[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:17

regientje schreef:
Het ging er laatst over dat je in kootwijk naar één van de drie dagen kan. Elma mag naar kootwijk (ck) en ik heb haar opgegeven voor de internationale... dat mag toch wel?

natuurlijk mag dat, alleen moet je voor jezelf wel zeker weten dat je je pony de 2e keer ook nog in conditie hebt

joostvangestel

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:13

Westernfreak schreef:
Even samengevat. Volgens mij komt in dit topic naar voren dat je een vermeerderaar bent als je:
1. een eigen hengst of een hengst in de buurt gebruikt
2. niet meer dekgeld dan €200,- wilt betalen
3. je niks presteert op shows

Nee, niet bepaald. Overigens:
- kost een eigen hengst veel meer dan 200 Euros dekgeld, tenzij je meer dan 5 merries hebt staan om ermee te dekken
- je moet gewoon een goed passende hengst gebeuren, of die nou 50 cent kost of 5000 Euro dekgeld. denk na voor je een veulentje fokt
- ik kan je de begincarriere van de meeste fokkers wel op een briefje geven, die begon namelijk meestal met tegenvallende resultaten. Daarnaast zij niet alle fokdoelen van alle fokkers gelijk.

Cappelstud: wat je voorbeelden betreft heeft bijna iedere pony zo'n verhaal. Legend was overigens in zijn jeugd al een ster, daar hebben ze echt niet tot zijn 7 jaar op gewacht. Integendeel, hoe ouder die hengst werd, hoe minder mooi. Ik gaf het verhaal Roman Springlight, dat was een voorbeeld van een oude hengst die niemand meer een merrie bij wil doen. Van die 500 sektie A hengstveulens die er in Nederland geboren worden zijn er kennelijk maar 30 geschikt om voor de jury voorgesteld te worden? Dan zijn er misschien nog 20 basisboekhengsten, maar dan houdt het echt op. Die andere 450 komen niet zover, aangezien ze of slager, of castrateur tegengekomen zijn of misschien wel als gezelschapspony. en daar zitten héél erg goeien tussen, maar als niemand ze wil (incluis de fokker) dan wil niemand ze. Het kan niet gemakkelijker in de markteconomie. De 50 geluksvogels zijn er omdat iemand er iets in zag. Aan de overkant van de Noordzee zijn dat er wat meer en zijn er ook regelmatig gevallen die goed uitvielen. Maar ook een paar die minder uitvielen...

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:50

yorick schreef:
natuurlijk mag dat, alleen moet je voor jezelf wel zeker weten dat je je pony de 2e keer ook nog in conditie hebt

Dankje:) en hebben jullie nog een tip om zelf ook goed in conditie te zijn? hardlopen?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:54

Denk dat dat inderdaad kwestie is van zelf ook veel trainen en in conditie komen. :P

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:24

erg veel hardlopen.....fitnes ook wel

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:15

joostvangestel schreef:
Westernfreak schreef:
Even samengevat. Volgens mij komt in dit topic naar voren dat je een vermeerderaar bent als je:

Nee, niet bepaald. Overigens:
- kost een eigen hengst veel meer dan 200 Euros dekgeld, tenzij je meer dan 5 merries hebt staan om ermee te dekken
- je moet gewoon een goed passende hengst gebeuren, of die nou 50 cent kost of 5000 Euro dekgeld. denk na voor je een veulentje fokt
- ik kan je de begincarriere van de meeste fokkers wel op een briefje geven, die begon namelijk meestal met tegenvallende resultaten. Daarnaast zij niet alle fokdoelen van alle fokkers gelijk.

Ben ik met je eens Joost, maar dat is niet mijn gevoel wat ik krijg na sommige opmerkingen hier in dit topic.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:09

Westernfreak schreef:

In deze redenatie ben ik dus ook maar een vermeerderaar. Wij hebben de laatste 2 jaar namelijk alleen maar onze eigen hengst gebruikt (foei!), die enkel als veulen op een show is geweest, die daar dan wel weer 1A liep. Maar goed, dat zegt verder niks over de potentie als dekhengst natuurlijk.

Op een show zul je me niet snel zien met een pony.Aan de kant wel, want ik wil wel de nafok van hengsten en merrielijnen bekijken om te zien wat er binnen onze fokkerij gebruikt kan worden.

Toch zie ik mezelf wel als fokker, want:
1. ik selecteer in het gebruik van de fokdieren en probeer zo vooruit te komen met de stam
2. heb een duidelijk (fok)doel voor ogen
3. fok niet voor de salami

Ons fokdoel is heel duidelijk: Welsh mountains fokken voor de sport.
En dan bedoel ik niet dat onze pony's restproducten zijn die dan maar voor de sport verkocht worden...

