[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cappelstud

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:27

Peewij, droom verder. Ik loop al vanaf 1975 mee in de fokkerij en weet dat uw berekening in deze tijd niet klopt. Kijk maar naar de prijzen van de welsh pony's van de "goede" stoeterijen op de interne sites en sales in Engeland. Als men erin slaagt om op de sale 15 dekhengsten te kopen en een slechts een totaalbedrag van 3000 £ neertelt, dan weet je dat uw berekening geen stand houdt. Zou ook willen dat het anders was hoor.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 06:21

Ik weet maar een ding en dat is dat we ook met KWPN dressuurpaarden fokken en dat we daar ook gewoon voor 2200,- euro sperma uit Duitsland laten komen. De echte fokker maakt het niet uit wat het kost, als de hengst maar past!

cappelstud schreef:
Peewij, droom verder. Ik loop al vanaf 1975 mee in de fokkerij en weet dat uw berekening in deze tijd niet klopt. Kijk maar naar de prijzen van de welsh pony's van de "goede" stoeterijen op de interne sites en sales in Engeland. Als men erin slaagt om op de sale 15 dekhengsten te kopen en een slechts een totaalbedrag van 3000 £ neertelt, dan weet je dat uw berekening geen stand houdt. Zou ook willen dat het anders was hoor.

Ja maar wat zijn de goede stoeterijen? Als je nu topjaarlingen in de UK gaat kijken, bijvoorbeeld van de Sarum, Flydon, Springbourne en Sunwillow, dan mag je ook een portemenee meenemen met minimaal 1500 pond erin. Helaas zijn er op het vaste land nog steeds mensen die dieren uit de UK halen die transport eigenlijk nog niet waard zijn. (minimaal 50%)
Daarnaast Cappelstud, pas op dat je jezelf niet in een economische crisis praat, dat proberen de kranten en de televisie al!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:43

PeeWij, ik praat mezelf niet in een crisis, maar ik ben ALTIJD met mijn 2 voeten op de grond gebleven en onze prijzen bleven altijd gelijk of gingen gelijdelijk op met de tijd en wij hebben nog steeds vraag vanuit Binnen- en buitenland.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:47

de betere hengsten (papier, naam, kwaliteit) moeten duurder zijn en van mij mogen ze nog duurder zijn, kwaliteit moet en mag betaald worden , zo zijn alle hengsten houders en de Nederlandse Welsh fokkerij van alle vermeerderaars af , want je denkt toch niet dat de hengsten houders (let op die niet prof. bezig zijn er mee) blij zijn met die slechte kwaliteit merries? slechte veulens is ook reclame!!!

ik hoef echt niet jan en allemal bij mijn hengst straks en zo denken er meer en die selectie maak je alleen maar door dekgeld omhoog te doen zodat alleen mensen bij je komen dekken die er echt wat inzien en er seriuus mee bezich zijn.

frikandelle fokken doen andere rasse ma haha
Laatst bijgewerkt door cuneracobs op 01-08-09 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:50

Ik vind de dekgelden, zeker als je gaat vergelijken met BWP, duitse stamboeken, Kwpn, heel goedkoop. Zouden idd met de kwaliteit wat hoger mogen liggen. Wat hier al gezegd wordt, op die manier worden de vermeerderaars een beetje tegengehouden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:12

patrick76 schreef:
maar heeft dus nog steeds niemand een hengst kunnen noemen die zo goed is en/of goed fokt die voor minder dan €125 ter dekking wordt gesteld.

Wat dacht je van Baledon Hy Society? En er zijn zat oude hengsten die goedkoper zijn geworden, puur omdat ze al ouder zijn en al veel veulens hebben. Rowfant Saul stond op het laatst zelfs te koop voor onder de 500 euro, dan zal het dekgeld toen ook niet hoog meer geweest zijn.
Wat betreft het weren van mensen die goedkoop willen dekken, een dekking van mijn hengsten kost 125 euro. Maar ik selecteer WEL welke merries ik aanneem. Mijn hengsten dekken niets zonder papier en geen andere rassen (op NRPS en AVS na, omdat deze wel volle papieren krijgen, hetzij als WPB hetzij als NRPS).
Zijn grote fokkers geen vermeerderaars? Grote fokkers, die handelen, dekken ook alles wat er binnenkomt. En komt er iemand (met nog weinig kennis) bij een grote fokker, dan zal de fokker wel een hengst aanwijzen die "er leuk bij past". Zij kiezen dan vaak een hengst die wat minder gedekt heeft, maar wel duur is. Mensen die achter de grote namen aanlopen, dekken wel met wat aangeraden wordt. Ongeacht of het past of niet.
En er zijn hengsten met een dekgeld van boven de 250 euro, die 50 of meer merries per jaar dekken. En hoeveel daarvan zie je terug? Hoeveel van de hengstveulens daarvan belanden net zo hard bij de slager?

