[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kelly007

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:23

is geen aanval tegen iemand hoor.
Ik zie sciencyn wel zitten vind het een mooie hengt.
Voordat ik bij L. Magic zou gaan val ik nog liever dood.
Op mijn zwarte zet ik liever geen vos hengt ze kan vos doorgeven je hebt haar moeder gezien e.
p.s zou ik eens een copietje kunnen krijgen van de cd van april in wales.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:30

Kelly, vanwaar geen vos?
Ik heb mijn voorkeur absoluut voor bruin.
Maar als een hengst mij aanspreekt, en ach, die is vos, jammer dan. Dan maar met een vos dekken.
Zelfde geldt voor zwart bij mij. Als de hengst me aanspreekt, dan maar een zwarte.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:57

Is omdat mijn zwarte merrie het vos gen meedraagt en ik zeker geen vos wil fokken.
Meeste mensen zien niet echt graag vos.
Ik zou bv nooit zelf een vos willen houden zeker niet als ze 4 wite hoge benen hebben.

Maar de hengt dat YWS zegt van Ductatel zou ik eerst eens moeten zien.
Maar L. Magic is zeker een hengst dat mij niet aanspreekt.
Met mijn zwarte merrie zou ik geen vos willen zeker omdat zij dit daar kan geven.
Zou het een model zijn dat mij aanstaat dan misschien zou ik nog voor een vos kiezen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:07

[quote="kelly007"]
Maar de hengt dat YWS zegt van Ductatel zou ik eerst eens moeten zien.
[quote]

Naam is me weer te binnen geschoten... Trevallion Ambassador... Was - als ik me niet vergis - 2de op de Nationale.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:10

moet ik dan eens opzoeken.
Ik heb de hengstenklasse niet meer gezien toen.
Maar ik zeg het eerst het model dat mij moet aanstaan en daarna kleur. Maar het liefste geen vossen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:57

Ambassador weet ik wel. Ja

Kelly, ben je helemaal tegen de witte benen eigenlijk? Via de Geler lijnen zie je vaak zeer weinig wit.

Ik ben dus vaak geen vosfan, maar als het een leuk beestje is maakt het me niet meer uit. Uit de combinatie waar ik mee fok nu kan vanalles komen, dus we zien wel.

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:02

even tussen door weet iemand de henst thomas?
dat is mijn pony 's zijn vader aar heb hem noooit op internet kunnen vinden i.v.m een hele normale mensennaam!
als iemand hem kent zou die dan ook een foto weten te vinden

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:12

Heeft je pony papier?
Heet de hengst alleen Thomas, of staat er meer bij?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:36

Er is wel een welsh-a hengst Thomas.
Ik weet niet in wat voor sectie je deze hengst zoekt?

Ik heb even een vraagje, wanneer is de hengstenkeuring volgend jaar. Eerst stond er steeds in het welshmagazine 6 en 7 februari. Maar in de laatste stond opeens 13 en 14 februari. Lijkt mij dat het verschoven is naar de 13e en 14e?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:36

ik hoop eigenlijk ook te kunnen komen op de hengstenkeuring
vooral omdat er een bepaalde hengst misschien komt die ik absoluut wil zien.....en waarvan ik heel erg hoop dat die goedgekeurd word....

en ben benieuwd naar de nieuwe jaargang

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:12

veel persoonlijke meningen , ik zelf persoonlijk kijk niet naar kleur, een goed paard heeft geen kleur.....
je hebt gewoon verschillende types en smaken, ik vind bijv. Rhandir totaal geen mooie en intresante cobs missen in mijn ogen te veel, en dat heb ik met geller ook.
ik hou van cobs met meer bot , behang en toch iets meer kleur als het standaard zwart bruin..

maar dat is persoonlijk, ik gebruik armanis diplomat erg graag mede door z'n mega cobbie bouw en bot en zn moeder , ik vind zn vader nou niet echt zn sterkste punt..

maar dat is allemaal persoonlijk

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:20

*zucht* lekker knullig dat ze die datum dus verplaatst hebben. Het valt nu dus weer in het eerste weekend van de schoolvakantie.
Betekent dus dat ik pas 2 dagen later naar Oostenrijk kan Scheve mond

