[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dnies90

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:37

ik ga zoals het nu naar uitziet gewoon.
Denk dat ik zonder pony naar huis ga (A)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:46

Ik ga niet heen, zal zo wel eens kijken wat er geveild wordt. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:50

Zie dat ik er toch een beetje bij ben...... ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:03

Wat ik mij afvroeg, tijdje geleden kwam ik op een website van een Welsh fokker terecht. Stonden er van die prachtige splash white welsh pony's op. Nu moet ik zeggen, ik heb vosse pony altijd leuk gevonden en hoe meer wit, hoe liever, dus ik moet eerlijk toegeven dat ik die gewoonweg geweldig vind. :) Weet dat het niet zo geliefd is bij het stamboek, is dan ook niet met de bedoeling hiermee te gaan fokken, maar eerder enkel voor het 'mooie'. Ik vroeg me af of er ze ook in Nederland (of Belgie, Duitsland) te vinden waren? Af en toe zie je er eens eentje voorbij komen, maar niet zo vaak dus. Toch wel een beetje benieuwd... :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:22

Mijn vos merrie is sabino, niet overdreven. Maar haar veulens zijn vaak zeer bont. Zeker in combinatie met Damon. Haar veulen van dit jaar lijkt wel een paint:P. Volgens de chipper zat hij op het randje van opname.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:36

:) Vind ik dus wel leuk zo :) Jammer genoeg velen niet, snap ik ook wel ivm opname, maar voor het oog is zoiets wel leuk.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:57

Ook wij hebben het geluk af en toe een sabino te fokken. Ik vind ze heel mooi en apart, maar de meeste gaan voor een safe kleur. Naar mijn weten is er Nederland nooit een geweigerd, maar in de Uk komen ze in de sectie X(?)

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:54

@ Melanie: geeft Damon dan zoveel wit door? K zit er nl. over te denken om een van m'n merrie's ooit eens te laten dekken door hem...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:46

Denk er wel even aan dat we met ons allen Welsh ponies willen fokken, dus niet noodzakelijkerwijs iets "dat er leuk uit ziet". Er is een rasbeschrijving voor de dieren, waaraan ze moeten voldoen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:14

Is ook niet de bedoeling dat er echt puur naar dat gefokt wordt, maar af en toe komen er natuurlijk wel voor, of heb je altijd een merrie die meer wit heeft dan anders. Heb ook nergens aangegeven dat te willen fokken :), maar ze komen nu eenmaal soms voor en zou ik het niet bepaald laten staan omdat er teveel wit aanzit, gewoon omdat ik dat zelf mooi vind, is ook helemaal niet mijn intentie ermee te fokken. Is puur voor het gebruik dan.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:53

Heb ook een welsh pony met veel wit, haar koppie sprak mij aan. Mooie grote amandelvormige oogjes, kleine oortjes en een mooi klein neusje. Kleur is bijzaak.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:55

Honeys schreef:
@ Melanie: geeft Damon dan zoveel wit door? K zit er nl. over te denken om een van m'n merrie's ooit eens te laten dekken door hem...

Ja Damon is zelf ook sabino. Meeste van zijn veulens hebben brede bles en hoge witte benen en een vlek onder de buik.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:45

hier in de buurt staat een welsh a merrietje,stekelharig vos,4 hoge witte benen(echt tot aan haar buik) en bijna haar hele hoofd wit......ziet er verschrikkelijk uit..

maargoed,dat is een mening....ik houd niet zo van veel wit..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:15

Tja het is ook een kwestie van smaak, zie ik zo een bwp'er of kwpn staan, zou ik die ook wel willen, net als ik irish cobs met speciale aftekeningen ook leuk vind :), ik ben gewoon een 'speciale aftekening'-fan, heeft dus niet specifiek met de welshpony te maken, maar weet dat er vaak ook zo'n pony's rondlopen en laat ik nu net geen bwp of kwpn nodig hebben :).

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:21

Hier nog een liefhebber van veel wit aan een pony :D
We hebben 5 cobs, allemaal met 4 halfwitte benen en een bles, en eentje met een wit hoofd (zie avator ;) )
Ik zou dus nooit een pony zonder aftekeningen kopen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:49

Als ik echt puur voor het fokken kijk, dan doet de kleur er bij mij niet echt toe. Maar voor de sport/recreatie is zoiets natuurlijk wel leuk, al gaat karakter enzo bij mij wel voor. maar het totaalpakketje is vaak ook wel te vinden. Ruin die ik tot voor kort reed had ook leuke witte benen en brede bles, net als zn moeder die ik voorheen reed. :) Mijn merrie heeft zowiezo wat wit (toevallig), maar is schimmel dus veel zie je er niet van.
@Darwin: idd zoiets als je avatar :9

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:14

Wij hebben toch ook meerdere sabino's; het grootste deel van de welsh pony stapel is in meer of mindere mate sabino. ;)

Teb (onze hengst) is ook opgenomen als vos sabino. Heb daarvoor wel meerdere foto's moeten mailen naar het stamboek ;) Hij heeft 4 hoge witte benen, geweldige bles, hier en daar wat witte haartjes door zijn rode vacht en een witte stip achter zijn linkervoorbeen :)

