[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:28

Peterina schreef:
Ik denk dat met 'homozygoot bruin' eigenlijk homozygoot Agouti bedoeld wordt?

Ja :j Maar dat zal ze denk ik niet zijn met die palomino moeder.. Ach we zullen zien laat der binnenkort wel eens testen :)

PaysBas

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:06

Hallo, sorry dat ik zo kom binnen vallen. Weten jullie misschien wanneer de Welsh sportdag is in 2014? Op de site van de Welsh pony's staat er geen recente datum. Op deze link http://welshpony.com/evenementen/centrale-merriekeuring staat er alleen info wat er op 2012 is gebeurd. Thja en ik ben juist op zoek wanneer beide events zijn in 2014.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:21

De Welsh sport en familiedag is dacht ik 6 september.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:15

En de centrale merriekeuring voor merries met een veulen aan de voet?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:25

De Centrale merriekeuring en de finale van de Divoza-cup is 23 augustus.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:03

Lees ik op de site vd Welsh pony's ergens glad over heen? Waar wordt de centrale merriekeuring gehouden, in Kootwijk?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:55

Nicole schreef:
Peterina schreef:
Ik denk dat met 'homozygoot bruin' eigenlijk homozygoot Agouti bedoeld wordt?

Ja :j Maar dat zal ze denk ik niet zijn met die palomino moeder.. Ach we zullen zien laat der binnenkort wel eens testen :)

Daar zou je misschien van opkijken! Vos en dus ook palomino kunnen agouti generaties dragen.
Ik ken een fokker die verschillende cremello merries heeft en de merendeels zijn homozygoot voor agouti (de gelukzak!).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:59

IK moet mijn hengst ook nog eens laten testen, behoorlijk onduidelijk welke kleur hij nou heeft. Lijkt zwart (eigenlijk te zwart voor donkerbruin), maar hier en daar aan de 'kantjes' wel bruinig
Moeders was donkerbruin (uit oa een zwarte hengst) en vader was valk
Als ik het goed begrepen heb moet ik hem dan testen op agouti en dun. Heeft ie agouti dan kan hij donkerbruin/donkervalk zijn, heeft ie geen agouti is hij zwart of smokey

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:03

Nee testen op agouti en creme (cream).

Heeft hij agouti dan is ie idd donkerbruin of donker valk, geen agouti = zwart of smokey black.
Heeft hij creme dan is hij valk of smokey black.
Dun (= wildkleur) kan alleen als moeder of vader dun is.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:04

PaysBas schreef:
Lees ik op de site vd Welsh pony's ergens glad over heen? Waar wordt de centrale merriekeuring gehouden, in Kootwijk?
De centrale merriekeuring is inderdaad in Kootwijk. Staat wel op de site maar is erg lastig te vinden.
http://www.nwpcs.nl/evenementen/jaarkal ... riekeuring

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:25

Peterina schreef:
Nee testen op agouti en creme (cream).

Heeft hij agouti dan is ie idd donkerbruin of donker valk, geen agouti = zwart of smokey black.
Heeft hij creme dan is hij valk of smokey black.
Dun (= wildkleur) kan alleen als moeder of vader dun is.

Sorry cream bedoelde ik

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:27

cemlys@ , ik zou ook benieuwd zijn naar de uitkomst.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:22

Goede pony heeft toch geen kleur??

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:35

hoe zit het eigelijk met de maat? ik heb 2 verschillende types merries(een A en B) ze zijn beide kleiner dan hun moeder,omdat oma van moeders kant kleiner is.
slaat de maat weer over? nakomelingen groter?
iemand ervaring ermee?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:46

uryanne schreef:

Dus dat betekent dat als hij een kleur heeft je niet hoeft te weten welke precies???

