[FOTO]wie heeft er n look a like welsh (met wit hoofd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:10

Als het kan waarom zou je er dan niet mee fokken? Er is absoluut (groeiende) interesse voor. En deze pony's/fokker komen uit amerika, in europa worden ze idd (nog) niet opgenomen maar daar inmiddels weer wel, natuurlijk zijn er nog steeds fokkers die het absoluut niet willen maar het is gewoon hartstikke krom om precies hetzelfde gen in minder extreme vorm juist graag te willen zien maar in een extreme vorm niet. Dat kun je toch eigenlijk niet maken, ze zijn genetisch gewoon hetzelfde, zelfs hetro- en homozygoot hoeft qua uiterlijk helemaal niet zoveel te verschillen. Sommige homozygoot geteste SW1 paarden hebben minder wit dan hetrozygote SW1 paarden.

Daarom is het zo fijn dat die test eindelijk beschikbaar is, niet alleen omdat je zo als fokker beter kunt selecteren of je meer of minder wit wilt fokken maar hopelijk gaan de stamboeken dan ook eens inzien dat je niet alleen naar de buitenkant moet kijken, er zijn hele goede welshjes in de sectie X gedumpt omdat ze teveel wit vertoonden terwijl slechtere zonder veel wit maar dezelfde kleurgenen wel opgenomen worden.

En wat betreft levensvatbaarheid, kun je nu wel makkelijk zeggen maar dit is pas sinds 1,5 maand bekend en er zijn nog geen welsh ponies getest voor zover ik weet, SW2 en 3 waarvan de aanwijzingen zijn dat het niet levensvatbaar is in homozygote vorm is zeldzaam tot nu toe en nog niet 100% zeker maar er zijn ook nog helemaal geen homozygote getest hiervoor, onderzoeken lopen verder nog, ook naar andere mutaties. Het kan zijn dat deze mutaties helemaal niet binnen de welsh aanwezig zijn, maar als je niet test dan weet je het niet. Bovendien hoef je niet meteen helemaal niet te fokken met deze dieren maar als je ze test weet je dat je 2 SW2 niet met elkaar moet kruisen, met SW1 of helemaal geen splash kun je deze dieren wel gerust fokken.
Met roan wordt er toch ook nog steeds op los gefokt terwijl ook deze in homozygote vorm niet levensvatbaar zal zijn.
Bekent ook niet een dood veulen maar een afgestoten foetus, anders was het van beide natuurlijk al veel eerder opgemerkt zoals bij owls wel het geval. Maar als je het niet weet zul je het ook niet merken, hooguit dat je merrie minder snel drachtig lijkt te worden misschien.

Dus levensvatbaarheid is geen rede om helemaal niet op fenotype te fokken maar nu het bekend is en er zijn testen voor houd een verstandig fokker er wel rekening mee en laat zijn paarden testen, er is uiterlijk geen verschil tussen de drie mutaties maar ze komen wel heel veel voor. En juist bij de welsh zie je héél erg veel splash kenmerken.

http://colorgenetics.info/equine/conten ... shed-white
hier kun je overigens wat verschillende testresultaten met foto's zien

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:36

IcePrincess schreef:
Als het kan waarom zou je er dan niet mee fokken? Er is absoluut (groeiende) interesse voor.

En dat is nu net het risico. Ik ben er absoluur voor dat een ieder koopt en/ of fokt wat hij of zij graag ziet, maar het gevaar schuilt erin dat je door het fokken en promoten van dit soort ponies een categorie mensen bedient die alleen afgaan op de kleur en niet of in mindere mate kijken naar bijvoorbeeld rastype en beweging. Wanneer vervolgens met deze ponies gefokt wordt die wel veel kleur vererven maar waar de nakomelingen steeds minder en minder weg hebben van de pony waar we in de Welsh fokkerij decennia lang op geselecteerd en gefokt hebben, dan schuilt het risico erin dat we kleur en kwantiteit voldoende hebben maar kwaliteit niet.

