Even samengevat. Volgens mij komt in dit topic naar voren dat je een vermeerderaar bent als je:
1. een eigen hengst of een hengst in de buurt gebruikt
2. niet meer dekgeld dan €200,- wilt betalen
3. je niks presteert op shows
In deze redenatie ben ik dus ook maar een vermeerderaar. Wij hebben de laatste 2 jaar namelijk alleen maar onze eigen hengst gebruikt (foei!), die enkel als veulen op een show is geweest, die daar dan wel weer 1A liep. Maar goed, dat zegt verder niks over de potentie als dekhengst natuurlijk.
Op een show zul je me niet snel zien met een pony.Aan de kant wel, want ik wil wel de nafok van hengsten en merrielijnen bekijken om te zien wat er binnen onze fokkerij gebruikt kan worden.
Toch zie ik mezelf wel als fokker, want:
1. ik selecteer in het gebruik van de fokdieren en probeer zo vooruit te komen met de stam
2. heb een duidelijk (fok)doel voor ogen
3. fok niet voor de salami
Ons fokdoel is heel duidelijk: Welsh mountains fokken voor de sport.
En dan bedoel ik niet dat onze pony's restproducten zijn die dan maar voor de sport verkocht worden...
Wel binnen de rasbeschrijving uiteraard, want het moeten wel duidelijk sectie A pony's zijn.
En ja, dat mag geld kosten. De fokkerij is hobby en hobby kost geld.
Als er weer eens een pony uit onze fokkerij ergens goed presteert en ik zie de eigenaren genieten van onze fokproducten zoals wij zelf genieten van onze fokproducten, dan geniet ik als fokker dubbel! en dat is het me elke cent waard
Loolapelooza: volgens mij zijn er ook heel veel goede fokdieren die nooit een kans hebben gekregen. Het basisboeksysteem zorgt er in elk geval voor dat je als fokker zijnde dieren in kunt zetten waar je zelf wel vertrouwen in hebt.