Wat betreft de kleur, ik zou idd ook nooit een hengst laten staan om een bepaalde kleur als ze verder goed bij je merrie passen. behalve bont, maar daar hoef ik me bij de Welshjes gelukkig geen zorgen om te maken Knipoog
Maar idd een goed paard heeft geen kleur.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:24

Voor mij maakt een kleur niet meer uit. Ik had eerst wel een voorkeur voor zwart en hield totaal niet van schimmel. Inmiddels lopen hier aardig wat witjes rond.
Voor mij komt beweging als eerste, dan bouw en dan karakter en als laatste de kleur.
Zoals al eerder gezegd, een goed paard heeft geen kleur.

Mocht iemand trouwens nog een zware, oud type cob hengst weten dan hoor ik het graag. Zoek een hengst voor mijn A merrie voor volgend jaar.
Hoogte minimaal 1.45m, zware bouw, oude cob type. Kleur onbelangrijk. Mag via KI, dus buitenlandse hengsten die via KI beschikbaar zijn, is ook goed. Geen Nebo lijnen, rest is vrij.
Zoek iets in het type van Seven Mornings Brenin. Zou die via KI nog te krijgen zijn? Hij staat in Tsjechie toch?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:32

dingetje schreef:
Zou er iemand eens naar dit papier willen kijken?
Is dit wat om mee te fokken, of niet...
Ik heb er nl een heel mooi type jaarling-merrie van die ik eigenlijk mee wil nemen naar een keuring volgend jaar.

http://www.allbreedpedigree.com/voorthoeves+beauty

Zo, even gegraaft...

Bij deze vast foto's van de laatste 2 nakomelingen van Maesgwyn Heatherite;

De eerste is Hailey, op de foto dacht ik 2,5 jaar. Vader kan ik niet meer opkomen, kom ik hopelijk later op terug Tong uitsteken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het laatste veulen van Heatherite was Harold, merrie is overleden toen hij een paar maand was. Op de foto 1,5 jaar oud en is uit m'n hoofd een nakomeling van Ysselvliedt Special Edition.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heatherite zelf heb ik dus ook nog ergens op de foto staan, maar die foto's zijn al bijna 3 jaar oud, dus moet ik ergens opgraven Knipoog

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:37

@ dyonne, berry, melanie

Een goed paard heeft geen kleur... ok dat klopt...

maar waarom is de eerste reactie op mijn perlino hengst altijd... jakkes die blauwe ogen en het roze vel .... ?!

Een goed paard heeft geen kleur, maar het is alsof een paard met een apart kleurtje, direct extra moeite moet doen om zichzelf te bewijzen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:43

Ik zeg ook altijd een goed paard heeft geen kleur. Ik zal ook niet echt naar de kleur kijken als het paard mij qua kunnen 100% aanstaat. Maar ik moet wel zeggen de laatste jaren blijven maar vossen mij pad kruisen Lachen heel raar, en dan allemaal zweetvossen of koffievossen. de welsh die ik nu verzorg heeft ook een mooie vosse kleur. Bij welshjes maakt kleur niet uit. Ik merk wel dt ik niet zo snel naar zwarte zal kijken, tenzij hij heel erg opvalt Knipoog natuurlijk. Soms moet je door de kleur kunnen kijken.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:47

ik denk omdat , al is het een vos of een bruine dat maakt nog niet zoveel uit maar die van jou is echt apart en dat moet je liggen , wij hebben 4 valk merries gefokt, of je vind ze lelijk of je ben er weg van, ik persoonlijk zou nu geen valk meer willen fokken gewoon weg om die reden , dat je het mooi vind of niet en zo kijken eventueele kopers er ook tegen aan....
ik denk dat het is door dat het apart is , niet bij iedereen gewild is (ook door zn ogen)je moet het mooi vinden) ...

ik zoek al 2 jaar een geschikte cob hengst had eisen kwa bloedlijn , maar ook ja liever geen zwarte(omdat er veel zwarte cob hengsten al geweest zijn in nederland) wat heb ik nu op stal een zwart ro(zwart erg stekelharig) haha

een goed paard heeft geen kleur

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:59

Stefan, ik vind hem afschuwelijk in kleur. En zou hem om praktische overwegingen niet willen hebben.
Qua fokken zou de kleur mij niet helemaal tegenhouden, als die verder perfect zou wezen voor mijn merrie.
Ookal sta ik niet te juichen om valk/palomino te fokken.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:03

YWC schreef:
@ dyonne, berry, melanie

maar waarom is de eerste reactie op mijn perlino hengst altijd... jakkes die blauwe ogen en het roze vel .... ?!

