[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:44

Hier zit ik met mn zieke oogappeltje,onze Fellow heeft een tussenpees blessure opgelopen, wellicht n paar mnd geleden (ik zelf denk 4mnd terug).
Deze blessure is ernstiger als een gewone peesblessure.
We hebben hem afgelopen vrijdag laten behandelen met PRP. (stamceltherapie)...Dit hebben we laten den in Someren bij VCS.
Is een zeer kostbare behandeling maar dit geef enige kans op optimaal herstel.
Na zo'n ruim 4mnd kunnen we weer een beetje normaal met hem aan de gang.DWZ volgend jaar Maart.
Ik hoefde er niet over na te denken,gewoon doen.
Heb vandaag het verband mogen verwijderen en morgen moet ik beginnen met een paar min wandelen 2x daags opbouwend naar 2x daags 10min tot 25november. Dan nieuwe echo en verdere instructie over de training.
Moet maandelijks op controle en "krijg" daarbij een echo-behandeling.
En waarbij het gebeurd is.....tijdens het springen zou kunnen maar ook tijdens het aangespannen lopen...
Tenminste dat denk ik....niemand kan het me vertellen.

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:25

Jeetje Vivana, die Fellow... Heb je zelf in de tussentijd niks gemerkt? Wat ik begrijp is hij dus niet acuut kreupel geweest na een bepaald moment?

Hoop dat het werkt allemaal. Sterkte!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:46

@Caesar; hij is dus niet kreupel en ook niet geweest. Soms liep hij iets voorzichtig/kort op het hard en soms had hij vocht op de benen. Als ik dit zag kreeg hij gewoon n week rust en kwam hij alleenmaar buiten ,dan was ook het voch weer weg.
Soms was het warm en soms op de aanhechting van de knie een kleine verdikking,(dat is dus de boosdoender).
Dit is een blessure die heel moeilijk te bepalen is...(en heel erg dus).Hij heeft zelf 18oktober nog met onze Lynn een B parcourtje gelopen zie Youtube....je ziet er echt niks aan,niet aan het landen of draven of welke overgang dan ook....
De reden dat ik naar Someren wilde voor een pees echo was gewoon omdat ik het raar vond na verschillende antibiotica's het niet over ging.
Zelfs zijn buigproeven waren eigenlijk goed....op de volte wat voorzichtig(op 't hard natuurlijk)
Dit is wat Someren ook schrijft;
Advies
De pony heeft een ernstige blessure aan de tussenpees rechtsvoor met opvallend weinig
klinische klachten. Meerdere opties besproken. Voor deze patient lijkt met een
revalidatie na PRP behandeling de beste optie.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:17

Jeetje, bijna bizar gewoon. Er is dus wel goede hoop dat dit herstelt?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:03

Ja, je zou zeggen van wel, de tijd zal het leren.
Zoalng hij zich gedraagd......
Ik hoop dat hij een beetje dood wil bloeden op stal dat zou het beste zijn voor hem...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:23

Jeetje Viviana, dat is wel vreemd zeg ... hopen dat het zich na die rust hersteld.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:37

Volgens mij moet ik een opfrissingscursus Nederlands/Brabants hebben, want die laatste zin van jou begrijp ik niet Viviana? Hopelijk vind hij in ieder geval de rust om te herstellen!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:40

Een paard wat gewendt is om buiten te komen is vrolijk en energiek, een paard wat op stal moet blijven en nooit meer buiten komt bloeit dood.
Die worden meestal suf de jus gaat eruit.
Ik heb dit nl maar al te vaak on terrecht zien gebeuren maar nu hoop ik dat Fellow dadelijk ook niet beter weet als dat hij niet in de wei mag en niet mag rennen oid....
Hoop dat je me nu wel snapt Joost?
Ja zie het als een bloem die verwelkt!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:46

