[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:46

Ik ben ook op de veiling geweest :D . Waren een aantal mooie uitschieters bij o.a.; Vuchterheide's Dreamcatcher, De Mheen's Amorisanne (een plaatje onder het zadel met sterke bewegingen!), de oudere Springbourne Eira (was wat lang in het lijf, maar wat een paar ogen in d'r hoofd en heel veel uitstraling), Beau Lady (ben erg benieuwd wat die op een keuring zou doen) en tenslotte om het kort te houden Royal Collection Brighteyes; ze is pas 2 maanden onder het zadel en al keurig netjes op eigen benen en met een hele mooie aanleuning door de drukke bak heen gestuurd. Complimenten!

Was al met al een leuke dag. Heb er wel een klein minpuntje over...de veilingmeester zat maar te hameren op het feit dat men moest doorbieden, omdat het anders veel te veel tijd zou kosten. Prima, maar waarom dan in 's hemelsnaam halverwege de veiling veel tijd verliezen :Z met het veilen van -in mijn ogen- niet-relevante dingen zoals...een mand...een paar koetslampen...een uithangbord...etc...ook dat kost veel tijd!!!
Kunnen ze dat niet beter veilen via bijvoorbeeld een silent-sale (die je gelijktijdig met de veiling kunt houden), of geef diegenen die spullen kwijt willen lekker een kraampje waar ze het prive kunnen verkopen.

Eilinora

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:00

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:16

Dank jullie wel voor de felicitaties.
Gelukkig wordt er nog wel degelijk naar de kwaliteit gekeken en aan de hand daarvan door het publiek een prijs bepaalt. Ik denk dat het grootste probleem van de veiling in NL op dit moment is dat mensen proberen op deze manier van hun mindere dieren af te komen.
Misschien moet het stamboek echt strenger gaan selecteren. Daarnaast ben ik van mening dat je de veiling ook als een keuring moet benaderen. Hoe beter het dier er opstaat hoe hoger de opbrengst.
Als je ziet dat er pony's binnen komen die niet eens willen meelopen aan het touw of dieren waar niet eens de moeite is
genomen om fatsoenlijk te toilleteren :?
Hoe kan je dan als eigenaar verwachten dat je normaal geld voor je dieren krijgt.
Zelfs als mensen bij mij thuis komen kijken om te kopen, zorg ik dat de dieren netjes erop staan

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:22

Peewee ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar denk dat de kredietcrisis toch ook iets van doen heeft gehad. En dan niet te vergeten dat de meeste pony's teruggekocht zijn door de eigenaren en vond niet dat dit allemaal de minste pony's waren. Er was gewoon weinig animo om te kopen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:36

jootje77 schreef:
Peewee ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar denk dat de kredietcrisis toch ook iets van doen heeft gehad. En dan niet te vergeten dat de meeste pony's teruggekocht zijn door de eigenaren en vond niet dat dit allemaal de minste pony's waren. Er was gewoon weinig animo om te kopen.

Of misschien verwachten de eigenaren zelf wel een te hoge prijs van hun dieren.
De kredietcrisis geloof ik niet in. Is het zelfde als de mexicaanse griep. Mensen worden ziek gepraat door de overheid en de kranten ed. Wij als particulieren merken bijna niets van de crisis. Natuurlijk degene die door de crisis ontslag hebben gekregen daar gelaten.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:53

Denk dat het NWPCS eens een veiling in Wales moet gaan bezoeken. Kunnen ze veel van opsteken denk ik en ook voor de veiling meester is het niet verkeerd denk ik. Wat een zemel is die man. Vind ook het principe van zelf je pony terugkopen verkeerd. Een onderbieder denkt nu dat de pony verkocht is en zal geen poging doen om hem buiten de ring alsnog te kopen. Gewoon eerlijk tijdens de veiling zeggen dat de reserve niet gehaald is. Een onderbieder kan dan nog een poging doen om de pony te kopen.
Als ik de prijzen zo zie vallen ze me erg tegen. Een enkele mooie NWR of rijpony daargelaten. Een veulen zoals die van Peter zou in Wales veel meer gewaardeerd worden en veel meer opbrengen.

