Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Luna2006 schreef:@uryanne: Met door het land bedoel ik bij ons en bij de buurman, dan komt ze langs koeien, geitjes, ganzen,... Ze is dan ook weg van de andere pony. Langs de weg durf ik haar niet alleen mee te nemen en zou iemand moeten helpen. De enige weg waar we langs kunnen oefenen is een erg drukke baan waar veel bussen en camions voorbij komen en dan gebruikt ze echt haar kracht om weg te komen. Leg ook wel eens vreemde dingen in de weide, ze staan trouwens ook wel eens bij ons op de gazon waar dan de kinderen op de trampoline aan het spelen zijn met allerlei 'enge' dingen maar daar kijkt ze helemaal niet van op.
Voor met dekjes enzo af te komen wil ik haar nog wat van besparen, ze moet een beetje veulen kunnen zijn.
truselientje schreef:Ik vind 4x per week meer dan genoeg voor zo'n jong dier. Ik heb ze zelf zo vaak als nodig is in handen. Dus als de hoefsmid komt, als ze ontwormd moeten worden en daartussen heel soms eens. Heb altijd leuke dieren staan, al zeg ik het zelf. Nu ben ik in de eerste 2 maanden wel veel met ze bezig, ze moeten mee naar de hengst, ze worden klaar gemaakt voor de keuring, dus na 2 maand kennen ze eigenlijk ook alles wel wat ze de komende jaren moeten weten. Heel af en toe ga ik dan nog eens met ze aan de slag, maar verder aai ik ze alleen maar (klinkt weer lekker penny). Tenzij er toch eentje tussen zit, die wel met regelmaat in handen moet omdat ze anders als 2-3 jarige niet te hanteren zijn, dan doe ik er vaker wat mee.
Wat betreft die klik, geen idee wanneer dat zo'n hype geworden is. Iedereen heeft het maar over die klik.
Als ik weer eens een nieuwe pony erbij neem, dan koop ik die omdat ie me aanspreekt, en dan meer qua uiterlijk, dan qua karakter. Want als je ze eenmaal thuis hebt staan, dan kom je er pas achter wat voor karakter er echt in zit. Tuurlijk, als ik bij een pony kom, die gewoon niet te benaderen is of zo wild als een kraai is, dan haak ik wel af, daar heb ik geen zin in en tijd voor.
En als je ze dan eenmaal thuis hebt staan, dan leer je in mijn ogen gewoon met elkaar omgaan. Naar mate je ze dan langer hebt, leer je elkaar kennen en leer je hoe je het beste zo een pony kunt benaderen, je bouwt dan een band op. Maar een klik met het dier hebben? Nee, dat kan ik toch niet plaatsen.
Heb een oudere A-merrie staan, die vind er ook geen bal aan om wat te doen. Zelfs borstelen is al een opgave voor haar en dan zie je haar echt kijken, moet dat nu echt? Dus als ik wat wil doen, trek ik wel een ander uit de wei. Hebben we dan geen klik? Of is ze gewoon zo?
We hebben wel een band opgebouwd over de jaren heen en ik kan haar nu goed inschatten, na al die jaren. Want ze is soms echt geen makkelijke. Goudeerlijk, dat wel, maar wel een aparte. Toch gaat ze nooit weg, ben er ontzettend wijs mee. Als ik 's avonds aan kom fietsen en ze herkend het fietslampje al vanaf 500 meter, dan brult ze de hele boel bij elkaar, maar zodra ik er ben, is het goed en hoeft ze echt geen aai.
Heb nu 4 heel verschillende ponys staan qua karakter en met alle kan ik prima overweg. 1 heb ik al 5 jaar, de andere 4, de derde 2 jaar en de laatste is nu net 6 maanden oud en hier geboren. Ik heb met geen van alle iets waarbij ik zou zeggen dat ik er een klik mee heb, heb wel met alle een band en allemaal zijn ze bijzonder op hun eigen manier.
Nog even een heel ander vraagje, wat zou een A-welsh van 6 maand wegen? Kilootje of 100?
Cemlys schreef:mijn veulens daar doe ik eigelijk weinig mee, mss hoogsten 1x in de maand 2 maand, niet meer, ze kunt wel aan het halstertje lopen, voetjes tillen,... maar dat oefen ik niet standaard 1x in de week. komen ze zelf dan krijgen ze een aai over de bol, maar ik ga er niet achteraan hobbelen, hun tijd komt nog wel. verder zoals uryanne zegt, ze leren zo nu en dan de gekste dingen, maar kijken nergens van op, dus dekens en dekjes erop, maar dat is dan vaak ook maar een keer in een aantal maanden. maar ga dus niet structureel met ze aan het werk, meer als er een keer een kwartier overschiet dan keer halstertje aan of eentje meenemen.