Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
cappelstud schreef:En kan je er ook uit opmaken dat niet ik maar anderen hebben gerageert ? En was dat dan ook de moeite om een anonieme brief van 3 bladzijden aan mij te zenden of is dat normaal (een brief trouwens waarvan delen een replica zijn van van een gelijkaardig schrijven dat enkele jaren terug in de paardenkrant is verschenen maar dan met commentaar op een andere C en D fokker) ? Dus ik weet ondertussen in welk licht ik dat anoniem schrijven moet plaatsen.
Yorick, Ben jij degene waar de briefschrijver over vermeld dat je met de camera stond te zwaaien ? Voor zover ik heb kunnen zien (naast de ingang) liepen de veulens rechts van de merrie en de begeleider links en kon de begeleider moeilijk geraakt worden, maar er was nogal wat tumult. Al de foto's die u gemaakt hebt voor de "stal New Challenge" van deze internationale show zijn trouwens mooi.
De video van de keuring zou mij wel interesseren.
yorick schreef:cappelstud schreef:En kan je er ook uit opmaken dat niet ik maar anderen hebben gerageert ? En was dat dan ook de moeite om een anonieme brief van 3 bladzijden aan mij te zenden of is dat normaal (een brief trouwens waarvan delen een replica zijn van van een gelijkaardig schrijven dat enkele jaren terug in de paardenkrant is verschenen maar dan met commentaar op een andere C en D fokker) ? Dus ik weet ondertussen in welk licht ik dat anoniem schrijven moet plaatsen.
Yorick, Ben jij degene waar de briefschrijver over vermeld dat je met de camera stond te zwaaien ? Voor zover ik heb kunnen zien (naast de ingang) liepen de veulens rechts van de merrie en de begeleider links en kon de begeleider moeilijk geraakt worden, maar er was nogal wat tumult. Al de foto's die u gemaakt hebt voor de "stal New Challenge" van deze internationale show zijn trouwens mooi.
De video van de keuring zou mij wel interesseren.
Ik heb geen idee wie u bent dus ik weet niet wie er op de film zo reageert. Of ik degene ben die in uw brief wordt beschreven weet ik natuurlijk niet want ik weet niet wat er in uw brief staat en wie de brief aan u geschreven heeft. De foto's die ik van stal New Challenge gemaakt heb zijn inderdaad erg mooi maar dat weet alleen ik want ze zijn nog niet openbaar gemaakt. Ik maak op uit uw reactie dat u nu zo'n beetje weet wie u de brief geschreven heeft. Dus vraag diegene even of hij/zij volgende keer terug zwaait als ik " met mijn camera zwaai". De brief wordt wel steeds intressanter als mijn naam ook al genoemd word. Ik als nette fotograaf die geen C of D pony vast heeft gehouden tijdens de internationale. Dus ik ben onschuldig.
![]()
patrick76 schreef:Peterina, de regels op de show zullen wel anders zijn dan dat de naam van de show doet vermoeden, maar een valk kampioen op een palomino show? En ook cremello's aanwezig?
Peterina schreef:patrick76 schreef:Peterina, de regels op de show zullen wel anders zijn dan dat de naam van de show doet vermoeden, maar een valk kampioen op een palomino show? En ook cremello's aanwezig?
De Royal Belgian Palomino stamboek, al 10 jaar EU erkend en 35 jaar als Belgisch Stamboek, heeft verschillende registers. Hoofd Register is idd voor palomino gekleurde paarden en ponies waarvan de pedigrees 'bekend' zijn en vanaf het begin overgenomen zijn van andere erkende stamboeken (NF, Welsh, BAPS, SBS, ZfDP, BSH, BPA, enz enz). De andere Registers zijn voor:
- creme dragers ... met splitsing cremello/perlino/sc en valk/sb
- 'anders' gekleurd ... creme dragers + bont, vos, bruin, enz.
Aangezien dat cremello een van de basis kleuren is in het fokken van palomino gekleurde paarden/ponies kan je eigenlijk in goed geweten die kleur (en natuurlijk de andere) niet uitsluiten.
Daarbij is ook het feit dat als je twee palomino met vol pedigree kruist hebt je altijd 25% kans op vos en cremello ... deze hebben eigenlijk vol papieren, kunnen gebruikt worden voor het fokken van een palomino en hebben dus recht op inschrijving en registratie binnen het stamboek. En natuurlijk van het ene komt het andere ... om de kwaliteit van het fokmateriaal te overzien is het noodzakelijk dat deze ook 'gekeurd' wordt = dus moeten ze ook op de show komen.
Hoofd zaak is een correct conformatie waarbij de functionaliteit (beweging) tot zijn recht komt ... en als op de Show daar een valk gekleurde pony als beste uitkomt wat betreft conformatie, beweging en uitstraling dan lijkt het mij alleen maar logisch dat die wint.
Let wel: Ik wacht nog op bevestiging dat de pony merrie heeft gewonnen maar zij stond ook hoog op mijn lijst! Beste palomino gekleurde eind winnaar zal waarschijnlijk de hengst 'Ma Gomez' (BAPS 1e premie) zijn geweest ... practig kleur en Best Senior Stallion.
Peterina schreef:Om deel te nemen moet men lid zijn en de paard/pony bij het R.B.P. ingeschreven staan.
Omdat het in oorsprong een kleur stamboek is, met een fok-register die meer dan 35 jaar terug gaat = Hoofd Register, is het ook mogelijk om een RAS paard/pony met de palomino kleur (bijvoorbeeld een Welsh) onder 'Label' te laten inschrijven. Deze pony behoudt dan alle rechten en privileges van zijn geboorte stamboek maar geniet ook van alle rechten en privileges van het R.B.P..
Voorbeeld: Mijn palomino en cremello BWP merries zijn beiden bij geboorte B.W.P. geregistreert en onder 'Label' bij R.B.P. ingeschreven; het palomino gekleurde veulen van de palomino BWP merrie x palomino Label BAPS hengst wordt onder 'Hoofd Register' R.B.P. ingeschreven; het palomino gekleurde veulen van cremello BWP merrie x vos Hannoveraan wordt in S.B.S. geregistreert en onder 'Label' bij R.B.P. ingeschreven.
Iedere jaar in het voorjaar is er een 'Spring Show' die tegelijk ook een hengsten show/na-keuring is; in de zomer, meestal 1e zondag Juli (dit jaar wegens Rhino verschoven), is de Nationale Show; een maand later, meestal 1e zondag augustus is de Merrie Dag (alleen mnl veulens en jaarlingen toegstaan); en midden september is de Expertise Dag = hengsten keuring voor volgende jaar en 'ster' keuring voor merries. Om deel te nemen aan Expertise Dag MOET het paard/pony al punten hebben gehaald op een van de andere shows, het is alleen per uitnodiging, alleen competitie hengsten en merries kunnen een dispensatie krijgen (maar dan MOET de hengst op de Spring Show komen anders verlies hij zijn deklicentie!). Een hengst moet 5x voorgebracht en goedgekeurd worden om daarna levenslang ggk te zijn. Er is een onderscheiding in de keuring van hengsten: Sporthengst (eenmalig volledig medisch en rontgen onderzoek verplicht) of Recreatie hengst (med.onderzoek mag maar niet verplicht).