[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 08:01

cuneracobs schreef:
handel heet dat

Ik zeg ook nergens dat dat verboden is?

sunnymay

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:54

Iets minder gerompslomp met zo'n pony zou ik niet verkeerd vinden. Het doet zo'n dier soms ook best wat, steeds van eigenaar en thuis wisselen.
Maar ja,.. Ieder zo'n zijn/haar idee daar over. Zeker als het om handel gaat

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:39

Heb misschien een geweldige thuis gevonden voor Dilys.
Mijn grootouders hebben namelijk besloten dat het beter voor haar is een andere thuis te vinden.
Zoals het er nu naar uit ziet mag ze naar mensen gaan die al 4 of 5 pony's hebben waar ze de rest van haar leven mag blijven.
Super aardige mensen die verstand hebben van met jonge dieren omgaan en zelf al 1 veulentje gefokt hebben.
Hoop dat deze mensen echt bij haar passen want wil enkel het beste voor mijn meisje

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:52

En anders wordt ze wel weer verkocht.... sneu voor het beestje dat ze nu alweer te koop staat. Volgende keer beter nadenken wat er gekocht wordt en wat ervan verwacht wordt. Wat verwacht je dan van een veulen, anders dan dat hij eet, slaapt en hoort om te gaan met leeftijdgenoten ipv met mensen?

Sunnymay je hebt er wel een punt hoor, ik snap dat handel ook nodig is, en soms heb je gewoon doorstroom nodig, maar niet elk dier past zich in een weekje aan. Thuis een voorbeeld hiervan staan, pony ken ik vanaf veulen, tot z'n 4 gereden, toen verkocht, nu is ie 14 en heb ik hem vorig jaar teruggekocht in april, pas nu de laatste maanden, lijkt hij eindelijk een beetje tot rust te komen en zie ik weer de pony die ik ken van vroeger. Ook pony's die uit de opfok terugkomen bv die hebben vaak een tijdje nodig voor ze weer fijn eten en dergelijke
Vorig jaar 2 pony's verkocht naar een topplekje, waar ze nog steeds fijn staan, en toen ook een aantal huisjes 'geweigerd' omdat bv de kinderen er met een half jaar vanaf waren gegroeid.

Vorige week begonnen met een paddock maken en vandaag was ie af. Wel fijn dat ze nu ondanks het natte weer wel een paar uurtjes naar buiten kunnen, ondanks de ruime groepstallen is het fijn als ze even wat buitenlucht krijgen en zo ook veel fijner werken met de jongere dieren. Het is trouwens altijd fijn hoe snel ze leren zonder dat je er echt mee bezig bent, een jaarlingetje kende eigenlijk nog niets, de andere zijn vrij mak en makkelijk te hanteren, toch mooi om te zien hoe vertrouwd ze raken door het van de andere af te kijken. Komen ze na een tijdje toch zelf naar je toe om gekroeld te worden.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:56

Denkt dat wij als particulier er heel anders tegen over staan dan handelaren en grote fokkers Cemlys.
Super dat je paddock af is! Heerlijk he!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:22

Hier is afgelopen week ook nog een merrie weggegaan.Ze stond niet bij de eerste 10 van degenen die wel "weg mochten", maar ben ervan overtuigd dat ze precies op de juiste plek is. Als mensen 2x de moeite nemen om met een mini-afvaardiging een pony te komen uitzoeken, en ze ook nog geschikt moet zijn voor een Alle Dagen Heel Druk jongetje van 4, dan ben ik toch blij dat zij het is geworden. Ons eerste veulen komt nu alleen niet op 28 maart, maar een paar weken later. Niet dat de datum er zoveeltoe doet, overigens, maar een veulen uit deze combinatie had ik op zich wel graag zelf gehad.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:19

@Clemys; helaas veranderen er ook dingen privé en is het de pony van mijn grootouders.
Zij beslissen wat er komt en gaat. Het zijn geen handelaars ofzo maar er komen hier veel mensen en als de pony's vooraan staan dan komt er regelmatig een bod op een pony.
Als er een goede thuis voor is dan gaan ze eventueel naar een nieuwe thuis.
Maar ze worden ook een dagje ouder en nu heb ik ook privé minder tijd gekregen door een nieuwe baan, schoolwerk, etc en merk dat Dilys echt naar aandacht vraagt en meer bezigheid.
En als iemand haar dit kan bieden en het in het voordeel van de pony wordt hier over gesproken, paardje gaat niet zomaar weg en hebben 10 jaar geleden nog een jaarling verkocht gehad, onder contract en mensen zijn nog steeds erg gelukkig met deze pony en gaat daar ook niet weg. Kan dus erg goed zijn dat ze gewoon niet weg gaat en hier achter 20 jaar nog staat, als het financieel en tijdsgebonden haalbaar blijft