Kortom; kleur is leuk maar het moet geen doel op zich worden, wat je toch steeds meer begint te zien. Dan kan het meer op vermeerderen gaan lijken dan op fokken.

regtur

Re: [FOTO]wie heeft er n look a like welsh (met wit hoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:52

iceprincess@we hebben het hier al eens eerder over gehad, maar het zilvergen hoe gedraagt zich dat. kan het aanwezig zijn en zich niet uiten? Kan het een gelacht "overslaan"? Of bestaat het alleen in gedachtenspinsels van fokkers? Ik heb eens een discussie gehad met een vooraanstaand welsh a fokker, die meende dat het absoluut niet voorkwam, terwijl er in Duitsland een hengst positief op getest is. Maar hij ziet eruit als een doodgewone vos....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:55

Uraya :daar heb je wel gelijk in. Ik vind ze zelf erg mooi, zou er niet specifiek op fokken maar vind het wel mooi als er af en toe zo n veulen tevoorschijn komt. Mn hengstje laat im hierom niet speciaal hengst,die wordt gewoon gecastreerd omdat ik hem als vaderdier niet goed genoeg vind, terwijl het wel een erg goede sportpony wordt. Anderzijds worden hele goede dieren geëlimineerd (en zelfs bij geboorte al geeuthanaseerd) omdat ze niet gewild zijn, terwijl ze soms prima pony s zijn. Puur om kleur moeten ze er ook niet uitgehaald worden vind ik. Splash hoeft ook niet altijd zichtbaar aanwezig zijn. Soms kan het heel minimaal. Dat vind ik er weer het leuke aan. Kleur moet geen doel op zich worden, anderzijds is zo n dieren die goed zijn elimineren ook selecteren op kleur en komt dus op hetzelfde neer. Gewoon laten zoals nu, af en toe verassingetje erbij.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:47

Ik zeg ook nergens dat je alleen op kleur moet fokken, er juist vraag naar kwalitatief goede welshjes met flashy aftekeningen, niet alleen de aftekeningen zelf. En zoals ik al zei, er worden hele goede pony's afgeschreven en idd ook meteen afgemaakt vanwege hun kleur, heel erg zonde.

Het fokken op kleur is gewoon iets extra's wat je kan toevoegen en dmv dna testen kan het zowel veilig als met meer zekerheid.

@ regtur, zilver is dominant maar toont enkel op een zwarte basis (dus bruin, buckskin ed. ook) op vos is het niet te zien maar kan het wel generaties lang doorgeven.

De eerste pony waar ik zilver naar kan herleiden is Cennen Cadi een vos merrie uit 1975, heer beide ouders zijn ook vos dus een van deze moet ook drager zijn maar het is moeilijk om van zover terug nog andere nakomelingen met foto's of goede kleurbeschrijving terug te vinden dus dat heb ik verder een beetje opgegeven.
Maar deze merrie is dus de moeder van Fronbach Hello Charlie en hij was silver bruin (stond als vos geregistreerd dacht ik) en heeft dit ook aan een flink aantal nakomelingen doorgegeven en zijn volle voskleurige broer Fronbach Hello Casanova is een van de eerste daadwerkelijk getestte zilver ponies in europa geloof ik, denk dat je hem bedoeld?

