[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:13

En mooie foto van drummer boy! Benieuwd hoe hij het onder het zadel gaat doen. Hengst op stal is altijd handig ivm hengstigheid. Hier een merrie die het anders niet toont, met hengst erbij wel heel duidelijk. Al parkeerde de 3 jarige gister recht voor de hengst, en blijkbaar werd ze ook hengstig, dan ben ik blij met zo n brave hengst haha, want ze wou duidelijk niet weg voor die box.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:21

Dank je wel Dyonne en Cemlys.

Ja, wij zijn ook heel benieuwd hoe hij het onder het zadel zal gaan doen.
We zijn nu bezig met grondwerk (respect en vertrouwen).
Hij weet niet wat hem overkomt, jaren alleen maar mogen dekken en nu aan het werk, maar hij pakt het goed op.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:27

Ik moet ook binnenkort beginnen met schouwen,pepper gaat begin mei naar de hengst dus misschien vanmiddag even de shetland hengst halen om te testen

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:53

Ik laat Schimp deze keer nog op de veulenhengstigheid dekken
...
Ben benieuwd of deze hengst haar ook gewoon in 1x drachtig krijgt ...

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:34

Dyonne schreef:
Leuke foto. En een nieuwe geeft idd vaak hengstigheid.

Dan was ik toch niet gek :') die van mij die sinds zaterdag bij mij staat was zondag en maandag ook hengstig toen ze buitenstond :')

Afbeelding

Afbeelding

dadabo schreef:
Mijn merrie is gisteren en vandaag door Hillam Little Drummer Boy gedekt.
Woensdag kijken of een derde keer nog lukt, anders gaan we 3 weken wachten.

We hadden Drummer Boy zaterdag bij regtur opgehaald en Nena werd gelijk hengstig toen ze deze mooie jongen zag.

[ Afbeelding ]
Drummer Boy bij Stal Vledderbosch

Wat een knapperd! Ben benieuwd naar veulentje volgend jaar :)
Laatst bijgewerkt door Nicole op 11-03-14 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:36

Ze heeft idd aardig wat reserves Nicole ;) maar knappe dame

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:52

toe maar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij kan stilstaan, zich mooi maken EN bewegen. Alleen het moment waarop....

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 00:35

Hij is cool!
Ja het is altijd een moment opname...en vaak dan net niet op de keuring.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 07:27

Mooie hengst jenny.
is deze van drummer boy?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:04

Dit is zoltan toch?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:41

Wow Mooi beestje hoor !

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:53

Vind het ook jammer regtur, vind het echt een kanjer!

EDIT:
Maar zoals ik soms bij andere keuringen zie, worden ze ook los gelaten om zich beter te tonen, lijkt nu misschien wel dom wat ik zeg, maar is dit naar de toekomst toe ook geen oplossing voor dit stamboek? ( en voor andere Welsh stamboeken).
Weet niet in hoe verre het mogelijk is en misschien is het wel een dom idee van me, maar vele dieren tonen hun in vrijheid veel beter ( al heb je der ook tussen die enkel wat zitten te klieren en galopperen).

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:33

Dat was ook al de discussie tijdens de hengstenkeuring. Volgens mij had ik begrepen dat dit geen optie wordt of zal zijn.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:46

Wel erg jammer, zie het steeds vaker bij de rassen, 't is leuker om naar te kijken en ze kunnen hun eventueel beter tonen.. Maar er moet idd een mogelijkheid zijn hier toe, als je een losgeslagen pony hebt, die door hekken vlamt gaat het zeker niet...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:48

Chary_xX schreef:
Vind het ook jammer regtur, vind het echt een kanjer!

EDIT:
Maar zoals ik soms bij andere keuringen zie, worden ze ook los gelaten om zich beter te tonen, lijkt nu misschien wel dom wat ik zeg, maar is dit naar de toekomst toe ook geen oplossing voor dit stamboek? ( en voor andere Welsh stamboeken).
Weet niet in hoe verre het mogelijk is en misschien is het wel een dom idee van me, maar vele dieren tonen hun in vrijheid veel beter ( al heb je der ook tussen die enkel wat zitten te klieren en galopperen).

Dit heb je op de zomerkeuringen bij de veulens ook, daar mag het veulen ook los gelaten worden als ze alleen in de ring zijn, mijn veulen 3 jaar geleden, die had de grootste lol en ging vol aan de race (met als commentaar onvoldoende beweging gezien), die van vorig jaar was iets braver, die ging wel even leuk lopen. Ik denk met de hengsten ook, het is nu eenmaal de kunst op de pony op eigen benen te laten lopen en showen. Maar beweging met spanning kan er heel anders uitzien dan beweging thuis in alle rust. Ik heb er een die thuis heerlijk los en ruim kan draven, met flink beenactie in het land, maar op keuring of inkakt of zo in de spanning schiet dat de beweging zelfs stekerig wordt, terwijl ik die beweging thuis nooit zie. Voor sommige zal los showen wel een plus zijn en andere lopen gillend weg (weet dat veel pony's voor de keuring weinig beweging krijgen, omdat ze dan juist wat explosiever zijn in hun beweging op de keuring), als je die dan loslaat, dan mag de jury ook wel een veiliger plekje krijgen ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:50

Chary_xX schreef:
Wel erg jammer, zie het steeds vaker bij de rassen, 't is leuker om naar te kijken en ze kunnen hun eventueel beter tonen.. Maar er moet idd een mogelijkheid zijn hier toe, als je een losgeslagen pony hebt, die door hekken vlamt gaat het zeker niet...

