[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 06:43

Luna2006; sommige pony's zijn gewoon niet zulke knuffelaars.
Winoa bijvoorbeeld wel maar pepper heeft aan een schouderklopje genoeg.
Daar moet je niet omheen blijven hangen want dan word ze nukkig.

Probeer ze misschien wat meer rust te geven, doe wat nodig is met oefenen en meer niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:03

Ik heb met verschillende van mijn paarden een klik gehad. Soms vrij direct en bij andere kwam het (onverwachts) later pas. Bij 1 paard had ik het niet verwacht,want ondanks dat ze lief was werd ik gek van haar lompheid. Ineens was het er toch. Wat wel opvallend was met die combi is dat het rijden met haar altijd relatief erg makkelijk ging ondanks dat ze niet mijn type was (beetje lomp en traag ipv sensibel)
Wanneer je meer paarden hebt...kun je naar mijn mening ook niet met elke paard een super speciale band hebben. Elk paard kun je waarderen voor zijn "dingetjes" . Denk dat het ook met "open staan" en verwachtingen" te maken heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:03

Vivana, sterkte met je pony

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:31

Ik heb een enorme klink Met Schimpie, ze heeft nu drie nakomelingen gehad ... de eerste Daira had ik een klik mee, de tweede Nola juist niet. Beide zijn verkocht en hebben een goede stek. Je kunt ze niet allemaal houden, maar haar derde Vanety hebben mijn man en ik samen een klik mee. Kwa karakter en apartheid kwa kleur hebben we besloten haar eerst weer aan te houden.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:15

@Clemys: erg veel doe ik niet met haar. De ene dag is het eens een rondje door de weide wandelen (altijd max 5 minuten, wil der niet overbelasten) een andere dag is het gewoon met een borstel over haar heen gaan, de dag daarna is het hoefjes doen (en dan alleen de voorhoefjes) andere dag de achterhoefjes. De andere drie dagen is ze lekker veulen. Ben dus maximum 10 minuutjes intensief met haar bezig per dag en er zit altijd wel een rustdag tussen.
Weet niet of dit erg veel is voor haar maar het voelt niet aan of ze het aanziet als vermoeiend.

Over die klik nog, ik heb ook totaal geen klik met de volle broer van mijn rijpaard. Kan er perfect dressuur mee rijden tot een M niveau maar dat gevoel van een zijn zit er gewoon niet in... Hij aardig en krijgt zijn klopje wel maar heb niet dat gevoel wat ik heb met mijn rijpaard. Als daar een oefening mee lukt voel ik mij trots en die beloning voelt ook anders. Hij accepteert het, en reageert meer in de zin van 'Leuk! Wat mag ik nu doen?!' terwijl zijn broer iets heeft van 'ja leuk dat je het goed vind wat ik doe, gaan we nu iets anders doen?'
Dit merk ik ook heel hard bij Dilys, ik heb haar al op verschillende manieren proberen te belonen maar het liefste van alles wilt ze gewoon terug weg gaan of naar mijn grootmoeder... Mijn shet heeft net het omgekeerde, die hangt als een blok aan mij. Toch hebben ze redelijk hetzelfde karakter

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:17

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dat er verschrikkelijk veel ‘gemutst’ wordt tegenwoordig. Natuurlijk heb je met de ene pony meer ‘klik’ als met de andere. So what??? Wanneer je dat niet wilt; verkopen! Klaar, zoeken naar een andere. Is nog goed voor de ‘paarden- crisis’ ook, die doorstroom ;)

@Luna; dingen die jij met je veulen zegt te doen is niet meer dan de normale basisopvoeding. Als de hoefsmid komt kent je veulen al voetjes geven. Waarom zou je dat trouwens elke dag/ week moeten doen? Bang dat ze het vergeet??
5 minuutjes lopen door het land? Zou ik ook niet zoveel aan vinden. Dat land zie ik elke dag al;) De straat op met je veulen. Leert ze auto’s, gekke dingen langs de weg en alles. Ik doe dat 1x in de week met de winterdag. S’zomers heb ik er geen tijd voor. Gote voordeel van de straat is tevens dat ze leert weg te gaan van haar vriendjes!

Zielugggg….???? Er is er nog nooit 1 van dood gegaan, bij mijn weten!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:32

Ik vind 4x per week meer dan genoeg voor zo'n jong dier. Ik heb ze zelf zo vaak als nodig is in handen. Dus als de hoefsmid komt, als ze ontwormd moeten worden en daartussen heel soms eens. Heb altijd leuke dieren staan, al zeg ik het zelf. Nu ben ik in de eerste 2 maanden wel veel met ze bezig, ze moeten mee naar de hengst, ze worden klaar gemaakt voor de keuring, dus na 2 maand kennen ze eigenlijk ook alles wel wat ze de komende jaren moeten weten. Heel af en toe ga ik dan nog eens met ze aan de slag, maar verder aai ik ze alleen maar (klinkt weer lekker penny). Tenzij er toch eentje tussen zit, die wel met regelmaat in handen moet omdat ze anders als 2-3 jarige niet te hanteren zijn, dan doe ik er vaker wat mee.

