[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PeeWij

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:12

Ik heb ook ieder jaar er wel een hengst van 250 euro erbij zitten. En Mel wat denk je van de kosten van het op en neer reizen naar de hengst. Ik mag morgen bijvoorbeeld voor de derde keer terug naar hengst. Is toch 260 kilometer op en neer!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:14

moet ook gewoon een hengst van op de hoek nemen Peter of 1 die er toch toevallig loopt. Waarom allemaal zo veel moeite doen en jezelf op kosten jagen . . . . . . . haha

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:15

Hmmm...kan me niet heugen dat ik voor de dekking van een kampioenshengst waarvan de nakomelingen het inmiddels ook leuk doen, meer dan 200 euro kwijt ben geweest aan dekgeld (reiskosten, stallingskosten en DA kosten niet meegerekend). Bij een hengstenhouder met meerdere goede en goed fokkende hengsten!

Daarbij is een dure hengst op je merrie zetten is niet persé fokken en een goedkopere hengst gebruiken op je merrie is niet per definitie vermeerderen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:16

Ja deze hengst staat toevallig wel op een hoek. Zowel het huis als zijn stal!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:18

Westernfreak schreef:
Hmmm...kan me niet heugen dat ik voor de dekking van een kampioenshengst waarvan de nakomelingen het inmiddels ook leuk doen, meer dan 200 euro kwijt ben geweest aan dekgeld (reiskosten, stallingskosten en DA kosten niet meegerekend). Bij een hengstenhouder met meerdere goede en goed fokkende hengsten!

Daarbij is een dure hengst op je merrie zetten is niet persé fokken en een goedkopere hengst gebruiken op je merrie is niet per definitie vermeerderen.

hebben we het toch al over het dubbele van wat even terug geschetst werd.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:20

Westernfreak schreef:

Sunwillow Galong 250,=
Vechtzicht's Hywel 250,=
Blanche Gwillym 250,=
Iddyllic Tarantino 250,=
Heniart Yeats 350,=

Het meerendeel van deze hengsten staan niet eens publiekelijk te dekking. Daar mag men bij uitzondering komen dekken.
En dan staan er nog enkele niet bij.
Misschien moet iedereen het dekgeld wel minimaal op 300 euro zetten. Scheelt een hele hoop vermeerderaars en dan zullen de veulens in verloop van tijd ook weer gewoon opbrengen wat ze waard zijn.
Laatst bijgewerkt door PeeWij op 31-07-09 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:22

oeps foutje

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:25

Regtur, daar kan ik je in volgen en gelijk geven. Bij mijn berekening had ik nog niet gesproken van het stro (8 ton jaarlijks en bio-strooisel (60 grote pakken per maand) en hooi (momenteel hebben wij 30 grote ronde balen in plastiek en 32 in vierkante plastiek verpakking). Dan reken ik ook nog het water en electriciteit niet en de diesel van de tractor, enz....
Ik heb het gevoel dat uiteindelijk de échte fokkers met een fokkersdoel toch zullen overblijven.
Patrick76, de mensen die een basisboek-hengst hebben in Nederland kunnen zeker zo goed zijn als een hengst die shows gelopen heeft. Uiteindelijk zijn de "goedgekeurde" hengsten slechts het type en de keuze van de juryleden die op dàt ogenblik keuren, maar ik heb het gevoel dat vele van onze Nederlandse en Belgische fokkers zeker geen leek zijn op het gebied van de welsh pony & cobfokkerij en vaak héél goed weten welke richting zij uit willen. Goed fokken doe je met je gevoel, je kennis en daar hangt geen prijskaartje aan (kan laag zijn, kan hoog zijn hangt van de gekozen hengst af). Ook in Engeland hebben de fokkers niet op een jaar hun doel bereikt, maar moesten zij er vaak lang over doen om hun streven te bereiken.
Peewij, ik heb de indruk dat u een "afspraakprijs" voor het dekgeld wil stellen. Tijdens de "cricisperiode" zal dat niet de oplossing zijn en is in deze dekprijzen BTW begrepen ?

