[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:08

Te luxe fokken qua hoofdjes is zowiezo niet goed, dus dat zal er zeker wel mee te maken hebben. Kijk maar bij verschillende hondenrassen, alle kortsnuitige, of degene bijna zonder snuit, hebben vaak ook gehemelteafwijkingen/defecten, waterhoofden,... en je ziet ze vaker en vaker voorkomen. Vervorming van het hoofd kan een grote impact hebben op de rest. Ik dacht dat er hier iemand op bokt zat met een pony met een gehemeltedefect, kan alleen niet zomaar snel zeggen wie het weer was. Pony was voor zover ik weet volwassen en leefde behoorlijk normaal.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:18

Wie van jullie zie ik morgen op de internationale Welsh show in Kootwijk ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:43

Ik zal er helaas niet aanwezig zijn, moet werken.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:14

Open gehemelte, scheve gebitten en andere gebreken...Het is allemaal wel bekend bij de fokkers hoor, maar je zult ze er niet over horen. Meestal zie je een open gehemelte inderdaad bij lijnen waar op (te) kleine, luxe hoofdjes is geselecteerd.

Maar je zult er niemand over horen. Heb ooit een handelaar op het erf gehad die een veel te laag bod deed op één van onze merries. Die vertelde dat hij ook bij een aantal grotere welsh fokkers de veulens opkocht die wat mankeerden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:16

Overbeet is nog zoiets. Er worden idd zeker zo'n veulens geboren, maar niemand die daar reclame om gaat maken.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:36

cappelstud schreef:
Wie van jullie zie ik morgen op de internationale Welsh show in Kootwijk ?

Wij zijn aanwezig morgen met pony

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:43

Wij gaan morgen ook kijken.
Vandaag hebben we zelf gereden en zijn we Harness Champion geworden.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:57

Darwin van harte proficiat gewenst

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:57

wij waren er ook vandaag

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:09

Ik heb vandaag op de show mensen gezien die hun veulen tijdens het voorstellen met de zweep op de snuit sloegen zodat wij de knal buiten de piste konden horen en dat veulen had slechts iets verder naar voren dan de merrie gelopen. Wij hebben ook een handler zijn pony in de buik zien stampen.
Zulke gedragingen wekken alleen maar afgrijzen op;

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:14

Ik was er ook ;)

Soms gaat het inderdaad allemaal wat lomp.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:25

cappelstud schreef:
Ik heb vandaag op de show mensen gezien die hun veulen tijdens het voorstellen met de zweep op de snuit sloegen zodat wij de knal buiten de piste konden horen en dat veulen had slechts iets verder naar voren dan de merrie gelopen. Wij hebben ook een handler zijn pony in de buik zien stampen.
Zulke gedragingen wekken alleen maar afgrijzen op;

Misschien moeten die handlers eerst zelf maar eens een "fatsoenlijke" opleiding krijgen. ~~}>

Vind het er wel vaker grof aan toegaan op shows en in het kader van uitstraling naar het publiek en dierenwelzijn is het zeker geen goede reclame !

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:57

Zelfs met dekhengsten die soms wat moeilijker zijn, hebben wij zoiets nooit toegepast en de veulens gedragen zich ook goed met een beetje geduld en zonder slaan. De mensen rond de ring hebben daar toch kwaad op gereageerd. Westernfreak je hebt inderdaad volomen gelijk met je opmerking.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:38

vind dit lichtelijk allemaal een beetje overtrokken hoor!..

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:31

Ik was er gisteren ook *D .. K heb wel genoten hoor. Behalve soms wat idioot druk gedoe aan t voorbrenghoofdstel, is t verdere "dierenleed" mij ontgaan. Misschien teveel gekletst met bekenden :D

K heb er tussen de A-tjes wel een aantal tussen zien lopen dat ik dacht van jaaa je had wel even beter naar je pony kunnen kijken voor dat je je voor zo'n keuring inschrijft.. Fokkers trots denk ik ofzo. Te klein, te schraal in conditie, weinig uitstraling etc. Ze werden ook terecht achteraan geplaatst.

Vond t ook leuk dat er veel mensen uit verschillende landen waren. Ze hebben t best leuk georganiseerd.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:25

Cuneracobs, eerst en vooral hartelijk proficiat met uw behaald resultaat. Aan de andere kant was onze vaststelling niet overtrokken, misschien hebt u die incidenten net gemist. Maar als een veulen een slag op zijn snuit/hoofd krijgt met de acherkant/knots van een zweep zodat een harde "pok" aan de zijkant door de toeschouwers wordt gehoord dan kan er van "overtrokken" geen sprake zijn en de stamp die wij gezien hebben in de buik van een dier was ook geen fantasie. Als iemand dat in volle publiek durft te doen, dan vraag ik mij af hoe die persoon zijn gedrag thuis is zonder publiek.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:03

Idd zo'n dingen zie je wel meer, maar niet alleen op show, ook op wedstrijden enzo. Denk vooral doordat mensen al zenuwachtiger zijn, publiek aanwezig en dan wil je heel erg graag dat alles goed gaat, als ze dan eens gaan tegenwerken, ben je mss sneller geneigd om wat harder te reageren. Terwijl je dat bv thuis niet zou doen, maar ze zouden wel iets meer mogen gaan reageren op zo'n dingen vanuit jury enzo.