Dekgeld moet ook passen bij de waarde van het ras. 2500 euro dekgeld voor een GP topper uit Duitlsland is bij het KWPN normaal. Maar daar praten we dan ook over veulens die op de veiling niet weggaan voor onder de 7500 euro.
Dekgeld verhogen weert niet per defintie "broodfokkers". En wie geeft de garantie dat dekgeld van 400 euro een beter veulen geeft? Daarbij is het nog altijd de hengstenhouder die de prijs bepaald, wie zegt dat de prijs/kwaliteit altijd klopt?
Laten we even reeel zijn hier, het meeste wat er gefokt wordt, gaat of als kinderpony of als men pony weg (of als salami). Die 10 procent die over blijft, gaat de show wereld in. Realiteit is dus gewoon dat we voornamelijk voor de sport/recreatie markt fokken. Die groep mensen zal beduidend minder betalen voor een pony dan iemand met show potenties. En het groepje mensen die 1500 euro neerkunnen en willen tellen, is maar klein.
Met een dekgeld van 400 euro en nog minimaal 150 euro bijkomende kosten, zit je op een bedrag van 550 euro. Wie vangt dat nog voor een hengstveulen?
Prijs is niet altijd een garantie voor kwaliteit, dat is mijn mening...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:26

Melanie5 schreef:
Als je kijkt naar de prijzen van de meeste hengsten, zit je tussen de 75 en 200 euro. Gemiddeld is rond de 125 euro en dat geldt ook voor de NWPCS stamboek hengsten. Duur is niet per definitie beter...

Tophengsten als Hywel ed. ja die vind je vast niet onder een bepaald bedrag. ;) Is ook min of meer logisch daar er bij die hengsten een hele hoop meer "reclame"/promotie komt kijken natuurlijk. Een commerce ja dat verkoopt maar kost ook geld... Waarmee ik niet wil insinueren dat het vol loopt van hengsten van top-niveau die onbekend zijn omdat hun eigenaars deze hele "mallemolen" niet doorlopen met hun dieren (al dan niet vanwege wel of geen behoefte tot ... )

Maar er zijn/waren nog wel interessante fokhengsten waar je nooit echt wat van hoort. Zoals bijvoorbeeld de dekhengstjes van Sjef De Kanter. Die komt nergens meer met z'n pony's maar die heeft wel een hele sterke fokkerij opgebouwd. Daar kan je gewoon niet om heen.
Om maar te zeggen dat er ook nog fokkers zijn die zich niet zonodig hoeven te bewijzen tov de buitenwereld maar daarom nog wel een hele sterke fokkerij kunnen hebben.
En ok je hebt dan misschien wel een enkeling zoals Lange Voren Lucas die via Ysselvliedt is gegaan, maar daar weten we (of sommigen) dan ook weer van dat die uit een bloedlijn gefokt is die erg nieuw was in de fokkerij die Sjef. En bij nader inzien had hij nou toch ook niet meer echt de "drive" om die weer helemaal in zijn gevestigde fokkerij in te fokken. Maar dat is een heel ander verhaal en hier ook absoluut niet van toepassing.

Je hebt ook hengstenhouders die wel een hele uitgesproken eigen mening hebben van hoe een Welsh volgens hun er uit moet zien. Soms is dat zoals Joost zegt misschien wat "voor-oorlogs" :D in de ruimste betekenis van het woord en hebben ze absoluut geen behoefte om zich te profileren op keuringen en shows. Want wie zijn zij om tegen iemand te zeggen wat er niet "correct" is aan hun Welsh, en omgekeerd ook. Wie is een ander om tegen hun te zeggen wat er niet goed is aan zijn Welsh? Die weten zelf goed genoeg waaraan en waaraf, hebben een streven en een doel, maar doen dat voornamelijk voor zichzelf en hebben de "bevestiging" van,een ander (zo zal ik het maar noemen) niet echt nodig.

