[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:39

ik heb mijn merrieveulen noodgedwongen op 3 maanden en 3 weken moeten spenen omdat de moeder er heel slecht op werd.
werd in de laatste 2 weken tijd toch steeds magerder en ze liet duidelijk merken dat het veulen niet meer mocht drinken.

moet zeggen dat het veulen ook ver was in de ontwikkeling en zelf alles al at,brood,brokken,hooi,bietenpulp,meusli,wortelen.
noem maar op.

als ze nog niet zo ver was had ik haar er langer bij laten staan maar de merrie trok het echt niet meer,had ook het idee dat ze geen melk meer gaf,in elk geval niet veel meer.

speen normaal liever met 5 of zelfs 6 maand maar als de merrie eronder te lijden heeft doe ik het wel eerder aan de hand van hoever het veulen al is.

winoa heeft helemaal geen last van het veulen,niet eens ingevallen.
ze heeft ook meer dan genoeg melk....ze liet behalve haar eigen hengstveulen ook het merrieveulen af en toe drinken waaruit ik dus het vermoeden kreeg dat pepper weinig of geen melk meer gaf.
bleek uiteindelijk idd zo te zijn...veulen afgespeend en een week later was het uier weg.

veulen staat nu in de opfok bij de nieuwe eigenaresse

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:33

Denk dat de leeftijd ook wel een rol speelt Inowa, Pepper groeit zelf ook nog, dus moet ze energie voor haarzelf en het veulen zien te vinden en dat is een pak, dus is idd wel goed dat het veulen er in zo'n geval af gaat, mss wel vroeg maarja je kunt moeilijk je merrie eraan onderdoor laten gaan, daarbij zoals je aangeeft zelf liet ze haar niet meer drinken.

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:51

Ben het er mee eens dat er geen goed of fout in is.
Wij spenen de veulens niet zelf. Merries en veulens lopen bij elkaar in... en overdag gaan de veulens heerlijk hun eigen gang, het interesseert niet als de moeders weg gaan om te rijden en savonds op stal tukken ze graag even en overdag in het land. De merries geven zelf vaak duidelijk aan als ze het niet meer willen hebben. Na het nieuwe jaar gaan de veulens vaak bij de jonge ponys in het land. (eenjarige/tweejarigen)

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:37

Ik denk ook dat het van de situatie afhangt. Dit jaar zullen we het hengstveulen van twee merries moeten afspenen. Niet alleen van zijn moeder, maar ook van zijn oma. Hij was vanaf begin af aan eigenlijk al een beetje gek op oma. Maar nu mag hij dus ook bij haar drinken (niet dat er heel veel uitkomt, haar veulen is vorig jaar november gespeend).
Behalve bij oma drinken probeert hij haar ook steeds te dekken, maar hij kan er toch nog net niet bij

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:48

_shawnee_ schreef:
Ik denk ook dat het van de situatie afhangt. Dit jaar zullen we het hengstveulen van twee merries moeten afspenen. Niet alleen van zijn moeder, maar ook van zijn oma. Hij was vanaf begin af aan eigenlijk al een beetje gek op oma. Maar nu mag hij dus ook bij haar drinken (niet dat er heel veel uitkomt, haar veulen is vorig jaar november gespeend).
Behalve bij oma drinken probeert hij haar ook steeds te dekken, maar hij kan er toch nog net niet bij

Geen idee hoelang je het hengstje bij die merrie houdt, maar kijk er mee uit. Ze zijn creatief en als de hormonen opspelen zoeken ze wel een manier om het voor elkaar te krijgen. Hebben het hier helaas al eens ondervonden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:57

@Cappelstud: wat jullie meegemaakt hebben is erg spijtig. Gelukkig is de merrie weer goed geworden. De ziekte heet bij koenen melkziekte, een gebrek aan calcium. De merrie in kwestie bij mij, speent ze af een week of 6-8 voor de geboorte van het nieuwe veulen. Zou ze dat niet doen, dan grijp ik wel in.