Hier foto's zodat jullie weten en kunnen zien wat ik bedoel. (nouja zien....)
Zo was het voor de behandeling (RV zit het) en al die tijd ervoor.
Afbeelding
Na een uurtje of 3 buiten te zijn geweest;
Afbeelding
Afbeelding
Zo kwam hij 's middags van stal (de dag dat hij naar de kliniek moest,toen stond hij dag ervoor om 15.00u binnen en deze foto is om 13.30u genomen dag erop);
Afbeelding

Zeg nou eerlijk,lijkt niet echt iets om je druk over te maken toch?
Deze is van vanmorgen 11.00 gister verband eraf gehaald.
Afbeelding
Dit kan aan de buitenzijde nog wat opzwellen....
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:46

Vervelend vivana, hopelijk werkt de therapie goed en herstelt hij volledig. Is er een oorzaak voor het peesprobleem?

Paar weken terug de laatste nieuwe aanwinst opgehaald, een merrieveulen van Nicton Carreg. Ontzettend goede beweger. Heel blij mee

Afbeelding

Afbeelding4

en mijn 2 jarige die vooral groeit en groeit

Afbeelding

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:02

Leuk beestje Cemlys !

Wat een vervelend probleem Vivana! Er op het eerste zicht niet veel bijzonders te zien aan de foto's, maar aan een foto kan ik dan ook niet veel zien :P Hopelijk komt het snel weer goed!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:23

Tussenpeesblessures merk je idd vaak weinig aan het paard zelf.
Mijn merrie had het ook, wel in vroeg stadium ontdekt. Dus we hebben niet zo lang gestapt. Bij haar was het ook niet de oorzaak van de kreupelheid.
Stalrust heb ik niet aan gedaan, vond dat ik haar dat niet aan kon doen, in vrijheid deed ze toch niet meer dan stappen.
Helaas bleek de peesblessure niet het ergste hier. Die herstelde prima.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:16

Wat vervelend Vivana!

Ikzelf zit hier toch een beetje te twijfelen. Vandaag maar weer eens bewezen dat ik amper een klik heb met Dilys.
Ze is heel erg braaf en luistert wel naar wat ik van haar vraag maar die klik die er is.
Met mijn andere pony luna is het heel anders...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:23

Ik weet niet wat iedereen altijd heeft met die klik. Wanneer heb je een klik en wat is een klik? Ik heb met het grootste deel van mijn dieren geen 'klik' of tenminste niet wat ik weet, wel zijn ze allemaal op hun manier speciaal voor mij en hebben ze allemaal iets wat hun leuk maakt.
Waarover twijfel je dan? Je hebt haar pas, zoiets moet groeien, zeker met zo n jong dier.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:32

Bij ons waren de meeste aankopen altijd liefde op het eerste gezicht. Bij eentje was dat er al voordat hij geboren was ;) Verder zijn er altijd pony's die je nader staan dan anderen. De grote lievelingen door de jaren heen op onze stal waren Seren Wen, Star Fiddle en Bluebell. De anderen waren ook wel speciaal, maar er zijn altijd pony's die specialer zijn dan anderen. En overigens: met pony's die je geboren hebt zien worden en op hebt zien groeien hebben altijd wel iets speciaals.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:40

Met de klik bedoel ik dat ik dat speciaals met der heb.
Gelijk jij dat speciaal hebt bij elke pony.

Twijfel in het omgaan met haar. Ze luistert wel en is braaf enzo. Maar het is alsof ze alles gewoon enorm tegen haar zin doet. Heb haar 2 maanden en ben elke dag lang genoeg bij de pony's (gewoon zitten, tutten, met de shet af en toe eens een rondje rijden voor mijn neefje erop gaat, met mijn neefje bij de pony's bezig zijn,...) en ze lijkt het allemaal totaal niet leuk te vinden. Als ik dan kijk bij een goede vriend van mij die zijn veulentje minder lang heeft en er minder mee bezig heeft zie ik gewoon het verschil enorm. Kan natuurlijk ook aan het karakter liggen van de veulens.
Als mijn grootmoeder dan de weide in komt hinnikt ze naar haar en laat ze zich wel erg makkelijk aaien en lijkt ze het stukken leuker te vinden. Vooral dit laat mij enorm twijfelen dat ze het bij mijn grootmoeder wel leuk vind en bij mij niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:42

