[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cappelstud

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 01:24

Ik vind (en dan spreek ik toch van een ondervinding van minimum
34 jaar waarbij wij ook elk jaar een tweetal shows of meer organiseren) dat je zulk gedrag onder geen enkele omstandigheid kunt tolereren

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 01:56

cappelstud schreef:
Ik vind (en dan spreek ik toch van een ondervinding van minimum
34 jaar waarbij wij ook elk jaar een tweetal shows of meer organiseren) dat je zulk gedrag onder geen enkele omstandigheid kunt tolereren

In 34 jaar tijd zullen bij u de karakters van de pony's wel niet veranderd zijn en ook de showomstandigheden nog het zelfde zijn als 34 jaar terug. Wellicht zullen bij de pony's alles mogen en niets hoeven, maar ik denk dat het bij iedereen wel eens voorkomt en dus ook op shows/keuringen dat een pony gecorrigeerd moet worden. Maar dat zal in uw geval wel weer niet zo zijn ;)
Als pony's niet geshowd worden of niet op evenementen verschijnen kunnen ze ook niets verkeerd doen. Is natuurlijk ook een stukje bescherming.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:35

Patrick76 dit forum is gestart met de bedoeling om van gedachten te wisselen en niet aan te vallen.
Wel ik moet zeggen dat ik uw bericht eigenlijk persoonlijk aanvallend vind. Ik moet echter wel zeggen dat vaak die "straffe" gasten zowel in België als in Nederland uit een bepaald "wereldje" komen waar ze gewend zijn brutaal met de pony's om te gaan. Over het algemeen zie ik het merendeel van de fokkers zoiets niet doen en het was in het verleden ook niet de "algemene regel". En nu kan u Patrick76 weer aanvallend reageren maar ik denk wel dat U weet hoe ik het zal klasseren.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:32

Ik ben het wel met Patrick76 eens dat een correctie in de ring niet altijd onvermijdbaar is. Maar mijns inziens zijn dat kleine correcties en geen grove straffen. Overigens ben ik dat op keuringen ook nog niet tegen gekomen. Ik ga er vanuit dat de pony's in de ring in voldoende mate getraind en opgevoed zijn. Waar ik me zo nu en dan wel over verbaas is het feit dat er af en toe veulens in de ring komen die (naar mijn idee) nog nooit een halstertje aan hebben gehad. Dat snap ik dan weer niet...

Overigens heb ik me afgelopen zaterdag wel e.e.a afgevraagd wat betreft de jurering van de sectie A, de 4 jaar en oudere merries met veulen. Heel apart dat een dagkampioen ook op de laatste stek kan staan...
Goed, ik loop nog niet zo lang mee maar ik vraag me wel af wat de meningen hier zijn.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:57

Het kan bij de een of andere persoon anders overkomen. Ik ben het wel met Patrick eens, en sommige pony's kunnen zich ook behoorlijk misdragen.

K heb ook een pony gehad. Keurig getraind en ge-oefend voor de keuring, en dat ging thuis ook aardig goed. Op de keuring was ze erg door drammerig, dat heb ik ook behoorlijk streng afgestraft. Maar daarna was t ook over, en was stem verheffen genoeg. T was ook een pony die dat nodig had, zat een best karaktertje op. Ze was al vaker op vreemd terrein geweesd.

K heb trouwens ook iemand een pony met een enorme camera zien vast houden :D , rara wie was dat?

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:14

ik heb reeds meerdere malen op show gezien wat cappelstud hier beschreven heeft.
Dat van het veulen minder maar een paard dat in de maag/buik word geschopt ik vind het ook geen manier om paarden zo te behandelen.
Koop dan liever een stokpaardje.
Een paard een tik geven kan om hem te corrigeren mocht hij het te bont maken in de ring, maar dit is nog geen reden om hem te schoppen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:34

kelly007 schreef:
ik heb reeds meerdere malen op show gezien wat cappelstud hier beschreven heeft.
Dat van het veulen minder maar een paard dat in de maag/buik word geschopt ik vind het ook geen manier om paarden zo te behandelen.
Een paard een tik geven kan om hem te corrigeren mocht hij het te bont maken in de ring, maar dit is nog geen reden om hem te schoppen.

