[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:29

Met 2,5 voor de koets beleren en met drie inrijden vindt ik prima zolang je rustig aan doet.

Dus niet 4 x in de week een uur laten lopen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:05

Er zullen altijd discussies zijn over inrijden en op bepaalde leeftijden beleren. Sowieso is het ook wel paard afhankelijk, sommige zijn er nog echt niet aan toe en anderen lopen echt voor en kunnen best eens wat geactiveerd worden in wat oefeningen. Maar het verschil zit hem in de mate van belasting in mijn ogen. Paard een paard laten zijn is uitgangspunt, maar bij mij zal er nooit een kapot gaan van hard werken. Ze werken hier eerder te weinig eigenlijk... :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:11

Beleren is niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Het verhaal over puberen/uitproberen vind ik onzin. Natuurlijk als ze echt nog zwakker zijn kun je makkelijker 'breken'.
Zelf beleer ik niet voor ze 4 jaar zijn, ook niet voor de wagen. Vanaf drie jaar eens tuig op, wat erachter lopen, etc. vind ik prima. Rechtuit over de weg voor de wagen ook in principe. Maar je moet wel echt uit de bak blijven. En ook niet langer dan een half uur de aandacht eisen als ze zo jong zijn.
Eigenlijk wilde ik mijn pony deze zomer voor de wagen (vier jaar), maar ik had het druk en daarnaast was hij door een grote zware vrachtwagen geschrokken (liep er al wel achter), waardoor zijn angst voor verkeer toegenomen was. Dus weer terug naar de basis, veel wandelen Sinds een paar maanden is hij wel onder het zadel en zo ook de weg op gaat nu goed. Nu met dikke vacht en snel donker is voor de wagen beleren niet handig, dus dat doe ik volgend jaar wel als hij vijf jaar is.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:11

dat zijn eigenlijk zaken die ieder voor zich moet beslissen. Onze buurman begint voor de kar al als jaarling.en onder zadel vanaf 2 à 2,5. Heeft totaal geen effect op uitbouw of gedrag van de pony. Ikzelf heb n merrie die 4 wordt en die is in totaal nog geen 5 x onder zadel geweest. Wie zal zeggen wat beter is,...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:17

Een jaarling voor de kar? Die man is niet goed wijs.
Het gaat idd niet alleen om het fysieke deel. Mentaal is een jonge pony vaak niet in staat zich lang te concentreren.
Misschien moeten er eens wetten komen om dieren te beschermen tegen vroegtijdig gebruik. In mijn ogen is het aan het werk zetten van een jaarling of twee jarige net zo erg als verwaarlozing.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:18

Ik ben ook niet voor het vroeg beleren.. Daar doe je meer kwaad dan goed mee, maar 't is wel zo, er zal hier eeuwig een discussie over blijven en je doet waar je je zelf goed mee voelt zeker?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:22

Het hangt zo van de pony af. Mijn merrie is met 3 eerst klaar gemaakt voor de keuring. Dwz conditie opbouwen en spieropbouw. Dat is al zwaar genoeg. Ik heb tot 4 jaar 2x er iemand opgehad. Dat najaar en in goede spierconditie is ze voor de wagen beleerd. Dit was inspannen en wegrijden. Die winter s tond ze 1x per week een half uur tot uur voor de wagen. Dit was voor de menles. Hiernaast deed ze niets behalve af en toe longeren. Voorjaar is ze gedekt en sindsdiennstaat ze door dracht stil. Ze is vorige week sinds meer dan een jaar weer onder het zadel gegaan. Gaf geen kik. Nam zelfs voor de 2de keer netjes een sprongetje
Ik ben er gewoon heel zuinig op. Tijd zat. Ze is nu 5 en doet alles nog steeds ontzettend btaaf. Mijn bijna 3 jarige is ook erg mak. Een keer longe aan gejad voor 5 min. Tot maart gebeurt hier niks meer mee. Ze leert wel een zadel kennen maar trainen onder het zadel hoeft nog niet.
Kijk hier hoeven ze niet weg. Hou je wat voor de handel dan moet het beleert. Klaar. mijn andere merrie is nu verkocht als kinderpony voor 3 en 5 jarige kinderen. Is pas met 6 beleerd. Bomproof.
Ieder moet beleren hoe ze voor zichzelf fijn vinden. Ik wil in de eerste plaats een gezond dier mentaal en fysiek. Die hele jonge dieren zij vaak mentaal nog niet klaar of het gaat te snel. Krijg je zogenaamde uitprobeerperiodes. En in de tweede plaats wil een 100 procent bomprove pony. En dat is tot nu toe altijd gelukt