Wel binnen de rasbeschrijving uiteraard, want het moeten wel duidelijk sectie A pony's zijn.

En ja, dat mag geld kosten. De fokkerij is hobby en hobby kost geld.
Als er weer eens een pony uit onze fokkerij ergens goed presteert en ik zie de eigenaren genieten van onze fokproducten zoals wij zelf genieten van onze fokproducten, dan geniet ik als fokker dubbel! en dat is het me elke cent waard :D

Loolapelooza: volgens mij zijn er ook heel veel goede fokdieren die nooit een kans hebben gekregen. Het basisboeksysteem zorgt er in elk geval voor dat je als fokker zijnde dieren in kunt zetten waar je zelf wel vertrouwen in hebt.

Westernfreak bij dàt bericht van u kan ik mij wel aansluiten. Ik heb echter de indruk bij uw laatste bericht dat u van idee veranderd bent ???????

in_ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:11

vvwc schreef:
Wij hebben op zondag 26 juli 2009 een nieuwe welsh pony & cob keuring georganiseerd tijdens de Crijtfeesten in Diepenbeek (B).
Fantastisch succes met een goed aantal inschrijvingen, véél publiek en geïnteresseerden, een prachtig domein en geweldige pony's.
Foto's zijn te zien op de blog http://vvwc.skynetblogs.be

wow, erg mooi!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:12

Vandaag is mijn nieuwe merrie aangekomen uit Wales. Ze was erg gestresst van de reis, maar eenmaal op stal werd ze rustig.
De veearts kwam in de middag scannen en helaas is ze niet drachtig. De VA zei dat alles er goed uit zag van binnen en de eisprong kwam eraan. Ik heb haar nu bij Damon in het land gezet en die had gelijk interesse. Het wordt wel een laat veulen, maar gezien haar leeftijd wilde ik niet wachten tot volgend voorjaar. Nu hopen dat het lukt. De VA zag geen reden dat het niet zou lukken. Ze was eind mei dit jaar 2 maal gedekt en is daarna niet meer bij een hengst geweest, dus heel raar is het niet. Alleen wel jammer dat ze niet van een engelse hengst drachtig is.
Maar ik ben erg blij met haar en hoop dat alles goed gaat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:35

Super dat ze is aangekomen :), wel jammer dat ze niet drachtig is van een engelse hengst. Door wie is ze voorheen gedekt geweest?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:42

Door Cellwn Picasso, een jonge hengst. Helaas, hopen dat het met Damon lukt. Er is nog geen merrie geweest die Damon niet drachtig kreeg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:53

Idd hopen dat het lukt, maar als alles op echo goed eruit zag, is de kans wel groot dat het lukt he.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:05

Ja dat denk ik ook. Ze is superfit, dus ik heb er wel vertrouwen in.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:25

Melanie5, hartelijk proficiat met je nieuwe aanwinst en wij kruisen onze duimen voor jou voor de nieuwe dracht

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:36

Dank jullie wel

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:24

cappelstud schreef:
Westernfreak bij dàt bericht van u kan ik mij wel aansluiten. Ik heb echter de indruk bij uw laatste bericht dat u van idee veranderd bent ???????

Nee, dat ben ik absoluut niet.

Mijn laatste reactie doelde meer op de "Nee, niet bepaald" van Joost. Om duidelijk te maken dat het niet mijn omschrijving is van een vermeerderaar, maar dat het is wel de omschrijving is die ik sterk proef in dit topic en waar ik het dus ook niet mee eens ben.

Mijn mening zoals daarboven verwoord is mijn mening.
Communicatie via internet is niet altijd makkelijk! ;)
Laatst bijgewerkt door Westernfreak op 04-08-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:25

Oh, dan had ik uw laatste bericht misbegrepen

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:30

Dat kan ik begrijpen cappelstud. Zal voortaan geen snelle reacties meer plaatsen in mijn pauze ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:25

Overigens waren mijn uitspraken niet in tegenspraak met hetgene wat Westernfreak zei. Met hun eigengefokte hengst hebben ze op Lageveld besloten om met het beste eigen fokprodukt door te gaan als dekhengst. Dat is al een vorm van selektie. Daarnaast is er een fokdoel: de sportpony. Daarnaast houdt niemand het lang vol om voor de salami te fokken.

