[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:18

Ik vind dat we in NL al meer dan zat zwarten hebben eigenlijk.
Maar ik ben dus erg gecharmeerd van 4x wit. Haha! En moet zeggen dat het me meevalt hoe vies ze zijn, als ze nat zijn zijn ze wel zwart, maar opgedroogd valt het mee.
Voor een show of wedstrijd wordt het wel hard wassen. Ja Maar dat heb ik ervoor over.

Stefan, praktische overwegingen omdat het bij mij ook een gebruikspony is. En ik ga niet met een gele pony van de urine, of vol met strontplekken rijden.
Om die reden zou ik zelf ook geen schimmel willen. Al vind ik ze absoluut niet lelijk, maar vind ze niet praktisch voor het gebruik qua kleur. Kijk, voor die paar shows/keuringen kun je wel wassen. Maar als ik elke dag de pony schoon moet zien te krijgen om te rijden is het wat anders.
Mijn bruine wordt natuurlijk ook wel elke dag gepoetst, maar ziet er dan ook schoon uit.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:32

Dyonne schreef:
Stefan, praktische overwegingen omdat het bij mij ook een gebruikspony is. En ik ga niet met een gele pony van de urine, of vol met strontplekken rijden.
Om die reden zou ik zelf ook geen schimmel willen. Al vind ik ze absoluut niet lelijk, maar vind ze niet praktisch voor het gebruik qua kleur. Kijk, voor die paar shows/keuringen kun je wel wassen. Maar als ik elke dag de pony schoon moet zien te krijgen om te rijden is het wat anders.
Mijn bruine wordt natuurlijk ook wel elke dag gepoetst, maar ziet er dan ook schoon uit.

Dyonne, mijne staat - als hij binnenkomt (want hij staat eigenlijk nog altijd 24/7 buiten) - op vlaslemen. Dan heb je praktisch geen last van urinevlekken. Op één of andere manier is hij ook wel 'zelfreinigend'. Doordat hij heel vaak in de modder rolt, trekt een eventuele vlek bij het opdrogen van de modder weg. 'k Hoef dan enkel nog maar de opgedroogde modder weg te krabben.
Ook het verhaal dat perlinos/cremellos gevoeliger zouden zijn voor de zon, is gewoon een fabeltje. Bij ons staan 2 vossen met een brede witte bles... Zij hadden deze zomer verbrande neuzen, maar de mijne niet. Zo zie je maar dat er veel vooroordelen bestaan, die eigenlijk onterecht zijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:38

Maar ik kan ze niet 27/7 buiten hebben, daar is onze ondergrond niet geschikt voor. In de zomer lopen ze buiten, in de winter stal/zand. Maar zand vinden ze niet leuk.
Op stal staan ze op stro, en daar kunnen ze toch wel smerig van worden.

Maar ik houd het lekker op mijn bruine. Haha!

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:40

Ik ben toch voorstander van schimmels. Geen idee waarom...
Onze witje is met dit weer ook ontzettend zwart. De smeerpoets! Haha!
Onze pony's gaan in de winter 's nachts op stal. In de zomer zijn ze 24/7 buiten.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:52

Ja er moet meer naar het type dan kleur worden gekeken is juist.
Zoals een bepaald persoon dat ik ken zal nooit een cob dat geen bruine kleur heeft mooi vinden (can't think outside of his box). Ik heb er niet echt problemen mee maar zoals dyonne geen cremelo of perlino zou nemen uit praktische overwegingen zou ik het zelfde doen met eentje dat 4 witte hoge benen heeft.
Ik heb nu zelf een valk merrie misschien dat ze ooit op show komt maar dan zal ik haar eerst in showconditie moeten krijgen.
(voor geintresseerden foto's van haar via mail te verkrijgen).
Maar ze zeggen altijd in het frans les gouts et les couleurs ont ne discutons pas.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:56

Ik snap wel wat Dyonne bedoeld. Mijn vroegere wedstrijdpony was wit, in de winter was dit dus een hel. Voor elke wedstrijd moest hij echt gewassen worden, niet evident als het koud is, en smorgens gegarandeerd minstens een vieze plek erop. kon je wel deel afwassen maar dus niet volledig. bleef gelig. Een paar jaar later reed ik een witte arabier en die vond het fijn om op de een of andere manier in een hoop stront te gaan liggen (was een hengst dus hij voorzag zn eigen altijd van een collectieplaats in de weide), bij hem gebruikte ik zo'n puimsteentje, en daar kon je gele vlekken zo goed als volledig wegkrijgen, zonder water.
Maar schimmels vind ik wel mooi eigelijk. Ik zou ze niet bepaald laten staan om hun kleur. maar ja voor de sport en het gebruik is het af en toe eens minder natuurlijk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:02

Kelly, ben wel benieuwd over wie je het hebt? Uit België?
Wat voor valkje heb je? Ben wel benieuwd.