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:23

Zelf oudere pony´s of paarden kun je nog stuk rijden!!! Je kunt rijden of je kunt het niet!!
Zelf zijn wij nu ook bezig met jonge pony´s te beleren... Dion stapt erop en rijdt met de A zo weg.. De Cob is een ander geval... Dat moet met rust en respect gebeuren.. Dus met andere woorden alles op zijn tijd!!!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:03

Caesar schreef:
Er zullen altijd discussies zijn over inrijden en op bepaalde leeftijden beleren. Sowieso is het ook wel paard afhankelijk, sommige zijn er nog echt niet aan toe en anderen lopen echt voor en kunnen best eens wat geactiveerd worden in wat oefeningen. Maar het verschil zit hem in de mate van belasting in mijn ogen. Paard een paard laten zijn is uitgangspunt, maar bij mij zal er nooit een kapot gaan van hard werken. Ze werken hier eerder te weinig eigenlijk... :D

Caesar, de mijne is ook niet kapot gegaan van hard werken want mijn pony loopt maar 2 a 3x per week een uurtje (we hebben het wel over een 12jr hier).
Waar het door komt kunnen ze mij niet vertellen,een peesblessure kunnen ze nl op stal of in een weiland al oplopen en daar kwam mijn pony natuurlijk ook.
Dus Rivendell roep maar wat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:48

Pezen die al vroeg belast worden krijgen minder tijd om sterk te worden. Natuurlijk kan een pony altijd een blessure oplopen. Het is aleen wel zo dat dieren die op (te) jonge leeftijd belast worden, gevowloger zijn voor problemen omdat hun gestel niet de.tijd.heeft gehad om uit te groeien.
Kijk naar quarter horses. Op 2,5 op.hoogste niveau wedstrijden rijden. Hoeveel quaryers van 15+ zijn er die nog.op topniveau lopen?
Zelfde geldt voor dravers en renpaarden. Zij lopen ook vaak aandoeningen op door te jong in training te gaan.
Elk paard/pony moet fysiek en.mentaal de tijd.krijgen om volwassen te worden.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:54

Rivendell ... daar haak ik op in kwa dravers ...
Dravers worden belast kwa trek kracht en NIET kwa draagkracht .. dat mogen ze volgens de regelementen pas met 4 jaar .... dan mogen ze pas deelnemen ...

Mijn eigen gefokte draver stond ook met anderhalf tussen de lijnen en later met een karretje ... rechtoe rechtaan ... plus dat ze er op die leeftijd 2x perweek 10 minuten voor staan. Ze heeft 2 koersen gelopen als een ruime 2 jarige ... heeft nu als 5 jarige een jaar rust ... en ze is klokgaaf ! Daarbij heb ik dud haar moeder ook .... vanaf haar 2de jaar gekoerst ... nu 13 en ook klokgaaf en sinds 2007 met koerspensioen. Enige verschil is dat ik ze laat koersen op gras en groningen .... en niet op wolvega en duindigt ...
Dus niet het boeltje op 1 hoop gooien ... lopen genoeg uitgrkoerste dravers in de endurance en dergelijke ...

Ik ben van mening dat als er peesblessures opgelopen worden aldan niet opgelopen in de wei .... er dan niet juist getraint wordt en er teveel gevraagd wordt ... het ene paard of pony kan het wel en de ander gewoon niet .... en sommige eigenaren zijn begaan met hun dieren maar ook genoeg niet en dat geld voor alle takken van de paardensport.