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:09

Zover als ik het weet is sven gecastereerd en bij een vierspan menner terecht gekomen. In drenthe Balloo Jannes Kinds.
inowa schreef:
sven staat nu bij mart en patrick bus...
van stal munbus en stal destiny
dus in limburg ja....

dit jaar zijn de meiden drachtig van een zoon van vlonderzichts harm....2 jaar oud pas dus ook erg benieuwd wat het word...

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:13

PeeWij schreef:
jootje77 schreef:

Of misschien verwachten de eigenaren zelf wel een te hoge prijs van hun dieren.
De kredietcrisis geloof ik niet in. Is het zelfde als de mexicaanse griep. Mensen worden ziek gepraat door de overheid en de kranten ed. Wij als particulieren merken bijna niets van de crisis. Natuurlijk degene die door de crisis ontslag hebben gekregen daar gelaten.

Of er wordt gewoon niet geboden maar heb geen zin om een discussie aan te gaan. Ik heb mijn hengstje teruggekocht doordat er gewoon geen hond op bood. En ik vind dat dan de meest normale optie laat een pony niet schieten voor een paar tientjes dat doet niemand die gek is met zijn of haar dieren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:52

Tja, om privé te kunnen verkopen moet je met zijn tweeen zijn en op een veiling moet je met zijn drieen zijn. Zonder bieder en onderbieder kom je er niet. Maar goed, bekend verschijnsel, veel kijkers op de veiling en weinig kopers. Toch zijn er wel lichtpuntjes. Ik kan me nog een veiling van 20 jaar geleden herinneren waar niet geboden werd op veulens die later kampioen merries werden en zelfs hengstenmoeder. De veilingmeester deed nog alsof er 250 gulden werd geboden, maar geen bieders zijn geen bieders. Maar ik hoop wel dat er doorgegaan wordt, want veilingen zijn wel een prachtige marktindicatie en uiteindelijk is het wel zo dat je een pony beter weg kunt geven dan hem nog een jaar te voeren in veel gevallen.

PeeWij: de beste veilingmeester van Wales stond in Kootwijk ook te veilen, er zijn er wel een paar die het kennen.

Voor het feit dat wij Nederlanders bekend staan als de beste marketeers te wereld, valt het wel op dat we de ponies gewoon ongepresenteerd denken te verkopen, alsof het om een vleesverkoping gaat. Een veiling moet eigenlijk dé show van zijn/haar leven zijn...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:13

ik vind het ook belangrijk dat de pony's er fatsoenlijk en getioletteerd uit moeten zien en zeker op een veiling ben zelf niet geweest omdat ik het te druk had maar ik vind als je pony er netjes en verzorgd uit ziet toch prettiger om naar te kijken dan een pony die zo uit de wei word geplukt en zo word geshowd

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:25

Joost; Ik ben het volkomen met je eens, maar zou er wel een kanttekening bij willen plaatsen. Dat men geen pony koopt die niet netjes , oftewel tiptop gepresenteerd wordt, zegt meer over de potentiele (niet) koper, dan over de aanbieder.
Wel loopt de gene die de pony te koop aanbiedt een paar honderd euro mis, wat-ie met een paar weken voeren en een avondje wassen had kunnen verdienen.
Dat kwaliteit nog steeds betaalt wordt, is dus ook weer bewezen. Hoewel niet aanwezig, heb ik veel lovende kritiek gehoord over o.a. Dreamcatcher. Ook wordt hiermee wel aangetoond, dat een beetje inzet (showen) de moeite meer dan waard is. Daarbij is het zo dat een veulen wat 4x een koppositie heeft behaald i.m.o. meer kwaliteit heeft dan diegene die eenmaal in een heel seizoen kampioen wordt.
Overigens zou ik niet willen stellen dat het er bij een "vleesverkoop" rommelig aan toe zou moeten gaan. OOk daar geldt, dat de presentatie het halve werk is.
Mijn vader pakte vroeger ook het dikste big uit het hok als de opkoper kwam.:)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:26

regtur schreef:
Dat kwaliteit nog steeds betaalt wordt, is dus ook weer bewezen. Hoewel niet aanwezig, heb ik veel lovende kritiek gehoord over o.a. Dreamcatcher. Ook wordt hiermee wel aangetoond, dat een beetje inzet (showen) de moeite meer dan waard is. Daarbij is het zo dat een veulen wat 4x een koppositie heeft behaald i.m.o. meer kwaliteit heeft dan diegene die eenmaal in een heel seizoen kampioen wordt.

