[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:15

joostvangestel schreef:
iedereen gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! PeeWij in het bijzonder, mooie merrie. Lijnteelt is een goed idee, maar denk wel hoe dat Reynolds het zelf aangepakt heeft. De G lijn is overigens dezelfde lijn als de H lijn, dus ook daar kan je in dit land een geweldige keus in hebben. Overigens denk wel dat Springbourne hun enorme succes te danken heeft aan 3 moederlijnen (Columbine, Trixie, en Misty Morn) gecombineerd met een aantal topshowhengsten (Tomboy, Cassino en Pen-Gwyn) en een aantal massaverervers (Mark en Carreg). Springbourne is eigenlijk helemaal niet zo groot geworden door bewuste lijnteelt, als we de lijnteelt op Coed Coch Asa, Twyford Sprig en Revel Choice buiten beschouwing laten. Naast die 5 tophengsten is er ook een heel lange lijst van minder goed gelukte outcrosspogingen en een goede lijst van eigengefokte hengsten. Maar feitelijk zijn alleen Mark en Carreg de hengsten geweest die niet goed voor de show waren, maar wel goed voor de fok. Gelukkig zijn de hengsten die je genoemd hebt ook wel tophengsten voor de show, dus een groot probleem heb je nog niet ;)

regtur: de moeder van je hengstje ken ik niet zo goed, Piper heb ik eens in Oost-Friesland gezien. Ik hoop dat het hengstje meer Dyfed kwaliteit heeft gekregen dan zijn vader.

Leg eens uit wat je precies verstaat onder "Dyfedkwaliteit"?

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:16

De prijzen op de veiling vond ik tegenvallen, ik ben er even geweest, maar was direct blij dat ik onze veulens er niet voor op gegeven heb. Ik ben ervan overtuigd ze zelf ook goed te kunnen verkopen!
Als er nog liefhebbers zijn het gaat om twee welsh b veulens, één van casperhof's freddy en één van betton demetri!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:31

darwin schreef:
Nou, ik heb sinds gisteren ook een nieuwe aanwinst.
Een cobmerrie van 4, jaar, zwart met 4 witte sokjes en een smal blesje.
V: Thorndonparc Prince
MV: Ebbw Victor.

1 van de 2 is Eros, Zoek de verschillen. ;)

AfbeeldingAfbeelding

dion1anouk

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:58

Mooi 2 span straks!! Darwin

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:11

Rechts is Eros :D

Als ik het juist heb, heb ik dan de merrie gewonnen ? lol

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:03

Ik denk ook dat rechts Eros is :)
In de linkse zie ik echt mijn Thordonparc Prince merrie terug.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:05

Citaat:
Leg eens uit wat je precies verstaat onder "Dyfedkwaliteit"?

Nou, Dyfed Piper heeft nogal wat andere voeten en benen dan Dyfed Geraint, om maar iets te roepen. Hij heeft wel een beetje Humming Top uitstraling, maar ook Humming Top had een veel beter onderstel dan Piper. Piper heeft dat een beetje uit zijn moederlijn. Wil niet zeggen dat Piper dat ook doorfokt. Arthur Spronken heeft een leuke Piper merrie met wel goede voeten.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:22

YWC schreef:
Rechts is Eros :D

Als ik het juist heb, heb ik dan de merrie gewonnen ? lol

Je hebt het wel goed, maar de merrie heb je niet gewonnen hoor :D

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:32

en onze C topper is natuurlijk ook een Prince en heeft al tig kampioenschappen gewonnen waaronder de internationale titel bij de C's onder het zadel. We hebben hem inmiddels ook voor de wagen lopen en zal in 2010 zijn opwachting gaan maken in de samengestelde mensport.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:54

wil Prince zeker niet afvallen maar denk ook wel dat je zijn nakomelingen van jongsafaan goed kort moet houden en strak moet opvoeden. Prince is op shows en keuringen natuurlijk zelf ook niet altijd de makkelijkste. Al is hij daar zelf niet helemaal schuld aan denk ik.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:10

Prince wordt idd nogal gek gemaakt op shows, want ik heb hem al meerdere keren thuis op stal gezien en dan is het de rust zelve terwijl hij gewoon langs de merries staat.
Je kunt ook gerust bij hem in de stal gaan, want hij doet echt niets, eigenlijk is ie best wel lief.
Ik ben het wel met Patrick 76 eens dat je ze wel kort moet houden en heel consequent moet zijn, maar als je met hun karakter overweg kunt dan heb je er een gouden paard aan.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:03

opvoeding is alles bij een cob vooral, en bepaalde lijnen zit dat wel in dat ze een beetje een strenge opvoeding nodig hebben, is niet gezegt dat je het uit een ouder dier nooit uit kan krijgen als er weinig met het dier gedaan is.

ik denk wel dat de beste ponys in de ring hebben doorgaans ook de duidelijkste opvoeding nodig..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:30