Een andere lijn die zilver draagt daarvan is de vroegste Rosmel’s Cream Puff uit 1985 uit een vos en palomino en ook daarvan kan ik weinig verder terug vinden met name ook omdat er veel schimmel in die lijnen zit.
Shell Crest Pure Country is een palomino uit weer een andere lijn die ook zilver draagt, hij si de vader van de allereerste (positief)geteste silverdapple welsh Shell Crest Dusty Gold

Overigens alleen welsh A bij de rest heb ik nog niets gevonden. Maar alle zilver welshjes die ik toen kon vinden zijn terug te herleiden naar deze paar pony's. Heb er alleen al heel lang niets meer mee gedaan om verder te zoeken en bij te blijven van nieuwe silver welshjes.
Ben daarna nog een tijdje bezig geweest met wildkleur maar die zijn een stuk zeldzamer dan zilver terwijl je het andersom juist zou verwachten, zilver is veel opvallender.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:23

Wildkleur is toch aalstreep en strepen op de benen. Vroeger wel een visje gehad waar je vrij duidelijk de aalstreep zag. Ik vind kleurgenetica wel interessant. Zelf heb ik vnl schimmels, maar ook zwart en vos en splash. 1merrie ook sabino.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:22

Ja, wildkleur is idd met aalstreep en zebrastrepen, dit is bijvoorbeeld een red dun (wildkleur vos) welsh: http://colorgenetics.info/equine_galler ... Sermon.jpg
In wales is ook een kudde wilde welshjes met erg gave kleuren, waaronder ook wildkleur en veel splash en dominant white, deze fotograaf heeft er een aantal foto's van online staan: http://www.flickr.com/photos/thunderhor ... 617324185/ en zo af en toe verschijnen er van andere fotografen ook weer foto's van deze kudde. Altijd leuk om te zien wat een kleurrijke ras het eigenlijk van nature is :) .

Moest even in je profiel kijken voor de zwarte, die is nieuw? :D Sabino wordt altijd wel snel geroepen maar ook wetenschappers komen daarvan terug, heel veel wat men dacht dat sabino was blijkt dominant white of splash te zijn. Ze zijn er onlangs nog over bezig geweest dat ze ervan af willen alles wat veel wit is sabino te noemen maar alleen daadwerkelijk geteste paarden, ondertussen is nog steeds maar 1 sabino variant en al meer dan 10 dominant white en nu dus ook al 3 splash, sabino is niet zo veel voorkomend als ze dachten. De eerste homozygote sabino welsh moet ik ook nog zien dus ik schat de kans dat sabino veel bij de welsh voorkomt erg klein in.

Je kunt het beste naar de bles kijken, loopt die wijd uit naar onderen of vrij scheef, dan is de kans heel groot dat het splash is, is de bles kaarsrecht over de neusbrug en vooral wijder aan de bovenkant is de kans groter dat het sabino of DW is. Randen van de aftekeningen kun je ook nog naar kijken of de vorm van de aftekeningen van de benen maar als er meerdere witgenen aanwezig zijn vertekennen die terwijl de bles beter herkenbaar blijft.

Verschil wat een combinatie van wit doet kun je mooi zien bij Lodewijk en Deano
Lodewijk: Splash + iets anders = oplopende punten aan zijn beenwit met daarbij kleine vlekjes wit en kleur door elkaar, veel (onregelmatig verdeeld) stekelhaar en bij de bles kun je zien dat het wit als het ware bij zijn ogen vandaan weggedrukt wordt, dus zwarte omlijning en een soort deuk in zijn bles.
Deano: Splash = oplopend wit op zijn (achter)benen met scherpe horizontale scheidingslijnen en bles loopt mooi rond over zijn ogen met roze oogleden.
Zou hij ook sabino of DW erbij gehad hebben had hij er meer als Lodewijk uitgezien, en als Lodewijk alleen splash was geweest had hij er weer meer als Deano uitgezien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:51

Interessant die blesvormen! dat van sabino wist ik nl nog niet.
http://www.staltervake.be/admin/uploads ... %20020.jpg
Dit is mijn ene merrie als veulen, niet die waarvan ik dacht dat er sabino inzit

Hieronder mijn andere merrie als veulen, zij geeft wel vaker eens grillige aftekeningen, veulen van dit jaar was vrij afgelijnd getekend, behalve 1 beentekening was grillig. Zij heeft ook grillige beentekeningen en haar vorige veulen was het helemaal.
Afbeelding
vorige veulen
Afbeelding

