[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:22

rienne schreef:
ik ben Manon 18 jaaren heb samen met mij vriend dit jaar 2 welsh a merries gekocht
Cappuchino v. Oldenzijlster Action Man m. Ciejan's Lilly nog maar 4 maand maar wil er wel mee gaan fokken
en dan Windmill Amsterdam v. Twyford Anthem m. Windmill Catrin vm. Trefaes Ali een 18 jarige palomino die nu drachtig is van Gristhills Lion King een sectie c hengst dus volgend jaar word ons aller eerste veulen geboren.
ben alweer aan het kijken voor een hengst voor volgend jaar maar kan er geen vinden weten jullie nog een hengst of hebben jullie er nog 1?
ik weet niet hoe ik foto's hier op krijg dus voor foto's van AMsterdam een pb voor me mail adres dank u

Lion King is echt een leuke hengst :). Benieuwd naar foto's van Amsterdam, zegt mij wel iets Windmill merrie, palomino. maar kan het ook op een andere hebben.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:49

patrick76 schreef:
Maar Rienne, als je een rijpony wilt fokken snap ik de keus van een sectie C hengst nog niet helemaal. Waarom dan geen NWR of WPBR hengst. Krijg je meer maat en meer rijeigenschappen in het veulen.

ik hou meer van C en D eigelijk maar daar had ik zelf eigelijk niet over nagedacht een D hengst. maar Lion King zelf is echt al het cobtype vind ik zelf kijk maar op www.staltervake.be bij dekhengsten

patrick76

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:24

ken de hengst wel en ben het wel met je eens over het cobby type maar als je een rjpony wilt fokken zul je toch ook aan de eigenschappen voor een rijpony moeten denken. Een daarvan, en niet de minst belangrijke, is de eind stokmaat. Of je moet kleiner zijn dan 1,5 meter

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:36

rijd jou vriendin niet op jullie sectie c hengst als zij dat ook kan waarom zou ik dat dan niet kunnen en zij is ook groter dan 1.5m en deze hengst komt ook uit een a merrie maar dan maal d
en ik rijd ook op pony's van 1.45 waar ik nog niet te groot voor ben dus :P

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:43

Rienne, wat de meeste hier onder een rijpony verstaan (denk ik) is een mooië "typische" sportpony met al z'n kwaliteiten.
En dan is de combi van sectie A X D niet de eerste waar je aan denkt bij het fokdoel "rijpony".

Maar als je voor jezelf een Welsh wil fokken in ponymaat om mee te rijden, ja das natuurlijk weer iets anders. ;)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:53

Cappells Shira (die de europese dressuurwedstrijd Young Riders 1998 won in Hickstead (GB) met Anne Meerts (B)) was een dochter van de welsh cob hengst Emmickhovens Vitesse en een warmbloedmerrie. Glostahof heeft in het verleden een schitterend hengstveulen met enorme gangen getoond tijdens de show in Eghezee van de welshcob hengst Ruska Rowan en een warmbloedmerrie. Als men een Welsh cob in een kruising gebruikt dan is dit de ideale kruising met warmbloed of Engels volbloed omdat men dat de bekende "hunter" bekomt met veel massa én beweging.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:46

DAt veulen van Glostahof ken ik wel, ze hebben Ruska Rowan namelijk van mij gekocht op 2,5 jarige leeftijd.

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:29

hoorde vandaag dat het komende week erg warm word! Kootwijk word zwaar!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:40

Rienne, onze C hengst komt uit een grote kast van een A merrie, totaal anders dan Amsterdam, maal een Cob hengst. Amsterdam is kleiner en als je die dan kruist met een C hengst die kleiner is dan een Cob hengst kun je verwachten dat je een kleinere C krijgt met een stokmaat die niet ideaal is om op te rijden als volwassenen. Wij hebben de C hengst ook niet gefokt als rijpony. Dan hadden we wel een andere combinatie uitgedacht. Jij wilt een rijpony fokken zeg je, dus vind ik de keuze van de combi die jij gemaakt hebt onlogisch. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Cappelestud komt ook weer met een voorbeeld (uit eigen fokkerij) maar ook dat is een kruising van een Cob maal een rijpaard. Uit zon combi zou je inderdaad een heel mooi rijpaard kunnen fokken met body en uitstraling of een hele mooie hunter.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:40

