Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Westernfreak schreef:Hmmm...kan me niet heugen dat ik voor de dekking van een kampioenshengst waarvan de nakomelingen het inmiddels ook leuk doen, meer dan 200 euro kwijt ben geweest aan dekgeld (reiskosten, stallingskosten en DA kosten niet meegerekend). Bij een hengstenhouder met meerdere goede en goed fokkende hengsten!
Daarbij is een dure hengst op je merrie zetten is niet persé fokken en een goedkopere hengst gebruiken op je merrie is niet per definitie vermeerderen.
Westernfreak schreef:Hmmm...kan me niet heugen dat ik voor de dekking van een kampioenshengst waarvan de nakomelingen het inmiddels ook leuk doen, meer dan 200 euro kwijt ben geweest aan dekgeld (reiskosten, stallingskosten en DA kosten niet meegerekend). Bij een hengstenhouder met meerdere goede en goed fokkende hengsten!
Daarbij is een dure hengst op je merrie zetten is niet persé fokken en een goedkopere hengst gebruiken op je merrie is niet per definitie vermeerderen.
PeeWij schreef:Westernfreak schreef:Hmmm...kan me niet heugen dat ik voor de dekking van een kampioenshengst waarvan de nakomelingen het inmiddels ook leuk doen, meer dan 200 euro kwijt ben geweest aan dekgeld (reiskosten, stallingskosten en DA kosten niet meegerekend). Bij een hengstenhouder met meerdere goede en goed fokkende hengsten!
Sunwillow Galong 250,=
Vechtzicht's Hywel 250,=
Blanche Gwillym 250,=
Iddyllic Tarantino 250,=
Heniart Yeats 350,=
Het meerendeel van deze hengsten staan niet eens publiekelijk te dekking. Daar mag men bij uitzondering komen dekken.
En dan staan er nog enkele niet bij.
Misschien moet iedereen het dekgeld wel minimaal op 300 euro zetten. Scheelt een hele hoop vermeerderaars en dan zullen de veulens in verloop van tijd ook weer gewoon opbrengen wat ze waard zijn.
PeeWij schreef:Maar waar blijft de hengstenhouder zonder deze vermeerderaars?Misschien moet iedereen het dekgeld wel minimaal op 300 euro zetten. Scheelt een hele hoop vermeerderaars en dan zullen de veulens in verloop van tijd ook weer gewoon opbrengen wat ze waard zijn.
cappelstud schreef:Regtur, daar kan ik je in volgen en gelijk geven. Bij mijn berekening had ik nog niet gesproken van het stro (8 ton jaarlijks en bio-strooisel (60 grote pakken per maand) en hooi (momenteel hebben wij 30 grote ronde balen in plastiek en 32 in vierkante plastiek verpakking). Dan reken ik ook nog het water en electriciteit niet en de diesel van de tractor, enz....
Ik heb het gevoel dat uiteindelijk de échte fokkers met een fokkersdoel toch zullen overblijven.
Patrick76, de mensen die een basisboek-hengst hebben in Nederland kunnen zeker zo goed zijn als een hengst die shows gelopen heeft. Uiteindelijk zijn de "goedgekeurde" hengsten slechts het type en de keuze van de juryleden die op dàt ogenblik keuren, maar ik heb het gevoel dat vele van onze Nederlandse en Belgische fokkers zeker geen leek zijn op het gebied van de welsh pony & cobfokkerij en vaak héél goed weten welke richting zij uit willen. Goed fokken doe je met je gevoel, je kennis en daar hangt geen prijskaartje aan (kan laag zijn, kan hoog zijn hangt van de gekozen hengst af). Ook in Engeland hebben de fokkers niet op een jaar hun doel bereikt, maar moesten zij er vaak lang over doen om hun streven te bereiken.
Peewij, ik heb de indruk dat u een "afspraakprijs" voor het dekgeld wil stellen. Tijdens de "cricisperiode" zal dat niet de oplossing zijn en is in deze dekprijzen BTW begrepen ?
BlackDevils schreef:PeeWij schreef:Maar waar blijft de hengstenhouder zonder deze vermeerderaars?Misschien moet iedereen het dekgeld wel minimaal op 300 euro zetten. Scheelt een hele hoop vermeerderaars en dan zullen de veulens in verloop van tijd ook weer gewoon opbrengen wat ze waard zijn.
Goedgekeurde dekhengsten worden nu al geruind voor de sport...
patrick76 schreef:Ben het helemaal met je eens ga voor een goede hengst die bij de merrie past soms is dat een dure en soms is hij iets goedkoper maar ga er altijd vanuit dat ik 150 tot 250 euro kwijt ben voor dekgeld. Heb ook leuke nakomelingen van de hengsten die ik tot nu toe heb gebruikt.en natuurlijk moet het niet te gek worden jootje. Maar bent toch wel met mij eens dat er voor kwaliteit betaald mag en moet worden? Als het me te duur wordt dek ik gewoon 1 of 2 merries minder dat jaar. Ga niet voor de goedkopigheid naar de buurman, vriend of familie.
jootje77 schreef:patrick76 schreef:Ben het helemaal met je eens ga voor een goede hengst die bij de merrie past soms is dat een dure en soms is hij iets goedkoper maar ga er altijd vanuit dat ik 150 tot 250 euro kwijt ben voor dekgeld. Heb ook leuke nakomelingen van de hengsten die ik tot nu toe heb gebruikt.en natuurlijk moet het niet te gek worden jootje. Maar bent toch wel met mij eens dat er voor kwaliteit betaald mag en moet worden? Als het me te duur wordt dek ik gewoon 1 of 2 merries minder dat jaar. Ga niet voor de goedkopigheid naar de buurman, vriend of familie.
patrick76 schreef:En Jootje de hengsten die jij gebruikt hebt voor je leuke cq goede nakomelingen behoorden ook niet tot de goedkoopsten!
BlackDevils schreef:PeeWij schreef:Maar waar blijft de hengstenhouder zonder deze vermeerderaars?Misschien moet iedereen het dekgeld wel minimaal op 300 euro zetten. Scheelt een hele hoop vermeerderaars en dan zullen de veulens in verloop van tijd ook weer gewoon opbrengen wat ze waard zijn.