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:27

PeeWij schreef:
Westernfreak schreef:

Sunwillow Galong 250,=
Vechtzicht's Hywel 250,=
Blanche Gwillym 250,=
Iddyllic Tarantino 250,=
Heniart Yeats 350,=

Het meerendeel van deze hengsten staan niet eens publiekelijk te dekking. Daar mag men bij uitzondering komen dekken.
En dan staan er nog enkele niet bij.
Misschien moet iedereen het dekgeld wel minimaal op 300 euro zetten. Scheelt een hele hoop vermeerderaars en dan zullen de veulens in verloop van tijd ook weer gewoon opbrengen wat ze waard zijn.

Ik als alleenstaande mama in de fokkerij hoop niet dat ze de prijzen nog hoger gaan maken. Wil nog graag leuk mee kunnen doen in de fokkerij maar we moeten het ook niet overdrijven.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:27

PeeWij schreef:
Maar waar blijft de hengstenhouder zonder deze vermeerderaars?
Goedgekeurde dekhengsten worden nu al geruind voor de sport...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:33

Heb het nog even nagezocht...150 euro dekgeld. Was wel een jonge hengst in het tweede dekjaar, maar de prijzen voor de andere reeds bewezen hengsten waren gelijk.

Dekgeld minimaal op 300 euro om wildgroei te voorkomen?

Mijn voorspelling is dat er dan juist meer mensen zelf een hengstje aanhouden om mee te fokken. Een deklicentie heb je immers voor nog geen 100 euro! :+ En 300 euro voor een hengst die nog niks heeft bewezen behalve dat hij op die ene zaterdag vooraan kon lopen?
Daar trek je geen dekkingen mee...en daar draait het een hengstenhouder toch wel om.

De prijzen die jij noemt zijn ook wel bij een aantal bijzondere hengsten. Die krijgen hun dekkingen toch wel.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:35

cappelstud schreef:
Regtur, daar kan ik je in volgen en gelijk geven. Bij mijn berekening had ik nog niet gesproken van het stro (8 ton jaarlijks en bio-strooisel (60 grote pakken per maand) en hooi (momenteel hebben wij 30 grote ronde balen in plastiek en 32 in vierkante plastiek verpakking). Dan reken ik ook nog het water en electriciteit niet en de diesel van de tractor, enz....
Ik heb het gevoel dat uiteindelijk de échte fokkers met een fokkersdoel toch zullen overblijven.
Patrick76, de mensen die een basisboek-hengst hebben in Nederland kunnen zeker zo goed zijn als een hengst die shows gelopen heeft. Uiteindelijk zijn de "goedgekeurde" hengsten slechts het type en de keuze van de juryleden die op dàt ogenblik keuren, maar ik heb het gevoel dat vele van onze Nederlandse en Belgische fokkers zeker geen leek zijn op het gebied van de welsh pony & cobfokkerij en vaak héél goed weten welke richting zij uit willen. Goed fokken doe je met je gevoel, je kennis en daar hangt geen prijskaartje aan (kan laag zijn, kan hoog zijn hangt van de gekozen hengst af). Ook in Engeland hebben de fokkers niet op een jaar hun doel bereikt, maar moesten zij er vaak lang over doen om hun streven te bereiken.
Peewij, ik heb de indruk dat u een "afspraakprijs" voor het dekgeld wil stellen. Tijdens de "cricisperiode" zal dat niet de oplossing zijn en is in deze dekprijzen BTW begrepen ?

heb helemaal niet gesproken over stamboekhengsten. Had het over goede hengsten met protentie wat betreft bloedlijnen en nakomelingen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:37

en natuurlijk moet het niet te gek worden jootje. Maar bent toch wel met mij eens dat er voor kwaliteit betaald mag en moet worden? Als het me te duur wordt dek ik gewoon 1 of 2 merries minder dat jaar. Ga niet voor de goedkopigheid naar de buurman, vriend of familie.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:40

BlackDevils schreef:
PeeWij schreef:

is een hengstenhouder er dan bij gebaad dat allerlei merriehouders met hun spul bij hem komen dekken voor de goedkopigheid? Als je je dekgeld omhoogzet krijg je alleen de serieuse fokkers die er wat voor over hebben om bij die betreffende hengst te dekken. Vaak zijn dit ook de betere merries. Diegenen die voor minder dan €100 wil dekken laat maar lekker verder vermeerderen. De resultaten daarvan komen we wel tegen op de Zuidlader markt of bij Beckers.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:41