Wat betreft het leegtrekken van de merrie: dat is mij tot nog toe niet gebeurt. Was het maar waar. Mijn merries groeien compleet dicht op het land, hoe weinig gras er ook staat. Ik voer geen krachtvoer of iets anders bij. Merries zijn bij mij dragend en zogend, maar ze blijven dik. Veulens overigens ook:P

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:12

Inderdaad Melanie5 het was wel angstwekkend, temeer omdat die merrie op bezoek was om te dekken. Maar wij hadden de eigenaar al enige tijd vooraf verwittigd toen wij zagen dat het veulen nog bij de dragende merrie liep en hij had beloofd tijdig het veulen eraf te zetten, maar uiteindelijk bleek hij dat niet gedaan te hebben. Enkele jaren later is ze toch gestorven en ik denk dat hij het opnieuw heeft gedaan.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:26

Cappelstud en Melanie5 dat gene waar jullie het nu over hebben dat heet bij paarden Tetanie toch? (Heeft niets te maken met tatanus even terzijde!!!) Wij hebben dat vorig jaar ook meegemaakt. Dat kwam toen door de combinatie van laat een veulen waardoor het gras niet meer zo veel voedingsstoffen bevatte als het in de zomer bevat. Dus toen had ze inderdaad ook een tekort. Dat was erg schrikken. (Merrie begon te verkrampen, had aan de lopende band de "Hik" zeg maar en kon nauwelijks meer slikken) Maar gelukkig na een injectie van de dierenarts ook weer binnen paar minuten over.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:39

Shawnee, wat jij beschrijft is wat ze bij koeien kopziekte noemen. Dit komt voornaleijk door een tekort aan koper. De verschijnselen lijken erg op tetanus en wordt daar ook vaak mee verward.
Drachtige merries hebben een verhoogde behoefte aan koper en dat is in het najaar minder aanwezig in het gras.

Iets anders: weten jullie hier nog iemand die een merrie zoekt? Ik heb nog een 2 jarige zwarte A merrie in de aanbieding. Rondeels Fawn x Colne Hyperion, lieve aanhankelijke merrie, ideaal als tuig of kinderpony. Is nu 1.18m

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:07

Shwanee, het eerste wat je opmerkt bij Calciumziekte is dat de merrie erg stil staat en haar mond trekt net of zij lacht. Die merrie heeft 's nachts met 2 dierenartsen infusen moeten krijgen die héél minutieus moesten uitgevoerd worden mét constante controle van haar hartslag omdat de merrie anders kon sterven. Ik wil het in elk geval niet meer meemaken.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:55

Nee Cappelstud, dat kan ik me voorstellen dat je dat niet meer wilt meemaken.
En Melanie, je hebt helemaal gelijk! Ik gooi altijd alle ziektes door elkaar |o Maar nu zal ik het verschil niet meer vergeten.
En hopen het allebei niet meer te hoeven meemaken...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:32

cappelstud schreef:
Shwanee, het eerste wat je opmerkt bij Calciumziekte is dat de merrie erg stil staat en haar mond trekt net of zij lacht. Die merrie heeft 's nachts met 2 dierenartsen infusen moeten krijgen die héél minutieus moesten uitgevoerd worden mét constante controle van haar hartslag omdat de merrie anders kon sterven. Ik wil het in elk geval niet meer meemaken.

Ik heb dat ook 1 keer gehad met mijn allereerste merrie. Ik had helemaal nog geen ervaring met fokken dus een hoop boeken gekocht. Daar stond in dat op het einde van de dracht het goed is de merrie slobber te voeren omdat dat makkelijk passeert en verteert als het veulen al zoveel plaats heeft ingenomen in de buik. Wat ik niet wist toen is dat zemelen (die volop in slobber aanwezig zijn) de calcium-(fosfor) huishouding nogal eens door elkaar schudden. Nou is er aan slobber natuurlijk nog een hele hoop meer toegevoegd om die verhoudingen weer goed te krijgen maar ik denk dat ik toen gewoon teveel slobber heb gevoerd. (ik gaf ook wel merriebrok bij trouwens, en heel veel hooi) Ik propte die merrie echt compleet vol. Vooral met heel veel slobber :o

In ieder geval was het veulen net een halve dag oud toen die merrie begon te "bibberen", ze heeft toen eerst een spuit (welke niet hielp) en daarna een infuus calcium gehad van de veearts en toen was het over.
Of het nou echt aan die overdaad slobber heeft gelegen weet ik niet zeker natuurlijk, maar het lijkt me wel aannemelijk.

Merrie hier in de buurt heeft hetzelfde een keer voor gehad maar dan tijdens de bevalling.

