaar wel.
(vrijdag dan)
Hij heeft een afgekeurde gekocht..Welsh K ,bruin(geschoren ) met 4 witte voetjes en een bles.
Veeeeeeeeeeeeeeel te dun,lijkt geneens een hengst!(exterrieur een 4)?!
Misschien weet iemand hier welke afstammeling dit is

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:21

Denk dat ik weet welke je bedoeld. Een NWR, met een heeeel dun halsje?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:23

x_tico schreef:

Jep,dat heeft ie zeker!
Je ziet echt niks hengst aan hem....

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:26

vivana schreef:
x_tico schreef:

Jep,dat heeft ie zeker!

ook niet onder de staart

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:27

pitjebell schreef:
vivana schreef:

ook niet onder de staart

Haha! Zal toch wel iets gezeten moeten hebben :+

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:31

darwin schreef:
En moeten wij het dan het zelfde doen als het moederland, dat betekent dat een jaarling cob op ijzers moet en er als een 3 jarige uit moet zien.

moeten of mogen zit ook nog verschil in ! NWR of WPBR hoe je het ook noemen wilt.
Laatst bijgewerkt door patrick76 op 12-02-11 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:32

Citaat:
pitjebell ;ook niet onder de staart

Doe niet zo dom :Y)
Zo'n pony breng je gewoon niet voor!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:36

vivana schreef:
Citaat:
pitjebell ;ook niet onder de staart

Doe niet zo dom :Y)
Zo'n pony breng je gewoon niet voor!

dit jaar toch wel meer hengsten gezien die absoluut niet in show conditie waren. Recessie of slecht weer in de afgelopen periode? Weet niet wat de reden is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:48

Mja, schraal of niet schraal, ik heb er toch ook wel een aantal gezien die moddervet waren! Een wereld van extremen...

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:50

k zie helaas nog geen foto's van de huldiging vrijdag avond |(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:54

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:57

Wauw die is ook wel erg gaaf :~ Sterke beweger, wat ik zo kan zien vanaf de foto

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:05

Ik zal morgen even wat voorproefjes geven en uiterlijk maandag staat al het bruikbare online. :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:07

Zo, ik ben ook weer thuis... Pfff wat een lange dagen, helemaal uitgeput (9 uur 's ochtends beginnen met de NWR's en dan tot half 11 's avonds langs de ring zitten is toch wel een erg pittige eerste dag :+ En dan moet je er nog een ;)). Wel erg naar mijn zin gehad, was weer gezellig en leuke pony's gezien!

Erg mooie nieuwe jaargang bij de NWR, mooie complete hengsten en goede bewegers! Helaas niet meteen iets gezien waarvan ik denk 'die kunnen we volgend jaar gebruiken', maar het meest daarvoor in de buurt komt dan toch de zwarte Boginov (nr. 28), alleen dacht ik vrijdag daarin een mooi klein hengstje gevonden te hebben, bleek bij de meter alsnog 1.47m te zijn :+ (merrie lijkt aan de grote kant te worden).
Vrijdag ook twee andere hengstjes gezien (1 Valentijn en 1 Red Prince) die me erg aanspraken en ook knap konden lopen en mooi gefokt waren, maar de jury zal er van dichtbij vermoedelijk iets aan gezien hebben wat ik er vanaf de tribune niet vanaf zag... Wel erg jammer.
En twee Marvin's aangewezen voor de verrichtingen, toch ook erg leuk! Vond de Marvin's nog wel wat wisselend, maar ze konden wel allemaal bewegen.

WPBR snap ik wel dat ze beide hengsten nog afgewezen hebben, waren zeker na zo'n groep NWR's erg gewoontjes en dat is toch ook het type wat ze bij het WPBR willen zien. En aangezien de WPBR-er mensen ook de NWR hengsten kunnen gebruiken, zag ik dus weinig toevoeging nog in die twee hengsten...

C/D vond ik inderdaad ook tegenvallen in de beweging, dus snap ook dat die niet aangewezen zijn. Mooie plaatjes, maar een cob moet toch ook kunnen lopen -is wat ik er met mijn NWR-verstand van vind- :P

Leuke B's, vond het positief om te zien dat daar ook meer goede bewegers in komen, mooie exterieur genoeg.
Jaargang A'tjes vond ik niet geweldig, een beetje gewoon en jammer dat ze bijna allemaal te vet waren. Heb bij de reeds goedgekeurde A's spectaculairdere dieren gezien.

NOTS geweest, leuk maar vond het niet erg spectaculair. Werd soms alleen wel erg moe van de discoverlichting, ook in de minder spectaculaire rubrieken, kom dan toch wel om pony's te zien hoor.

@vivana, toevallig Kooihuster Lutsen (Heitrak's Marvin x Bjirmen's Wytse), was iig een geschoren bruine, vond hem niet veel te mager, maar was ook niet in keuringsconditie inderdaad...
@yorick, vond King er inderdaad ook goed voor staan, een van de weinige A's die niet heel vet was :o een kan een knap pasje lopen hoor.
@ines, dat vond ik inderdaad ook een grappig hengstje (ookal is de kleur niet mijn ding), kon goed lopen maar idd erg jeugdig.

Voor alle andere mensen die er naar vroegen, ik heb ook foto's gemaakt, komen op http://www.ARfotografie.nl/
maar in ieder geval niet vandaag, eerst even bijkomen en morgen moet hier ook weer zelf wat met de paarden/pony's gedaan worden, ben bang dat ik voor morgenavond niet aan uitzoeken toe kom...
Persoonlijke verzoekjes kunnen evt. via PB

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:38

patrick76 schreef:
darwin schreef:

moeten of mogen zit ook nog verschil in ! NWR of WPBR hoe je het ook noemen wilt.

Het moet gewoon niet mogen ;)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:42

Jah, die nr. 28 vond ik ook nog wel interessant. Eerst maar eens even de verrichting afwachten, zien wat die doet.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:45

King niet vet? Als je door je lens hebt gekeken Aniek moet je deze toch echt even schoonmaken. Maar was wel een van de best bewegende hengsten van dit jaar.