[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:42

Voor de fokkerij is het idd minder belangrijk,daar zou ik eerder voor type kiezen, maar wij zijn gebruikers en dan kies ik toch liever voor een leuk kleurtje met mooie aftekeningen, iets wat toch wat meer opvalt :P
Trouwens Eros stond deze keer in het welsh nieuws, das nou ook weer zo'n kleur en aftekening die wel wat heeft, vind ik :+

joostvangestel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:19

Regtur: heel simpel, dat is de rasbeschriiving. Daar mag wat persoonlijke smaak aan gekoppeld worden. In ieder geval een korrekt gebouwde pony met een goed bewegingsstelsel, een mooi hoofdje is dan ook nog meegenomen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:54

@ regtur: Ik moet eerlijk toegeven dat als ik echt een goede hengst had, hem zeker niet om het blauwe oog zou wegdoen. Het hoeft niet altijd door te fokken natuurlijk en zoals je zelf zegt

Citaat:
Maar als je nu echt voor je zelf iets moois wilt fokken, wat is dan belangrijk???

Dus dan maakt het in feite niet uit of je goede 'gekleurde'of een goede witte hebt.

Bij mij zijn nog altijd 2 dingen de belangrijkste bij het fokken van een goede pony (of het nu een showpony of een sport/gebruikspony is) en dat is karakter en bouw. Pas dan dan kijk ik naar kleur, al speelt dit weinig rol bij mij, ik vind natuurlijk bepaalde kleuren wel leuk, maar ik zal er geen 'rotte' pony gaan kopen/fokken puur om de kleur.
(en eigelijk ging het ook niet echt om het fokken van vos met wit, sabino, splashed white of wat dan ook), maar eerder over het voorkomen ervan, en moest ik er ooit eentje vinden die een mooi totaalbeeld vormt zou ik hem dus zeker niet laten staan :). maar goed zo'n discussie kan ook weer eens niet slecht zijn.) Mijn merrie heeft trouwens ook een gigatische bles en witte benen, maar goed doordat ze wit is valt het natuurlijk niet zo op. Vind haar wel een leuk totaalbeeldje geven (al is het wel nog even wachten tot ze iets meer uitgegroeid is)

@Darwin: daar heb je natuurlijk wel een punt. welsh in mn profiel was ook een leuke sabino, mooie bewegingen, mooi hoofdjem prachtkarakter en zeker niet mis van bouw. dus het kan zeker!

@Joost: je snapt het ;), persoonlijke smaak in combi met een korrect gebouwde pony met goed bewegingsstelstel en mooi hoofd.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:14

Wij hebben zojuist nog een hengstveulen in Wales gekocht, aan alle uiteinden helemaal wit, rest zwart. Ik geloof dat hij grijs wordt, maar de moeder is ook zwart, met veel witte uiteinden, ook het hoofd dus.
Maar es afwachten, hoe het uitgroeit. Hij heeft heel veel bot, en een heel mooi hoofd, geboren op de Dyfedstud.
Een geluk dat er meer mensen niet afkerig zijn van veel wit.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:58

Ik ben heel benieuwd naar hem regtur. Ook naar de anderen :P

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:18

Hallo
Sorry dat ik zo even binnen hup. Ik kom hier de Hengst Revel Paul Jones tegen, ben heel nieuwschierig hoe hij eruit ziet.
Heb zelf ook een nakomeling van hem.
Dus als jullie informatie over hem hebben hoor ik het graag.
Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:54

Hoi, kijk maar onder http://www.shamrockstud.com/

Daar staat hij onder "Stallions". Ik sta er versteld van dat hij niet bij google opduikt...

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:58

Wow bedankt, had idd al gegoogled maar kon daar niks vinden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:43

Benieuwd naar je nieuwe veulen regtur. klinkt goed!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:14

Regtur: nou, succes! Overigens zit zwart wel in de Revel lijnen. Revel Caruso was zwart en ook de volle broer van Revel Choice was zwart. Een beetje veel wit? Zoveel als Synod Scamp of toch iets minder?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:16

laatste jaren weinig bijzonders zien voortkomen van de Dyfed stoeterij. Twee of drie jaar terug daar nog eens wezen kijken maar werden toen niet echt vrolijk van datgene we daar zagen. Hopelijk is dit veulen dan een uitzondering. ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:51

Ik heb ook een Dyfed merrie en ik ben er super gelukkig mee. Ieder heeft zijn eigen smaak.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:49

