[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:34

Nickeltje schreef:
Omdat dit topic meer een Huiskamer geworden is voor de volwassen Welsh fans, is er na overleg binnen het team besloten dat dit topic naar de huiskamer verplaatst wordt, omdat er per rassen-sub maar 1 HK topic toegestaan is.

WPC > HK

Nickeltje, ik vind dit een rare manier van denken. Ik dacht dat Bokt.nl zich een "volwassen" imago wilde toebedelen waar iedereen welkom was, maar waar de fokker (die meestal toch meerderjarig is) zich op zijn plaats voelt. Alleen al de titel van dit topic "nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!" laat dit reeds veronderstellen. Als ik trouwens naar de leeftijd van het merendeel van de moderators van dit topic kijk, dan voel ik mij hier toch zeker op mijn plaats.
Ik heb er helemaal geen probleem mee dat wij op een andere plaats van gedachten kunnen wisselen, maar ik wilde toch even vertellen dat dit een raar besluit is.

Nickeltje

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:37

De beslissing is na overleg genomen omdat ik lang getwijfeld heb en het topic ook lang heb laten lopen omdat er heel veel informatie over fokken en fokbeleid langs komt, maar tegelijk komt er de laatste x-aantal pagina's meer gezelligheid in geslopen, wat zich prima is, maar daarmee valt het topic helaas meer onder een HK topic dat puur informatief.
En omdat het andere HK topic op WPC er langer loopt dan deze, ben ik genoodzaakt deze te verplaatsen.
Ik heb in de openingspost van het Sticky topic met links buiten WPC dit topic toegevoegd.
Ik hoop dat hiermee het idee achter het verplaatsen van jullie topic iets meer toegelicht is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:00

foto van weylin in show tenue...hoop stiekem dat ik hem en zijn mams op tijs klaar heb voor de wpcv zomershow..

welk halster is beter?
Afbeelding

Afbeelding

ik denk zelf de leren....

en dit is mams,helaas weeer met de ogen dicht op de foto
Afbeelding

hier wel open
Afbeelding

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:16

ik vind de leren mooier Maroes

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:23

dachten we hier dus ook al ja

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:30

Het witte staat hem ook niet mis, hij ziet er knap uit, beide trouwens :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:06

de leren zou ik zelf nemen.
graag zou ik willen weten of het "zin"heeft om met een jaarling A hengst naar de keuring te gaan? of wachten tot hij 3 jaar is?
(kwpn keuring ben ik gewent, ga je pas met 3 jaar)
en waarom is er een keuring voor 1 en 2 jarigen bij de welsh?
(want eigelijk zien ze er op die leeftijd er niet uit in hun bouw)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:18

voor de moeder heeft het wel zin,als de jaarling hengst een eerste premie krijgt levert dat een punt op voor de merrie waardoor ze uiteindelijk een predikaat hoger kan krijgen..

dus preferent of elite

als je het goed aanpakt dan is een jaarling of 2 jarige heel mooi van bouw....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:22

Idd mijn jaarling staat eigelijk mooi genoeg denk ik op dit moment voor de show. Weet helaas niet of ik op eentje zal geraken dit jaar met haar, en anders volgend jaar.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:24

Inowa, ik zou de witte doen, zo heb je minder afleiding aan het hoofd. Het leren halster past qua frontriem niet helemaal.

Verder: Nickeltje: ik vind het andere topic veel meer HK gehalte en ik zou zelf die verplaatsen, al bestaat het langer.
Dit topic is in eerste instantie informatief, met wat off topic tussen door af en toe. Maar veel serieuzer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:54

En na hernieuwd overleg is besloten dat dit topic terug gaat naar WPC, het andere topic zal naar de HK verplaatst worden.
Nickeltje

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:53

Leren halster staat afschuwelijk. Past ook niet goed. Frontriem is te kort, trekt daardoor naar achteren en lijkt het alsopf het veulen een bol hoofd heeft. Witte halster staat goed.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:10

ik sluit me bij patrick aan..