Zo ook hier in de buurt, neem deze hengst bijvoorbeeld. Bloed waar ik voor teken, was ook een bloedmooie Welsh ik heb hem nog een tijd op stal mogen hebben. Hij was al ouder (21) de glorietijd had ie wel gehad... maar wat een Mountain pony! En dat voor 75€...
Hoofd had wat edeler gemogen, maar voor de rest écht een Welsh. Met een bewegingsmechanisme... prachtig!
Is van Engeland naar België gekomen en heeft daar zijn hele leven doorgebracht. Kwestie van nafok is er voor zover ik weet niets wat ooit een grote prijs gewonnen heeft. Ligt dat aan de koppigheid van anderen om hem voor wat voor reden dan ook te gebruiken? Of ligt het aan het gebrek aan promotie van de hengst? Ik denk dat deze hengst veel meer kansen had mogen krijgen dan ie gehad heeft. Maar goed dat is dan misschien weer mijn niet-objectieve mening en het kan goed zijn dat die in deze discussie eigenlijk hier helemaal niet op z'n plek is.

Twyford TimTam - Twyford Gwain (van Gurkha) X Twyford Nutkin (van Gurkha) X Coed Coch Asa X Twyford Grenadier X Wee Cream Cupid uit Gwyndy Georgiana

Afbeelding

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:28

Melanie5 schreef:
patrick76 schreef:

Dekgeld moet ook passen bij de waarde van het ras. 2500 euro dekgeld voor een GP topper uit Duitlsland is bij het KWPN normaal. Maar daar praten we dan ook over veulens die op de veiling niet weggaan voor onder de 7500 euro.

Goh dat is tegenwoordig ook wel anders en absoluut geen garantie meer :D

Met de (hengst)veulentjes in de grote rijpaardstamboeken is het tegenwoordig niet veel anders gesteld als in de andere.
Je geraakt ze aan de straatstenen niet kwijt.
In België-Duitsland-Nederland zijn dit jaar zo ergens tussen de 50- en 60.000 veulens geboren.
Over verzadiging van markt gesproken..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:36

Wel een leuke hengst hierboven. jammer dat sommige idd die kansen niet kregen. Zonde vaak ook.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:21

Ik kan mij grotendeels met Loolapalooza eens verklaren en de hengst Twyford Tim Tam heb ik ook gekend en sommigen van zijn nakomelingen die van goeie kwaliteit waren.
Ik zie hier dat er op deze forum door sommige echt gepraat wordt alsof het grote (prof) hengstenhouders zijn en wat ik mij nu eigenlijk afvraag hoeveel van die "grote" fokkers zijn eigenlijk officieel, hebben een BTW-nr zodat zij terecht kunnen klagen over de invloed van vermeerderaars. En waar maken zij het verschil tussen fokkers en vermeerderaars want de klanten die bij hun hengsten komen zijn toch ook fokkers of vermeerderaars ? Het lijkt of ik de hondenfokkers hoor praten die mekaar het licht in de ogen niet gunnen. Denk eraan : hoe goed ook de kwaliteit van ALLE pony's worden er zal in een keuring steeds een eerste en een laatste zijn en hoe ga je die laatste dan betitelen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:45

Mooi gezegd Cappelstud

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:33

Tja, ik moet hier denken aan de mooie uitspraak van Scholten uit Oosterwolde in het mooie artikel in het Welsh bulletin. Iets een de trant van: "een goeie eet even veel als een slechte, dus de slechte moet je snel opruimen".

In Finland kost het houden van een pony ongeveer 3000 Euro per jaar. In de Benelux zal het misschien iets minder zijn, zeg maar 1000 Euro per pony per jaar. Er zitten veel verborgen kosten in het houden van ponies. Dus als je de verkeerde pony een jaar moet houden om er dan nog 1000 Euro voor te krijgen, dan kan je die pony beter aan het begin van dat jaar weggeven.

Die merrie die ook dat geld kost, daar kan je een aantal dingen mee doen. Je kan er gewoon plezier aan beleven zonder haar te dekken, of je kan ermee naar een goedkope hengst gaan om maar een veulentje mee te fokken dat dan onder de weggeefregelingen van hierboven past. Of je vindt dat je iets boven het gemiddelde niveau wil fokken om niet alle veulens direkt naar Italie te hoeven sturen.