Ook ik heb meerdere incidenten gezien bij de sectie C en D ring.
Niet alleen zeer grof behandeling/corrigeren van veulens, alles van tegen het hoofd slaan met zweepje, hand of lijn - stampen - en zelfs de bovenlip vastpakken en draaien om het tot stilstand te brengen, maar ook van volwassenen paarden.
Het viel niet alleen maar een paar mensen op maar aan de kant van de ingang heeft het hele publiek gejouwd tegen de voorbrengen bij het passeren !!! En dit niet een paar keer!
Erg jammer dat dit gedrag niet meteen gestraft wordt door meteen aan het einde te zetten.

Dat men gespannen is kan ik heel goed begrijpen en die spanning gaat natuurlijk over op de paarden maar ik heb altijd probeert mijn nervositeit of spanning onder controle te houden en het NOOIT uitgewerkt op mijn paarden of veulens als zij zich een beetje onwennig of idem gespannen gedragen. Dit teken van overmacht duidt aan op onkunden!!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:15

Dingetje:

Dat is het risico wat je loopt als je deelneemt aan een engelse show/keuring. De jury die daar keurt, keurt en plaatst de pony's naar haar/zijn smaak. Rasbeschrijving wordt dan minder gehanteert dan op een stamboekkeuring. Onze 2 jarige bijvoorbeeld was 1a en jeugdkampioen in Hengelo, eerste, jeugdkampioen en reserve overal jeugdkampioen in Veeningen, eerste tijdens centrale keuring en stond bijna helemaal achtereen tijdens de internationale keuring. Zo kan het gewoon gaan.
Puur afhankelijk van de smaak en voorkeur van de jury.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:16

cappelstud schreef:
Patrick76 dit forum is gestart met de bedoeling om van gedachten te wisselen en niet aan te vallen.
Wel ik moet zeggen dat ik uw bericht eigenlijk persoonlijk aanvallend vind. Ik moet echter wel zeggen dat vaak die "straffe" gasten zowel in België als in Nederland uit een bepaald "wereldje" komen waar ze gewend zijn brutaal met de pony's om te gaan. Over het algemeen zie ik het merendeel van de fokkers zoiets niet doen en het was in het verleden ook niet de "algemene regel". En nu kan u Patrick76 weer aanvallend reageren maar ik denk wel dat U weet hoe ik het zal klasseren.

Volgens mij kwam de eerste aanval richting de voorbrenger van uw kant 8-)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:17

Honeys schreef:
Het kan bij de een of andere persoon anders overkomen. Ik ben het wel met Patrick eens, en sommige pony's kunnen zich ook behoorlijk misdragen.

K heb ook een pony gehad. Keurig getraind en ge-oefend voor de keuring, en dat ging thuis ook aardig goed. Op de keuring was ze erg door drammerig, dat heb ik ook behoorlijk streng afgestraft. Maar daarna was t ook over, en was stem verheffen genoeg. T was ook een pony die dat nodig had, zat een best karaktertje op. Ze was al vaker op vreemd terrein geweesd.

K heb trouwens ook iemand een pony met een enorme camera zien vast houden :D , rara wie was dat?

dat zal wel in een situatie zijn geweest waarin een helpende hand nodig was.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:20

Klopt ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:22

kelly007 schreef:

Ik geloof niet dat de trap (of het overdreven stampen) in de ring is gebeurd. Wel is het zo dat een trap onder de buik vaak meer resultaat geeft dan een tik op het hoofd of een ruk aan het halster. In de kudde wanneer de rangorde wordt bepaald of wordt bepaald wie de baas is, schoppen de paarden/pony's elkaar ook vaak onder de buik. Hierdoor wordt respect afgedwongen. Daarom zijn vaak de kleinere pony's ook baas over de grotere.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:23

en als al het gene wat beschreven is zo erg is dan zijn de Engelse juryleden de eerste die zullen optreden en je zullen verzoeken om de baan te verlaten.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:28