Ja de zwarte is nieuww :)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:04

hij is verkocht maar ik had een hengst veulen die had eerst een brede bles en later net als zijn moeder een wit hoofdje
Afbeelding 1maand oudAfbeeldingmoeders
Afbeelding 1.5 jaar oudAfbeelding 3.5 jaar oud

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:45

Ice princess@ dank je voor de uitleg van het zilver. En ook dat Cennen Cadi het heeft en doorgeeft. Zij is de overgrootmoeder van 2 nieuwe ponies van ons, de ene is bruin, maar het zwart op de knieen is vaal. Of zegt dat weer niets. De andere is vos, maar met spierwitte manen. Zie foto's in het fokkers topic. Hoe kun je nu weten of zij dat gen dragen, dan wel doorgeven?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:35

Laten testen is de enige echte manier om te weten te komen of ze zilver dragen, je kunt het wel met fokken proberen maar als ze hetrozygoot zijn dan heb je maar 50% kans dat het doorgegeven wordt plus dat je dan niet met vos moet fokken. Dus als ze het dragen heb je sowieso 50% kans dat zilver wordt doorgegeven, op bruin en zwart zul je het altijd zien, op vos dus niet.

http://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php zou ik aanraden, mede omdat zij ook de splashtests hebben, ze houden de haar samples gewoon in archief dus dat hoef je maar 1 keer te sturen mocht je later nog meer willen laten testen, per kleur betaal je 25 dollar, weet niet of het lab in nederland ook zilver test maar die is ook duurder geloof ik.

Zilver op bruin verbleekt de bruine en zwarte kleur wel, dus de benen krijgen een meer chocoladebruine kleur ipv zwart en het lichaam is ook wat lichter dan een gewone bruine. De manen verkleuren naar een blond/grijs/bruine kleur, beetje verschillend per paard, de een krijgt echt bijna witte manen en de ander blijft heel donker en lijkt meer zonverbleekt.
Als je op google "silver bay horse" plaatjes zoekt krijg je wel een goede impressie.

Die vos is wel supergaaf zeg, koppie heeft veel weg van Fronbach Hello Casanova qua uitdrukking, mooi om te zien. En die gekke aftekeningen op de benen zijn trouwens ook typisch dominant white in een wat minimalere scherpere vorm vergeleken met die met veel stekelhaar en kleine vlekjes die hier in het topic ook al veel voorbij gekomen zijn. Had deze vorm nog niet echt welshjes gezien, vooral bij thoroughbreds (W5 gen is het daarbij maar de mutaties zijn erg ras en bloed gebonden en kunnen spontaan nieuwe ontstaan)

@ rowanda apart dat het lichaam zo lang donker blijft terwijl die koppie wel zo snel wit worden!

@ Cemlys , ik blijf wel wat voorzichtig met sabino, zal niet snel zeggen dat een paard het draagt maar ik sluit ook niet helemaal uit. Ik wil Lodewijk daarom sowieso ook nog op sabino laten testen, aan de hand daarvan is het makkelijker te bepalen wat je wel en niet kan uitsluiten als kenmerk bij welshpony's, en daarnaast ook nog splash omdat ik wil weten welke variant er bij welshjes in zit. Maar aangezien ik toch niet met hem kan fokken heeft dat niet echt prioriteit, hij slurpt de centen wel op andere manier op :') .

