[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:56

Gelukkig blijft de voorkeuren voor kleur verschillend. Maar ja, ik vind een bruine nu eenmaal sneller mooi dan elke andere kleur. :P
Overigens wil ik geen cremello, perlino etc. Naast dat ik het niet mooi vind, wil ik geen gekke kleuren fokken.

happytime schreef:
hoe zit het eigelijk met de maat? ik heb 2 verschillende types merries(een A en B) ze zijn beide kleiner dan hun moeder,omdat oma van moeders kant kleiner is.
slaat de maat weer over? nakomelingen groter?
iemand ervaring ermee?

Maat is weinig van te zeggen denk. Mijn merrie was maar 1.40m. Haar moeder was klein, maar haar vader meer dan 10cm. groter. Mijn ruin is net zo groot als zijn moeder geworden ondanks dat de hengst ook meer dan 10cm. groter was.
Maar de merrie had wel verderop in de afstamming van beide kanten ergens een kleine erin zitten.

Van de andere kant heb ik even een merrie gehad die kwam uit twee ouders van 1.47m. En ze is zelf 1.58m. geworden..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:57

Cemlys schreef:
Hij is in het echt nog veel stoerder, maar het valt niet mee om dat zwart goed op de foto te krijgen, haha baal altijd een beetje, maar ben niet zo n goed fotograaf wat dat betreft

Kan je natuurlijk altijd helpen en wat tips geven :) doen het nu alweer bijna 6 jaar 8)7

Zaterdag ga ik ook gelijk nieuwe plaatjes maken en zondag, ze geven top weertje aan *\o/* Kijken wat mevrouw er allemaal van vind.. zal denk ik niet echt een succes worden :')

Cemlys

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:06

Kom maar op (maar heb ook maar een normaal cameraatje hoor, die ook al doet hij z'n uiterste best hoogstens een leuke vakantiefoto kan schieten ;))

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:26

uryanne schreef:
Waar staat dat ik reageer op een bepaald persoon?
Ik maak gewoon een algemene opmerking. Ook omdat ik weleens een beetje moe word van de kleurenfokkerij...
Lijkt steeds meer dat wanneer je een pony hebt welke schimmel, vos of bruin is dat deze niet speciaal is.
Maanogen, rare witte vlekken... Daar wordt op gereageerd, hoe mooi het wel niet is!
Terwijl er kwa bouw niets over het dier gezegd wordt!!
Waar gaat het nu uiteindelijk om?

Ik ben weleens bang voor de toekomst....

Waarom??

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:06

Dyonne: dank je wel voor je antwoord +:)+ ik vind het namelijk moeilijk voor de hengstkeuze,want ik wil 'kleur"en dezelfde 'maat' fokken :list: ,en weet niet of ik vooral bij de B een grote of even grote
hengst moet nemen.

bacardi02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:43

Mag ik mij hier ook melden?
*stille meelezer die af en toe meepraat*

Mijn mountain merrie is vorig jaar gedekt en verwacht eind april een veulen.
Eerste veulen voor zowel de merrie als voor mij

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:04

regtur schreef:
uryanne schreef:
Waar staat dat ik reageer op een bepaald persoon?
Ik maak gewoon een algemene opmerking. Ook omdat ik weleens een beetje moe word van de kleurenfokkerij...
Lijkt steeds meer dat wanneer je een pony hebt welke schimmel, vos of bruin is dat deze niet speciaal is.
Maanogen, rare witte vlekken... Daar wordt op gereageerd, hoe mooi het wel niet is!
Terwijl er kwa bouw niets over het dier gezegd wordt!!
Waar gaat het nu uiteindelijk om?

Ik ben weleens bang voor de toekomst....

Waarom??

Omdat ik om mij heen zie dat steeds meer mensen kijken naar het kleurtje en minder naar de kwaliteit. En dat sommige fokkers/ vermeerderaars daar in mee gaan en het stimuleren.
Ik zeg niet dat aparte kleur en kwaliteit niet samengaan, maar het is wel een punt om over te denken...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:22

Maar gaat het dan om gebruikspony's of pony's voor de fok? wat fokkerij betreft scheidt zich het kaf van het koren wel, zeker als het om kwaliteit gaat. Voor gebruik/sport gelden uiteraard vaak andere criteria.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:28

Cemlys schreef:
Maar gaat het dan om gebruikspony's of pony's voor de fok? wat fokkerij betreft scheidt zich het kaf van het koren wel, zeker als het om kwaliteit gaat. Voor gebruik/sport gelden uiteraard vaak andere criteria.