Dat mijn pony haar benen niet wit zijn vind ik niet zo erg. Als ze zwart zijn worden ze grijs van het zand. Dus opzich maakt dat in vies worden niet uit.
Alleen met een wedstrijd/show/keuring is het extra wassen. Maar dan is het wel leuk, haha. Ach, die witte benen geven voor mij wel een extra tintje aan een pony.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:09

YWC schreef:
@ dyonne, berry, melanie

Een goed paard heeft geen kleur... ok dat klopt...

maar waarom is de eerste reactie op mijn perlino hengst altijd... jakkes die blauwe ogen en het roze vel .... ?!

Een goed paard heeft geen kleur, maar het is alsof een paard met een apart kleurtje, direct extra moeite moet doen om zichzelf te bewijzen...

Sterker nog, ik was bezig een behoorlijk leuk welsh boekje te lezen. Staat er: maar let op,kijk altijd eerst watvoor basis kleur je schimmel heeft, want als je een schimmel hebt met enkele verdunning en een hengst met een verdunning, dan maak je kans op een heel licht veulen, en dat is lelijk.. Blond

Toen dacht ik echt, een fokker beslist toch zeker zelf wel wat mooi of lelijk is qua kleur, het gaat om de bouw! En voor een palomino of valk zouden de meeste mensen dan wel weer een moord doen.. maarja, die krijg je niet zo makkelijk zonder een dubbel verdund paard Clown Dus waarom zouden ze je er op af rekenen? Dat vind ik echt belachelijk!

Iets anders, hoeveel betalen jullie voor de gemiddelde, prestatieloze 3 tot 6 jarige welsh a merrie, met apart en vernieuwend bloed.. Zonder lijnteelt en over bekende hengsten dus.. Ik ben dat 10 keer penual mark in een afstamming bijvoorbeeld wel zat Clown

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:12

goh hangt een beetje van de pony af denk ik. Ik zou zeggen tussen de 500 en 1000. een beetje breed, maar het is ook wat je ervoor wil geven hé Knipoog

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:01

@ dyonne - zoals maybel haar witte voetjes vind ik goed meevallen maar spreek echt tot de knie hoog wit zie ik niet graag.
Ik vind het dan te veel wit worden. en als sommige dan ook een witte vlek op de buik hebben vind ik al helemaal niet mooi

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:04

Ik vond het vroeger ook niets, maar wordt steeds gekker van wit, hihi.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:07

Haha! voor ieder wat wils.
Bij is het zeker mijn veulen en black dat mij het meeste aanspreken ik weet niet.
Met het veulen heb ik zo'n goede band en ze heeft ook goede bloedlijnen.
Rhandir langs moederkant en langs de vader geler en ook menai

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:15

dingetje schreef:
Ik ben toch voorstander van schimmels. Geen idee waarom...
Onze witje is met dit weer ook ontzettend zwart. De smeerpoets! Haha!
Onze pony's gaan in de winter 's nachts op stal. In de zomer zijn ze 24/7 buiten.

Ik vond het heel mooi altijd, die schimmeltjes. Tegenwoordig ben ik meer van het bruin of zwart, en palomino of valk.. Maar het ligt er maar net aan, ik heb een prachtige vos kwpn merrie, en ik hou niet erg van vos in het bijzonder, noch van kwpn paarden.. Maar ik ben helemaal weg van mijn mooie Zaffier!

Ik denk dat het meer is dat, wanneer je een paard op een foto oid. ziet op internet, dat je dan wat kieskeuriger zult zijn, maar wanneer je zo'n paard in levende lijve ziet zegt dat veel meer, en valt de kleur meestal meteen weg!

Maar toch blijft de voorkeur hangen op bruin of zwart voor mij Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:21

Zo ziet mijn pony er nu uit, dik ingepakt. Tong uitsteken
Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:39

YWC schreef:
@AniekR
Wat het vererven van zijn blauwe ogen betreft, dat vertel ik tot vervelens toe aan iedereen Knipoog
Het is inderdaad zo dat er mensen zijn, die 'mode'-kleurtjes fokken zonder naar kwaliteit te kijken... maar het is niet... omdat een pony een apart kleurtje heeft, de kwaliteit daarom minder is... Het is vaak alsof wanneer een pony een aparte kleur heeft, hij zich dubbel moet bewijzen.

