[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:44

Curtsey had gister avond koliek. Dierenarts is geweest en gelukkig gaat ze nu iets beter. Ze heeft minder pijn, maar eet nog slecht.
Volgens de dierenarts komt door een combinatie van overgang wei naar stal, afspenen van het veulen en ontwormen. Ze is 24 en eet altijd al slecht ruwvoer, maar nu helemaal niet meer.
Ze eet wel haar slobber met grasbrok.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:58

Rivendell: ja, is een beetje een gevaarlijke tijd. Mijn hengstje had ook erge buikpijn. Even 2 uur mee gaan lopen en was daarna weer helemaal in orde.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:02

Curtsey heeft buscopan en lidocaine gehad. Vandaag even met haar gelopen. Ze wil mondjes maat wat gras eten. Appel wil ze ook niet, alleen haar Equifyt zupa met lucerne.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:43

Vooral in beweging houden, is goed voor het darmstelsel. Maar goed, met 24 zijn de risico's altijd wat groter. Hier was het ook meer een combinatie van factoren. Hij had een ongelukje gehad met zijn oog, wat flink ontstoken was. Dat is nu wel voorbij, maar daardoor heeft hij wel onevenredig veel op stal gestaan na een erg vrije zomer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:56

Blijft lastig altijd die overgangen van seizoenen.

Nog wel leuk nieuws van het weekend. Damon heeft zondag zijn eerste wedstrijd met zijn nieuwe amazone gereden. Ging super netjes en ze haalden 207 punten.
Volgende maand mogen ze mee rijden in het kampioenschap. De wedstrijdjes zijn op de manege waar ik vroeger zelf ook gereden heb. Zijn onderling, maar dat maakt het niet minder leuk.

Afbeelding
Afbeelding

En de baas past er zelf ook nog best wel op :D
Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:49

Ach wat vervelend van Curtsey, Melanie. Hopelijk is ze snel weer helemaal opgeknapt. En Joost, fijn dat het bij jouw hengstje snel weer weg was.

Wel leuk nieuws en leuke foto's van Damon!
Rosa mag a.s. zondag op voor haar eerste onderlinge B wedstrijd. Ben benieuwd...!
Wordt overigens Dolly haar eerste dag 'alleen thuis'. Even kijken of ze haar dag door kan brengen bij 1 van haar (ondertussen vele) vriendjes.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:42

Oef Koliek blijft altijd gevaarlijk ... bah ... Gelukkig knapt ze alweer iets op :-) De oude dame ....

Damon is leuk ! Echt een bink onder het zadel ...

Hier Vanety nu drie dagen bij mams weg en dat gaat super ... ze waren elkaar al behoorlijk zat ...
dagje ietwat geroep maar dat was het dan ook ...

Op naar veulen nummer 4 ... Hopen op net zo'n mooie toverbal als Vanety :-D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:00

Rivendell schreef:
Blijft lastig altijd die overgangen van seizoenen.

Nog wel leuk nieuws van het weekend. Damon heeft zondag zijn eerste wedstrijd met zijn nieuwe amazone gereden. Ging super netjes en ze haalden 207 punten.
Volgende maand mogen ze mee rijden in het kampioenschap. De wedstrijdjes zijn op de manege waar ik vroeger zelf ook gereden heb. Zijn onderling, maar dat maakt het niet minder leuk.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En de baas past er zelf ook nog best wel op :D
[ Afbeelding ]

Mooi resultaat zo! Gaat hij nu officieel wedstrijden rijden? Met zo'n debuut qua punten zou het de moeite waard zijn.
Hopelijk gaat het weer beter met Curtsey. Wij hadden vorige wek ook een merrie met koliek, erg vervelend, maar bij zo'n bejaarde pony allemaal gelijk wat zorgelijker.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:35

Ja de bedoeling is wel officieel, maar zijn amazone moet eerst met een andere pony naar de L rijden voor ze hem mag starten.
Curtsey eet redelijk. Haar slobber eet ze goed, hooi/kuil in kleine beetjes. Laat haar af en toe maar een beetje grazen tijdens het wandelen. Mijn verzorg meisje van 11 loopt elke dag even met haar langs de dijk.
Best mooi om te zien hoe een half wilde pony zo lief kan zijn als ze merkt dat je helpt.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:51