De vraag wordt dan eerder een gewetenskwestie: moet ik een veulen op de wereld zetten dat heel goed smaakt of moet ik een veulen hebben dat past bij de smaak van een afzetmarkt die het veulen liever in leven houdt? Of fok je alleen om alles te houden en wil je over pakweg 40 jaar met 50 fokmerries in je wei lopen (dan moet je wel een heel extensieve houderij hebben of anders wel heel ruime financiele middelen.

Wat Timtam betreft en ook oudere hengsten: de meeste fokkers zoeken naar iets vernieuwends, niet naar iets behoudends. Zo werd Roman Springlight ook helemaal niet meer gebruikt toen hij op Lange Voren kwam. Van de hengst zijn overigens ook véél minder nakomelingen geregistreerd dan wat de legendes allemaal doen geloven. En ik denk ook niet dat Roman Springlight een fortuin gekost heeft.

Er zijn dus wel goedkopere alternatieven, maar feitelijk zou dat ook niet mogen kunnen. In Wales staat op (ver)ouder(d)e tophengsten vaak simpelweg een quotum. De eigenaar wil hooguit 5 merries per jaar oid om de waarde van de veulens hoog te houden. En die dekgelden liggen dan heel hoog. Hier doen we dat wat dat betreft allemaal net een slagje dommer.

En wat veulenprijzen betreft. In theorie moet je ervan uitgaan dat een hengstveulen minder oplevert dan een merrieveulen. De hengstveulens zijn simpelweg anders geprijsd dan merrieveulens omdat er minder vraag is. Als je de economische afweging wil doen, dan zal je toch een gemiddelde prijs moeten nemen van merrie- en hengstveulen.

En feitelijk accepteer dat ponies houden een hobby is en dus geld mag kosten. Of je nou gaat voetballen, golfen, fietsen, er zit altijd een kostenplaatje aan. Iedere dag in de kroeg hangen is ook niet zo goedkoop. En veel reizen ook al niet. Het is een liefhebberij en je moet de zaken zo budgetteren dat het haalbare kaart is. En bij iedere bezuiniging moet je de consequenties nemen die het gevolg van de bezuiniging zijn.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:52

Joostvangestel, mag ik u een paar voorbeelden geven : de hengst Kirby Cane Gambler (bij de vroegere Belgische secretaresse van het BWPS) heeft eerst op latere leeftijd uitstekende nakomelingen gaan geven en kampioenen geleverd.
De Belgische warmbloedhengst CODEX was een kleine onooglijke hengst die eigenlijk niet perfect op zijn benen stond, wel die hengst heeft topkampioenen in de sport over héél de wereld geleverd. Men gaf fortuinen uit om een codex te kunnen aankopen.
Een andere (u waarschijnlijk bekende) sectie A hengst Pendock Legend was als veulen niet veel soeps en werd door de kopers niet aangekeken, TOT Jenny Kilby en Norman van de Idyllic stud (GB) dit veulen aankochten. Legend is een echte legende geworden (bekijk het verhaal maar op hun website).
Zulke verhalen zijn legio in alle rassen en ik zou dus maar nooit te rap een hengst of merrie afschrijven.
Ik wil hier ook nog even terug komen op de opmerkingen omtrent "ouderwets" fokken. Op het ogenblik zijn veel fokkers in Engeland terug aan het fokken op de "oude" bloedlijnen en als je gaat kijken naar de bloedlijnen van veel kampioenen dan vind je vaak de hele beroemde oude lijnen in directe afstamming terug. Deze werkwijze zorgt ervoor dat zij het "type" behouden van het ras.
Ik vind trouwens dat het ieder vrij staat om zijn eigen fokrichting te kiezen. De toekomst zal dan wel uitmaken wie gelijk had.
Laatst bijgewerkt door cappelstud op 01-08-09 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:58

cappelstud schreef:
Ik kan mij grotendeels met Loolapalooza eens verklaren en de hengst Twyford Tim Tam heb ik ook gekend en sommigen van zijn nakomelingen die van goeie kwaliteit waren.
Ik zie hier dat er op deze forum door sommige echt gepraat wordt alsof het grote (prof) hengstenhouders zijn en wat ik mij nu eigenlijk afvraag hoeveel van die "grote" fokkers zijn eigenlijk officieel, hebben een BTW-nr zodat zij terecht kunnen klagen over de invloed van vermeerderaars. En waar maken zij het verschil tussen fokkers en vermeerderaars want de klanten die bij hun hengsten komen zijn toch ook fokkers of vermeerderaars ? Het lijkt of ik de hondenfokkers hoor praten die mekaar het licht in de ogen niet gunnen.