Volgens mij vroeg Rienne om een antwoord met wat zou ik VOLGEND jaar kunnen gebruiken op mijn merrie voor een hengst niet of ze der goed aan heeft gedaan om nu met een c hengst gedekt te hebben. En Patrick als Rienne er te groot voor is wat er komend jaar uit Amsterdam gaat komen is dat geen punt want dan laat ze mijn dochter er wel op rijden! We zullen het volgend jaar wel zien wat er uit komt en dan kun je er pas over verder disc. of het goed was wat ze heeft gedaan of niet. Aldoende leert men. Denk dat je ook wel eens een foutje heb gemaakt met het kiezen van een hengst voor een merrie.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:46

ja en zoals ik al zei is dit mijn 1ste zelfgefokte veulentje en daarom stelde ik idd hier de vraag wat voor hengst het beste is voor Amsterdam...
jullie hoeven niet af te komen waarom dan geen NWR of WPB daar vind ik niks aan ze zijn heel mooi om te zien maar ik heb liever C EN D en als jullie hier nog verder op in gaan houd dan jullie mond ik wil alleen nog horen en lezen welke hengst(en) hierbij een mooie combi is!!!!!!!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:46

als Rienne om advies vraagt kan ze dat krijgen. Moet ze eerst duidelijk weten wat ze wil of met welk doel ze wil fokken. Als ze een rijpony wil fokken geef ik haar het advies een andere hengst te gebruiken. Maar dat is mijn mening.Ze zal toch nog 3 jaar moeten wachten voor ze er zelf, of jouw dochter, er op kan rijden. Kunnen we volgend jaar nog niet verder over discuseren. Grote fouten kan ik me eigenlijk niet heugen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:49

Loolapelooza schreef:
Rienne, wat de meeste hier onder een rijpony verstaan (denk ik) is een mooië "typische" sportpony met al z'n kwaliteiten.
En dan is de combi van sectie A X D niet de eerste waar je aan denkt bij het fokdoel "rijpony".

Maar als je voor jezelf een Welsh wil fokken in ponymaat om mee te rijden, ja das natuurlijk weer iets anders. ;)

ja ik vind C en D gewoon veel interesanter dan een NWR of een WPB zelf rijd ik op een hele grote cob merrie van 1.62 en ik vind dat veel leuker

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:53

patrick76 schreef:
als Rienne om advies vraagt kan ze dat krijgen. Moet ze eerst duidelijk weten wat ze wil of met welk doel ze wil fokken. Als ze een rijpony wil fokken geef ik haar het advies een andere hengst te gebruiken. Maar dat is mijn mening.Ze zal toch nog 3 jaar moeten wachten voor ze er zelf, of jouw dochter, er op kan rijden. Kunnen we volgend jaar nog niet verder over discuseren. Grote fouten kan ik me eigenlijk niet heugen.

een cob of c kan ook als rijpony gebruikt worden ik heb het idee dat sommige mensen denken dat dat niet zo is omdat je NWR veel meer oner het zadel ziet of zie ik dat verkeerd???? want dat idee krijg ik steeds meer. en heb nu ondertussen al 3x gezegd dat ik nog nooit iets gefokt heb dus dat ook niet zie!!! en ik geef daar niet om om 3 jaar te wachten dan kun je tenminste je pony helemaal naar je eigen hand zetten. en nu wil ik normaal advies en niet meer over deze combi weet het nu onertussen wel

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:56

rienne schreef:
ja en zoals ik al zei is dit mijn 1ste zelfgefokte veulentje en daarom stelde ik idd hier de vraag wat voor hengst het beste is voor Amsterdam...
jullie hoeven niet af te komen waarom dan geen NWR of WPB daar vind ik niks aan ze zijn heel mooi om te zien maar ik heb liever C EN D en als jullie hier nog verder op in gaan houd dan jullie mond ik wil alleen nog horen en lezen welke hengst(en) hierbij een mooie combi is!!!!!!!

dan zou ik dus een Welsh Cob hengst zoeken die goed aan de maat is en groot fokt. Zult dan eerder een nakomeling krijgen die hoog in de maat zit en dus beter past bij jou dan wanneer je Amsterdam dekt met een C hengst. Moet dan wel bedenken hoe je je meriie wilt laten dekken. Via de natuurlijke manier of via KI.
Maar is het geen optie om de Cob merrie waar je op rijdt te laten dekken door een C of A hengst? Krijg je waarschijnlijk ook een sectie C. Zeker iets met een meer passende stokmaat.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:59

rienne schreef:
patrick76 schreef:

een cob of c kan ook als rijpony gebruikt worden ik heb het idee dat sommige mensen denken dat dat niet zo is omdat je NWR veel meer oner het zadel ziet of zie ik dat verkeerd???? want dat idee krijg ik steeds meer. en heb nu ondertussen al 3x gezegd dat ik nog nooit iets gefokt heb dus dat ook niet zie!!! en ik geef daar niet om om 3 jaar te wachten dan kun je tenminste je pony helemaal naar je eigen hand zetten. en nu wil ik normaal advies en niet meer over deze combi weet het nu onertussen wel

Tuurlijk kun je die ook onder het zadel als rijpony gebruiken. Dat kun je elk ras met elke stokmaat. Ligt er maar net aan wat je wensen en verlangens zijn.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:02

Deze merrie loopt in de sport en daar wordt niet met gefokt dat gaat niet te samen vinden wij. En volgend jaar wil ze Amsterdam gewoon door een A laten dekken dus is ze op zoek naar een A hengst

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:10

Ergens heeft Patrick wel gelijk, je hebt beter eentje die iets meer aan de maat fokt, dan net iets te weinig. Zeker als je wil gaan rijden zou ik niet te klein gaan. Ze kunnen altijd wat kleiner uitvallen natuurlijk.