@Rivendell: Super dat het zo goed gegaan is, voel mij wel ineenkeer enorm klein als ik zie hoe groot jullie zijn tegenover Damon, denk dat ik amper onder zijn buik uit zou komen! :D

Hier eindelijk bijna alles in orde met dilys haar stamboompapieren. Weet wel dat ik bij zo'n fokker nooit meer iets koop en mijn volgende welsh zal van een van de fokkers zijn die hier zijn, daar ben ik tenminste zeker van dat ik een fatsoenlijk veulen krijg (niet alleen qua karakter maar denk ook qua het kennen, mijn veulen was een wilde toen ze kwam) en dan zijn de papieren tenminste in orde en moet ik niet driekwart belgië 2 keer doorreizen omdat mijn veulen niet blijkt gechipt te zijn.
Vind dit best schandalig als fokker dit niet in orde te brengen...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:20

Wat ik nu ga zeggen is niet l*llig bedoel tegenover jou Luna2006, maar ik wil het toch even kwijt.
Ik heb je andere topic gevolgd, toen die merrie nog drachtig was.
Een fokker die al begint met lukraak een hengst op een merrie te gooien, zonder dat de hengst papieren heeft, zegt wel iets over zijn intenties.
Veel van dit soort fokkers fokt alleen maar om het fokken. Vaak zijn deze beestjes goedkoper dan de rasponies.
Wij als rasfokkers steken heel veel geld in onze ponies en proberen ook alles zo goed mogelijk te doen.
Mijn ponies gaan niet eerder weg voor de chip erin zit en ik het paspoort binnen heb.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:28

Had ergens beter een ander veulen gekocht.
Maar toen ik haar op de foto zag als veulen, was ik helaas verkocht, was namelijk ook aan het kijken voor een palomino welsh merrie die toen ook te koop stond voor een extreem lage prijs. Bij beide toch gaan kijken en de mensen leken mij net iets eerlijker te zijn over hun veulen dan de anderen tegenover hun pony. (was een ouder paardje) Helaas mij enorm in vergist...
Qua mini's fokken ze wel volledig volgens de regels en kijken ze echt naar wat er verbeterd zou kunnen worden, heb er erg mooie paardjes gezien. En ook Dilys haar moeder is niet de eerste de beste merrie volgens hun. (Weet niet hoe geweldig jullie de hengst revel paul jones en shamrock stables vinden maar daar is het een dochter van en door hen gefokt)
Toen ze haar kwamen brengen hadden ze mij gezegd dat alles in orde was dat enkel de papieren nog moesten opgestuurd worden. Waarschijnlijk niet in de veronderstelling dat ik mijzelf bij welsh belgium zou gaan bevragen waar haar papieren bleven. Mede dankzij hun begint het nu eindelijk een beetje goed te lopen. Ze hebben mij enorm goed geholpen. Nu enkel nog het chippen en voor de rest wilt welsh belgium alles regelen voor mij, kosten van alles rekenen zij ook aan de fokker. Nochtans heeft de fokker van mijn veulentje ook een stamboek welsh merrie en enkele welsh ruintjes die ingeschreven staan. Snap niet waarom dat ze dan zo'n leugens hebben verteld over mijn veulen.... Ben nochtans vaak gaan kijken toen ze er nog niet was. Wist dus wel dat ze niets zou kennen als ik haar kreeg omdat de man in een rolstoel zat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:21

In mijn ogen heeft een betrokken fokker openheid in zaken. Niemand heeft er baat bij als een pony oneerlijk verkocht wordt. Jij niet, maar de fokker al helemaal niet want die gaat zijn naam te grabbel gooien.

Ik ben ook een tijdje aan het informeren, mailen en rondkijken geweest. En ook daar hebben mensen tussen gezeten waarvan ik dacht iets geweldigs te zien, maar het een grote tegenvaller was. Het helpt echt als je eens bij fokkers gaat kijken. Het is echt zo, dat de echte liefhebbers je ontvangen en een hoop vertellen zonder dat je op dat moment echt koopplannen hebt. Sterker nog, ik ging bij bokker Regtur langs om te kijken bij haar lijnen en 2 dagen later had ik mijn Welsh A merrie op stal :D

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:11

Rivendell schreef:
Wat ik nu ga zeggen is niet l*llig bedoel tegenover jou Luna2006, maar ik wil het toch even kwijt.
Ik heb je andere topic gevolgd, toen die merrie nog drachtig was.
Een fokker die al begint met lukraak een hengst op een merrie te gooien, zonder dat de hengst papieren heeft, zegt wel iets over zijn intenties.
Veel van dit soort fokkers fokt alleen maar om het fokken. Vaak zijn deze beestjes goedkoper dan de rasponies.
Wij als rasfokkers steken heel veel geld in onze ponies en proberen ook alles zo goed mogelijk te doen.
Mijn ponies gaan niet eerder weg voor de chip erin zit en ik het paspoort binnen heb.