Ik zeg ook zeker niet dat alle aparte kleurtjes geen kwaliteit hebben. Zeker idd met een cremello/perlino, die toch niet iedereen even mooi vind, moet die zich idd misschien wel dubbel en dwars bewijzen.
Maar hoe vaak hoor ik niet mensen; "Ik ga bij die en die hengst. Wánt dan heb ik een kans op een palomino veulen." En als je vraagt waarom de hengst goed bij de merrie past, hebben ze daar helemaal niet over nagedacht.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:59

Ik ben zelf ook wel gecharmeerd van veel wit. Mijn vos merrie is sabino met hoge witten benen. Voor een cob vind ik een vosbles met hoge witte benen en lichte manen super.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:34

ik ook ik hou wel van wit..

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:55

voor een welsh a het liefst een schimmel of een bruine met 4x gelijke witte voetjes of benen en niet te veel wit aan het hoofd

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:57

cuneracobs schreef:
ik ook ik hou wel van wit..

ik ook wel ja Lachen als in flink wat sabino of splash white.. Jum jum, maar dan niet in de mate dat het meer op bont gaat lijken, maar bijvoorbeeld een half wit hoofd wat over de nek heen doorloopt over de benen en verder gewoon alle vier benen mooi wit.. Prachtig! Ik vind dat het hoofdje er vaak mooier door uit komt bij een welsh. Dit vind ik ook zo bij rijpaarden rassen, zodra ze een flink wit hoofd hebben krijgt het koppie plots meer pony uitstraling, alleen vind ik dat dan weer niet bij alle rijpaarden passen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:42

Ik hou ook wel van veel wit of sabino idd, maar het moet idd ook weer niet bont worden Knipoog

Verder ben ik wel vos-fan trouwens. Hoor altijd veel mensen die een hekel hebben aan vossen, maar Vingers aflikken
Hou niet zo heel erg van schimmels en zwart eigenlijk. Maar een goed paard is gewoon niet lelijk Knipoog

Mijn hengstenboek is vanmiddag trouwens gebracht door iemand. Ik weet alleen niet wie, want ik was zelf niet thuis Knipoog

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:03

ik vind perlino op zich wel heel apart...

meende dat 2 jaar geleden in sevenum op de keuring een perlino sectie b merrie kwam
schitterend diertje!!!!

ben zelf wel van de aparte kleurtjes..
maar als ik een hengst kies dan kijk ik absoluut niet naar de kleur..ben zelf geen fan van zwartschimmel.....maar als de hengst goed past bij mijn merrie,s en hij heeft toevallig die kleur dan gebruik ik hem gewoon..

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:06

Ik vind Perlino/Cremello ook niet per definitie lelijk, maar vaak vind ik ze wat uitstraling missen.
Maar zoals bijv. Zomerdijk's Willie Wortel, vind ik wel weer een superleuke pony om te zien onder het zadel.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:08

dat zeker....vind het een apart hengstje......die naam vind ik ook echt bij hem passen

maar die van melanie5 die hengst vind ik ook geweldig....daar wil ik rustig eens mee dekken met winoa

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:09

Als sportpony vind ik hem leuk! Weet niet of ik er bij zou dekken als ik een A-merrie had Clown Tong uitsteken

En hengst van Melanie heb ik nog nooit zien lopen, dus daar kan ik niks over zeggen Knipoog

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:39

Jaimyliefje schreef:
maar stel je voor dat je zeg maar ysselvliedt stijl bezig bent met fokken, hoe zit het dan met belastingen ed.?

Ysselvliedt zal de meeste omzet draaien met de handel gok ik zo.
Als je het echt tot in detail wilt weten, stuur je maar even een PB. Alhoewel ik denk dat je, als je begint met een onderneming, het misschien wat meer gaat leven en je de stof wat beter begrijpt. In de tussentijd kan de overheid namelijk ook best nog e.e.a. veranderen Knipoog

Inowa, Shore Brooks High Five staat in België bij Stal Tervake: http://www.staltervake.be/dekhengsten.htm

Kleur, het hoort niets uit te maken, maar stiekem laat iedereen het toch wel een beetje meewegen in zijn / haar keuze Haha!

Cobs; ik zit er te weinig in om met een nuttig advies te komen.

En vanaf 2003 worden al onze veulens geregistreerd bij de WPCV en niet meer bij de NWPCS. Ik vind de voordelen die het NWPCS zou moeten bieden t.o.v. de WPCV niet opwegen tegen de meerprijs die je moet betalen.

Zo, volgens mij ben ik aardig bijgelezen !