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:35

ik ben Manon 18 jaaren heb samen met mij vriend dit jaar 2 welsh a merries gekocht
Cappuchino v. Oldenzijlster Action Man m. Ciejan's Lilly nog maar 4 maand maar wil er wel mee gaan fokken
en dan Windmill Amsterdam v. Twyford Anthem m. Windmill Catrin vm. Trefaes Ali een 18 jarige palomino die nu drachtig is van Gristhills Lion King een sectie c hengst dus volgend jaar word ons aller eerste veulen geboren.
ben alweer aan het kijken voor een hengst voor volgend jaar maar kan er geen vinden weten jullie nog een hengst of hebben jullie er nog 1?
ik weet niet hoe ik foto's hier op krijg dus voor foto's van AMsterdam een pb voor me mail adres dank u

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:28

Welkom Manon. In welke sectie zoek je een hengst?Welke sectie is je merrie?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:40

Amsterdam is een sectie A merrie. Is een tijdje terug al eens over gesproken. Amsterdam is een Engelse import.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:46

rienne schreef:
ik ben Manon 18 jaaren heb samen met mij vriend dit jaar 2 welsh a merries gekocht
Cappuchino v. Oldenzijlster Action Man m. Ciejan's Lilly nog maar 4 maand maar wil er wel mee gaan fokken
en dan Windmill Amsterdam v. Twyford Anthem m. Windmill Catrin vm. Trefaes Ali een 18 jarige palomino die nu drachtig is van Gristhills Lion King een sectie c hengst dus volgend jaar word ons aller eerste veulen geboren.
ben alweer aan het kijken voor een hengst voor volgend jaar maar kan er geen vinden weten jullie nog een hengst of hebben jullie er nog 1?
ik weet niet hoe ik foto's hier op krijg dus voor foto's van AMsterdam een pb voor me mail adres dank u

Hoi Manon.
Ik zou als ik jou was eerst eens gaan bedenken in welke sectie je verder wilt fokken met Amsterdam. Als je verder wilt met de sectie C dan is de hengsten keuze wat beperkter omdat er daarvan in Nederland niet zo heel veel zijn. (stamboek hengsten zeker niet, maar kunt ook best met een basisboek dekken)Heb je haar bewust door een C hengst laten dekken nu of heb je haar drachtig van die hengst gekocht?
Als je nieuw in het wereldje bent zou ik eerst eens rustig rondkijken (bv op de a.s centrale en internationale in Kootwijk) om te zien wat je mooi vindt of welk soort type pony je zou gaan willen fokken of welk type je mooi vindt.
Ook op de hengstenkeuring in februari 2010 kun je veel opsteken. Daarnaast zou ik veel rondkijken en info inwinnen bij allerlei fokkers. Groot en klein. Wel oppassen dat je niet de verkeerde mensen tegenkomt, die je van alles aansmeren.
Veel keuringen en shows bezoeken en contacten leggen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:13

happytime schreef:
graag zou ik willen weten of het "zin"heeft om met een jaarling A hengst naar de keuring te gaan? of wachten tot hij 3 jaar is?
(kwpn keuring ben ik gewent, ga je pas met 3 jaar)
en waarom is er een keuring voor 1 en 2 jarigen bij de welsh?
(want eigelijk zien ze er op die leeftijd er niet uit in hun bouw)

Op de keuring in Heteren waren een jaarling hengst en een tweejarige hengst. De tweejarige werd jeugdkampioen en ook de jaarlinghengst deed het beter dan zijn leeftijdsgenootjes bij de merries.

Als jaarling kan je heel wat naam maken. Bolster Goldleaf werd zo jeugdkampioen hengst als jaarling en hengsten als Coed Coch Brodor, Dyfed Geraint en Vardra Julius stonden als jaarling al op de top-3 van de Royal Welsh show. Dat hadden ze dan alvast mooi binnen.

Als je een minder mooie jaarling hebt, wel voorzichtig zijn. Hengsten worden ten eerste denk ik wel iets strenger bekeken en een rood lint aan een hengst hebben hangen die als driejarige nog op de keuring moet komen is ook niet altijd even leuk.

Maar denk wel aan de reclame: als je een hengst hebt die al moi is op joge leeftijd, zullen zijn nakomelngen ook al jong mooi zijn. Hoewel een pony langer volwassen is, wil je ze ook niet allemaal houden totdat ze 7 zijn. Dus een ponz die jong ook mooi is, is wel meegenomen ;)

Verder vind ik het wel jammer dat het animo om jaarlng te showen tegenwoordig zo laag is. Vroeger had je op een lokale (een trap lager dan de huidige regionale keuringen) al rubrieken met 10-15 A jaarlingen. Nu moeten we al blij zijn dat 1 op de 10 merrieveulens als jaarling naar de keuring komt. Jammer, omdat het wel al heel veel informatie meegeeft. (ondanks dat jaarlingen zgn "naarlingen" zijn)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:22

Patrick 76, ik vind dat Manon een goede keuze maakt wanneer zij sectie C's wil fokken door een sectie A merrie door een sectie C (of desnoods een sectie D) wil laten dekken.
In Gr.Brittanië is men niet zo gek op de menging van een sectie B met een sectie C of D omdat zij vrezen dat men dan meer een ritypisch model krijgt en er veel van het "cobbietype" verloren gaat.
De WPCS had in 2007/2008 trouwens deze geweigerd voor registratie maar door de regelgeving van de Europese Commissie konden zij dit niet hard maken en ook op protest van vele leden hebben zij hun beslissing moeten terug draaien.
Zelf verkies ik ook een sectie A x SectieC/D om sectie C's te fokken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:28