Wat mij betreft mag de keuring nog wel uitgebreid worden met een vrijspringelementje, ook voor de kleine secties, want toont niet alleen springtalent, maar ook handigheid en karakter.

Er is ooit een keer sprake geweest van een vrijspringen voor Welsh pony's, is daar nog steeds sprake van? Of is dat idee alweer in de kast gestopt?

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:50

Ja, dat is idd zo Cemlys, al vind ik het zeker stof om nadenken :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:58

Ik vraag me af hoeveel mensen de pony's eigenlijk echt opwarmen voordat ze in de baan moeten. Als je een pony de wei in doet, duurt het ook eventjes voordat ze echt loskomen. Ik zie echt heel veel mensen die denken dat je de pony rechtstreeks vanuit de trailer naar de baan kunt leiden en ze daar na een lange reis en lang stil staan ineens hun kunstje moeten vertonen. Dit terwijl bij alle sporten je leert dat je eerst een goede warming-up moet doen om de spieren los te maken. Ik deed dit vroeger altijd, terwijl de mensen om me heen bang waren dat ik de pony moe maakte. Tja, dik ben zelf toch echt sneller moe dan die pony ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:04

Ik doe het ook hoor Joost, moe worden geloof ik niet zo in. Als ze een beetje conditie hebben voor de keuring dan worden ze niet moe van een stukje instappen, zou er zelfs een longe aan durven hangen, maar vaak heb je niet echt de goeie plek of accommodatie om los te gaan longeren

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:35

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:49

regtur schreef:
toe maar:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hij kan stilstaan, zich mooi maken EN bewegen. Alleen het moment waarop....

Ja, dit is Zoltan, hij is helemaal geen familie van Drummer Boy en ook wezenlijk anders van bouw en type. dat hij zich niet goed liet zien op de keuring is gewoon onze pech. Niets aan te doen, en die pech hebben er meer.Je moet wel zo realistisch zijn dat er op elke pony wel wat aan te merken valt en de beweging is iets wat je niet echt in de hand hebt. Los in de baan hoeft van mij ook niet, wat voegt het toe? Het kost veel tijd. Naar mijn idee moet de beweging niet zo zwaar aangerekend worden.Correct is belangrijk!Beter is om voor stamboekhengsten de IBOB weer verplicht te stellen. Laat ze maar bewijzen dat een kind ermee sturen kan.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:59

Royalty is zo geweldig en een leuk kleurtje!

@regtur: ben het met je eens. Heb vorige zomer een welsh hengstje door gereden, had mooie bewegingen maar niet extreem geweldig zoals ik hier soms op foto's zie verschijnen maar wel goed genoeg om goedgekeurd te worden. Maar met die pony kon, na het doorrijden, wel een kind van vijf jaar mee weg rijden. In mijn ogen is deze pony voor mij meer waard als een superbeweger waar je enkel een ruiter op kunt zetten dat al jaren rijdt en bijna te groot ervoor is.
Deze pony stond ook voor de koets en kon makkelijk een sprongetje nemen. Een kind van 6 deed er alles mee en reed ook nog eens tussen hengstige merries, pony'tje gaf geen kick

Diane_BasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:34

En daarbij komt ook nog eens dat kinderen die grote bewegingen vaak niet eens kunnen uitzitten en dat een correct gebouwde pony beter te rijden zal zijn. Al kan ik wel smullen van een mooie beweger. Ik heb alleen op de HK een paar mooie hengsten gezien, die eruit gingen omdat ze zich in draf minder goed lieten zien. En die bovendien die bewegingen wel hebben. En dat vind ik zonde. Zeker als er verder weinig op aan te merken is. Maargoed, ik ben dan ook geen jury.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:47

Wat een lekker ding regtur <3 <3

Hier gaat alles met baby stapjes vooruit :) Alles is nog heel eng en soms nog best wat stress en toch echt een merrie mag der niks dwingen kwa dingen want dan mag ik het uitzoeken :') alles op haar tijd.. zucht.. :')

Ze is door de eerste paar stress dagen al wel wat kilo's kwijt en nog steeds geen conditie dus paar rondjes gek vliegen met haar bonte vriendje en ze staat al weer nat.

Afbeelding

Afbeelding

Woensdag naar de kliniek krijgt ze even een hele APK, word ze bekapt gebit gedaan en word ze gescant en bloed onderzoek of ze gezond is om te fokken spannend :):)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:33

Cemlys schreef:
Ik doe het ook hoor Joost, moe worden geloof ik niet zo in. Als ze een beetje conditie hebben voor de keuring dan worden ze niet moe van een stukje instappen, zou er zelfs een longe aan durven hangen, maar vaak heb je niet echt de goeie plek of accommodatie om los te gaan longeren

Dat is juist het probleem denk ik. De meeste hebben geen super conditie. Ze zijn in showconditie maar dat noem ik geen conditie.
Ik ben ook van mening dat een goede warming-up alleen maar ten goede kan komen aan de beweging in de ring.

Ook zou een stukje los presenteren niet verkeerd zijn in mijn ogen. De een laat zich beter zien, de andere niet. Maar dat heb je ook met de keuringen aan de hand.