Wat betreft die klik, geen idee wanneer dat zo'n hype geworden is. Iedereen heeft het maar over die klik.
Als ik weer eens een nieuwe pony erbij neem, dan koop ik die omdat ie me aanspreekt, en dan meer qua uiterlijk, dan qua karakter. Want als je ze eenmaal thuis hebt staan, dan kom je er pas achter wat voor karakter er echt in zit. Tuurlijk, als ik bij een pony kom, die gewoon niet te benaderen is of zo wild als een kraai is, dan haak ik wel af, daar heb ik geen zin in en tijd voor.
En als je ze dan eenmaal thuis hebt staan, dan leer je in mijn ogen gewoon met elkaar omgaan. Naar mate je ze dan langer hebt, leer je elkaar kennen en leer je hoe je het beste zo een pony kunt benaderen, je bouwt dan een band op. Maar een klik met het dier hebben? Nee, dat kan ik toch niet plaatsen.
Heb een oudere A-merrie staan, die vind er ook geen bal aan om wat te doen. Zelfs borstelen is al een opgave voor haar en dan zie je haar echt kijken, moet dat nu echt? Dus als ik wat wil doen, trek ik wel een ander uit de wei. Hebben we dan geen klik? Of is ze gewoon zo?
We hebben wel een band opgebouwd over de jaren heen en ik kan haar nu goed inschatten, na al die jaren. Want ze is soms echt geen makkelijke. Goudeerlijk, dat wel, maar wel een aparte. Toch gaat ze nooit weg, ben er ontzettend wijs mee. Als ik 's avonds aan kom fietsen en ze herkend het fietslampje al vanaf 500 meter, dan brult ze de hele boel bij elkaar, maar zodra ik er ben, is het goed en hoeft ze echt geen aai.

Heb nu 4 heel verschillende ponys staan qua karakter en met alle kan ik prima overweg. 1 heb ik al 5 jaar, de andere 4, de derde 2 jaar en de laatste is nu net 6 maanden oud en hier geboren. Ik heb met geen van alle iets waarbij ik zou zeggen dat ik er een klik mee heb, heb wel met alle een band en allemaal zijn ze bijzonder op hun eigen manier.

Nog even een heel ander vraagje, wat zou een A-welsh van 6 maand wegen? Kilootje of 100?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:10

Zoiets ja truselientje, ik ontworm jeremy wel voor 100 kilo

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:24

@uryanne: Met door het land bedoel ik bij ons en bij de buurman, dan komt ze langs koeien, geitjes, ganzen,... Ze is dan ook weg van de andere pony. Langs de weg durf ik haar niet alleen mee te nemen en zou iemand moeten helpen. De enige weg waar we langs kunnen oefenen is een erg drukke baan waar veel bussen en camions voorbij komen en dan gebruikt ze echt haar kracht om weg te komen. Leg ook wel eens vreemde dingen in de weide, ze staan trouwens ook wel eens bij ons op de gazon waar dan de kinderen op de trampoline aan het spelen zijn met allerlei 'enge' dingen maar daar kijkt ze helemaal niet van op.
Voor met dekjes enzo af te komen wil ik haar nog wat van besparen, ze moet een beetje veulen kunnen zijn.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:32

Luna2006 schreef:
@uryanne: Met door het land bedoel ik bij ons en bij de buurman, dan komt ze langs koeien, geitjes, ganzen,... Ze is dan ook weg van de andere pony. Langs de weg durf ik haar niet alleen mee te nemen en zou iemand moeten helpen. De enige weg waar we langs kunnen oefenen is een erg drukke baan waar veel bussen en camions voorbij komen en dan gebruikt ze echt haar kracht om weg te komen. Leg ook wel eens vreemde dingen in de weide, ze staan trouwens ook wel eens bij ons op de gazon waar dan de kinderen op de trampoline aan het spelen zijn met allerlei 'enge' dingen maar daar kijkt ze helemaal niet van op.
Voor met dekjes enzo af te komen wil ik haar nog wat van besparen, ze moet een beetje veulen kunnen zijn.

Nog zoiets van tegenwoordig; ze 'moeten' een beetje veulen/ paard kunnen zijn. Als je dat dekje erop legt... Is het daarna geen veulen meer? :+ Wat denk je dat veulens moeten ondergaan om netjes op een keuring te verschijnen? Dat gaat wel ff verder dan een minuutje een dekje...

Ze gebruikt haar kracht om weg te komen? Het is toch een veulentje met een stokmaat van +/- 1 meter?