Dat is zo Joost, maar dat je valt voor een pony wil niet altijd zeggen dat je er een klik mee hebt of zie ik dat verkeerd. Je ziet zo vaak paarden staan die verkocht worden kort na aankoop omdat de klik er niet is, ik vraag me dan af moet die er ook altijd zijn, of kan die er ook komen als je het paard de kans geeft.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:46

Ik denk dat een paard moeilijk een klik kan krijgen met een wildvreemde. Het zal je moeten leren kennen. En in de meeste gevallen is het zo dat het paard teruggeeft wat het krijgt, al kan dat soms een tijdje duren. Dat heeft vaak nog meer te maken met hoe een paard eerder is opgevoed dan het basiskarakter alleen.

Persoonlijk heb ik liever wat pittigere karakters, die geven véél meer terug als je hun vertrouwen hebt gewonnen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:48

Idd dat bedoel ik een beetje en het karakter speelt idd een grote rol hierin.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:56

Ikzelf heb liever een merriekarakter of eentje die heel erg terugvalt op de persoon waar hij bij is (heb hierin ook de meeste ervaring)
Wil haar ook echt een kans geven want vind haar een prachtig paardje en ze is braaf. Maar toch twijfel ik af en toe echt of we ooit een band zullen krijgen gelijk met mijn andere pony en mijn paard. Neem wel altijd de tijd om rustig met haar bezig te zijn en haar niet teveel te pushen, ze is ook nog maar een half jaar.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:08

@dyonne;Bi een tussenpees blessure zijn ze ook niet kreupel,dat is nu net wat het zo moeilijk maakt.
Je ziet met regelmaat een pees (weleenswaar van de zijkant) die wat gevult is,dan weer wel dan weer niet,in de wei gaat het weg dus ga je bewegen....of aan de hand stappen op het hard dan weer in de berm... dan is 't warm dan weer niet dus koelen deed ik gewoon standaard voor en na buiten enof even rijden (de kinders dan).
@cemlys;
De enige keren dat hij (vind ik dan) hard moest werken dat was in de marathon recreatie wagen....het bos voornamelijk....ik denk dat het daarmee is begonnen.
Heb vandaag nagevraagd hoe het nu kan ...tja moeilijk antwoord op te geven. Wat hij wel vertelde is dat je het moet vergelijken met een hardloper die last krijgt van zn pees en toch doorloopt maar telkens net op het kantje....

Ps; hij loopt uiteraard in de beschermers overigens....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:29

Leuk die discussie over klik. Met mijn merrie had ik iets bijzonders. Ik heb haar vanaf geboorte leuk gevonden. Maar de echte klik was er pas afgelopen jaren. Toen ik naar haar leerde luisteren.
Nu heb ik nog een zoon van haar. Heel ander type. Met hem heb ik niet die band zoals met mijn merrie. Maar dat moet ook tijd krijgen.
Al zal het altijd anders blijven omdat hij een ander karakter heeft. Maar dat is niet erg.

Viviana, mijn merrie was wel kreupel, maar niet van de pees. Ik heb daar ook niets aan gedaan. Niet eens gekoeld ofzo, gewoon op staprust. Koelen doe ik nooit.
Ik gebruik overigens geen beschermers, gelukkig niet nodig, worden de benen warm van, ben ik nooit zo happig op.
Bij mijn merrie was de echte oorzaak natuurlijk behoorlijk heftig. Maar dat wisten we toen nog niet.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:49