Jij slaat de spijker op zn kop! ;)

Ik probeer ponys te fokken welke zowel in de showring als ook in het gebruik de beste zijn. Waarom willen mensen die 2 toch steeds scheiden?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:51

Omdat ik weet dat niet elke showpony, met flink wat beweging geschikt is als kinderpony voor jonge kinderen. en omdat de sport natuurlijk veelzijdig is, menpony moet vaak over andere kwaliteiten beschikken als een eerste sportpony'tje voor kinderen of als hobbelponytje voor het plezier voor kinderen. Dus ja ik vind dat er verschillen zijn. Ik heb een merrie, heel mooi dier, meest fantastische kinderpony, maar is gewoon nooit onder de indruk op een show, heerlijke buitenritpony voor de wagen, maar een marathon lopen zie ik haar nog niet zo gauw doen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:59

Ze zijn er....
Kijk maar naar leading rain, first ridden e.d.
Kan natuurlijk niet in hetzelfde jaar, marathons lopen en ook kinderpony zijn, maar dat hoeft ook niet...

Jij hebt blijkbaar een ander fokdoel. Is natuurlijk prima!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:15

Wanneer de markt slecht is er er relatief veel relatirf goed pony's en paarden te koop staan zal er idd meer naar kleur worden gekeken denk ik.
Vind dat niet zo raar.
Het wordt wel gek als de de kleur en kromme pony's samen gaan en vraag naar is.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:17

@sneeuwpop, jouw laatste zin...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:49

uryanne schreef:
Ze zijn er....
Kijk maar naar leading rain, first ridden e.d.
Kan natuurlijk niet in hetzelfde jaar, marathons lopen en ook kinderpony zijn, maar dat hoeft ook niet...

Jij hebt blijkbaar een ander fokdoel. Is natuurlijk prima!

wie zegt dat ik een ander fokdoel heb??
Ik heb vanalles staan nl, ik wil alleen maar duidelijk maken, dat het een niet het andere betekent. En ja voor mij staat braaf, cool karakter voorop

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:49

bacardi02 schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
*stille meelezer die af en toe meepraat*

Mijn mountain merrie is vorig jaar gedekt en verwacht eind april een veulen.
Eerste veulen voor zowel de merrie als voor mij

Welkom! Leuk dat jij een veulen van Deano krijgt, ben benieuwd!

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:21

Ben benieuwd naar het veulen Bacardi !

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 01:36

Ik post niet veel maar lees wel altijd mee, en vind dit best een interessante discussie! :)

Ik heb namelijk een 4 jarige 'kleur' merrie, die ik 2x voor heb gesteld op de keuring en waarmee ik 2x achteraan heb gestaan. Toen ze 3 werd heb ik haar beleerd in enkelspan, toen mijn andere merrie oud genoeg was samen in tweespan. Januari heb ik een startkaart in de dressuur voor haar aangevraagd, met 4 wedstrijden was ze de B door, ze start nu L1 met een jong grietje. Ideale gebruikspony, als je het mij vraagt. Hoe komt het dan dat ze op keuringen niks presteert? Blijkbaar verschillen die 'werelden' dan toch wel erg van elkaar, en willen ze op de keuringen imo geen gebruikspony zien, want mijn 'sportmodel' wordt niet gewaardeerd (ik laat 'kleur' even terzijde, want het was mij op de keuringen wel duidelijk dat vooral het type teveel afweek van de rest). En mijn vraag dan als gebruiker, wellicht in jullie als fokkers' ogen een stomme; Als je geen pony's fokt voor gebruik, waar fok je ze dan voor?