Heb je je Dyfed veulen gekocht bij de familie Nijkerken?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:44

Melanie5 schreef:
Ik heb ook een Dyfed merrie en ik ben er super gelukkig mee. Ieder heeft zijn eigen smaak.

maar die is gelukkig van iets meer dan 2-3jaar terug
Is idd ook wel wat smaak, soms zijn ze leuk, soms wat minder

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:20

hoi hoi,
zo nu en dan post ik hier eens wat. Zoals sommigen van jullie hier al wel wisten misschien, ben ik deze zomer in mijn eentje naar Wales geweest om op een stoeterij te werken met welsh A's en cobs. Ik heb er knetter hard gewerkt, maar het was wel leuk werk. Ook heb ik het echte leuke werk mogen doen, zoals ponies voorbrengen op shows en de grootste stoeterijen (zoals twyford) mogen bezoeken. Ik had het geluk dat alison mountain een vriendin is van de vrouw waarbij ik stage liep.
Verder had de vrouw bij wie ik stage liep ook een vol broertje van Penwisg Draig Ddu, een hengst die hier in Nederland gedekt heeft maar inmiddels het loodje heeft gelegd.
Ik plaats alvast twee random foto'tjes:
(met 2 jonge hengsten)
Afbeelding

(Op Twyford stud)
Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:48

ik denk dat Diana Thomas een heel eind zoekende is naar iets wat in haar straatje past. In de jaren 80 werden moderniserende hengsten als Revel Centre, Dyfed Geraint, Revel Hallmark en Revel Humming Top gebruikt op rastypische, maar wat klassiekere merries, die vaak op een of andere manier van Revel Crusader afstamden. Na de dood van Peter werd Diana een hele tijd gecoacht door Emrys Griffiths. Maar het grote verschil is dat de fokprincipes van Dyfed gewoon heel anders zijn dan die van (bijvoorbeeld) een Ceulan of Springbourne.

Ik ben denk ik al een jaar of 8 niet meer bij Diana op de koffie geweest, toen vond ik al dat ze Dyfed Geraint sterk miste. Niet dat die hengst alleen toppers fokte, maar het was altijd een plezier om zijn veulens in de wei te zien.

Jaimyliefje: wat een geweldige ervaring! Ook Twyford is een leuke plaats te bezoeken. Ik heb eens achterop haar 4-wiel motor al haar weiden doorgecrost.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:44

@Jaimyliefje. Ben best een beetje jaloers hoor! Als je nog mooie foto's van Draig Tan hebt zijn ze welkom hoor!!!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:05

Jaimyliefje, wat een geweldige ervaring moet dat zijn geweest!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:38

PeeWij schreef:
Heb je je Dyfed veulen gekocht bij de familie Nijkerken?

Nee het is een volwassen merrie. In augustus gekocht in Wales.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:38

Dit is mijn Dyfed merrie (Dyfed Curtsey v. Revel Humming Top x Lysvaine Gladiator):
Afbeelding
Afbeelding

Hier de foto van Regtur:
Dit is de moeder van hun veulen
Afbeelding

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:46

ik zag dat jullie het een paar pagina's terug over de veiling hadden. Wie is er geweest en hoe was het? De prijzen staan helaas nog niet op de site van het stamboek

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:39

Ik heb een topveiling gehad. Hengstveulen heel goed verkocht en ook nog eens naar een goed adres. Onze Vughterheide's Dreamcatcher is het duurste hengstveulen van alle sectie's geworden. Ook in Nederland wordt er gewoon betaald voor kwaliteit

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:18

Gefeliciteerd PeeWij!

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:53

PeeWij schreef:
Ik heb een topveiling gehad. Hengstveulen heel goed verkocht en ook nog eens naar een goed adres. Onze Vughterheide's Dreamcatcher is het duurste hengstveulen van alle sectie's geworden. Ook in Nederland wordt er gewoon betaald voor kwaliteit

Ja Peewij heb je gisteren al gefeliciteerd maar nogmaals gefeliciteerd! Je veulen was ook helemaal te gek. Gelukkig heeft hij een goed adres gekregen. Tot op 12dec op de Young Stock show van "Rond de Schelde" in Heinkeszand. ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:56

Gefeliciteerd PW! Altijd goed om te weten dat je veulen goed terecht komt. Als er dan ook nog een keer een leuke prijs voor betaald wordt, is het helemaal mooi meegenomen! :)