Als eerste dank je wel voor het compliment over onze dreamcatcher. Maar natuurlijk show je de pony niet om een betere verkoopprijs te krijgen. Wij showen omdat het gezellig is, we graag de competitie zoeken en natuurlijk omdat je wilt weten waar je staat in de fokkerij.
Daarnaast hebben we de veiling benaderd als een keuring, trainen, voeren toilleteren en wassen natuurlijk. Ook met dit spelletje moet je alles uitsluiten wat je zelf in de hand hebt.
Natuurlijk zat er ook iemand voor ons op de tribune die bij een eventuele te lage prijs het veulen in opdracht zou kopen. Gelukkig hebben we van hem geen gebruik hoeven maken. Je wilt natuurlijk niet het risico lopen dat hij de minimale prijs niet opbrengt en dat je hem dan moet laten gaan voor een bedrag van rond de 100 euro, wat werkelijk gebeurd is dit jaar.

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:38

Aangezien wij stoppen met de welsh fokkerij NWR, hebben wij voor een startende fokker een interessante STER merrie staan eventueel.
5 jaar oud, heeft nog geen veulens gehad , is niet gedekt, gewoon weg geen tijd voor gehad!
Merrie staat hier maar, gewoon zonde.
Misschien iets voor volgend jaar dus...

Wil je meer weten, stuur me even een mail of Pb

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:44

Tja qua veiling kan ik niet veel oordelen, ben er nooit echt geweest. Over pony's niet netjes getoilleteerd verkopen, zie ik nog te vaak. Hoe vaak ik advertenties zie, met meestal niet al te flatterende foto's, of waar het paard/pony ronduit lelijk op staat..., tja is niet moeilijk dat ze niet verkocht raken denk ik dan. ik heb ze er zelf graag netjes bijstaan, en zeker voor een verkoop. soms wel een beetje jammer dus, geeft meestal net dat ietsje meer.

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:08

zitake schreef:
Tja qua veiling kan ik niet veel oordelen, ben er nooit echt geweest. Over pony's niet netjes getoilleteerd verkopen, zie ik nog te vaak. Hoe vaak ik advertenties zie, met meestal niet al te flatterende foto's, of waar het paard/pony ronduit lelijk op staat..., tja is niet moeilijk dat ze niet verkocht raken denk ik dan. ik heb ze er zelf graag netjes bijstaan, en zeker voor een verkoop. soms wel een beetje jammer dus, geeft meestal net dat ietsje meer.

Dat is waar ja, op een veiling moeten ze er wel top voor staan, ook voor verkoop thuis.
Betere foto's op internet, een filmpje biedt vaak ook wel een goed beeld, mits de bewegingen er goed op te zien zijn.

Onze merrie staat er ook goed bij, oogt toch beter, vacht en manen verzorgd, hoeven gekapt.
Leuk halster om, net dek, zonder scheuren en gaten en redelijk schoon

Wij hebben zelfs een nieuwe waterdichte winterdeken gekocht, blijft ze in elk geval mooi in het haar en geen dikke wintervacht, dat oogt vaak ook niet zo.
Merrie die wij te koop hebben oogt dus gewoon goed, maar het is lastig verkopen helaas, de tijd is ongunstig.
Vandaag nog 2 handelaren (zogenaamd voor hun klein kinderen, jaja) gehad, zitten wel in de welsh wereld, maar toch, als ik nog de prijs hoor die ze willen geven word ik weer kwaad. Men wist dat het een vaste vraagprijs was, ik wil gewoon dat ervoor hebben, basta, geen gezeur over meer dan 1000 euro minder.
Zal je vertellen dat je er een luxe A welsh voor kunt kopen. Ronduit belachelijk dus voor een stermerrie met dit papier!
Veiling hebben we aan gedacht, maar de prijzen daar ................ nee, vaak niet hoog genoeg.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:53

jootje77 schreef:
Zover als ik het weet is sven gecastereerd en bij een vierspan menner terecht gekomen. In drenthe Balloo Jannes Kinds.
inowa schreef:
sven staat nu bij mart en patrick bus...
van stal munbus en stal destiny
dus in limburg ja....