Sorry dat ik deze dingen schrijf. Ik wil je absoluut niet aanvallen... Alleen vind ik dat jij (en vele anderen op bokt!) niet zo moeten 'mutsen'. Je hoeft het ook niet dagelijks/ wekelijks te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:01

Die klik is een gevoel, dat je elkaar heel erg graag mag.
Nu mijn merrie is overleden mis ik haar rustige "energie" op stal.
Met rijden was ze moeilijk (gas erop en dus vreselijk scherp op je zit rijden) maar ondanks dat kreeg ik bij haar een warm gevoel van binnen. Iets wat ik bij andere paarden hoe mooi en lief ze ook waren niet altijd kreeg.
Al ben ik ook niet van "het verkopen zonder klik", nee elk paard is leuk op zijn eigen manier.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:09

@truselientje,toevallig heb ik mijn mountain van 118cm op de weegschaal gehad en die weegt 234kg schoon aan de haak.
Hier 'n recente foto van 2wk gekleden dan heb je 'n beetje 'n idee.
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:01

truselientje schreef:
Ik vind 4x per week meer dan genoeg voor zo'n jong dier. Ik heb ze zelf zo vaak als nodig is in handen. Dus als de hoefsmid komt, als ze ontwormd moeten worden en daartussen heel soms eens. Heb altijd leuke dieren staan, al zeg ik het zelf. Nu ben ik in de eerste 2 maanden wel veel met ze bezig, ze moeten mee naar de hengst, ze worden klaar gemaakt voor de keuring, dus na 2 maand kennen ze eigenlijk ook alles wel wat ze de komende jaren moeten weten. Heel af en toe ga ik dan nog eens met ze aan de slag, maar verder aai ik ze alleen maar (klinkt weer lekker penny). Tenzij er toch eentje tussen zit, die wel met regelmaat in handen moet omdat ze anders als 2-3 jarige niet te hanteren zijn, dan doe ik er vaker wat mee.

Wat betreft die klik, geen idee wanneer dat zo'n hype geworden is. Iedereen heeft het maar over die klik.
Als ik weer eens een nieuwe pony erbij neem, dan koop ik die omdat ie me aanspreekt, en dan meer qua uiterlijk, dan qua karakter. Want als je ze eenmaal thuis hebt staan, dan kom je er pas achter wat voor karakter er echt in zit. Tuurlijk, als ik bij een pony kom, die gewoon niet te benaderen is of zo wild als een kraai is, dan haak ik wel af, daar heb ik geen zin in en tijd voor.
En als je ze dan eenmaal thuis hebt staan, dan leer je in mijn ogen gewoon met elkaar omgaan. Naar mate je ze dan langer hebt, leer je elkaar kennen en leer je hoe je het beste zo een pony kunt benaderen, je bouwt dan een band op. Maar een klik met het dier hebben? Nee, dat kan ik toch niet plaatsen.
Heb een oudere A-merrie staan, die vind er ook geen bal aan om wat te doen. Zelfs borstelen is al een opgave voor haar en dan zie je haar echt kijken, moet dat nu echt? Dus als ik wat wil doen, trek ik wel een ander uit de wei. Hebben we dan geen klik? Of is ze gewoon zo?
We hebben wel een band opgebouwd over de jaren heen en ik kan haar nu goed inschatten, na al die jaren. Want ze is soms echt geen makkelijke. Goudeerlijk, dat wel, maar wel een aparte. Toch gaat ze nooit weg, ben er ontzettend wijs mee. Als ik 's avonds aan kom fietsen en ze herkend het fietslampje al vanaf 500 meter, dan brult ze de hele boel bij elkaar, maar zodra ik er ben, is het goed en hoeft ze echt geen aai.

Heb nu 4 heel verschillende ponys staan qua karakter en met alle kan ik prima overweg. 1 heb ik al 5 jaar, de andere 4, de derde 2 jaar en de laatste is nu net 6 maanden oud en hier geboren. Ik heb met geen van alle iets waarbij ik zou zeggen dat ik er een klik mee heb, heb wel met alle een band en allemaal zijn ze bijzonder op hun eigen manier.

Nog even een heel ander vraagje, wat zou een A-welsh van 6 maand wegen? Kilootje of 100?