Een goed paard heeft geen kleur, maar het is alsof een paard met een apart kleurtje, direct extra moeite moet doen om zichzelf te bewijzen...

Zelf vind ik blauwe ogen niet het mooiste, maar als het echt een goed paard zou zijn, zou ik hem er niet om laten staan. Verder heb je wel een apart kleurtje, wat juist daarom ook een hoop mensen wel aan staat waarschijnlijk.

En anders vertel je er maar bij dat met gewoon een bruin/zwart/voskleurige merrie iig geen perlino uit komt, maar een valk/smokey/palomino, die meestal wel gewoon bruine ogen zal hebben Tong uitsteken

Wel heb ik het idee (ookal is daar bij de cobs nog niet zo zeer sprake van) dat er tegenwoordig juist op die kleuren gefokt wordt, omdat het zo'n hip mode-kleurtje is. Maar dan worden alle andere kwaliteiten maar vergeten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:30

YWC schreef:
@ dyonne, berry, melanie

Ik krijg precies hetzelfde commentaar op mijn hengst. Ik heb momenteel 5 cremello's lopen (1 hengst, 2 merries, hengstveulen en merrieveulen). De keren dat ik met mijn hengst op de keuring was, werd ik door het publiek haast de ring uit gekeken. Een jurylid zei ooit tegen mij dat hij het onmogelijk vond om door de kleur heen te kijken.
Om die reden show ik mijn hengst niet meer. Hij is een super vererver en dat is voor mij genoeg. Ik vind de kleur prachtig, maar helaas vinden de meeste dat niet.
Maar uiteindelijk gata het erom wat JIJ wil. Als jij hem goed vindt, dan is dat genoeg. Dat anderen het niets vinden, is dam jammer. De kans dat ze kwaliteit mislopen is dan hun probleem.
Ik ken meerdere cremello hengsten die echt de moeite waren om op te fokken, maar niemand durfde het aan. Zeker niet als je bij het NWPCS zit. Op de HK gaat die kleur er zeer waarschijnlijjk uit en als je hem goed gekeurd krijgt, dekt er toch niemand bij.
Mijn hengst heeft een WPCV licentie en ik gebruik hem al 3 jaar met volle tevredenheid.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:35

Melanie5 schreef:
Maar uiteindelijk gaat het erom wat JIJ wil. Als jij hem goed vindt, dan is dat genoeg

Helemaal mee eens Haha! . Zo denk ik er ook over.

Ik vind cremello en die kleur echt wel mooi. Maarja vind wel meer mooi wat ee ander minder vind, blauwe ogen bv, vos met veel wit,schimmels Lachen

Ooit wil ik wel een palomino ook.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:59

Meld me ook, alleen om te volgen hoor.
Ik dacht dat dit topic vast voor de A-tjes zou worden maar zie behoorlijk wat cob liefhebbers/eigenaren voorbijkomen.
Op het moment alleen een 2-jarige Cobmerrie. Die moet eerst maar eens uitgroeien voordat ik keuzes voor haar maak.
Misschien over een paar weken een 3-jarige merrie erbij.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:49

Dyonne schreef:
Ambassador weet ik wel. Ja

Kelly, ben je helemaal tegen de witte benen eigenlijk? Via de Geler lijnen zie je vaak zeer weinig wit.

Ik ben dus vaak geen vosfan, maar als het een leuk beestje is maakt het me niet meer uit. Uit de combinatie waar ik mee fok nu kan vanalles komen, dus we zien wel.