Ik ben het helemaal met Berrie eens en wat Cappelstud dus probeert te vertellen is dat paarden met een beetje karakter dus geen goede "gebruikscobs" kunnen zijn.
Jullie fokken dus alleen pony's waar iedere onervaren paardenliefhebber mee om kan gaan ?
Ik weet zeker dat een onervaren iemand met Eros verongelukt, maar voor ons is hij een super gebruikscob, dus ik vind die zin van "daarom fokken wij uitsluitend gebruikscobs" nogal overdreven.
Alle cobs zijn in principe goede gebruikscobs, maar wel in de juiste handen.
Mensen met paarden zijn er al genoeg, maar paardenmensen zijn helaas dun gezaaid.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:10

@Darwin: wat een geweldig span gaat dit worden! Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:16

avaluna schreef:
@Darwin: wat een geweldig span gaat dit worden! Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Dank je, maar ik ga haar niet houden, merries is niet zo ons ding ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:24

darwin schreef:
avaluna schreef:

Dank je, maar ik ga haar niet houden, merries is niet zo ons ding ;)

Hahahaha, ok.

Ik rijd nu ook tweespan met merrie en nu wel gecastreerde "hengst".
Ga nu eerst enkelspan de "man" (want dat is hij desondanks nog wel ;) ) uitbrengen, maar kijk heel langzaam al uit naar een mannelijk spanmaatje...

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:08

darwin schreef:
Ik ben het helemaal met Berrie eens en wat Cappelstud dus probeert te vertellen is dat paarden met een beetje karakter dus geen goede "gebruikscobs" kunnen zijn.
Jullie fokken dus alleen pony's waar iedere onervaren paardenliefhebber mee om kan gaan ?
Ik weet zeker dat een onervaren iemand met Eros verongelukt, maar voor ons is hij een super gebruikscob, dus ik vind die zin van "daarom fokken wij uitsluitend gebruikscobs" nogal overdreven.
Alle cobs zijn in principe goede gebruikscobs, maar wel in de juiste handen.
Mensen met paarden zijn er al genoeg, maar paardenmensen zijn helaas dun gezaaid.

Darwin, ik heb de indruk dat u mij opzettelijk verkeerd begrepen hebt. Wat wij wilden zeggen is dat wij een keuze hebben gemaakt om het niet alleen op de shows te gooien (daar hebben wij in het verleden al onze sporen verdient met meerdere welshcobs Emmickhovens Vitesse aan de hand, Pensarfawr welsh Flyer en Cappels Dandy in de koets internationaal) maar dat wij verkiezen welshcobs te fokken die "iedere" modale menner en ruiter tevreden kunnen stellen. U moet eens kijken naar advertenties waar welsh cobs te koop staan en eens zien hoeveel maal erbij staat "niet voor beginner". En ik denk dat Cuneracobs met de opmerking "dat de beste ponys in de ring hebben doorgaans ook de duidelijkste opvoeding nodig.." duidelijk mijn standpunt staaft.
En de mevrouw die haar merrie wegens stampgedrag heeft verkocht zal dit ook bijtreden. Ik hoef u trouwens niet de namen op te sommen van sommige kampioenen in de showring die bepaald niet "bruikbaar" zijn en ik wil hier ook geen namen noemen want die worden meestal naast de ring gefluisterd, maar ik laat ieder zijn keuze en breek andermans keuze ook niet af.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:49

Jeetje, ik moet zeggen dat ik helemaal niet op kijk van jullie uitspraken over de Prince afstammelingen!
Nu weet ik dat de cob van zichzelf over het algemeen een pony is die niet echt geschikt is voor een beginner. Maar dit heb ik helaas eerst zelf in levende lijve moeten ondervinden. Nou ben ik niet een echte beginner, maar een cob was toch echt wat te hoog gegrepen. Toen ik haar net kreeg kon ik niet met haar aan de hand lopen, op gegeven moment sloeg ze me dus ook de wei uit. Ik was al snel doodsbang geworden van haar.
Maar dit was dus ook een afstamming van Prince, dus wellicht dat ze daardoor nog extra pittig was.
En ik vind het echt prachtige paarden bij andere mensen maar in ieder geval geen cob meer voor mij...... ;(

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:56

Komen we toch weer terug op het gezegde: Op ieder potje past een dekseltje, wat hier al eerder genoemd is ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:17

Mooie pony's darwin, idd kan een prachtig tweespan worden.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:25

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:35

Ik vind haar nog altijd leuk ;) mooie (maar idd niet helemaal fatsoenlijke) foto's.

Die van mij blijft deze winter buitenlopen, ze loopt nu op een weide met schuilhok en wanneer ze straks verhuist, komt ze iig overdag op de weide en mss savonds binnen, dat zal een beetje van het weer afhangen denk ik en hoeveel andere paarden buiten blijven.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:38

Ze staan nu gewoon in de bak met inloopstal, straks gaan ze savonds gewoon in de inloopstal en overdag gewoon lekker buiten.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:04

Net telefoon gehad. Razzle is nu net aan wal gekomen in Callais. Ze is vanavond dus nog thuis. Kan niet wachten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:29

PeeWij: jawel, dat kan je wel, anders was je al in Calais ;)