[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:07

Ergens is het spijtig dat ze niet 100% zuiver is maar langs de andere kant had ik ook een heel andere pony gehad moest ze dat wel zijn geweest. Ze is ook niet met de intentie gekocht geweest om te fokken maar om later een leuk rijpaardje erbij te halen in de welsh maat en liefst met het karakter van een welsh.

Dit is dus 100% geslaagd want ze heeft het karakter van haar moeder gekregen die een volle welsh is.
Maar heeft het kleurtje grotendeels van pappie gekregen alleen weet ik niet waar het zwart vandaan komt want papa is niet zwart maar eerder koffiebruin

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:35

Luna@, ik had niet door dat het nog steeds over die kruising ging.Nee, niet mee fokken,daar heb je helemaal niets aan!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:44

Nee inderdaad maar mijn veearts vond haar erg mooi gebouwd waardoor hij dit wel iets vond. Maar zelf hou ik het inderdaad liever zuiver. Er zijn enorm veel paardjes die voor spotprijzen weg gaan dus waarom nog eentje erbij fokken?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:22

Luna2006 schreef:
Ze is een welsh partbred moeder is een Shamrock merrie en dochter van Revel paul jones.
Ben eigenlijk niet bepaald van plan om met haar te fokken maar eerder om in te zetten als sportpony.
Heb een geschatte grootte van een meter 30 gekregen bij haar volgens deze man. Ze meet nu al een mooie meter 10 naar schatting.
Maar de dierenarts raadde aan om dan met arabiertjes of kleine warmbloedjes met arabisch bloed te fokken om zo een iets grotere sportpony te fokken maar vind dit zelf niet zo heel interessant. Hou het liever allemaal een beetje zuiver.

Merrie is dan mss wel raszuiver, maar hengst is er gewoon bijgezet denk ik zonder nadenken wat er bij die merrie verbeterd kan worden. dus hoe dan ook is de pony eigelijk papierloos en heeft het nog steeds weinig toegevoegde waarde om er uberhaupt een papier bij te krijgen.
1.30m lijkt me sterk dat ze dat ooit wordt, of dan moeten er wel heel rare dingen in die vaderlijn zitten. En arabieren of warmbloeden op zo n kleine pony... hoeveel generaties wil je dan wel niet gaan fokken in de hoop er dan eentje in de gewenste maat te krijgen. Daarbij valt het niet mee om zo n kleine pony tot sportpony te maken, je moet zelf niet te groot zijn of een goede kleine ruiter ter beschikking hebben die ook nog een keer wil uitbrengen in de sport. Als de pony dan al uitgroeit wat je hoopt. wil je echt voor het rijpony/sportpony idee gaan dan kon je eigelijk beter een grotere maat aangeschaft hebben.

Chary: hij is zeker mooi, het blijft altijd afwachten hoe ze er met een jaar leeftijd uitzien (naarlingperiode in veel gevallen), maar dan nog heeft hij tijd zat wat dat betreft.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:29

Inderdaad Cemlys, het blijft altijd afwachten, wat is dat moeilijk :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:33

Ik moet eerlijk zeggen het gaat sneller dan je denkt. Mijn eerste veulen is ondertussen in januari alweer 3... Ik vind ze altijd sneller 'groot'dan verwacht.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:35

Ja, dat is wel zo, ik wil hem zien als hij 3 jaar is, maar aan de andere kant mis ik dat kleine dropje al dat pas geboren was... Genieten van iedere moment zeker :)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 07:31

Mijn eerste eigen gefokte veulen wordt volgend jaar ook 3 ... de eigenares neemt haar als het goed is mee naar de keuring om haar in het stamboek op te laten nemen en uiteraard het hoogst haalbare ... predicaat STER halen ...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:18

Afbeelding

Kwam net een hengstenbrochure tegen van 40 jaar oud van de Gredington stud. Leuk om te zien hoe de prijzen toen waren!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:52

Jeetje, dat is grappig om te zien .... ik vind zowiezo vergeleken met de draverhengsten het geld voor een dekking van een welsh hengst best wel goedkoop, maar als je dit dan ziet. Goede oude tijd zullen we maar zeggen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:47

Kleine update van onze Fellow (Tosca's Paco) hier;
Gistermiddag met lood in de schoenen naar VCS-someren.....met onze Fellow.
Menneer zag afgelopen zondag kans om te ontsnappen uit de stal en zo naar buiten...
(kinders mochten hem hooi geven)..
OMG hij heeft alles gedaan wat GOD hem had verboden....
Hij heeft zo'n beetje 7HA land gehad inclusief slootjes gesprongen,hij heeft de lol van zijn leven gehad.

Gister dus naar de kliniek terug voor controle....
Toch maar eerst verteld wat er was gebeurd.
Godzijdank was de echo positief!!!
PRP is aangeslagen ongeacht zijn caperiolen.

Heb 'n paar weken verspilt dus mag nu alleen nog maar 2x 15min stappen (eerste mnd was het 2x 10 min).

En wat betreft fokken met een welsh x shet...nee dat zou ik ook zeker niet doen..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:39

Vivana, kan me best voorstellen dat je dat met lood in je schoenen gaat aanhoren. Wat zul jij ook geschrokken zijn! Gelukkig alles goed en die paar weken kunnen er nu ook nog wel bij.

