[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kelly007

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:55

YWC: gefeliciteerd met het resultaat.
ik was er op de wedstrijd zelf niet bij dus ga niet oordelen wat daar is gebeurd.
maar zoals in een eerdere post van mij aangegeven vind ik het NOT DONE om paarden in de buik te schoppen.
En ook maanden opsluiten is zeker niet echt dier vriendelijk.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:02

huiswerk maken is heel belangrijk zoals patrick ook zegt, je hebt zoveel verschillende smaken binnen type bijv. dat is ook een van de redenen dat ik bepaalde ponys helemaal niet geshowd heb dit jaar die komen vanzelf wel weer, als een pony kw type haaks staat op de types die de jury zelf fokt dan is niet gezegt dat je thuis moet blijven maar het is wel iets om over na te denken dat je mischien wat minder kans maakt.

ja kan een pony thuis straffen en dat hoort ook zo, maar er zijn momenten waarin dat even niet gaat en ik geloof niet dat iemand een pony in de ring een onterechte corectie gegeven zal hebben , wil je zoiets in de ring doen dan moet het dier wel erg "fout" zitten , en de mate van hoe hard corrigeren dat zal persoonlijk zijn en per dier verschillen ik ben van mening, heb je een welsh cob (merrie , hengst , of youngstock) in de ring staan , in het voer en getraind red je dat niet met " wil je alstjebliefd"
maar er zijn uiteraard grenzen.!!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:16

Cunera als jarenlang cobfokker én wedstrijdmenner én wedstrijdrijder bent ik het niet eens met het feit dat een cob harder moet behandeld worden. Een harde stem en een duidelijk "mag niet" is vaak voldoende. Dat kunnen de mensen bevestigen die momenteel onze cobs rijden en berijden.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:24

dat is dan heel mooi dat u dat bent , maar dat zeg ik niet ik denk dat u even terug moet lezen..

ik spreek hier uit eigen ervaring en daarmee schets ik het verschil tussen inderdaad een welsh cob die in de sport staat en 1 die showklaar staat.
ik zeg alleen dat je met alstjebliefd lief paardje niet altijd ver genoeg komt, en dat is ook in de sport al vind ik.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:26

helemaal eens met Berry 8-)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:00

Dat het er in de marathonsport zo toe gaat heb ik al gezien

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:22

cappelstud schreef:
Dat het er in de marathonsport zo toe gaat heb ik al gezien

Ik denk niet dat het discipline-afhankelijk is.
De kunst van het africhten is consequent te zijn met een goede timing. Na verloop van tijd kun je met steeds minder hulpen toe, onafhankelijk van het soort/type paard.
Natuurlijk zijn sommige wat lomper en hardleerser dan andere maar je kunt er voor eeen groot deel toch wel de kundigheid van de begeleider van af leiden.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:34

Ben het ook zeker met Berry eens. 8-)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:19

Blackdevils NU zitten wij op dezelfde golflengte, maar stampen en écht slaan mag geen regel worden.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:19

vraagje over het trainen en voorbrengen van een jaarling en/of tweejarige.
wat word er bedoeld met showconditie ? deze categorie loopt naar mijn mening gewoon het hele jaar door in de wei,athans, bij mij wel.
hoe krijg je een 1-2 jarige keuringklaar?
(met de bouw kan je nog niets zeggen over ze)
helaas kan ik dit jaar geen keuring lopen met de jaarling (A hengst) dus wil volgend jaar eens kijken wat ze ervan vinden.
(omdat ik laatst vroeg aan jullie: wat heeft het voor zin om met een jaarlinghengst te gaan,jullie antwoord: voor de merrie)
hoop dat jullie me antwoord kunnen geven(ben zelf alleen maar bekent met keuringen KWPN) ;)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:27

de jaarlingen die gemidd op kop staan , staan na het afspenen niet veel meer buiten in het land!! haha