dit jaar zijn de meiden drachtig van een zoon van vlonderzichts harm....2 jaar oud pas dus ook erg benieuwd wat het word...

wat jammer dat hij gecastreerd is,ik verwacht 2 veulens van hem..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:06

Volgens mij is die niet gecastreerd.
Maar hij is idd wel verhuisd, en wordt menpony.
Ik vind het mooi dat een pony zo nog ingezet wordt. :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:27

idd had ook gehoord dat hij zou ingezet worden in de mensport. Gecastreerd is ie volgens mij niet, maar dekken doet hij volgens mij voorlopig ook niet meer.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:36

Nou hij is gecastreerd, dat was een van de voorwaarden bij verkoop!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:28

Dus toch gecastreerd? Had enkel gelezen dat hij de mensport inging, dat hij ook gecastreerd werd was even aan me voorbij gegaan.
Zijn er al data bekend van de shows van de wpcv in 2010. Als het even lukt en merrie kan in een goede conditie worden gezet, zou ik er graag een tweetal meedoen volgend jaar. Twijfel alleen nog een beetje of ik ze wel zelf wil gaan voorbrengen, heb er zelf nog niet echt veel ervaring mee en wil toch dat het goed gebeurt. :) maarja is nog een hele tijd dus wordt gewoon afwachten.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:39

patrick76 schreef:
laatste jaren weinig bijzonders zien voortkomen van de Dyfed stoeterij. Twee of drie jaar terug daar nog eens wezen kijken maar werden toen niet echt vrolijk van datgene we daar zagen. Hopelijk is dit veulen dan een uitzondering. ;)

Ik zit dit nog es zo na te lezen, en wil even meedelen dat ik, telkens als ik naar onze aankoop kijk, in de lach schiet.En een opvrolijkertje kunnen we heel goed gebruiken.
Hij staat nu 2 dagen op stal bij ons, en hij wordt steeds leuker.

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:04

Over terug op het fokken,

Wij hoorden van diverse welsh mensen dat velen ermee op houden, met de welsh fokkerij.
Zijn ook veel ouderen die stoppen, zijn er dan te weinig jonge mensen die nog door willen fokken met welsh pony's?
En waarom/waarvoor fok je? Voor sportpony's. of voor keuringspony's? Of gewoon leuk een veulentje?
Momenteel ligt de handel op zijn gat, volgend jaar dus nog minder dekkingen en nog minder afzet voor bv hengstveulens?

hoe denken jullie erover?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:42

regtur: wordt nu wel heel nieuwsgierig naar je nieuwe aanwinst ;)

lienet: dat de handel wat op zn gat zit heb je wel gelijk in, maar volgens mij is dit tijdelijk. zowiezo heb ik zoiets van goeie ponys raak je altijd wel kwijt, handel op zn gat of niet. Wat je gaat fokken, denk dat dat een beetje eigen smaak is zeg maar, de ene gaat voor de gebruiksponys, sportponys, de andere voor de showpony.
welke richting ik zelf uitga weet ik nog niet helemaal, maar denk dat ik het wel belangrijk vind dat een pony leuk gebruikt kan worden, eventueel in de sport gebruikt kan worden. Karakter is bv iets waar ik heel erg op let. ook de beweging en bouw, dusja grotendeels hangt het volgens mij wel een beetje samen.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:07

Voor ons hangt het ook samen. Ze moeten wel goed kunnen showen en goed gebouwd zijn. Ik ben van mening dat je met een showpony ook prima kan rijden e.d. Vind het er eerlijk gezegt alleen maar luxe uitzien als dat zware lijf zo netjes onder controlle de bak door gaat.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:21

regtur schreef:
patrick76 schreef:
laatste jaren weinig bijzonders zien voortkomen van de Dyfed stoeterij. Twee of drie jaar terug daar nog eens wezen kijken maar werden toen niet echt vrolijk van datgene we daar zagen. Hopelijk is dit veulen dan een uitzondering. ;)

Ik zit dit nog es zo na te lezen, en wil even meedelen dat ik, telkens als ik naar onze aankoop kijk, in de lach schiet.En een opvrolijkertje kunnen we heel goed gebruiken.
Hij staat nu 2 dagen op stal bij ons, en hij wordt steeds leuker.

op elk potje past een dekseltje zeggen ze wel eens ;)