Ik voel mezelf hier niet in aangesproken, maar misschien dat je zelf wel (onterecht) op mij doelt. :D Eather way, dit is een forum en dat geeft toch altijd enige onduidelijkheid. :D Dus vandaar toch een stukje informatie van mijn kant ook. Want wie ben ik?

Ik fok, maar heel kleinschalig. Ik ben ook geen hengstenhouderij, hoewel we daar wel altijd over grappen hier omdat er alleen maar hengsten geboren worden. :D
Mijn fokmerries bestaan uit 1 sectie A, 2 B's en een NWR.
Ik gebruik Duitse Rijpony hengsten. (of sectie A voor de A maar ze is nog maar 2 jaar)
Kort samengevat :D

Ik heb Timtam op stal gekregen de volgende dag nadat ik mijn eerste A'tje heb laten inslapen (was een Twyford Thunder X Twyford Gurkha X Twyford Grenadier etc.) Je ziet de connectie tussen deze 2 pony's. ;)
Ik had toen enkel nog een New Forest merrie met een veulen aan de voet. Omdat TimTam toen al goed op leeftijd was en oh zo slecht bevruchtte, heeft de eigenaar zelf voorgesteld hem bij mij te stallen.
Dat is mijn eerste (en enige :D) ervaring van het een dekhengst op stal te hebben. Dan nog een super brave ook die zonder problemen tussen merrie en veulen liep. :D Dus het stelt helemaal niet zo veel voor.
In principe zou ik de combinatie van New Forest en Welsh sectie A nooit hebben gemaakt. Ik bedoel, wat kan je uit zo een combinatie nou verwachten?
Met TimTam lukte het echt niet en heb ik uiteindelijk met een andere A geprobeerd (meteen drachtig) en is TimTam terug naar de eigenaar vertrokken.
Iets waar ik tot op de dag van vandaag nog enorm veel spijt van heb, dat ik hem heb laten gaan.

Maar goed, toen was er dus een kruising/"vermeerderingsproduct" op komst zou je kunnen zeggen.
Eens geboren viel ie me enorm goed mee, was een schimmel hengstje en heb hem als veulen makkelijk verkocht.
Niettemin is dit een combi die ik nooit meer zou maken. Ik heb een heel ander fokplan. ;)

Citaat:
Denk eraan : hoe goed ook de kwaliteit van ALLE pony's worden er zal in een keuring steeds een eerste en een laatste zijn en hoe ga je die laatste dan betitelen.

een fokker die niet op Bokt zit gequote door Loolapelooza schreef:
Wie ben ik om tegen iemand te zeggen wat er niet goed is aan zijn Welsh? En omgekeerd, wie zijn zij om tegen mij te zeggen wat er niet goed is aan de mijne?

Al is het natuurlijk altijd wel interessant wat een andere fokker over jou fokkerij heeft te zeggen.
Maar we fokken uiteindelijk allemaal min of meer ons eigen doel na.
Dus wie dan te beslissen heeft welke er de beste is?
Is dan weer wel een beetje moeilijk.
Maar dat is het moeilijke aan de sport zullen we dan maar zeggen. Een ook het mooie, anders was er geen sport. :P

Ik vraag me wel af wat je met deze onderstaande zin bedoelt? -->>

-->>
cappelstud schreef:
Het lijkt of ik de hondenfokkers hoor praten die mekaar het licht in de ogen niet gunnen.

Gaat het hier ergens agressief aan toe in dit topic?
Want dan heb ik dat gemist geloof ik.