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:44

Wanneer het vooropgestelde welzijnsplan van de paardenhouderij in voege zal komen, zal er voor veel houders veel veranderen.
De veulens worden bij ons afgespeend door ze in een stal naast hun moeder te zetten die ze goed kunnen zien om de veulens géén stress te geven. De moeders gaan elke dag buiten en de veulens gaan samen in de weide ernaast (hoog afgemaakt met hoge balken) en kunnen dus de moeders nog zien. Na enige tijd gaan de merries definitief naar een weide of een andere stal en de veulens gaan élke dag enige uren buiten en krijgen op stal steeds een volle bak voer. Alles zonder stress zodat de veulens geen terugval hebben na het spenen.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:43

cappelstud schreef:
Wanneer het vooropgestelde welzijnsplan van de paardenhouderij in voege zal komen, zal er voor veel houders veel veranderen.
De veulens worden bij ons afgespeend door ze in een stal naast hun moeder te zetten die ze goed kunnen zien om de veulens géén stress te geven. De moeders gaan elke dag buiten en de veulens gaan samen in de weide ernaast (hoog afgemaakt met hoge balken) en kunnen dus de moeders nog zien. Na enige tijd gaan de merries definitief naar een weide of een andere stal en de veulens gaan élke dag enige uren buiten en krijgen op stal steeds een volle bak voer. Alles zonder stress zodat de veulens geen terugval hebben na het spenen.

En dat veroorzaakt geen stress?? :O
Als ik bij ons al zie dat ze in de stress zijn en de hele tijd hinniken als bijvoorbeeld de merrie gedekt word en iets verderop is maar nog wel in zicht. Je moeder wel kunnen zien maar er niet bij kunnen, dat is in mijn ogen nog veel ondiervriendelijker. Wij spenen onze veulens tegelijk. Als we maar 1 veulen hebben zoeken we er een ander veulen bij. Deze groep van minimaal 2 veulens gaat naar een weilend weg van de moeder. Meestal is het dan 2 uurtjes janken en dan is het al klaar. De merrie idem. Na een periode van een paar weken zijn ze weer bij elkaar.
Zou niet weten wat ik op deze manier zou schenden aan het dierenwelzijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:50

ik heb een van de veulens ook gewoon weggebracht naar een andere weide met andere pony,s
merrie weer mee terug genomen,was onderweg nog schreeuwen maar dezelfde avond nog helemaal over.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:53

AnnetB schreef:
ondiervriendelijker

dieronvriendelijker ;)

Tja zo heeft elk zn eigen methoden. Ik ken ook veulens die nooit werden gespeend, ging uiteindelijk ook perfect hoor. Moeders werd af en toe uit de weide gehaald om te rijden en veel problemen gaf dit niet. Had je even normale paarden aan. Dus ja kun je dit mss nog diervriendelijker noemen. Ik ben ook van de geleidelijke aanpak, elk veulen is anders. Bij de een kan dit mss gerust het in een keer van de moeder weg te halen, bij de ander mss minder. Karakters verschillen gewoon, het ene veulen gaat op zn eerste dagen al alleen op verkenning, terwijl een ander geen minuut van mams zijde wijkt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:55

Denk dat er geen manier is die echt de juiste is.

Hier komen ze net als bij capplestud of in een stal in de buurt van de merrie óf ze gaan rechtsstreeks naar de nieuwe eigenaar zonder daarvoor al afgespeend te worden. Veroorzaak eigenlijk altijd weinig problemen. Zeker de oudere merries vinden het wel fijn even van ze af te zijn. :j

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:59

Onze veulens worden zo rond Kerst gespeend. Dan zijn ze al niet meer zo gehecht aan hun moeders en vinden het best om naar binnen te gaan.Meestal gaan er 2 of 3 bij elkaar in een stal.De weide is ongeveer 200 m verderop, maar we horen weinig protest.
Maar ieder heeft zo zijn voorkeuren. Vroeger , toen de paarden moesten werken, bleven de veulens vanaf dag 1 op stal, en werd de merrie tusendoor gemolken.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:02

zitake schreef:
AnnetB schreef:
ondiervriendelijker

dieronvriendelijker ;)

Pff dat nederlands in de avond ;)

Nou muzefee daar zeg je wat. Een van onze merries had een paar jaar terug eens een hengstveulen. Een draak van een beest en toen we het weg haalde heeft de merrie niet op of om gekeken. Die was echt blij dat hij weg ging.

