[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:47

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:34

marrlinde schreef:
geen maanoogje he? eigenlijk wel een beetje vreemd, aangezien die bles helemaal over het oog loopt... :)

Dat heeft helemaal niks met elkaar te maken ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:15

nou waar de bles zit, zit geen pigment (of minder) toch, als dat doorloopt over het oog.. ;) maik heeft dat ook :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:25

Leuk keresa, dat veulentje met die grote bles. Mooie veulens trouwens :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:09

Keresa: Wat een geweldig koppie heeft jouw veulen zeg! Ga je haar houden? Zou mooi zijn als ze donker blijft.

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:36

Mooie fotos!
Vraagje: Iemand van jullie tips hoe je vlees bovenop de rug krijgt van een pony?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:18

regientje: voeren en longeren gaat het best. Een veulenmerrie kan je het best doorvoeren als ze net geveulend heeft, dan hebben ze het vlees meestal nog. Tirion is ook teveel afgevallen, die krijg ik niet meer in orde voor Sevenum. Maar goed, ik ga eigenlijk voor het veulen, merrie is meer voor bonus en in ieder geval krijg ik geen strafpunten voor een te vette pony ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:37

zo ben weer terug van de keuring :)
2e premie, hij was super gespannen dus liep heel kort. wel 2e geplaatst van de 3 in de catagorie :D

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:41

@ regientje & Joost
Ik heb idd ook een merrie met weinig vlees/spieren/vet op de rug en ik kreeg ook het advies om dr bij te voeren. Ze heeft wel een hangbuik (beetje) maar ze heeft ook geen buikspieren (mijn pony wordt ook niet bereden). Ik kreeg ook te horen dat dat ook beter in verhouding zou komen als ze dikker zou worden (heb haar ook heel mager gekocht). We zijn ook met longeren bezig (dat kende ze niet toen ik haar kocht) maar nu lijkt het alsof ze dressuur aan de hand ook erg leuk vindt. Dus dat blijven we proberen.

Ben wel blij dat ik je vraag lees, ben dus niet de enige die hiermee bezig is.
Maarre andere vraag, ik lees inderdaad dat welshpony's vaak 'vet' moeten zijn voor keuringen, maar komt er dan niet vaak hoefbevangenheid voor?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:19

staat nergens dat ze vet moeten zijn. Ze moeten in keuringsconditie zijn. Ze moeten bevleest zijn. Ze moeten vol zijn. Sommigen slaan hierin door en maken de pony's inderdaad vet. De ene pony krijg je makkelijker in conditie dan de ander. Sommigen moeten bijna vet zijn voordat je er een beetje breedte en diepte aan krijgt. De kunst is om ze vol te krijgen met diepte maar niet blubberig vet.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:02

met een pony die alleen stil staat lukt dat niet... je moet toch minimaal wel longeren dan.. :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:40

marrlinde schreef:
met een pony die alleen stil staat lukt dat niet... je moet toch minimaal wel longeren dan.. :)

zijn genoeg soorten voer die je kunt voeren waar je pony wel zwaar en dik van wordt maar niet vet!!!. Maar dat is een questie van proberen, kijken, luisteren en ervaring opdoen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:53

patrick76 schreef:
De kunst is om ze vol te krijgen met diepte maar niet blubberig vet.

het is alleen jammer dat dat veel deelnemers niet lukt :+ Volgens mij is het toch echt niet alleen een kwestie van voeren, maar ook van trainen. Meestal wordt alleen de voerschep overmatig gebruikt.

Het valt me wel op dat de hengsten op de CHK meestal in een betere / gezondere conditie zijn dan de merries tijdens de RK's / CMK. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:01

Ik heb echt een hekel aan te vette paaarden. Ik ziet ze liever in goed getrainde conditie met flink wat spier op, dan gewoon moddervet. Zal ik dus ook niet snel laten gebeuren. Al moet ik wel zeggen dat mn jaarling makkelijk bijkomt, een beetje heel makkelijk. Hoewel het nu wel wat beter zal gaan, gras staat nu iets korter. Het is een kwestie van voeren vaak en vooral met het oog voeren. Maar vind het vaak doodzonde het veel te dik staan. Het is gewoon niet gezond.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:11

het is niet makelijk, overigens zie ik in Ned en belgie meer ponys die gewoon weg in mijn ogen veel te dun zijn vind dit zeker zo erg ,hoord niet bij het ras ( zogenaamd in gebruiks conditie) te vet is pas als ze er met lopen last van hebben.

maar innd wat patrick ook zegt veel luisteren en proberen.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:32