Zo denk ik er inderdaad ook over. Jammer dat er inderdaad heel vaak lukraak gefokt wordt.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:19

Regtur is top! Daar kan menig fokker een voorbeeld aan nemen.
;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:00

als" stille" meelezer meld ik me ook maar weer eens
ik heb 1,5 week geleden 2 Welsh A merries gekocht,moeder en jaarlingdochter bedoeling om straks 2span te gaan mennen
moeder stamboekpapier erbij maar jaarling niet op tijd aangemeld en nu bij appaloosastamboek paspoort erbij
gelukkig wel gechipt en dekovereenkomst erbij gekregen
nooit geent(was mijn vorige Welsh B ook niet)
waarom word dit niet gedaan? is een enting niet verplicht op keuringen enz?
of doen alle fokkers de veulens geen basisenting geven?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:04

happytime schreef:
als" stille" meelezer meld ik me ook maar weer eens
ik heb 1,5 week geleden 2 Welsh A merries gekocht,moeder en jaarlingdochter bedoeling om straks 2span te gaan mennen
moeder stamboekpapier erbij maar jaarling niet op tijd aangemeld en nu bij appaloosastamboek paspoort erbij
gelukkig wel gechipt en dekovereenkomst erbij gekregen
nooit geent(was mijn vorige Welsh B ook niet)

Het kromme is dat in elk vraagprogramma van een show of keuring, dit wordt aangegeven dat dit niet verplicht is, maar eigen verantwoording van fokker / eigenaar etc. Ik verbaasde me daar ook over, gezien de toestanden bij concoursen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:05

dadabo schreef:
Regtur is top! Daar kan menig fokker een voorbeeld aan nemen.
;)

Precies, en zo krijgt een fokker naam: tevredenheid!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:11

Ik ent wel, en als ze verkocht worden dan zijn ze ook gewoon netjes geent, zolang ze thuis staan en er weinig overloop is, kan het wel even wachten, maar voor shows en wedstrijden enzo (of als ze op maneges komen) dan wordt er wel geent.

En idd altijd fijn om bij regtur te komen, leuk om zoveel diversiteit te zien.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:28

Ik heb mijn pony's ook altijd geent op de keuring en voor verkoop, dit eigenlijk puur voor eigen belang omdat ze toch die dagen in aanraking komen met andere pony's.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:21

Bij mijn weten wordt er alleen bij de hengstenkeuring verwacht dat de pony's geënt zijn, maar ik durf eigenlijk niet te zeggen of daar ook op gecontroleerd wordt.

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:46

ja daar wordt streng op gecontroleerd, zonder geldige enting geen hengstenkeuring.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:13

happytime schreef:

Mijn vader entte vroeger (pakweg 30 jaar geleden) wel. Toen een merrie verwierp na inenten, is hij ermee opgehouden. Ik weet niet of dit ook een motief is voor andere fokkers. Het kan ook bij veel fokkers een kwestie van kostenplaatje zijn.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:47

joostvangestel schreef:
happytime schreef:

Mijn vader entte vroeger (pakweg 30 jaar geleden) wel. Toen een merrie verwierp na inenten, is hij ermee opgehouden. Ik weet niet of dit ook een motief is voor andere fokkers. Het kan ook bij veel fokkers een kwestie van kostenplaatje zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat dat een motief is. Riekt naar bijgeloof;)

Hier wordt ook ge-ent. Niet voor mezelf, maar omdat er (te-?) moeilijk over gedaan word bij eventuele verkoop.

Influenza ben ik niet zo bang voor. Daarvoor wisselt het te weinig bij mij op stal. Tetanus vind ik iets anders. Wondje oid is zo opgelopen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:50

Tetanus moet je gewoon voor enten vind ik. Zelf laat ik wel ook influenza jaarlijks enten, wel zo prettig als het in orde is als je een keer weg wilt.