Lijkt me ook niet prettig!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:14

Vandaag stak er in mijn brievenbus een anonieme scheldbrief op papier met de stempel "Royal Canin" met niet afgestempelde nederlandse postzegels. Heeft heeft het waarschijnlijk nodig gevonden om die persoonlijk 's avonds in de bus te komen steken. Dit alles omdat ik op de topic van Welsh event erop gewezen heb dat tijdens de show sommige pony's buitengewoon hardhandig werden gestraft. Op dezelfde topic hebben meerdere mensen dit bevestigd en het luid protest langs de ring kwam van andere personen, maar toch vind die persoon het nodig van mij persoonlijk ANONIEM aan te vallen.
Aan zulke reactie hecht ik geen belang, maar het zou toch fijn zijn indien die anonimiteit in de toekomst zou verdwijnen. Mensen zeggen allerlei dingen maar durven hun profiel niet invullen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:32

cappelstud schreef:
Vandaag stak er in mijn brievenbus een anonieme scheldbrief op papier met de stempel "Royal Canin" met niet afgestempelde nederlandse postzegels. Heeft heeft het waarschijnlijk nodig gevonden om die persoonlijk 's avonds in de bus te komen steken. Dit alles omdat ik op de topic van Welsh event erop gewezen heb dat tijdens de show sommige pony's buitengewoon hardhandig werden gestraft. Op dezelfde topic hebben meerdere mensen dit bevestigd en het luid protest langs de ring kwam van andere personen, maar toch vind die persoon het nodig van mij persoonlijk ANONIEM aan te vallen.
Aan zulke reactie hecht ik geen belang, maar het zou toch fijn zijn indien die anonimiteit in de toekomst zou verdwijnen. Mensen zeggen allerlei dingen maar durven hun profiel niet invullen.

dat is wel zielig van diegene zeg heb dan lef en bel ff aan ofzo

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:59

Ja en het gekke van al is dat ik niet geroepen heb, maar geapplaudiseerd toen de resultaten elke keer bekend werden.
Er waren andere mensen die gereageerd hebben en er was een bestuurslid van een ander Belgisch stamboek bij mij die ook kwaad gereageerd heeft. Maar ik denk eerder dat men een reden zocht om mij aan te vallen. Oké, iedereen moet mij niet leuk vinden maar doe het dan niet anoniem.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:25

dit gaat wel ver ja. Zal er een Hollander dan de moeite nemen om helemaal naar Belgie te rijden om hem bij jullie in de bus te doen? Zal toch wel niet? Wellicht frankeermachine van de TNT een foutje gemaakt. Anoniem is wel erg laf.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:27

Royal Canin is toch leverancier van honden en kattenvoer?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:37

idd dat royal canin snap ik ook niet zo goed

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:15

Blijkbaar heeft de anonieme schrijver zich sterk aangesproken gevoelt door de negatieve reacties op de hardhandigheid waarmee verschillende veulens EN ! oudere ponies werden aangepakt.

Zelf kennis bij sommige mensen is merendeels afwezig (zoals blijkt uit de brief!) en uit jalouzie kunnen zij alleen proberen andere, die het wel juist doen, in het zwart te zetten.

Iemand die niet durft openlijk op te komen voor zijn or hare mening en op zo'n achterbakse manier probeert onrust te zaaien is echt niet de moeite waard! Beneden alle peilen!!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:48

Heb eigenlijk veel zin om de anonieme brief (3 bladzijde) met een link op dit forum te zetten, want die persoon heeft eigenlijk commentaar op iedereen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:19

ben wel heel benieuwd naar de inhoud. En kun je uit de inhoud niet opmaken wie de afzender is?

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:26

ik ben ook wel heel erg benieuwd?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:47

ben ook wel benieuwd naar de inhoud. (Je mag het ook mailen of PB'en hoor).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:02

denk dat iedereen wel benieuwd is naar de inhoud, aan de andere kant, is het het wel waard om van die persoon iets te publiceren.
@patrick, afzender zal wel de persoon zijn die de pony's/veulen beetje hardhandig heeft aangepakt, is wat ik denk, of een of andere flauwe die hier het topic gelezen heeft.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:15

Cappelstud: wat een lef hebben mensen zeg! Mocht je de inhoud openbaar willen maken, zou ik eerst even overleggen met de mod's. Voor je het weet heb je een ban aan je broek.
Heb je zelf een idee wie het kan zijn?