Vind het echt geweldig!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:24

western freak@ dit komt dan bij Ubbo weg.
Bij zijn direkte nazaten zie je het haast niet, maar het daaropvolgende geslacht is er rijkelijk mee bedeelt.
Ook wij vinden het geen probleem, en voor de evt. verkoop al helemaal niet.
Er zijn natuurlijk veel lijnen/ hengsten die het fokken. Foxhunter Pantheon, Kai Midas, Vechtzichts Harmony. Noem maar op.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:55

regtur: nog wat sterker, het komt bij Twyford Gamecock weg ;) Van Kai Midas ben ik niet overtuigd. Het sabino veulen dat ik van hem heb gezien kwam uit een merrie met sterke sabino aanleg.. Pantheon heeft het overigens stukken minder dan zijn zoon Bolster Goldleaf.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:35

Mijn schimmel merrie Raloons Belle, die ik vorig jaar verkocht heb, geeft ook veulens met veel wit. Van DAmon heeft ze 2 minimale sabino's, maar weet niet of dat van haar komt of van hem.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:02

Het is wel frapant dat sommige hengsten, (maar uiteraard ook merries) het helemaal niet fokken. Hy Society was er zo een, maar ook van de Criccieth Aladdin zijn geen sabino's gekomen. Deze nazaten kun je dus redelijk safe kruisen met een hengst die het wel vererft, wat dan theoretisch een gemiddelde van "nette"aftekeningen op zou moeten leveren.
Wij hebben een Midasveulen gehad uit een keurdochter van Ubbo(!), duidelijk sabino. Er werd ons er dit jaar een aangeboden, ook van Midas, die echt kakelbont was. Heel mooi!
Volgens mij is ook PM verantwoordelijk voor veel wit. Kinderen van Vikariens Jolyon doen ook goed mee, en zo zou het rijtje wel aan te vullen zijn. het is alleen jammer dat veel fokkers erop af knappen en zo goede hengsten laten staan. Vooral diegenen die zelf al een royale bles hebben, of wat spikkels. Kijk eens naar zo'n fantastische hengst als Frisia's Snowwind. Wordt veel te weinig gebruikt, en makkelijk te raden waarom.
Persoonlijk vind ik een pony zonder aftekeningen veel saaier dan een met royaal wit.
Joost@het veulen wat jij in Heteren bij je had was toch ook een Midas? had die geen buikvlek?
Melanie@ Van Belle x Hy Society heb je geen overdreven wit.

Overigens vind ik wel , dat als mensen een span zoeken , zij makkelijker slagen met de safe kleuren met safe aftekeningen, wat dus de verkoop van je fokprodukten voor de mensport ietsje makkelijker maakt. Daarnaast geeft veel wit natuurlijk ook wel wat praktische problemen zoals zonnebrand- en mokgevoeligheid.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:10

Nadeel van veel wit......je moet ook veel wassen :=

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:52

regtur schreef:
Melanie@ Van Belle x Hy Society heb je geen overdreven wit.

Bink heeft wel degelijk redelijk wat wit. Hij heeft hoge witte benen en een aardig brede bles. Je ziet het nu niet meer zo omdat hij schimmel is. Belle zelf had ook hoge witte benen en een brede bles. Niet overdreven, maar het zit wel in Belle om veel wit te geven.

Nog een voorbeeld:
Mijn sabino vos heeft in combinatie met een palomino sabino (met heel veel witte vlekken), een redelijk getekend veulen. Wel een sabino, maar minimaal.
Zelfde vos merrie gaf uit een zwarte hengt met zeer bescheiden tekening, een zwart stekelharige sabino. Moeder is geen stekelharige, maar het kan wel een kenmerk zijn van sabino.
Een andere, inmiddels verkochte merrie, was bruin stekelharig rabicano. Al haar veulens, ook die van Damon, waren niet overdreven wit.

Ik weet dat de sabino factor en ook de factor voor aftekeningen veel ingewikkelder ligt dan men denkt. Het zijn namelijk meerdere genen die ervoor zorgen. Er is 1 gen dat bepaald of een aftekening er komt en een ander gen dat bepaald hoe groot die aftekening is. Ook kunnen die beide genen zowel recessief als dominant vererven. Sabino is een apart gen, dat ook uit meerdere delen bestaat.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:52

regtur schreef:
Joost@het veulen wat jij in Heteren bij je had was toch ook een Midas? had die geen buikvlek?

Ja, maar de moeder is dan ook sabino ;)

Dat kakelbonte veulen was uit een merrie van Paul Jones, die ook kakelbonten gaf ;)

Uit Tirion, (die geen Sabino geerfd heeft van haar voorouders) hadden we een minimaal getekend veulentje, met twee witte sokjes achter en een blesje. Wel een klein beetje blauw in één oog, maar dat maakt niet uit en heeft geen bal met sabino te maken.

Overigens hadden wij bij Vardra Julius x Dyrin Tina pas bij de 6e keer teveel wit. Het zat er wel in, hoeft er niet altijd uit te komen..

Penual Mark, Dyfed Geraint, Twyford Sprig, Twyford Gamecock, Criban Bantam zijn allemaal redelijk bekende sabino fokkers. By Society is het kwartje anders gevallen, in zijn familie komen wel degelijk sabino's voor, maar hij heeft dat gen (en een paar anderen ook) niet geeerfd.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:13

Kleur en aftekeningen is wel het allerlaatste waar je op zou moeten letten, maar iets wat toch heel erg meespeelt in de beleving van "schoonheid"of ideaalbeeld.
Hoeveel fokkers houden een pony aan met een blauw oog? Sterker nog, welke fokker kiest voor een hengst met een blauw oog?
Er zijn mensen die perse bij een kleurhengst willen dekken, Goed recht hoor. En een lelijk kleurveulen is altijd nog makkelijker te verkopen, dan een mooie schimmel.
Maar als je nu echt voor je zelf iets moois wilt fokken, wat is dan belangrijk???