De reden dat je trouwens Draversmerries niet op 11 + zien mee draaien en hengsten en ruinen boven de 15 + is simpelweg omdat dat niet mag .... er zijn leeftijdsgebonden regels om te koersen ...
Overal zijn rotte appels .... rivendell maar ga je eerst volledig in een sport verdiepen voordat je gaat roepen .... Heb genoeg mensen die hetzelfde hebben geroepen als jij ... en die de moeite hebben genomen om een keer mee te draaien op zo'n entrainement en die dachten er daarna toch heel anders over ....

Hier spreekt een apetrotse welsh eigenares maar ook apetrotse draver eigenares ... die ook zeer begaan is met haar edele viervoeters !

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:17

Dilys gaat dus zoals ik daarstraks even hardop dacht zo beleerd worden met die leeftijden. Moest het nu trager gaan als verwacht, geen probleem. Ik heb tijd met haar en het is niet zo dat ze 3, 4 keer per week moet gaan werken. Eerst wil ik zelf van haar genieten als heerlijke recreatiepony waar ik zelf nog een hele poos mee wil gaan werken. Ben maar een meter 55 dus don't worry, zal niet te groot zijn voor haar.
Voor de koets is meer voor mijn grootouders omdat die graag eens mennen en ze hier graag in de buurt naar een hoeve iets gaan eten. Dus hard zal ze niet moeten werken, grootouders gaan immers niet 4 keer per week uiteten, misschien 1 of 2 keer in de maand. En uitrijden is meestal gewoon leuk stappen in de bos met hier en daar een drafje. Als ze 4 is wil ik der wel goed gaan dressuren omdat ik dit zelf leuk vind maar ook niet met de prestatiedruk van anderen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:16

Ik heb wel degelijk verstand van dravers. Welliswaar niet in nederland, maar weet er wel een en ander vanaf.
In engeland en.frankrijk is de.leeftijds grena trouwens 9 jaar voor merries.
Bij renpaarden voor merries 7 jaar en.ruinen en.hengsten 12
Opmerking over leeftijd ging trouwena over western paarden :)
En mentaal is werk voor een.kar hetelfse als.onder het zadel.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:47

Ik ben in Someren op de kliniek geweest dus niet zomaar luk-raak ergens....
En wat betreft verkeerde trainig,dit doen we al 8jr zo...(+met goed weer gaat hij nog eens mee aan de fiets om zijn conditie op pijl te houden)..ging...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 06:40

Ga je eerst hier in nederland maar eens in verdiepen .... want je weet totaal niet waar je het over hebt .... en de wijze waarop dingen gedaan worden .... dat denk je ... Ik zit er vanaf mijn tienerjaren in ... dus weet wel zeker dat ik een stuk beter weet hoe de dingen gaan hier in Nederland als jij ...
En mentaal hetzelfde ??? absoluut niet ! wij plukken geen drie of vierjarige uit het land wat binnen 6 weken een B proef moet kunnen lopen ...

Het gaat er een stuk vriendelijker aan toe bij de juiste trainers ... wat ik al zei ... je hebt overal rotte appels. Spelenderwijs ... leren ze het .... op hun eigen tempo ... en als dat niet lukt ... zijn ze niet rijp voor de baan ... heel simpel ...
Dan gaan ze het land in ....

In Frankrijk en Engeland worden ze tot op hun bot gereden ... reden daarvoor is dat de prijzen op tientallen duizenden euro's of ponden liggen ...

Ik betaal ruim 600 euro aan training per maand en dat zijn nog niet eens de overige kosten ... Puur training en als mijn beestje een keer wint is dat 400 euro ... Dan heb je het gehad ... dus als ik echt mijn beestje kapot wil rijden .... dan had ik het wel anders gedaan ... Overigens ... loopt ze dus tijdens het Hoogseizoen van haar koersen .. 2 x in maand ... dus tel maar uit ...

Ik nodig je bij deze uit ... om mee te draaien ... hoe het werkelijk gaat ....

En ik nu hou ik op ... Als je verder wilt discusseren dan hoor ik wel via PB en niet in dit topic ...

Niet alles over 1 kam scheren ... ik ben een donders goede eigenaar voor mijn edele viervoeters ... Volgens de meesten TE goed ...