Ik zie persoonlijk wel graag een wit kolletje of 2 witte hoefjes vanachter maar het mag ook niet te hoog komen.
Ik zou zeker nooit een welsh nemen dat vier witte hoge benen heeft ten eerste om praktische redenen die van mij staan 24/24 en 7/7 buiten en met het weer dat het hier in belgie is altijd regen zouden ze meer bruin zijn dan wit en omdat weer mooi te krijgen.
Ik heb nu thuis 1 zwarte merrie staan met weinig wit zie foto's 1 bruine met vooraan 1 wit voetje en achteraan 1 voetje en een kol en sneb, 1 heel donkerbruine bijna zwarte jaarling niets van wit had haar niet misstaan een kolletje of wat wit achteraan, en ik heb 1 lichte valk merrie staan. En dan mijn ruin maarja voor te fokken heb ik er niets meer aan.
Ik zeg mocht het echt een cob zijn dat gebouwd is zoals ik het wil zal ik wel langs de kleur heen kijken maar het liefste geen vossen. (mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar een zwarte cob vind je in belgie niet zoveel en bruin en dan speciale kleuren zoals palomino en valk maar de laaste twee is geen must.)
Ik heb mijn valk merrie ook niet gekocht om eerste instantie mee te fokken maar om mee te rijden.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:51

@AniekR: Wat een typische hoofdjes hebben ze toch! Dat was echt het eerste wat me opviel. En de wat hogere schoft. Dat heeft mijn merrie ook. Haha!
En erg leuk dat je de foto's toch nog gevonden hebt.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:32

@zitake
thanks dat je zijn kleur graag ziet.
Ik heb bv. niks met vossen... maar vorig jaar zag ik in Wales Newydd Lloyd... een vosroan nog wel... maar toch beviel hij mij op een of andere manier wel.

@ dyonne
Zijn kleur is ook niet mijn favoriete kleur (ik heb hem toen gekocht, omdat er spontaan een klik was tussen ons. Ook al was hij toen graatmager, opgeschoten en ronduit lelijk).
Wat bedoel je met 'om praktische overwegingen'... Ok, je ziet misschien wat vlugger dat hij vuil is dan bv. bij een bruine. Maar vuil is vuil, of je het nu goed ziet of niet.

@cuneracobs
Het is natuurlijk een opvallende verschijning, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer op zijn kleur let.
Als het puur op eventuele kopers aankomt, denk ik net dat ponies met een aparte kleur net iets commerciëler zijn. Kijk maar eens op de lijsten van de sales, vaak is het zo dat valken, palominos, cremellos hoger prijzen halen dan kwalitatief even goede bruinen of vossen.

@AniekR
Wat het vererven van zijn blauwe ogen betreft, dat vertel ik tot vervelens toe aan iedereen Knipoog
Het is inderdaad zo dat er mensen zijn, die 'mode'-kleurtjes fokken zonder naar kwaliteit te kijken... maar het is niet... omdat een pony een apart kleurtje heeft, de kwaliteit daarom minder is... Het is vaak alsof wanneer een pony een aparte kleur heeft, hij zich dubbel moet bewijzen.

@Melanie5
Een WPCV licentie heeft hij al. Bij het NWPCS biedt ik hem sowieso niet aan, omdat ik vind dat ze met hun 'manier van goedkeuren' te veel afwijken van het moederstamboek.
Of ze er niet mee willen dekken dat betwijfel ik nog... Ik krijg voor mijn hengst veel vraag : zowel Welsh Cob als niet Welsh Cob en ook internationaal... éénmaal zelfs vraag voor KI vanuit USA en er hebben mij ook al 2 mensen uit Wales gecontacteerd (als hij aan WPCS papieren geraakt)... maar - en noem mij nu gerust verwaand - als ik hoor (of het gevoel krijg) dat men hem alleen maar voor zijn kleur kiest, dan hou ik de boot af.
Wat showen betreft... Ik geef het nog niet op. Het is zelfs mijn bedoeling om hem volgende jaar op de internationale te showen. Wordt hij de laatste vanwege zijn kleur... so be it (al zal ik dan wel aan de jury vragen, waarom men hem de slechtste vind)... Iemand moet de moed hebben (of gek genoeg zijn) om apart gekleurde cobs te showen...

'k Vind het alleen jammer dat mensen niet kunnen (of willen) door zijn kleur heen kijken. Heb al verscheidene mensen gevraagd - die zeiden dat hij lelijk was vanwege zijn kleur - welke andere bemerkingen ze op hem hebben en dan krijg je gewoon geen zinnig antwoord meer.