Hier heb ik een pluisje. We hebben nog een forse discussie over het gebruik van de deken op de kleine A. Ik vind het een drama dat ze eruit ziet als een stofbaal gemixt met zand, stro, mest en hooi. Mijn vader vindt dat het zo hoort en het is "maaien kweken" met een dek op. Maar elke dag mijn longen vol stof van het poetsen vind ik ook echt geen pretje. En zeker nu we 1x per week rijden vind ik het ook totaal niet praktisch. De singel van mijn zadeltje past in ieder geval ook nog nét, dus hier begint de dikke buik ook te komen. Ben zo benieuwd wat er uit gaat komen qua kleur!

Fokken met een kruising of papierloos zou ik ook niet doen. Er is genoeg rotzooi op de markt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:45

Als ze bij mij gereden worden onder het zadel of voor de wagen dan staan ze hier onder dek, soms zelfs geschoren. Ook degene die naa de vroege keuring gaan krijgen ruim van tevoren een deken op. Voor de rest geen past van stof en zand want ik poets de rest eigenlijk niet. Ben inmiddels gewend aan vieze schimmels s winters. Ben daar dus wel wat makkelijk in geworden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:46

Vivana. Ik moest stiekem wel lachen om zijn actie. Kan me er alles bij voorstellen. Gelukkig wel een goede uitslag.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:50

Cemlys schreef:
Als ze bij mij gereden worden onder het zadel of voor de wagen dan staan ze hier onder dek, soms zelfs geschoren. Ook degene die naa de vroege keuring gaan krijgen ruim van tevoren een deken op. Voor de rest geen past van stof en zand want ik poets de rest eigenlijk niet. Ben inmiddels gewend aan vieze schimmels s winters. Ben daar dus wel wat makkelijk in geworden.

Nou, bij mij gaan ze eigenlijk altijd schoon de stal in. Heb er echt een hekel aan als ze met bergen zand of stront op stal staan. Ben er met die kleine nu wel iets makkelijker in, maar irriteer me er echt aan. Heb ze er graag netjes bij staan. Dus denk dat ze volgend jaar toch een deken om krijgt. Ze gaat in Heteren naar de keuring, dus dat is nog wel te doen :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:54

Hier hebben we zowiezo geen zand dus dat scheelt. Modder en klei wel en dat moet nu eenmaal dorgen voor je het eraf krijgt maar ze blijven aardig schoon dit jaar

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:50

Cemlys schreef:
Vivana. Ik moest stiekem wel lachen om zijn actie. Kan me er alles bij voorstellen. Gelukkig wel een goede uitslag.

Kan het me helemaal inbeelden... :D
Wij waren op wedstrijd met de paarden. Het is maar goed dat ik er niet bij was...
Heb daarna ook gelachen natuurlijk toen ik wist dat hij verder geen verwondingen had op gelopen.
Het is ook niet gek dat hij zijn kans greep,ik heb m al 8jr en hij heeft nog nooit 5wk achter één op hok moeten staan... wel 2x per week maar dan kwam hij ook even los.
Die uitslag was het belangrijkste,ze hadden me nl iets heel anders verteld. (hij mag absoluut geen missprongen maken want dan is heel deze teraphie voor niets geweest) Pffff NOT :o

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:38

Ik poets hier eigenlijk ook niet meer.
Heb genoeg kinderen rondlopen die er af en toe een borstel overheen halen.
Ze mogen alleen niet aan de manen en staart komen.

Heeft helemaal geen zin om te poetsen, zodra die schimmels de kans krijgen gaan ze weer in de goorste modderpoel liggen rollen.

Mijn C glimt wel als een spiegel.
Die heb ik ondanks de wintervacht onder het dek gezet in de hoop dat het niet meer vacht word.
Daar we volgend jaar wat shows afgaan met haar is het wel fijn als ze snel uit de winterharen is.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:39

Hee allemaal,

Ik zoek een welsh hengst voor mijn merrie ( kruising shetlander x welsh pony )
Ze is 1.23, en zoek een hengst niet hoger dan 1,30.
Ze heeft mei 2012 een veulen van Bekveld's Ronaldo gehad die mooi is uitgegroeid.

Verder heb ik nog een kleine eis dat ik niet verder dan noord brabant wil reizen.....

Groetjes Oniekje

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:18

Mijn advies niet fokken. Er zijn zoveel zuivere welsh pony''s die zelfs voor een dumpprijs geen goed huisje vinden, dat zal voor een kruising niet beter zijn. Probleem is dat ze niks betekenen voor de fok, je veel geluk moet hebben om hem als goed beleerde rijpony/kinderpony te kunnen verkopen en dat betekent dus aanhouden tot minimaal 3 jaar. Verder moet je wat proberen te verbeteren aan je merrie (en in mijn ogen ook aan het ras), meer dan dit advies kan ik je niet geven.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:33

Ik sluit me helemaal aan bij Cemlys.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:41

Oniekje, toevallig gaat deze pagina daarover gezien een andere bokker er ook over begon. Zoals je leest hebben meerdere mensen daar al aangegeven een negatief advies over fokken met kruisingen. Aan het advies van bovenstaande hoef ik dus niets toe te voegen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:45

Dit is een topic voor welsh fokkers, misschien bestaat er ook 1 voor kruisingen of gemengde rassen, geen idee hoe je zoiets noemt. Daar zouden de vragen over gemengde soorten beter gesteld (en beantwoord) kunnen worden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:47

Girlgamer schreef:
[ Afbeelding ]

Kwam net een hengstenbrochure tegen van 40 jaar oud van de Gredington stud. Leuk om te zien hoe de prijzen toen waren!

En toevallig zat ik net in een journal van 30 jaar terug te bladeren, als je dan ziet wat de veulens toen opbrachten...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:38

Ben ik wel benieuwd naar jenny.

Mooi dat kopietje van die dekkingen. Die prijzen waren laag idd.