Op de keuring in Houten in september:
Afbeelding

Naast mijn andere merrie in tweespan (links):
Afbeelding

Als dressuurpony op de regiokampioenschappen van Zuid Holland:
Afbeelding

Buiten:
http://nl.tinypic.com/r/154aft3/8

Trainen:
http://nl.tinypic.com/r/b9awhy/8

Ik ben oprecht benieuwd naar jullie meningen als fokkers. En ik doel dus niet persé op kleur (al viel het me een aantal keuringen terug wel op dat de volgorde iedere keer schimmel-schimmel-schimmel-schimmel-kleur-kleur was), maar op model/type in verhouding tot gebruikswaarde.

edit; foto toegevoegd

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 07:50

Bellarose ik denk niet dat ze om haar kleur bv achteraan geplaatst is. Ook niet dat de pony afwijkt maar bv houten april had je een jury die op een compleet ander type viel. September weet ik niet welke jury er stond. Verder miste je merrie tweemaal volgens mij teveel conditie en bespiering ( hoewel dat nu met de sport beter zal zijn). Mijn advies gewoon opnieuw ervoor gaan, deze keer in showconditie en dat zal een stuk schelen. Jury is trouwens heel anders als vorig jaar. Of een keer bij het nwpcs proberen. En anders als ze het zo fijn doet op wedstrijd mooi de gebruikersklassen in. Heb al vaker foto s van ie merrie voorbij zien komen en het is een plaatje onder het zadel, blijkbaar met een goed sportkarakter.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 07:53

Ik vindt zonder meer dat ze wel uitgezwaard is.
denk dat als ze nu in show conditie staat ze het veel beter gaat doen.

sommige pony's hebben de jaren gewoon nodig.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:37

BR: jouw merrie liep in Houten achter de mijne (de roan) en als je naar de foto's kijkt zie je eigenlijk al een heel andere pony. Waar ik haar in Houten wat schraal vond, toont ze nu veel completer. Veel meer kont ook. Is ze al wel opgenomen in het stamboek?

En om eerlijk te zijn; deze pony is in mijn ogen meer waard dan de andere in bijv de Houten-groep. Toont onder zadel en voor de kar en dan krijg je het voordeel van kleur er echt wel bij! Ongeacht je plaatsing op een keuring.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:59

Maar waarom kan een goede showpony niet voor de sport dienen? Ze zijn wel steviger gebouwd, maar ik denk dat dit echt wel kan. Persoonlijk val ik op de wat bredere types, dus de showtypes, omdat ze (in mijn ogen) meer Welsh uitstraling hebben. Maar dit is persoonlijk, ik vind jou merrietje ( Bellarose) erg leuk, zonder twijfel !

't blijft denk ik ook wel een feit dat een jury ook maar uit mensen bestaat en ze toch nog altijd hun voorkeuren hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:45

Een show pony kan prima ook een sportpony zijn,maar het is de conditie waarin ze getoond worden.
Een sportpony in showconditie zal minder mee kunnen komen omdat hij de wendingen en dergelijken niet makkelijk kan maken.
Een showpony is gewoon wat rijker in conditie en dat extra gewicht belemmerd hem dan bij het uitvoeren van de oefeningen.

een sportpony in sportconditie kan daarintegen weer niet zo goed meekomen op show omdat de show pony's daar een streepje voor hebben.
die tonen rijker ook in uitstraling en dan val je toch buiten de boot.
juryleden maken graag een mooie uniforme kopgroep en een die beduidend minder in showconditie is hoort daar dan niet tussen.

de pony kan dan wel kwaliteit hebben maar valt dan niet veel op tussen de rest van de groep.

dus ja,het gaat niet om bepaalde type pony's die niet als show of sportpony kunnen dienen maar puur om de conditie waarin ze getoond worden.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:22

Gisteren zijn de vorige eigenaars van mijn mini hengstje nog eens langs geweest en hebben zich ook even met Dilys bezig gehouden. Weet niet of er enorm veel verschil is in het opstellen van een welsh en een mini maar ze luisterde wel als ze moest stil staan, vooruit gaan vond ze dan weer wat moeilijker.
Vierkant zetten snapt ze ook erg goed.
Misschien toch eens een keuring met haar meedoen als ze het wat beter snapt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:43

Ze was toch verkocht?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:58

Nee er was iemand die een bod op haar had gedaan maar hebben haar niet weg gedaan. Die mensen hadden veel minder tijd als wij hebben en het gaat terug beter met mijn grootvader zijn gezondheid dus die kan ook weer een handje helpen bij de pony's.