@Patrick: Het is me idd wel duidelijk geworden dat er gekeurd wordt naar persoonlijke voorkeur. Maar kloppen vind ik het niet. En uitgaande van de reacties van diverse mensen die om ons heen stonden, zijn er meerdere die er zo over denken.
Dan kan ik (als leek) er ook wel gaan staan als jury. Ik weet ook wel wat ik mooi en niet mooi vind.
Maargoed, het is dus net zo als met andere bepaalde takken van de paardensport. Het is en blijft een jurysport en als je er niet tegen kunt, kun je er maar beter niet aan mee doen. En dan is je onderschrift in jou geval ook wel een beetje toepasselijk geweest.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:33

dingetje schreef:
@Patrick: Het is me idd wel duidelijk geworden dat er gekeurd wordt naar persoonlijke voorkeur. Maar kloppen vind ik het niet. En uitgaande van de reacties van diverse mensen die om ons heen stonden, zijn er meerdere die er zo over denken.
Dan kan ik (als leek) er ook wel gaan staan als jury. Ik weet ook wel wat ik mooi en niet mooi vind.
Maargoed, het is dus net zo als met andere bepaalde takken van de paardensport. Het is en blijft een jurysport en als je er niet tegen kunt, kun je er maar beter niet aan mee doen. En dan is je onderschrift in jou geval ook wel een beetje toepasselijk geweest.

Je weet gewoon van te voren dat je het risico loopt dat je pony niet in de smaak valt bij de jury. De juryleden die er staan zijn geen leken, hebben jaren lang ervaring in de fokkerij en het jureren. Zeker de Engelsen. Als er een Engelse jury keurt moet je gewoon goed van te voren je huiswerk doen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Wij hadden blijkbaar ons huiswerk niet goed genoeg gedaan :D :D :D

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:43

Ah oke..
Ik begrijp overigens ook wel dat de organisatie gerenomeerde Engelse jury's uitnodigd. Dat moet ook wel...
Dan maar eerst aan de thuisstudie als we de volgende keer besluiten om mee te doen.
Voorlopig houd ik me echter maar bij de RK's en eventueel een CK. Dat bevalt beter. :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:32

Ik denk dat bij die pony het zwaar meespeelde hoeveel wit die had. Fokkers van de oude stempel zijn niet onder de indruk van sabino's, daar is verder geen uitspraak over gedaan. Heeft ook geen zin daarover in discussie te gaan, waarschijnlijk is ze zelfs van mening dat wat uitbundigere sabino's niet ingeschreven mogen worden in het stamboek. Ik heb daar verder geen uitleg over gevraagd, was ook mijn rol niet in deze.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:25

joostvangestel schreef:
Ik denk dat bij die pony het zwaar meespeelde hoeveel wit die had. Fokkers van de oude stempel zijn niet onder de indruk van sabino's, daar is verder geen uitspraak over gedaan. Heeft ook geen zin daarover in discussie te gaan, waarschijnlijk is ze zelfs van mening dat wat uitbundigere sabino's niet ingeschreven mogen worden in het stamboek. Ik heb daar verder geen uitleg over gevraagd, was ook mijn rol niet in deze.

De hetze tegen sabino's speelt al jaren. Of het de reden voor de lagere plaatsing is zal niet duidelijk zijn of worden. Persoonlijk vind ik en sabino's erg mooi en de ponies uit de fokkerij van de Evertshoeve.
In de 2e rij stonden overigens veel ponies die ooit kampioen geweest zijn. Hoewel er geen strakke lijn in de jurering te volgen was qua type, leken de laatste toch allemaal wat luxer te zijn.
Wij waren zeer tevreden met onze 11e plek, hoewel je natuurlijk hoopt mee te liften met de typetjes die ze eerst plaatste. Eigenlijk juist heel sterk van deze jury toch de kwaliteit in verscheidenheid zodanig te beoordelen, dat ze alle aan bod kwamen.