Als iemand nog een leuk merrieveulen weet staan (of een heel goed hengstveulen kan ook nog overwogen worden :)), mag je mij altijd pb'n

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:06

zitake schreef:
Imaar ze zouden wel iets meer mogen gaan reageren op zo'n dingen vanuit jury enzo.
Ik vind de Nederlandse jury er ook vaak passief bij staan met een uitgestreken gezicht. Als ik dan gister op de keuring zie hoe enthousiast de jury (bij de NWR) is bij het uitdelen van de rozetten dan denk ik dat de Nederlandse hier wel eens een voorbeeld aan mag nemen. Ze doen vaak net of het een begrafenis is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:29

Daar heb je zeker gelijk in! Een beetje enthousiasme kan nooit geen kwaad. Is veel leuker om zo je prijs te krijgen, dan heel droogjes :)

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:25

Ik heb ook meer bij de A-tjes zitten kijken, en heel even bij de Cobs. K vond het publiek daar wel lekker enthousiast ;) ..

Bij t zien van die mooie Cobs, kwam m'n verlangen om een Cob te kopen weer even naar boven. K wil ooit toch echt een mooie grote maat Welsh Cob veulen erbij kopen..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:48

cuneracobs schreef:
vind dit lichtelijk allemaal een beetje overtrokken hoor!..

Ik geloof dat ik het hier mee eens ben, of het is mij ook allemaal ontgaan.
Cappelstud, ik denk dat ik er eentje wel gezien heb die jij bedoeld, maar weet niet zeker.
Ik heb niet echt iets gezien wat mij ontzettend tegenstond, ik zou het misschien wel anders doen, maar ja.
Ja, soms de manier van voorbrengen irriteerde mij wel, maar dat was meer omdat ik de Cobs liever met meer ruimte zie lopen dan heel kort vast.

Ik vond het geweldig zoveel Cobs bij elkaar, en toch ook zeker wel kwaliteit. Verder heb ik maar weinig van de keuring gezien.

Zo geïnteresseerd vond ik de jury soms niet. Die stond bij de Cobs in de hoek, en soms keken ze amper naar een bepaalde pony. Dit kon ik vaak wel begrijpen uit kwaliteitsoogpunt, maar het lijkt me best zuur als je daar helemaal voor komt. :(:)

Esther, gefeliciteerd. Helaas heb ik de vrijdag gemist, maar twee dagen was al heel wat. :D

Veulens (en zeker A) met problemen op het gebied van de koppies komt volgens mij veel vaker voor, door het doorfokken..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:37

ik zie soms ook op keuringen dingen die echt niet kunnen.
zouden ze eigenlijk moeten afstraffen maargoed...

gisteren is mijn merrieveulen van richards lady pepper naar haar nieuwe eigenaresse verhuisd....maar gelukkig blijft ze wel op bokt verschijnen.

hengstje staat nog steeds te koop

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:21

Vind het inderdaad ook iets een overtrokken reactie, maar gezien ik de voorvallen niet gezien heb oordeel ik er verder niet over. Maar als ik uit moet gaan van wat jij gezien hebt denk ik dat het echt niet een stempel hoeft te wezen voor iedereen. Ik zou het zeker anders doen, da's één ding wat zeker is. :j

Heb mooie dagen gehad en een lekker kleurtje mee retour genomen. :P

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:31

Willen jullie 1 van mijn jaarlingen beoordelen?
Merrietjes is van juni 2008, vader Zomerdijks Craquele (Zomerdijks Willie Wortel x Elferinks Winston. Moeder is Ninnes Laura (Colne Hyperion x Boreas Ubbo).
Momenteel is ze nog wat klein, maar ik vind dat geen probleem aangezien mijn hengsten best aan de maat fokken.

Rivendell's Amy:
Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 01:04

Inderdaad beetje overdreven van cappelstud. Als je met een pony door de ring loopt en langs de kant de toeschouwers passeert ben je soms maar een halve meter van hen verwijderd. Als je dan een veulen een tik op zijn neusbeen geeft klinkt dit hol en dof. Misschien had het veulen de voorbrenger het leven al een enige tijd erg zuur gemaakt en was het tijd voor de voorbrenger om op te treden en het veulen te corrigeren. Helaas lukt dit niet altijd met foei en alstublieft niet meer doen.
Pony in de buik stampen klinkt wel erg grof. Een schop geven omdat een pony slaat naar datgene wat hem achter passeert is ook corrigerend.
Cappelstud zal nu wel zeggen dat je thuis je pony moet corrigeren en zulk gedrag moet afleren maar ik denk dat je een situatie als op een grote show thuis niet kunt trainen en dus niet zult weten welk gedrag je pony/veulen zal vertonen op een keuring/show. Zeker als showdieren hoog in het voer staan, wat toch gebeurt als je ze klaar maakt voor een show, kunnen ze gedrag vertonen dat je liever niet wilt. Zult ze dan toch per plekke moeten bestraffen. Een tijd later heeft dan volgens mij weinig zin meer.