Ik kijk dan weer heel erg vooruit, mn ervaring met hengstenkeuze is nu nog niet zo super, maar heb alvast nog een paar jaar tijd om eraan te werken ;) en ervaring op te doen. Vroeg mij af waar ik op moet gaan letten wil ik bv volgend jaar (al wil ik liever nog een jaartje of mss twee langer gaan wachten) mijn merrie laten dekken.
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... nce028.jpg paar weken terug.
http://www.allbreedpedigree.com/tervake+beyonce afstamming
karakter van de hengst vind ik ook nog altijd belangrijk, ik wil vnl pony's die ook kinderpony kunnen zijn, mooie uitstraling, wat beweging hebben. Verder afstanden maken mij niet uit ofzo :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:10

Je zou de Cob vroeg kunnen laten dekken zodat je ook vroeg voor het wedstrijd seizoen een veulen krijgt maar dat ter zijde. Wordt nu dus (pas) duidelijk dat ze met A hengst wil dekken. Wat voor type zoekt ze, kleur, en of wat wil ze verbeteren op Amsterdam of welke eigenschap(pen) wil ze verankeren?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:17

[quote="patrick76"]Je zou de Cob vroeg kunnen laten dekken zodat je ook vroeg voor het wedstrijd seizoen een veulen krijgt maar dat ter zijde. Wordt nu dus (pas) duidelijk dat ze met A hengst wil dekken. Wat voor type zoekt ze, kleur, en of wat wil ze verbeteren op Amsterdam of welke eigenschap(pen) wil ze verankeren?[/quot

ik vind grof mooi. en waar ik ook heel erg van hou is dat ze de uitstraling hebben : kijk hier ben ik. kleur maak niet uit. ik weet niet hoe ik hier foto's op krijg maar da, kan ik foto's laten zien van hoe ze er nu uit ziet. het belangrijkste vind ik een lief goed bewegend veulen. A of C hengst maak niet uit heel erg veel uit wat gewoon het beste er bij past.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:21

zitake schreef:
Ergens heeft Patrick wel gelijk, je hebt beter eentje die iets meer aan de maat fokt, dan net iets te weinig. Zeker als je wil gaan rijden zou ik niet te klein gaan. Ze kunnen altijd wat kleiner uitvallen natuurlijk.

Ik kijk dan weer heel erg vooruit, mn ervaring met hengstenkeuze is nu nog niet zo super, maar heb alvast nog een paar jaar tijd om eraan te werken ;) en ervaring op te doen. Vroeg mij af waar ik op moet gaan letten wil ik bv volgend jaar (al wil ik liever nog een jaartje of mss twee langer gaan wachten) mijn merrie laten dekken.
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... nce028.jpg paar weken terug.
http://www.allbreedpedigree.com/tervake+beyonce afstamming
karakter van de hengst vind ik ook nog altijd belangrijk, ik wil vnl pony's die ook kinderpony kunnen zijn, mooie uitstraling, wat beweging hebben. Verder afstanden maken mij niet uit ofzo :)

Ik zou persoonlijk zeker nog wachten tot ze minimaal 3 jaar oud is, voordat ik haar zou dekken. Merrie eerst lekker laten uitgroeien en laten ontwikkelen voordat ze moeder moet gaan worden.
Je merrie heeft mountaintype en rasuitstraling genoeg. Ik zou persoonlijk een hengst zoeken die iets meer lengte vererft, waardoor je een nakomeling krijgt die iets langer gelijnd is. Krijgt dan waarschijnlijk ook een hengst met een iets langer hoofd maar jou merrie is in het hoofd mooi genoeg dus dat kan ze denk ik wel hebben. Ik weet niet hoe ze beweegt maar gezien haar type is dat misschien ook een aandachtspunt. Let op, het geschrevene is mijn persoonlijke mening. Weet ook niet wat verder je eisen en wensen zijn.
Trouwens je pony kan in 1 of 2 jaar nog wel totaal anders uitgroeien waardoor je over 2 jaar misschien wel een totaal andere hengst moet zoeken dan dat je nu denkt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:30