Hoi cappelstud: waarom dan niet sektie C x sektie C?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:15

Joostvangestel, natuuuuuuurlijk sectie C x sectie C. Ik moet echter zeggen dat zelfs in groot-Brittanië er een groot onderscheid is tussen sectie C'. Zo zie ik graag afstammingen met Synod en Parvadean in en zo zie ik ook graag de C-hengst Erw-wastad Rhys van de Erw-wastad stud (omdat hij qua hoofd, hals en "bone" écht het cobbietype vertegenwoordigd dat wij NIET mogen verliezen) maar ik houd niet van hun Hardys Lincoln omdat ik zijn "bone" te licht vind alhoewel hij Synodbloed voert. In België is er recent een nieuwe C-hengst ingevoerd HYWI TROJAN bij de familie Cuypers.
Een hengst met veel belofte en een bloedlijn om "U" tegen te zeggen (kijk maar naar de site van allbreedpedigree). Momenteel zijn de goeie fokkers in België bij het aankopen van nieuw bloed écht op de oude en goede/beroemde bloedlijnen én type aan het letten. Wat alleen maar kan aangemoedigd worden.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:46

patrick76 schreef:
rienne schreef:

Hoi Manon.
Ik zou als ik jou was eerst eens gaan bedenken in welke sectie je verder wilt fokken met Amsterdam. Als je verder wilt met de sectie C dan is de hengsten keuze wat beperkter omdat er daarvan in Nederland niet zo heel veel zijn. (stamboek hengsten zeker niet, maar kunt ook best met een basisboek dekken)Heb je haar bewust door een C hengst laten dekken nu of heb je haar drachtig van die hengst gekocht?
Als je nieuw in het wereldje bent zou ik eerst eens rustig rondkijken (bv op de a.s centrale en internationale in Kootwijk) om te zien wat je mooi vindt of welk soort type pony je zou gaan willen fokken of welk type je mooi vindt.
Ook op de hengstenkeuring in februari 2010 kun je veel opsteken. Daarnaast zou ik veel rondkijken en info inwinnen bij allerlei fokkers. Groot en klein. Wel oppassen dat je niet de verkeerde mensen tegenkomt, die je van alles aansmeren.
Veel keuringen en shows bezoeken en contacten leggen.

hoi,
ik had aan een aantal mensen gevraagd hoe die combie zou zijn. ik wilde voor mijn eigen terug een rijpony dus heb haar zelf laten dekken. echt nieuw ben ik niet maar ben meer thuis in het bestgaand en het rijden dan in het fokken vandaar dat via dit topic die vraag stelde. en ik ga zeker weten naar de hengstenkeuring volgend jaar.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:52

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:51

cappelstud schreef:
Patrick 76, ik vind dat Manon een goede keuze maakt wanneer zij sectie C's wil fokken door een sectie A merrie door een sectie C (of desnoods een sectie D) wil laten dekken.
In Gr.Brittanië is men niet zo gek op de menging van een sectie B met een sectie C of D omdat zij vrezen dat men dan meer een ritypisch model krijgt en er veel van het "cobbietype" verloren gaat.
De WPCS had in 2007/2008 trouwens deze geweigerd voor registratie maar door de regelgeving van de Europese Commissie konden zij dit niet hard maken en ook op protest van vele leden hebben zij hun beslissing moeten terug draaien.
Zelf verkies ik ook een sectie A x SectieC/D om sectie C's te fokken.

Ik heb ook niet geschreven dat de keuze die Manon heeft gemaakt niet goed is!!!Zit er voor volgend jaar zelf ook over te denken. Toch denk ik en in Wales velen met mij, dat als je een C wilt fokken het beter is om een A merrie te gebruiken met een Cob hengst. Dit voor de maat en de Cobby uitstraling. Een C hengst op een A merrie resulteert vaak in te kleine en fijne C pony's. Uitzonderingen daargelaten. En aangezien ik(wij) Amsterdam kennen leek mij de gemaakte keuze niet de meest voor de hand liggende. Maar misschien komt er volgend jaar wel een super mooi en best veulen uit.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:54

Maar Rienne, als je een rijpony wilt fokken snap ik de keus van een sectie C hengst nog niet helemaal. Waarom dan geen NWR of WPBR hengst. Krijg je meer maat en meer rijeigenschappen in het veulen.