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:38

@ IcePrincess ja vonden wij ook tot zijn 5e nog geen witte haar te vinden op zijn lichaam alleen zijn hoofd werd wit

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:49

Valt me nu ook ineens op dat hij geen wit aan zijn benen heeft, maar wel een brede bles en een blauw oog, dat zie je ook bijna nooit. Was het wel een welsh pony? Want brede bles met blauwe ogen en donkere benen is weer typisch frame overo en dat komt niet voor bij de welsh.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:09

wij weten niet wie zijn vader was helaas. we hebben de moeder zwanger gekocht en hebben nog contact gehad met de handelaar en die beweerde dat zei gedekt was door een zwarte welsh maarja geen idee of het zo is natuurlijk

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:25

Heel veel 'apart' wit heeft Buster niet, alleen is ie een sok vergeten aan te trekken :')
Afbeelding

Maar even waarom ik hier ook reageer: ik heb ooit een halfzusje van hem gezien op de keuring die wildkleur was: ik wist niet dat ze zo bestonden bij de Welshjes (met zebrabenen en aalstreep), kijk ik in het boekje, blijkt ze ook van Synod Prophet te zijn <3
Afbeelding

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:05

Oh wat supergaaf, ik heb behalve de wilde pony's nog helemaal geen wildkleuren bij europese pony's gevonden. Weet je ook wie de moeder van deze merrie is? Daar moet de kleur van vandaan komen. En grullo is al helemaal zeldzaam.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:27

Synod is gewoon een goede hengst :P

Mooie pony die 2e, lijkt als leek zijnde op een donkere valk. Toch een leuk kleurtje, hou wel van dat aparte!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:01

is een fokker in Hengelo (Gld) die er bekend om stond vanwege de wildkleur. Had vroeger meerdere pony''s met die kleuren.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:29

Dit is Hillam Little Drummer Boy. Hij ziet er niet op zijn mooist uit na een hele winter buiten te hebben gelopen. Zijn manen hingen op zijn knieen, en waren een en al heksevlecht. Maar gelukkig hadden we goede hulp, die alles lekker bijgewerkt hebben. Iets kort, maar dat groeit wel aan voor zijn dames weer verschijnen.Hij heeft heel veel witte vlekjes, en ook een kinvlek. Na alles wat hier genoemd is durf ik het geen sabino meer te noemen, of toch wel?
Afbeelding

Afbeelding
Op deze foto van afgelopen herfst kun je de grilige aftekeningen veel beter zien.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:38

Buster@ wie is de moeder van de pony met de wildkleur?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:45

Iceprincess@ Ik lees wat over dominant white. Wij hebben een merrie die wij vos-sabino noemen, maar ook zij heeft een kinvlek en "rare "aftekeningen op de benen. Is dit dan correst? Het is zo makkelijk om alles wat witte stippels en vlekken heeft"sabino"te noemen. Maar als het anders is, moet de benaming wel correct zijn.
Afbeelding

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:08

regtur jij weet toch altijd wel de leukste pony's te kiezen he :D .

Er gaaf dier weer die palomino, en imo ook erg dominant white. Hij doet me door de randen vand e aftekeningen en het palomino kleurtje wel aan Sato denken: http://www.blazingcoloursfarm.com/Sato.html
Sato heeft wel een stuk meer wit maar let vooral op de gelijkenis van hoe het wit bij de voorbenen aan de binnenkant oploopt, dat zie je bij dit fenotype wel veel.

Kijk ook bij de pony hier op de achtergrond:
Afbeelding

en deze:
Afbeelding

Sato is een thorougbred met het W5 dominant white gen, komt alleen in die bloedlijn voor en heeft veel uiteenlopende uitingen zoals dat hele gespatterde, helemaal wit maar ook waar ik het eerder over had van die scherp gelijnde hele rare vlekken. Ik denk dat bij de welsh een vergelijkbare mutatie aan het werk is, hoogst waarschijnlijk meerdere zoals bij de thoroughbred ook is. Als je bij de nakomelingen van Sato kijkt zie je ook al wel wat verschillende, en natuurlijk ook gewone aftekeningen want het is altijd hetrozygoot, homozygoot DW is niet levensvatbaar.