Diane_BasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:18

uryanne schreef:

Wat een rare opmerking. Ze heeft hem toch niet op kleur uitgezocht? En ook bij een schimmel zou ik als fokker de geboortekleur willen weten. Ik heb bijv een roan, ik zou haar nooit dekken met een schimmel die als roan geboren is (ongeacht de kleur).
Ze mag hem toch laten testen?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:35

Waar staat dat ik reageer op een bepaald persoon?
Ik maak gewoon een algemene opmerking. Ook omdat ik weleens een beetje moe word van de kleurenfokkerij...
Lijkt steeds meer dat wanneer je een pony hebt welke schimmel, vos of bruin is dat deze niet speciaal is.
Maanogen, rare witte vlekken... Daar wordt op gereageerd, hoe mooi het wel niet is!
Terwijl er kwa bouw niets over het dier gezegd wordt!!
Waar gaat het nu uiteindelijk om?

Ik ben weleens bang voor de toekomst....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:43

uryanne schreef:
Waar staat dat ik reageer op een bepaald persoon?
Ik maak gewoon een algemene opmerking. Ook omdat ik weleens een beetje moe word van de kleurenfokkerij...
Lijkt steeds meer dat wanneer je een pony hebt welke schimmel, vos of bruin is dat deze niet speciaal is.
Maanogen, rare witte vlekken... Daar wordt op gereageerd, hoe mooi het wel niet is!
Terwijl er kwa bouw niets over het dier gezegd wordt!!
Waar gaat het nu uiteindelijk om?

Ik ben weleens bang voor de toekomst....

Uryanne, hoe kom je bij deze aanname?

Is het de kleurenfokkerij of de kleurenliefhebberij waar je moeite mee hebt?
Dat zijn twee verschillende dingen. Dat er in de gebruikersgroepen wél afname is voor deze pony's, is een ander verhaal en dan kan ik me je opmerking wel een beetje voorstellen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:02

Daar ben ik het niet mee eens.. Tuurlijk zie wel eens mensen met een merrie waar ze überhaupt niet mee moeten gaan denken een hengst op zetten en vaak met een kleurtje omdat ze mooi kleurtje willen.. Maar ik kan je wel zeggen dat alle 3 dieren die ik gehad heb (alle 3 kleurtjes) prefect in elkaar zitten.

En nee ik ben niet met je eens dat een bloed mooie maar vos/bruine/schimmel word laten staan voor 1 met maanogen en vlekken of valk.. Mensen die kwaliteit kunnen zien doen dat ook, was mijn merrie een zwarte geweest of bruine of al was ze pimpelpaars met groene stippen had ik der nog meegenomen want ze heeft kwaliteit en daar is haar kleurtje een extraatje van. Het is ook de manier van presteren kwa verkoop want ik met goede foto's van m'n dieren vraag niet om dat ze te koop staan maar mensen benaderen mij en dat kan ik net zo goed met schimmel bruine of vos..

Daarbij moet je eerlijk toegeven dat sommige mensen graag een mooi kleurtje willen zien en als fokker kijk je toch naar de vraag van de mensen maar goede mensen (vaak met de centen als ik op vlak van nwr Duits ect kijk) zien wel wat kwaliteit is..

Ik was vorige week bij mijn merrie wezen kijken en bij toevallig ook valk hengst nou dat was zo brandhout maar die merrie poeh die kan bewegen!! En ja ik zet er zeer waarschijnlijk een palomino hengst op en ja de kans is groot dat er dubbel verdunning uit maar als dit een BOM van een veulen is zal dat later super voor de fokkerij zijn, want niet elke cremello Perlino valk palomino of smokey black zijn pony's die slecht zijn en alleen kleurtje hebben.. En ja een valkje of palomino ect zijn vaak wat meer waard vooral als ze veel kwaliteiten bezitten want ja je valt net dat beetje extra op op zo dressuur veld vol met bruin vosjes en zwarten en dan ineens zo gouden pony..