Ondertussen heeft Joost ook alweer een stukje gepost.
Waar ik me volledig in kan vinden, prachtig verwoord!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:00

Dit is denk ik nu ook het moeilijke aan fokken, soms worden er idd (bijna) dieren misgelopen, die mss een goeie aanwinst voor de fokkerij zouden zijn. De ene ontwikkelt vroeg, de andere later. Ken pony's (sportpony's dan) die niet goedgekeurd werden, presteerden amper in het vrijspringen. Onder het zadel springen ze wel stuk voor stuk over de 1.30, hebben geweldige gangen, tja mss ergens zonde dat ze indertijd niet werden goedgekeurd... Je komt het idd overal tegen.
Verder Joost heb je op veel punten gelijk.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:04

En waar het uiteindelijk om gaat, is dat we zelf plezier hebben aan onze dieren.
Mijn bereking op een eerdere pagina was alleen om eens in kaart te brengen wat alles eigenlijk kost. Dat draait nu uit op een discussie over dekgeld en dat als je minder wil betalen, je meteen een vermeerderaar bent.
Ik noem mijzelf zeker geen vermeerderaar. Mijn veulens zijn allemaal goed terecht gekomen, ook al brachten de meeste geen hoofdprijs op. Ik heb met de meeste eigenaren nog contact en de ponies lopen voor de wagen, met kleine kindjes etc. Dat maakt mij blij. Mijn eigen gefokte dieren hebben het goed. En dat is de markt waar ik voor fok. Ik weet dat de kans dat ik een mega super topper wb de keuringen klein is, maar dat haalt voor mij niet het plezier uit fokken.
En dan nog, ook uit kampioen x kampioen kan je een ezel fokken.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:10

Loolapalooza u moet zich zeker niet aangesproken voelen. Mijn vragen waren oprecht en als ik iemand zie die een onderscheid wil maken door een predikaat van fokker en een label van vermeerderaars op te kleven dan heb ik inderdaad mijn vragen.
Dit heeft niets met agressief te maken.
Zelf fok ik sedert 1976 raszuiver en de geïmporteerde cobs komen uit studs zoals Avonvalley, Tardebigge, Ellington, Maesmynach enz.... In 1982 betaalde ik voor een 18 maand welsh cob bij de Emmickhovens stud 3800 gulden. Voor 2 avonvalley merries betaalde ik 14 jaar geleden 100.000 Bfr. of 2500 euro per stuk. Toch kan ik begrijpen dat een pony of Cob die minder heeft gekost wél degelijk hoge toppen kan scheren.
Gelukkig zijn er nog vele anderen die gewoon van de welsh houden zoals Zitake en Melanie

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:23

cappelstud schreef:
Loolapalooza u moet zich zeker niet aangesproken voelen. Mijn vragen waren oprecht en als ik iemand zie die een onderscheid wil maken door een predikaat van fokker en een label van vermeerderaars op te kleven dan heb ik inderdaad mijn vragen.
Dit heeft niets met agressief te maken.

Ahja nou snap ik het. :D Ik twijfel ook niet aan de oprechtheid van je vragen, ben zelf ook niet zo een "label klever". Zolang er maar een fokdoel mee bemoeit is en er niet zomaar wat wordt gedaan "op de wilden boef". :D
Agressief was misschien niet de juiste woordkeuze, maar ik had al zoveel getypt dat ik geen zin meer had in diplomatischer verwoordingen te bedenken. :P

Citaat:
Gelukkig zijn er nog vele anderen die gewoon van de welsh houden zoals Zitake en Melanie

Ja want die mensen maken uiteindelijk ook afzetmarkt :D

En verder ben ik't ook wel eens met Melanie; :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:30

Idd, niet dat ik nooit zal fokken ofzo. Qua fokdoel heb ik iets duidelijks voor ogen, maar daar wil ik alle tijd voor nemen die nodig is, merrie is nog jong en er is niets te overhaasten. Hobby zal het altijd blijven :), ondertussen gewoon genieten van de hobby.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:28

Even samengevat. Volgens mij komt in dit topic naar voren dat je een vermeerderaar bent als je:
1. een eigen hengst of een hengst in de buurt gebruikt
2. niet meer dekgeld dan €200,- wilt betalen
3. je niks presteert op shows

In deze redenatie ben ik dus ook maar een vermeerderaar. Wij hebben de laatste 2 jaar namelijk alleen maar onze eigen hengst gebruikt (foei!), die enkel als veulen op een show is geweest, die daar dan wel weer 1A liep. Maar goed, dat zegt verder niks over de potentie als dekhengst natuurlijk.