Het stekelhaar van de vos is rabicano, komt ook heel veel voor bij welshjes, been en hoofd aftekening is in een geval als dit dus zo'n twijfelpunt, het zou sabino kunnen zijn maar net zo goed ook dominant white en wellicht ook nog in combinatie met splash.
Kinvlek moet je je niet teveel op vastpinnen, dat is een kenmerk wat een aantal jaar geleden werd gegeven voor sabino maar dit kan meerdere oorzaken hebben.

Patrick heb je ook een naam van die fokker of van een aantal pony's met wildkleur? Ik heb me vorig jaar echt rot gezocht maar kwam heel weinig info tegen en al helemaal geen foto's. Zilverkleurige welshjes waren een stuk makkelijker te vinden :+ .

En als we dan toch bezig zijn, heeft een van jullie misschien wel eens gehoord van wit geboren welsh pony's? Geen cremello ed. maar echt wit.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:01

Ice princess@ uit de merrie Moorcock Echo hebben wij een veulen gehad, dat vrijwel wit was, maar dat is niet wat jij bedoelt. Dit veulen bleek uiteindelijk palomino roan te zijn. ( net als haar moeder)
Waar jij naar zoekt, en ik ook, zijn echte witgeboren veulens. En die kun je creeeren door 2x een sabino te kruisen. Volgens Wiersema. Wij hebben een hengst gehad, die qua kleur daaraan voldeed, maar hij kwam op ander punten tekort voor de fokkerij.Anders hadden wij hem graag ingezet om dit eens te proberen.
Afbeelding

Afbeelding
En dit is zijn dochter, een "gewone"palomino

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:03

Ice princess@ heb je die voorgaande foto's van Havenbeech?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:19

De pony op de eerste foto is idd van Havenbeech geweest maar of deze foto daar ook is genomen weet ik niet, ik heb hem van de eigenaar daarna en inmiddels is hij weer verkocht omdat zij niets meer met welshjes verder gingen, weet jammer genoeg ook niet wie de pony op de achtergrond is.

De foto met het framepje eromheen is van Horeb Stud, pony is de welsh c merrie Knockrua Sulwen

regtur schreef:
Waar jij naar zoekt, en ik ook, zijn echte witgeboren veulens. En die kun je creeeren door 2x een sabino te kruisen.

Precies de rede van mijn vraag ;) . Ik ben nog geen enkele witgeboren welsh tegen gekomen, mede daarom ben ik van mening dat sabino niet zoveel voor zal komen bij de welsh en vooral SB1 niet, anders had zouden er toch wel wit geboren pony's bekend moeten zijn. Maar ook dit is geen garantie als je kijkt naar de arabieren en thoroughbreds waarvan gedacht werd dat ze sabino zouden zijn en die nu positief voor dominant white zijn getest (onder andere want er zijn meer rassen maar daar heb ik me minder in verdiept)

Die palomino zou ik ook absoluut geen sabino noemen maar dominant white, ook met de verwijzing naar Sato voor vergelijking, de aftekeningen zijn te 'schoon' voor sabino, bij SB1 moet je meer in deze richting denken:
http://www.djwwgypsyhorses.com/Clononee ... rriag.html
http://www.djwwgypsyhorses.com/Dalcassian.html
http://www.djwwgypsyhorses.com/Rory.html
Deze zijn allemaal hetrozygoot getest.

Dit is weer een wat minder extreme uiting maar let vooral op de bles die boven de ogen wijder uitloopt en verder recht over de neusbrug loopt en de rafelige of 'verscheurde' aftekingen: http://www.animalgenetics.us/Images/Sabino_nSb1b.jpg

Maar de meeste geteste sabino paarden zijn toch vrij extreem. Er zijn waarschijnlijk nog wel andere vormen die anders uiten maar zoals het er naar uit ziet moet je dan weer meer aan normalere aftekeningen denken.
Sabino en dominant white zijn mutaties van hetzelfde gen (evenals roan) dus het is niet heel raar dat ze zo op elkaar kunnen lijken.