Maar ik zou zelf nooit een bloedmooie vos bruine of schimmel pony met kwaliteit laten staan om een valkje die brandhout is alleen om z'n kleur.. Het is alleen hoe presteneer jij je pony :)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:07

Beide heb ik moeite mee.
Het is vraag en aanbod. Moet je als fokker mee willen gaan met de vraag of trek je je eigen plan?
Ik denk beide, maar sommige fokkers (en voordat ik weer opmerkingen krijg... Niet persoonlijk bedoeld;) ) gaan net iets teveel op de vraag in en gaan ipv rasfokkerij, kleurenfokkerij beginnen.

Kwaliteit wint de strijd! Laten we het daar maar op houden;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:13

uryanne schreef:
Beide heb ik moeite mee.
Het is vraag en aanbod. Moet je als fokker mee willen gaan met de vraag of trek je je eigen plan?
Ik denk beide, maar sommige fokkers (en voordat ik weer opmerkingen krijg... Niet persoonlijk bedoeld;) ) gaan net iets teveel op de vraag in en gaan ipv rasfokkerij, kleurenfokkerij beginnen.

Kwaliteit wint de strijd! Laten we het daar maar op houden;)

Denk dat je vooral super fokker bent als je beide kan.. Daarbij vind ik niet dat je lukraak zomaar elke palomino/valk/cremello/Perlino ect op merrie moet zetten die niet bij elkaar passen..
Eerlijk wat vind je zo vanaf de foto's die ik poste van mijn nieuwe merrie uitsluitend dat ik weet dat ze te dik is..

Nogmaals afgelopen HK hadden de bruine bij het nwr toch echt de overhand en vond ik bij WPBR Orchard ET de aller beste en dat was ook "een bruine" en sprak de valk mij niet aan, helemaal niet voor goedkeuring (maar mijn mening)

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:12

Vind de opmerking ook wel best raar, voor mij komt het over alsof je geen 'speciaal' kleurtje meer mag hebben of je wordt met de vinger gewezen dat je op kleur gaat fokken of die kleuren voortrekt of zo...
Ik zelf geef toe dat ik op speciale kleuren val, wat niet wil zeggen dat een mooie schimmel me niet kan bekoren, soms kom ik er tegen waar ik van begin te kwijlen, net als de bruine, vossen en laat me nog maar zwijgen over de zwarte.

Heb hier zelf een valk veulen lopen, van een veulen kan natuurlijk nog niet veel gezegd worden, maar hoe die kleine al de show kan stelen, ja, daar ga ik wel van kwijlen en als er eentje moest bijkomen, kan het zomaar een schimmel ofzo zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:47

Ik wil gewoon weten wat de precieze kleur is ivm interesse in kleurengenetica, verder heb ik alleen maar schimmels dus dat heeft weinig effect op de kleurfokkerij. En ik heb de hengst gekozen op uiterlijk, bouw, niet om de kleur. Mijn splashed vos indertijd heb ik gekocht voor de sport/recreatie, niet voor de fok.
Qua fokkerij hoef ik geen kleur, wat betreft sport/recreatie/handel wil het oog ook wat, en ja dan kijk ik wel rond waar vraag naar is.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:52

Cemlys schreef:
Ik wil gewoon weten wat de precieze kleur is ivm interesse in kleurengenetica, verder heb ik alleen maar schimmels dus dat heeft weinig effect op de kleurfokkerij. En ik heb de hengst gekozen op uiterlijk, bouw, niet om de kleur. Mijn splashed vos indertijd heb ik gekocht voor de sport/recreatie, niet voor de fok.
Qua fokkerij hoef ik geen kleur, wat betreft sport/recreatie/handel wil het oog ook wat, en ja dan kijk ik wel rond waar vraag naar is.

Ben trouwens erg benieuwd naar een foto :D

EDIT: zag sneeuw foto's lekker stoer dier! <3

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:54

Hij is in het echt nog veel stoerder, maar het valt niet mee om dat zwart goed op de foto te krijgen, haha baal altijd een beetje, maar ben niet zo n goed fotograaf wat dat betreft