Een echte goed of fout is er ook niet echt. Je haald een jong dier weg bij zijn moeder, dat is erg maar het is niet anders. Je kan dat langzaam met veel gedoe doen, of snel zonder. Ieder heeft daar voorkeuren in.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:05

Precies, een echt goed of fout is er niet, want wat je in feite doet is tegen de natuur in, althans, je vervroegt het én de manier waarop is heel anders.

Moet zeggen dat het hier wel en keer is voor gekomen dat een veulen langer bij de moeder heeft gestaan en eigenlijk nooit echt is afgespeend, was laatste veulen voor die merrie, maar je ziet ze langzaam veranderen en een soort van uit elkaar groeien in het opzicht van moeder tot veulen en andersom. :j

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:09

goedenavond Regtur (sorry dat ik zo binnen kom vallen)
Ik heb vandaag een nieuw jasje gekocht voor zaterdag zooo mooi
even oftopic hoor

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:11

AnnetB de veulens eten normaal naast de moeder in één stal en als zij later al oud genoeg zijn gaan zij in de stal er vlak naast met de voederbak tegen de muur waar de moeder haar bak heeft en zij zien hun moeder heel de tijd. Er is dan nooit gehinnik of gebrul. Dat zal enkel gebeuren (zoals je zelf zegt) als de merrie gescheiden wordt om gedekt te worden.
Mocht je twijfelen, dan mag je altijd komen kijken. Momenteel zijn er al 2 veulens van hun moeder af en die gaan samen elke dag (als het mooi weder is) mee aan de lijn naar de weide om daar gezellig te spelen en rond 17 u. terug binnen te komen.
Ik moet wel zeggen dat wij veel met onze veulens bezig zijn.
Zoals Muzefee zegt, zijn de merries na enkele maanden blij dat zij van dat jong grut af zijn.
Regtur, die werkwijze van vroeger ken ik nog uit mijn jeugd van bij de landbouwers en dat was toen heel normaal. De veulens liepen soms los naast de merrie mee die in de hooiwagen gespannen stond en dat gaf geen problemen. Het voordeel was dan dat de veulens gewenning kregen met de wagens en de weg, maar er was dan ook niet zoveel verkeer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:19

Inderdaad, iedereen speent af zoals hij/zij het goed vindt. Bij mij gaan de veulens die verkocht zijn, er in 1 keer af en gaan ze ook gelijk het erf af. Meeste gaan bij mij weg als ze 6-7 maanden zijn en dan zijn ze er wel aan toe.
Veulens die ik aanhoud, blijven bij de merrie, tot zij ze zelf afspeent. Afgelopen jaar heeft 1 merrieveulen tot begin maart bij de merrie gelopen. 's Nachts stonden ze naast ekaar op stal, overdag bij elkaar. Merrie liet uiteindelijk niet meer toe dat er gedronken werd. Zoiets kan overigens alleen als de merrie weer drachtig is, anders zal zij minder snel het veulen afspenen.

Ik denk ook dat het scheelt hoe een veulen opgroeit. Een veulen in een groep met meerdere veulens zal eerder afstand nemen van de moeder, dan 1 die alleen met mams staat. Die hechten zich meer aan de moeder, is mijn ervaring.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:38

Melanie5 wij hebben ooit een eigenaar gekend die zijn veulen bij de drachtige merrie had laten lopen tot het nieuwe veulen geboren was en toen wij de merrie bij ons kregen bleek zij de kalciumziekte te hebben (zoals de koeien) en hebben wij ze tijdens de nacht gelukkig nog met behulp van de dierenarts en infuus kunnen redden. De eigenaar was héél blij dat zij bij ons stond en zo kon gered worden, maar wij waren erg geschrokken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 00:28

Vooral hengstveulens kunnen erg vervelend worden na een maand of 4. Merries probeer ik als het kan bij de merrie te laten, ze worden dan vanzelf ook gespeend.

cappelstud schreef:
Het voordeel was dan dat de veulens gewenning kregen met de wagens en de weg, maar er was dan ook niet zoveel verkeer.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:10

Een ander nadeel van het veulen heel lang bij de merrie laten vind ik dat het veulen de merrie zo leeg trekt. Zeker als de veulens wat ouder worden kan het zo'n merrie een hoop energie kosten.