rienne schreef:
patrick76 schreef:
Je zou de Cob vroeg kunnen laten dekken zodat je ook vroeg voor het wedstrijd seizoen een veulen krijgt maar dat ter zijde. Wordt nu dus (pas) duidelijk dat ze met A hengst wil dekken. Wat voor type zoekt ze, kleur, en of wat wil ze verbeteren op Amsterdam of welke eigenschap(pen) wil ze verankeren?[/quot

ik vind grof mooi. en waar ik ook heel erg van hou is dat ze de uitstraling hebben : kijk hier ben ik. kleur maak niet uit. ik weet niet hoe ik hier foto's op krijg maar da, kan ik foto's laten zien van hoe ze er nu uit ziet. het belangrijkste vind ik een lief goed bewegend veulen. A of C hengst maak niet uit heel erg veel uit wat gewoon het beste er bij past.

grof en een zeer rassige uitstraling zie je niet zo heel vaak samen. Als ik me Amsterdam goed herrinner was ze niet te grof en een beetje aan de beknopte kant? Vechtzicht's Hywel (weet niet of hij volgend jaar weer in Nederland ter dekking staat) geeft vaak goed bewegende langelijnde pony's. Moet de grofheid van de benen wel in de gaten houden. Synod Prophet fokt wel grof en kleur. Veel front en vaak goede bewegers met een goed karakter. De dagkampioen van afgelopen hengstenkeuring is ook grof met veel front. In het hoofd natuurlijk niet de mooiste maar als je hem op een merrie zet met een mooi hoofd is het resultaat goed genoeg. De eerste nakomelingen tonen front, voldoende bot en makkelijke goede bewegingen.
Wil je ander type, meer mountain, zou je kunnen denken aan Foxhunter Pantheon. Wel oppassen dat het resultaat niet te beknopt wordt.
Dit zijn zomaar een paar hengsten. Kunt natuurlijk ook gaan voor een basisboek hengst die goed fokt of een jonge (nog goed te keuren) stamboekhengst. Dit jaar meer veulenkampioenen van 1 en dezelfde hengst gezien die allemaal uitblinken in ras, front en beweging.
Kunt ook een hengst uitzoeken met bijzonder bloed. Die juist wel of juist niet aansluit bij jouw merrie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:33

Idd dat was ook een beetje mijn idee. Ik wil ze graag laten dekken wanneer ze 3 of 4 wordt, ook een beetje afhankelijk van het moment dan. Zelf dacht ik ook aan mss iets meer lengte, maar ok ze is ook nog niet uitgegroeid dus is nog even afwachten. Haar hoofdje vind ik goed nu, zou niet veel kleiner of groter moeten. Haar bewegingen zijn mooi, ze kan een mooie draf showen als ze wil, maar het is wel een type wat zich niet snel laat opfokken. Qua beweging zit ze zeker wel goed denk ik. Over haar draf ben ik dus zeer tevreden. Haar karakter is gewoon geweldig, als ze dit ook doorgeeft zou ik al zeer tevreden zijn. :)

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:33

Patrick bedankt voor het antwoord op Rienne der vraag

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:18

grof en een zeer rassige uitstraling zie je niet zo heel vaak samen. Als ik me Amsterdam goed herrinner was ze niet te grof en een beetje aan de beknopte kant? Vechtzicht's Hywel (weet niet of hij volgend jaar weer in Nederland ter dekking staat) geeft vaak goed bewegende langelijnde pony's. Moet de grofheid van de benen wel in de gaten houden. Synod Prophet fokt wel grof en kleur. Veel front en vaak goede bewegers met een goed karakter. De dagkampioen van afgelopen hengstenkeuring is ook grof met veel front. In het hoofd natuurlijk niet de mooiste maar als je hem op een merrie zet met een mooi hoofd is het resultaat goed genoeg. De eerste nakomelingen tonen front, voldoende bot en makkelijke goede bewegingen.
Wil je ander type, meer mountain, zou je kunnen denken aan Foxhunter Pantheon. Wel oppassen dat het resultaat niet te beknopt wordt.
Dit zijn zomaar een paar hengsten. Kunt natuurlijk ook gaan voor een basisboek hengst die goed fokt of een jonge (nog goed te keuren) stamboekhengst. Dit jaar meer veulenkampioenen van 1 en dezelfde hengst gezien die allemaal uitblinken in ras, front en beweging.
Kunt ook een hengst uitzoeken met bijzonder bloed. Die juist wel of juist niet aansluit bij jouw merrie.[/quote]

die dagkampioen was Oldenzijlster Action Man? daar is onze andere pony van en die vind ik idd ook heel mooi had er over gedacht om die te doen maar dat werd afgeraden omdat die niet voldoende bot zou hebben voor Amsterdam. ze is idd niet heel grof.