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:58

Hallo mag ik me hier ook eventueel melden? :wave:

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:31

Tuurlijk ;)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:38

Welkom Nicole :-D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:49

Van mij ook hoor :D Al heb ik toch niet veel in te brengen als beginnend fokker ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:02

Nou ik zal al helemaal een broekie zijn _O- Merrie komt aankomend weekend thuis op stal en dan gaat het hele avontuur beginnen :):) Heb eigenlijk altijd alleen in de hengsten gezeten dus dit is allemaal erg nieuw voor mij.

Zal me zo even voorstellen :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:09

Welke merrie heb je gekocht Nicole, ben wel benieuwd :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:12

Bij deze Ald Feart's Mierela het is het volle zusje van Special, een Kooihuster Samme x ster v. Orchard d'Avranches een welsh NWR, stuk donkerder dan Special maar ontzettend veel beweging in! _/-\o_ 3 jaar zo groennnn als gras, stond de hele winter al binnen (arm dier) en moet flink wat kilo's af!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel nieuw avontuur staat weer te wachten, een merrie wie had dat verwacht.. Dit jaar wil ik met der naar de keuring want ze komt behoorlijk goed lijntje en zit er aan te denken om een duitse pony hengst op te zetten.
Ik weet zeker dat dit een erge goede kan worden, zo gevoel heb ik er gewoon bij binnen enkele maanden al totale verandering..

Sommige zullen zich wel afvragen waar is Special dan hij is 2 maanden geleden verkocht, soms kan je sommige biedingen niet afslaan, al is het super jammer :(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:18

Knap dier, dat het een goeie wordt twijfel ik niet over, lijkt weer een hoop beweging in te zitten. Ben benieuwd naar de keuring. Ik had niet meegekregen dat special verkocht was, maar zoals je zegt sommige biedingen zijn gewoon verleidelijk. Ik heb in principe ook alles te koop hoor, maar 2 zijn blijvers.
Al een idee welke hengst? Hou wel van die Duitse rijpony's.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:19

Nicole schreef:
Bij deze Ald Feart's Mierela het is het volle zusje van Special, een Kooihuster Samme x ster v. Orchard d'Avranches een welsh NWR, stuk donkerder dan Special maar ontzettend veel beweging in! _/-\o_ 3 jaar zo groennnn als gras, stond de hele winter al binnen (arm dier) en moet flink wat kilo's af!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heel nieuw avontuur staat weer te wachten, een merrie wie had dat verwacht.. Dit jaar wil ik met der naar de keuring want ze komt behoorlijk goed lijntje en zit er aan te denken om een duitse pony hengst op te zetten.
Ik weet zeker dat dit een erge goede kan worden, zo gevoel heb ik er gewoon bij binnen enkele maanden al totale verandering..

Sommige zullen zich wel afvragen waar is Special dan hij is 2 maanden geleden verkocht, soms kan je sommige biedingen niet afslaan, al is het super jammer :(

Special ook al verkocht? Jeetje, het gaan hard met je pronkstukken...

Deze is ook wel errug leuk hoor :D Lekker koppie ook!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:22

Maar als je pronkstukken het ergens anders goed doen... dan ben je stiekem toch een beetje trots en dat vind ik dan ook weer de leuke kant aan het verkopen, als je achteraf mensen terugziet die nog steeds erg blij zijn met de pony...

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:26

Fijn dat je hier ook komt Nicole, kan al niet wachten om meer foto's van haar te zien, jammer van Special, maar snap je wel! Maar deze merrie moet zeker niet onder doen, die beweging is om van te kwijlen !

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:27

Cemlys, dat zeker. Maar natuurlijk Luca ook al en dan deze. Maar inderdaad, tuurlijk blijf je dan trots en een nieuw project is ook altijd leuk. En net wat ze zegt; sommige biedingen kun je niet afslaan.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:28

Cemlys schreef:
Knap dier, dat het een goeie wordt twijfel ik niet over, lijkt weer een hoop beweging in te zitten. Ben benieuwd naar de keuring. Ik had niet meegekregen dat special verkocht was, maar zoals je zegt sommige biedingen zijn gewoon verleidelijk. Ik heb in principe ook alles te koop hoor, maar 2 zijn blijvers.
Al een idee welke hengst? Hou wel van die Duitse rijpony's.