Hier net zo, ik koop een pony omdat hij me echt aanspreekt, karakter dat weet je niet tot je hem op stal hebt. ik heb heel verschillende karakters staan, van kuikenmak, tot wat banger aangelegd, tot apart.
ik koop een pony omdat hij me aanspreekt (liefde op het eerste gezicht voor de roze wolken onder ons), en verkoop er geen omdat ik er niet meteen een band mee heb. Niet alle pony's zijn knuffelaars, hier een die liefst uren staat te tutten en een die een aai al genoeg vindt. Ik laat ze daarbij ook in hun waarde.
Mijn d pony heb ik als 3 jarige ingereden, kende ik als veulen al, dat was een liefde op het eerste gezicht, band mee opgebouwd, en toen moest ie weg (was niet van mij, drukke studie, groot verdriet dus), nu 10 jaar later weer terug gekocht, band van toen die was ondertussen weggevallen, maar langzaamaan komt dat wel weer terug. heeft alleen veel tijd nodig.

mijn veulens daar doe ik eigelijk weinig mee, mss hoogsten 1x in de maand 2 maand, niet meer, ze kunt wel aan het halstertje lopen, voetjes tillen,... maar dat oefen ik niet standaard 1x in de week. komen ze zelf dan krijgen ze een aai over de bol, maar ik ga er niet achteraan hobbelen, hun tijd komt nog wel. verder zoals uryanne zegt, ze leren zo nu en dan de gekste dingen, maar kijken nergens van op, dus dekens en dekjes erop, maar dat is dan vaak ook maar een keer in een aantal maanden. maar ga dus niet structureel met ze aan het werk, meer als er een keer een kwartier overschiet dan keer halstertje aan of eentje meenemen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:05

Cemlys schreef:
mijn veulens daar doe ik eigelijk weinig mee, mss hoogsten 1x in de maand 2 maand, niet meer, ze kunt wel aan het halstertje lopen, voetjes tillen,... maar dat oefen ik niet standaard 1x in de week. komen ze zelf dan krijgen ze een aai over de bol, maar ik ga er niet achteraan hobbelen, hun tijd komt nog wel. verder zoals uryanne zegt, ze leren zo nu en dan de gekste dingen, maar kijken nergens van op, dus dekens en dekjes erop, maar dat is dan vaak ook maar een keer in een aantal maanden. maar ga dus niet structureel met ze aan het werk, meer als er een keer een kwartier overschiet dan keer halstertje aan of eentje meenemen.

Juist! zo hoort het!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:54

Doorgaans doen wij (veel te) weinig met de ponies/veulens. Onze ervaring is wel, ga 1x met een merrie +veulen naar een keuring en ze hebben een basis waar ze hun leven mee vooruit kunnen. Al teveel aandacht kan ze ook verwennen, lees: lastig maken. Na veel ervaring met halfwilde hillponies hebben we nu wel besloten dat we alleen nog makke merries in onze wei willen.Als er iets is, moet ik zo met een halster de wei in kunnen lopen en de betreffende pony pakken, en ik denk dat dat in 95% van de gevallen realiseerbaar is.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:15

Hier weer even nieuwe foto's van Vanety TC * Sorry voor de slechte kwqaliteit maar ze zijn genomen met mijn mobiel*. Ze is nu twee weken afgespeend en doet het super !

Denk dat ze wel mooi uitgroeit, hoop dat ik haar volgend jaar mee kan nemen voor de jaarlingenrubriek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:30

Mooi hoor, leuk dat ze haar kleurtje houdt!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:08

Die staat er goed voor zeg!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:49

Chantall: apart kleurtje, leuke pony. Zit ze trouwens nog zo kort in het haar?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:13

Ook hier krijgen de veulens zo nu en dan een aai of de kinderen hier borstelen ze een keer maar veder moeten ze niks.
Lekker laten staan.

Al mijn pony's trouwens, in de wei mogen ze doen en laten wat ze willen zolang ze maar komen wanneer ik ze roep en ze niet bijten en schoppen.
Tijdens het werken moeten ze wel luisteren.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:15

Ja inderdaad joostvangestel SabinoVos, toen ze geboren werd stonden we ook wel even te kijken, maar we zijn erg blij met haar nu. Ze deed het erg goed op de keuring dus hoop dat de lijn zo doorzet. Dit is nu het derde veulen die ik fok uit mijn merrie. Alle drie zijn ze totaal verschillend.

Nee er zit al een pakketje haar op hoor, ze krijgt haar winterbaardje ook al ;-D Foto's zijn gewoon van slechte kwaliteit.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:45

Chantall@ heel mooi dat sabino, vooral ook omdat ze zo'n donkere voskleur heeft.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:26

Haar hoofdje is erg leuk ! Speciaal is het wel :)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:56

Regtur: Ja idd ... maar ze heeft gewoon drie kleuren nu. Dat sabino wit dus ... licht EN donkere voskleur ...

Dat donkere manifesteert zich op haar hoofd en tussen haar benen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:06

zo onze kleine welsh is even een make over gegeven
Afbeelding
ze vind peesbeschermers echt dood eng :(
had ik net een super schattig roze setje voor der hihi :)
maar dat komt vast wel denk ik :)
ik heb der de bijna dilbilly gegeven omdat dat ook wel bij haar past haha en dan soms dikbilly :)