Ik vind de grootste troef van het welsh pony ras en vooral de welsh cobs is hun veelzijdig gebruik. Ik zie geen enkel probleem dat zij voor die doeleinden door de eigenaars gebruikt worden.
Echter moeten zij beseffen dat een pony/paard geen trein is maar met verstand moet bereden worden. Als de welshpony en -cob alleen als show(-in-hand-)pony naar voren wordt gebracht dan zal het niet lang duren vooraleer de populatie gaat verminderen en de interesse van de ruiters/menners zal verminderen.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:06

gaat hier om conditie van de pony's er zit wel degelijk verschil in de manier van in conditie houden kwa voer binnen het gebruik

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:50

het is vrij duidelijk dat gebruik de laatste jaren steeds belangrijker wordt. Juist in het gebruik zie je veel meer activiteit, de keuring aan de hand is voor velen iets vreemds en door de vergaande professionaliteit die vereist wordt om aan de top mee te doen is de drempel steeds hoger geworden. Vroeger kon je nog wel eens een pony uit de wei halen er er een eerste premie mee halen, nu is dat heel moeilijk geworden.

Qua vetheid/magerheid. Natuurlijk is geen van beiden goed. Een 10% te magere pony wordt overigens veel harder afgestraft dan een 10% te vette pony, en dat zijn dan gevallen binnen de marge. Ik denk dat er in de Benelux ieder jaar veel meer ponies sterven aan vetgerelateerde aandoeningen, zoals bevangenheid en hyperlipemie, dan aan te weinig eten. En dat heeft ook wel te maken met het feit dat de ponies "bedoeld" zijn voor de heuvels van Wales, waar maar weinig groeit. Ook fokkers in Engeland en de dalen van Wales hebben problemen daarmee. Daarnaast hebben ponies die "hoog in het voer staan" eerder last van schuren en andere zaken.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:34

Joostvangestel, ben het volledig met je eens.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:16

Nou als mijn Cob doorgevoerd is dan krijg ik dus het zadel niet meer normaal erop!! Maar te dun krijg ik haar niet, ook zonder bijvoeren niet.
De anderen worden niet bereden, dus daar heb ik geen problemen mee

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:17

het ligt inderdaad ook aan de pony... de 3 jarige doet het goed! Ze heeft mooi vlees op de rug en ze word vrij veel getraind. De 7 jarige merrie gaat gewoon minder, het veulen vraagt altijd ook wel veel van haar. En ik ga net als joostvangestel vooral naar de keuring voor haar veulen.
De merries krijgen flink voer en ik longeer ze regelmatig en stap heel veel met ze. Dat is vorig jaar ook goed uitgepakt... Gewoon kilometers flink stappen met de pony. Daar komen ze ook van in een goede keuringsconditie

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:22

Wat ik ook al gemerkt heb, de weide doet er ook wel altijd toe. Ik heb een aantal jaar terug een paard en pony ingereden die hun eerste 3 jaar op een weide in de heuvels hadden doorgebracht. dus flink op en neer ging hun weide. Op 3jarige leeftijd stonden ze telkens mooi gespierd, ook op de rug, hals en billen.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:05

Hallo Allemaal, vandaag om 15 u30 werd mijn laatste sectie C veulen geboren van de merrie Ysselvliedt's Heidi (elitemerrie) en de sectie C hengst Hafodyrynys taz. Vlak voor een onweder met veel donder en bliksem. Zijn naam is dan ook CAPPELLS THUNDER LORD. Je kan zijn eerste foto zien op onze blog onder :
http://cappelstud.skynetblogs.be/post/6 ... engst-hafo

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:07

Gefeliciteerd met het laatste mooie veulen! toepasselijke naam ook!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:40

Ik zal weer eens foto's plaatsen van de veulens van dit jaar

Afbeelding

Vughterheide's Dreamcatcher (2mnd oud) Hengstveulen van Vollenhof's Hynod x Ysselvleidt's Dreams of Hope

Afbeelding

Onze Vughterheide's Griffin hengstveulen van Ysselvleidt's Sven x Springbourne Gala. Zoals de meeste wel weten is Gala op 17 april overleden. Toen was deze kleine man net 2 weken oud. Nu na bijna 3 maanden aan de fles!

Ook nog een van moeder, zoon en stiefzoon!

http://www.stalvughterheide.nl/Vught_14.jpg

Natuurlijk mijn dank aan Sjoert :D

Moderatoropmerking:
Maximaal 2 foto's ter illustratie. Derde foto is in link geplaatst.