Ja weetje elk nadeel heeft zijn voordeel, door de verkoop van Special kon ik eindelijk een goede auto kopen die ook mag trekken en daardoor kan ik zelf lekker op pad zonder altijd gedoe om een auto/bus te moeten regelen om ergens even heen te kunnen. Niemand weet het ook echt of eigenlijk ik heb het nog niet op bokt van de daken geschreeuwd zeg maar :') Komt wel wanneer Mierela thuis staat en daar mooie foto's van heb zodat ik topicje van kan openen. Dit zijn mobiel foto's toen we bij haar zijn wezen kijken.. Ben benieuwd hoe ze van weekend de trailer op zal gaan niks maar dan ook NIKS kent ze :P

Op dit moment heb ik eigenlijk 1 grote favoriet Hesselteichs Golden Dream tot nu toen ben ik verliefd op al zijn nakomelingen en de hengst zelf ook, ben op zoek naar wat kleinere hengst omdat de merrie zelf wat aan de maat is en dat is hij precies enige nadeel hij dekt natuurlijk en staat op 3 uur rijden :') Dus ze moet dan een weekje logeren.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:33

Caesar schreef:
Nicole schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Special ook al verkocht? Jeetje, het gaan hard met je pronkstukken...

Deze is ook wel errug leuk hoor :D Lekker koppie ook!

Luca moest toen eigenlijk wel weg omdat school aan me liep te trekken en de relatie op dat moment niet goed ging was dat de beste keuze en daar heb ik eigenlijk geen moment spijt van gehad hij is op dit moment M2 klaar en loopt tussen de paarden, gaat elk jaar naar trainingweek van bartels en ze doen het samen super en hij ziet er super uit ik mag komen wanneer ik wil en hij staat op 10 min van het strand.

Special is nu naar een 11 jarige meid (helaas laatst wel geruind) en zal zich nu helemaal gaan richten op de sport, meiske is al nederlandskampioen en moet volgende week weer aan de start op het NK.
Krijgt super veel begeleiding special staat bij hun aan huis en heeft een vriendje en aan niks komt hem te kort. Ja dit was ook absoluut de beste keuze, mensen stonden te met niet voor hem in de rij, dat is het nadeel van hem hoe meer hij zich in de schijnwerpers reed en liep hoe meer mensen me benaderde of hij te koop stond, en ja ik zeg altijd hij staat niet te koop maar alles is te koop. En dan gaan de mensen akkoord met je vraagprijs tja dan gaat het snel..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:40

Die luxe heb ik vorig jaar ook gehad hoor dat mensen akkoord ging met een beste vraagprijs, mooi huisje voor de pony, komt niets te kort en ja hier wel nieuwe stallen en zo nodig...

Als je uit die combinatie een perlino produceert die je kwijt moet dan houd ik me aanbevolen ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:08

Cemlys schreef:
Die luxe heb ik vorig jaar ook gehad hoor dat mensen akkoord ging met een beste vraagprijs, mooi huisje voor de pony, komt niets te kort en ja hier wel nieuwe stallen en zo nodig...

Als je uit die combinatie een perlino produceert die je kwijt moet dan houd ik me aanbevolen ;)

Precies!

Ja ik laat haar nog even testen wat ze draagt ik hoopte eigenlijk dat ze homozygoot bruin is maar dat zal wel niet met een Palomino moeder en bruine vader :P
Kansen op Cremello, Palomino, lijken mij groter dan Perlino of Valk maar ik blijf hopen O:) maar vos en bruin kan ook :') Laat ze maar in 1 keer drachtig zijn en het vasthouden..
En dan vingers crossed wat de keuringscommissie van der vinden hoop heel erg dat ze hopelijk STER word zou mooi zijn voor veulen :)

Diane_BasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:59

@Nicole, met een palomino moeder is ze niet homozygoot bruin, want dan draagt ze een vosfactor. Wel een leuk dier! BEn benieuwd hoe ze eruit ziet over een paar maanden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:18

Ik denk dat met 'homozygoot bruin' eigenlijk homozygoot Agouti bedoeld wordt?