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:31

Er zijn zeker grenzen in de ring. Ik heb donderdag in de ring een harde trap van ons veulen op mijn bovenbeen gehad, thuis zou hij een tik gekregen hebben. Maar in de ring heb ik niks gedaan.
De jarige was donderdagmiddag erg druk en vervelend aan het worden. Ik heb haar toen in de voorring een tik gegeven onder haar buik met mijn voet. Ik weet dat ze daar naar luistert en het is ook voor mijn eigen veiligheid. Er zijn zeker mensen die ook naar mijn mening een stapje terug mogen doen als we kijken naar hoe ze hun pony bestraffen, maar we moeten in de gaten houden dat de eigenaar de pony kent en weet waar hij naar luistert.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:03

Ik ben ook niet zo weg van de kleur sabino.. Daarin tegen, als de pony wel mooi gebouwd is, een mooi hoofdje met leuke uitstraling en lekker kan lopen... Tsja ik hou er niet van (de kleur). Zou t niet aanhouden en al zeker niet aankopen. T vererft denk ik ook qua kleur.. Het blijft gewoon een questie van smaak, veel mensen houden er gewoon niet van. En hoe de jury daarop moet beoordelen, ja dat moet je treffen denk ik. Die jury mensen kan ik ook niet altijd volgen hoor.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:04

helaas gebeurt het vaker dat een pony lager geplaatst word vanwege de kleur..

ikzelf ben niet zo,n fan van cremello,s of pony,s met extreem veel wit aan hoofd of benen.

maar als de pony wel correct is in beweging en exterieur en gewoon echt het type heeft die hij/zij behoort te hebben dan mag hij gerust vooraan staan.

ik kijk bij hengstenkeuze dus eigenlijk nooit naar de kleur.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:17

regientje schreef:
Er zijn zeker grenzen in de ring.

Inderdaad er zijn grenzen in de ring... en als ik dan zie wat er daar (in het openbaar) al gebeurt, dan vraag ik me af hoe het er thuis bij sommigen aan toe gaat.
Maar ja sommigen (en nu wil ik niemand in het bijzonder viseren, want ik heb zaterdag niet gezien wie de tik op het veulen of de trappen uitdeelde - had het zelf te druk en reageer maar even op dingen, die ik in het verleden al gezien heb) hebben er alles voor over om een rode rosette binnen te halen (inclusief het maanden eenzaam opsluiten en vetmesten van hun pony - wat in mijn ogen nog veel erger is dan een occasionnele tik of trap).

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:51

Daar ben ik het mee eens YWC. Mijn ponies krijgen ook wel eens een opdonder, alleen in de ring is het een minder goed idee. Temeer omdat het op dat moment meer uit frustratie van de voorbrenger gebeurt. Als je daar staat is er toch spanning en wil je dat je pony zijn best doet, maar echt meppen vind ik not done. Een corrigerende tik moet kunnen. Als mijn hengst mij in de ring gemeen bijt, krijgt ie toch echt een mep terug.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:32

Mijn respect én bewondering voor al diegenen die hun pony's op een waardige manier behandelen. Mijn hoed af voor jullie hoor.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:49

cappelstud schreef:
Mijn respect én bewondering voor al diegenen die hun pony's op een waardige manier behandelen. Mijn hoed af voor jullie hoor.

Dank je (ik voel me althans aangesproken).
Mijn cob werd pas donderdagnamiddag van de wei gehaald, donderdagavond gewassen en vrijdag gereisd. Tijdens zijn verblijf in de vreemde stal op het showterrein is hij geen moment alleen geweest (heb zelfs voor zijn deur geslapen).
Om op zo'n manier en zonder 'politieke connecties' met een cob met een 'verkeerde' kleur toch tweede te eindigen (na een cob, die later op de dag 'Overall Supreme Champion' geworden is), vind ik zelf een mooi resultaat (ook al was het dan een kleine klasse).