Op een show zul je me niet snel zien met een pony.Aan de kant wel, want ik wil wel de nafok van hengsten en merrielijnen bekijken om te zien wat er binnen onze fokkerij gebruikt kan worden.

Toch zie ik mezelf wel als fokker, want:
1. ik selecteer in het gebruik van de fokdieren en probeer zo vooruit te komen met de stam
2. heb een duidelijk (fok)doel voor ogen
3. fok niet voor de salami

Ons fokdoel is heel duidelijk: Welsh mountains fokken voor de sport.
En dan bedoel ik niet dat onze pony's restproducten zijn die dan maar voor de sport verkocht worden...

Wel binnen de rasbeschrijving uiteraard, want het moeten wel duidelijk sectie A pony's zijn.

En ja, dat mag geld kosten. De fokkerij is hobby en hobby kost geld.
Als er weer eens een pony uit onze fokkerij ergens goed presteert en ik zie de eigenaren genieten van onze fokproducten zoals wij zelf genieten van onze fokproducten, dan geniet ik als fokker dubbel! en dat is het me elke cent waard :D

Loolapelooza: volgens mij zijn er ook heel veel goede fokdieren die nooit een kans hebben gekregen. Het basisboeksysteem zorgt er in elk geval voor dat je als fokker zijnde dieren in kunt zetten waar je zelf wel vertrouwen in hebt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:12

Amen Westernfreak _/-\o_

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:33

Westernfreak, ik sta helemaal achter uw redenatie en ben blij dat er nog meer mensen van hetzelfde idee zijn.

United we stand !

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:54

Gelukkig zijn er dus meer zoals ik. Vergeet niet dat de meeste ponies de sport in gaan. Een keuringstopper fokken is natuurlijk super, maar de markt daarvoor is gewoon veel kleiner. Ik ben tevreden met mijn fokproducten, ookal gebruik ik geen dure hengsten. Mijn eigen hengsten komen beide uit goede lijnen en ze geven mij wat ik wil. Ik dek ook nog wel eens bij andere hengsten, maar niet voor de hoofdprijs. Al zal er best een keer zijn dat ik wel meer wil betalen als het echt mijn droom hengst is. Alleen houd ik wel in mijn achterhoofd, dat het veulen waarschijnlijk noit heel veel gaat opbrengen. Ik heb helaas geen geldboom en hoewel hobby geld mag kosten, hoef ik er niet op leeg te lopen. De gewone verzorging kost al genoeg.

Nog even over een stukje dat ik eerder las hier, over het importeren van ponies uit Engeland/Wales. Er werd gezegd dat er ponies hierheen komen die het helemaal niet waard zijn. Wie bepaald of ze het waard zijn? Als ik iets moois zie in de UK en ik kan het kopen, dan doe ik dat. De merrie die ik pas gekocht heb (ze komt dinsdag joepie!), kost inderdaad maar iets meer dan het transport. Maar deze merrie heeft lijnen waar ik weg van ben en ik prijs me gelukkig dat ik haar kon kopen. Klopt dat voor het geld van haar en transport ik ook een pony hier kon kopen, maar deze lijnen vind ik hier niet.

Ik ga gewoon lekker door zoals ik doe, ik geniet elke dag van mijn ponies, keuring of geen keuring. Topper of niet, voor mij zijn ze dat wel en ik zie in mijn ponies dat wat ik wil en of dat in iemand anders zijn straatje past, boeit me niet zo. Zolang ik mijn veulens kwijt kan, gaat het goed. Ik fok bewust minder dan eerst, vanwege de crisis, maar kan gelukkig dieren aanhouden als ik ze niet kwijt kan.
En dat ik eigen hengsten gebruik, is voor mij allen een keuze en niet iets waar anderen over hoeven te vallen.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:35

Wij hebben op zondag 26 juli 2009 een nieuwe welsh pony & cob keuring georganiseerd tijdens de Crijtfeesten in Diepenbeek (B).
Fantastisch succes met een goed aantal inschrijvingen, véél publiek en geïnteresseerden, een prachtig domein en geweldige pony's.
Foto's zijn te zien op de blog http://vvwc.skynetblogs.be

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:06

Het ging er laatst over dat je in kootwijk naar één van de drie dagen kan. Elma mag naar kootwijk (ck) en ik heb haar opgegeven voor de internationale... dat mag toch wel?