300 euro dekgeld? Lijkt me leuk, met een stuk of 15 gastmerries, heb je dan wel een beetje de kosten voor het hele jaar eruit...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:43

patrick76 schreef:
De resultaten daarvan komen we wel tegen op de Zuidlader markt of bij Beckers.
Het merendeel van de andere fokkers ook ;)
hengstveulens i.i.g.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 31-07-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:46

patrick76 schreef:
en natuurlijk moet het niet te gek worden jootje. Maar bent toch wel met mij eens dat er voor kwaliteit betaald mag en moet worden? Als het me te duur wordt dek ik gewoon 1 of 2 merries minder dat jaar. Ga niet voor de goedkopigheid naar de buurman, vriend of familie.
Ben het helemaal met je eens ga voor een goede hengst die bij de merrie past soms is dat een dure en soms is hij iets goedkoper maar ga er altijd vanuit dat ik 150 tot 250 euro kwijt ben voor dekgeld. Heb ook leuke nakomelingen van de hengsten die ik tot nu toe heb gebruikt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:47

de goeien blijven best over. En voor de fokkerij blijft datgene met een interessant papiertje ook nog wel even langer lopen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:48

jootje77 schreef:
patrick76 schreef:
Ben het helemaal met je eens ga voor een goede hengst die bij de merrie past soms is dat een dure en soms is hij iets goedkoper maar ga er altijd vanuit dat ik 150 tot 250 euro kwijt ben voor dekgeld. Heb ook leuke nakomelingen van de hengsten die ik tot nu toe heb gebruikt.

maar heeft dus nog steeds niemand een hengst kunnen noemen die zo goed is en/of goed fokt die voor minder dan €125 ter dekking wordt gesteld.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:49

En Jootje de hengsten die jij gebruikt hebt voor je leuke cq goede nakomelingen behoorden ook niet tot de goedkoopsten!

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:55

patrick76 schreef:
En Jootje de hengsten die jij gebruikt hebt voor je leuke cq goede nakomelingen behoorden ook niet tot de goedkoopsten!

Nee ik ben van mening dat als je iets wilt je het goed moet doen en dat mag inderdaad best een beetje kosten haha. Wil niet achteraan lopen maar mee kunnen doen in de kopgroep dan weet je ook waar je het voor doet. Dus mensen betaal gewoon de kosten en wie weet hebben we ooit eens mazzel en vinden we een hele goede hengst voor heel weinig dekgeld hahahahaha. Vast wel in onze dromen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:10

BlackDevils schreef:
PeeWij schreef:
Laatst bijgewerkt door PeeWij op 01-08-09 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:11

BlackDevils schreef:
PeeWij schreef:

Hengstenhouders. Nu gemiddelde hengstenhouder 15 merries a 150,00 = 2250,=
Bij 8 merries a 300,- = 2400,= Minder ellende, serieuze fokkers en dus ook betere nakommelingen van je hengst. alleen maar win win situatie.
Daarnaast dus ook minder registraties bij de stamboeken, daar zal ook geld moeten binnen komen, dus verhoging van de tarieven. Basisboek licentie dus ook duurder!

Daarnaast basisboek hengst gebruik oke, maar wordt het dekgeld hoger, worden de veulens schaarser dus de prijzen ook hoger. Men zal dan minder snel voor 2 of 3 merries een eigen hengst gaan neerzetten. Stel dat een hengstveulen minimaal 500 euro zou opbrengen, doordat er betere en duurdere hengsten gebruikt worden. Dan zal een 3 jarige automatisch ook meer gaan opbrengen. dus.... het vervolg kunnen jullie allemaal zelf invullen!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:12

Quote Patrick76 :
heb helemaal niet gesproken over stamboekhengsten. Had het over goede hengsten met protentie wat betreft bloedlijnen en nakomelingen.[/quote]

Patrick76 ik reageerde op uw opmerking : "En dan bedoel ik goede hengsten, die zelf iets gepresteerd hebben op keuringen en of shows en hengsten waarvan de nakomelingen ook strijden om de hoogste plaatsen".

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:18

Ik denk dat met de helft van de dekkingen te nemen nog aan de ruime kant is.
En als de prijzen hoger worden gaat de wildfokkerij vanzelf ook weer omhoog, het blijft een marktprincipe.
Van prijsafspraken wordt de mededingingsautoriteit ook niet blij.