Op een bepaalde manier zijn juist vele topfokkers bezig om voor de salami te fokken. Door ieder jaar 10 to 50 veulens weg te zetten creëren ze meer veulens dan waar een afzetmarkt voor is. De helfst van die veulens zijn hengstveulens, dat zijn niet allemaal potentiële dekhengsten. In de hele grote aantallen zijn zelfs niet alle merries geschikt als fokmerrie. Er wordt vooruitgegaan, door een vrij rigoreuze selektie. Denk maar eens in: als een merrie gemiddeld 15 veulens in haar leven geeft en tot haar 5e veulens geeft en je krijgt 12 veulens in een jaar van 15 fokmerries (er zijn er altijd een paar leeg) en daar zijn 6 merrieveulens van, dan moet je jaarlijks toch 5 merrieveulens afzetten, omdat je er maar 1 nodig hebt om je merriebestand op peil te houden. 5 merrieveulens is een redelijk verkoop afzet, daar moet je dus veel reclame voor maken (lees: shows of wedstrijden). En grote fokkers hebben me vaak genoeg verteld dat ze uit hun grote schare veulens toch maar één topper per jaar fokken. En dat wil dan altijd iedereen kopen, niet die mindere. Die afzet lukt dan niet altijd en er moet dan ook afgevoerd worden. Overigens houdt niemand dat echt lang vol, want niemand wil voor de salami fokken. Maar ik denk dat er zeker fokkers aan zijn te wijzen die niet zo veel met de afzet bezig zijn en dus óf met een te grote aanwas zitten óf regelmatig aan de noodrem moeten trekken.

Overigens werkt het bij de grote fokkers vaak nog anders. De meesten willen om verschillende redenen niet te veel merries van boven de 12, dus die verkopen ze als ze nog fatsoenlijk te verkopen zijn. Er zijn maar heel weinig merries die echt bejaard worden bij de topfokkers. De reden daarvoor is simpel: als de merrie met de 12 geen opvolgster heeft gefokt, dan zal ze het waarschijnlijk niet kunnen en als ze het wel gedaan heeft, dan moet de fokker met de opvolgster doorgaan om de continuiteit te waarborgen. Daar zijn ook vaak de kansen om een goede fokmerrie bij een topfokker weg te halen. Helaas is het prijskaartje daarvan wel erg hoog.

Maarmet 2 veulentjes per jaar is de kans een stuk kleiner, zeker als je zorgt dat het de beste van de 30 zijn. Want die topfokkers hebben wel een interessant dilemma: meestal zijn het altijd dezelfde merries waarbij dat topveulen loopt. De mnderen zou je dan ook bij een ander kunnen laten staan..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:44

Sinds een aantal jaren scharen wij jonge hengsten in. Naast de contacten die je opdoet is dit ook een hele leuke manier om kwaliteit te beoordelen. Jaarlingen zijn natuurlijk grote naarlingen, en diegenen die voorjaars er het minst uitzien, verrassen je soms naarmate het seizoen vordert.
Maar, en zeker als er meerdere nakomelingen van 1 vader bij lopen, kun je al een behoorlijke lijn trekken en mening vormen over de kwaliteit.
Als er bezoekers komen laat ik ze meestal even op volgorde zetten, zonder de afstamming te zeggen. vaak blijken mensen dan voor dezelfde te kiezen als "kopnummer" en dat is lang niet altijd een zoon van een tophengst of een predikaatrijke moederlijn. En dan lopen zelfs de meningen van een fokker met 30 jaar ervaring, een beginnende fokker, of een sportman niet erg uiteen...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:07

Joost, mooi stukje. Ik kan het zelf nooit zo goed verwoorden.
Bij mij verschilt het per jaar hoeveel ik er fok. Dit jaar had ik er 1, de andere ging dood bij geboorte. Het jaar ervoor had ik er 5 en komend jaar 3 of 4.
Ik fok normaal meer hengsten dan merries. 2008 was een uitzonderingsjaar, ik had 4 merries en 1 hengst. Ik heb maar 2 merrie veulens aangehouden, de gene die ik het beste vond. Ik verkocht dat jaar 2 volwassen merries, waarvan ik van 1 het merrie veulen aanhield. Deze beide merries kregen dit jaar een merrie veulen. 1 daarvan komt hier terug (volle zus van aangehouden veulen uit 2008).
Dit jaar had ik 1 hengst en een dood merrietje. Het hengstje is verkocht.
Mocht ik volgend jaar meer merrie veulens hebben, zal ik een keuze gaan maken wat er weg gaat. Dit jaar probeer ik sowieso mijn zwarte 2 jarige te verkopen, omdat ze qua type toch te ver weg staat van wat ik wil.
Zo bepaal ik elk jaar weer wat er weg gaat en wat er blijft. Het blijft lastig :P

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:45

Nog mensen van hier die naar de Dragon show morgen gaan?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:55

Ik ben er met camera. ;) :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:51

misschien kom ik ook even,ga morgen bij stal zomerdijk op bezoek met een kennis

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:21

Omdat dit topic meer een Huiskamer geworden is voor de volwassen Welsh fans, is er na overleg binnen het team besloten dat dit topic naar de huiskamer verplaatst wordt, omdat er per rassen-sub maar 1 HK topic toegestaan is.

WPC > HK