Ik denk persoonlijk dat een klik iets is uit het eerste moment met een pony, de klik is er of die is er niet, die komt naar mijn mening niet pas later. Daarentegen is een band met een pony krijgen heel wat anders. Zo heb ik dat zelf ervaren met mijn merrie, als veulen had ik er 'iets' mee, later is er pas een heel hechte band ontstaan en daar zie ik nu zoveel van! Weet ook niet of ik net zo'n band kan hebben met meerdere pony's, met m'n veulen van vorig jaar heb ik de kans niet gekregen, hoewel door haar overlijden me wel heel duidelijk is geworden dat wat ik met haar had iets unieks was! Met het veulen wat ik nu heb is er ook een speciale band, denk met name ook door de omstandigheden dit jaar. Qua karakter lijkt hij ook veel op zij moeder en zus. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:05

Luna2006 schreef:
Met de klik bedoel ik dat ik dat speciaals met der heb.
Gelijk jij dat speciaal hebt bij elke pony.

Twijfel in het omgaan met haar. Ze luistert wel en is braaf enzo. Maar het is alsof ze alles gewoon enorm tegen haar zin doet. Heb haar 2 maanden en ben elke dag lang genoeg bij de pony's (gewoon zitten, tutten, met de shet af en toe eens een rondje rijden voor mijn neefje erop gaat, met mijn neefje bij de pony's bezig zijn,...) en ze lijkt het allemaal totaal niet leuk te vinden. Als ik dan kijk bij een goede vriend van mij die zijn veulentje minder lang heeft en er minder mee bezig heeft zie ik gewoon het verschil enorm. Kan natuurlijk ook aan het karakter liggen van de veulens.
Als mijn grootmoeder dan de weide in komt hinnikt ze naar haar en laat ze zich wel erg makkelijk aaien en lijkt ze het stukken leuker te vinden. Vooral dit laat mij enorm twijfelen dat ze het bij mijn grootmoeder wel leuk vind en bij mij niet.

Je moet ook niet teveel willen vam zo n veulen. Ik doe eigenlijk bijna niks met ze. Misschien minder zelf initiatief nemen of dingen mee willen doen. Laat haar zelf naar je toe komen.ik weet niet hoeveel je met haar doet?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:29

Muzefee schreef:
Ik denk persoonlijk dat een klik iets is uit het eerste moment met een pony, de klik is er of die is er niet, die komt naar mijn mening niet pas later. Daarentegen is een band met een pony krijgen heel wat anders. Zo heb ik dat zelf ervaren met mijn merrie, als veulen had ik er 'iets' mee, later is er pas een heel hechte band ontstaan en daar zie ik nu zoveel van! Weet ook niet of ik net zo'n band kan hebben met meerdere pony's, met m'n veulen van vorig jaar heb ik de kans niet gekregen, hoewel door haar overlijden me wel heel duidelijk is geworden dat wat ik met haar had iets unieks was! Met het veulen wat ik nu heb is er ook een speciale band, denk met name ook door de omstandigheden dit jaar. Qua karakter lijkt hij ook veel op zij moeder en zus. :)

Kan me hier ook wel in vinden. Heb meerdere pony's en paarden gehad maar ik vind die klik wel erg belangrijk. In mijn beleving kun je dan ook pas een band opbouwen. Zowel met huidige paard als met mijn pony had ik meteen een klik. Heb bij Jenny heel veel gezien bijv. maar toen ik haar zag was ik meteen verkocht. Had het niet verwacht, maar het was er wel. En geniet er nog steeds van en nu we aan het beleren zijn kan het niet anders dan dat ze voelt dat ik trots ben. Vandaag bijv voor derde keer erop, eerste keer met zadel en draaft meteen al rondje los mee. Ik geniet daar onwijs van en andersom heb ik dat met mijn paard ook. Als die mijn verwachtingen overtreft kan ik daar ook dagen op teren. Maar die klik zorgt ervoor dat je bewust een keus maakt. Ik zou nooit een paard kopen als ik niet die "klik" heb.