Viviana: Verder lezen dan je neus lang is .... er staat peesblessure NIET opgelopen in het land en elders maar tijdens training ... worden veroorzaakt omdat ze overvraagd worden ...
Dat zei ik ...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 07:34

Overigens Viviana ... is de opmerking niet verkeerd bedoelt ... hoor .. want er is niks mis met de wijze waarop je het doet ... en als ik zo alles lees van je ben je erg begaan met je beestjes ... dus niks geen verkeerd woord over je ...

Ikzelf ben hier in dit topic om te leren over de Welsh pony en hoe het eraan toe gaat op de keuring ... en daarvoor moet ik denk ik ook hier wezen omdat ik er weinig van weet ...
Ik heb er bijna alles voor over dat mijn beestjes zich fijn voelen en lekker in hun vel zitten ...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:07

Een kritische noot is prima, maar laten we hier wel even het gezamenlijke doel; vooral leren van elkaar en genieten van de Welsh als speerpunt houden en geen man op man gehak. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en iedereen doet waar die zich goed bij voelt. Echter is het nooit verkeerd om eens in andermans keuken te kijken.. En pluk daar de vruchten van!

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:56

Ons menteam is op zoek naar een welsh b ruin of hengst die in 2014 6j of ouder is voor in ons vierspan. Gezien de nieuwe regels dat 5j niet op internationale wedstrijden mogen komen, zoeken we voor dit seizoen een oudere pony (we gingen normaal onze 5j starten). Nu is mijn vraag of er hier zo iemand pony's weet te koop staan? Of ons verder kan helpen. Naast de leeftijd moeten ze ook tussen de 1,29 en 1,33 zijn, liefst vos. Ze moeten de kar niet kennen ofzo.

Als er iemand kan helpen?

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:44

stal ysselvliedt heeft deze te koop,zou er wel mooi tussen staan denk ik!
heeft alleen geen witte benen.

Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:26

eef_juh schreef:
Ons menteam is op zoek naar een welsh b ruin of hengst die in 2014 6j of ouder is voor in ons vierspan. Gezien de nieuwe regels dat 5j niet op internationale wedstrijden mogen komen, zoeken we voor dit seizoen een oudere pony (we gingen normaal onze 5j starten). Nu is mijn vraag of er hier zo iemand pony's weet te koop staan? Of ons verder kan helpen. Naast de leeftijd moeten ze ook tussen de 1,29 en 1,33 zijn, liefst vos. Ze moeten de kar niet kennen ofzo.

Als er iemand kan helpen?

[ Afbeelding ]

Deze mss?
http://www.sporthorses.nl/advertentie/7 ... fs-bo.aspx

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:21

Iedereen trouwens hele fijne feestdagen toegewenst en een spetterend uiteinde ....

Hopen op vele gezonde en mooi Welsh nakomelingen volgend jaar en dat het een prachtig keuringsjaar mag worden !

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:57

Bedankt voor de tip van sporthorses.nl :) pony gevonden. Niet deze van de link. Stockham aristocrat :))

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:14

eef_juh schreef:
Bedankt voor de tip van sporthorses.nl :) pony gevonden. Niet deze van de link. Stockham aristocrat :))

oehoe....bij Lilian weggekocht 8-)
Zag foto voorbij komen op FB...

Overigens ben ik ook geslaagd voor een nieuwe pony voor Naomi.
Helaas geen welsh maar een 4,5jr NF-merrie...
Moeder gaat aankomend jaar interationaal dressuur lopen, vader loopt Z2 en Z-spr voor zover ik nu weet.
Merie zelf heeft 1e premie behaald en op de NF sportdag was ze 3e van de 50 combinaties. Met een heel mooi best sportrapport.
Ze komen Withof's Diva Charisma berengen op 30 december.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:24

Wie is er allemaal bezig met het klaar maken van hengsten voor de hengstenkeuring? Ben benieuwd wat er komend jaar weer in de ring zal verschijnen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:03

Hier niets. Wie weet volgend jaar maar er gaat een hoop werk inzitten. Die ene thuis is nu met 1,5 nog zo veulenachtig dat ik betwijfel of die met 3 er al klaar voor zal zijn. Is echt zo n laatbloeiertje.