[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:05

Het meeste kuil en hooi bevat eigelijk te weinig makkelijk opneembare eiwitten voor een paard (en zeker opgroeiende), wat ik merk aan alleen ruwvoer is dat ze vaak heel weinig bespiering krijgen. Ik geef vaak wat lucerne bij omdat die eiwitten veel makkelijker te verteren zijn. maar dan heb ik het vooral over jonge opfokdieren. wat betreft die buik vind ik dat bij volwassen pony's wel meevallen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:08

Ja idd dat klopt wat je zegt ze missen bespiering ,mooie ronde bóven-hals en ronde volle kont.
Dat hebben mijn pony's wel altijd al gehad.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:12

Hier krijgen ze ook biks gemend met muesli, 3 x per dag en zomers 2 x.in de winter wordt er meer mee gedaan,maar in de zomer worden ze leeg getrokken door hun veulens.
Buikjes hebben ze idd,maar volgens mij alleen van de drachtigheid :)
Mijn sportpaard krijgt ook onbeperkt en heeft ook geen "buik". Denk wel dat dat ook wel een beetje aanleg is,wat mijn vorige paard had dat wel meer. (maar at ook veel meer)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:15

Cemlys schreef:
superwoman schreef:
Tjeetje jenny,dat is echt heel slecht nieuws voor jullie en de pony's. Hoop dat jullie binnenkort weer eens goed nieuws krijgen en dus nieuwe mogelijkheden.

Onze sectie b pony's krijgen onbeperkt hooi. Eerst aten ze heel veel,maar nu niet meer. Juist omsat ze weten dat het niet op gaat,worden ze rustiger met eten is mijn ervaring.

dat is mijn idee ook nl.

jeetje jenny dat is balen. dan raak je dat land dus zomaar kwijt of wordt je daarvoor dan vergoed?

Dat weet ik niet. We hebben het een jaar of 10 gepacht, daarna aangekocht. Ik meen in 2007. Goed een jaar na aankoop kregen we te maken met een bestemmingswijziging, van cultuur- naar natuurgrond. We hebben daar bezwaar tegen gemaakt, maar er werd ons bezworen dat er niets zou veranderen, geen functievermindering, geen waardevermindering. Ik weet dus niet, nu dit alles doorgedrukt is, wat we in te brengen hebben. Het meeste buitendijks land is in eigendom van Staatsbosbeheer, Waterschap of Domeinen en die zal het een worst zijn of het onder water staat. Ik denk dat wij als particulier een beetje met de rug tegen de muur staan. We hebben in ieder geval 2 jaar om aan het idee te wennen....

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:18

Over voeren. Hier krijgen ze onbeperkt kuil. Omdat we door de voorraad heen waren hebben we bij moeten kopen en dat was 1e snee, meigras, van een veehouder. De ponies zijn er veel eerder mee verzadigd, maar de mest is ook dun. dat is dan weer een nadeel.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:23

Hier worden de pony's ohz en aangespannen gereden, afgelopen (nou, ja afgelopen is de winter helaas nog niet) hebben ze vrijwel de hele winter dag en nacht buiten met inloopstal gestaan. Bevalt baasjes ook erg goed qua minderwerk :D .
Heb hier wel in verhouding heel goede en veel grond.
Eentje scheren we 1 of 2 keer en ze staan onder dekens, ze krijgen onbeperkt voordroog in fijngemaasde netten en verder wat dailyplus met muesli en een mineralenkorrel.

@regtur: wat een drama, zeg :(:)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:23

Dat is idd het volgende nadeel, ik heb er een paar die er heel gevoelig aan zijn, dus ook s zomers op het land kunnen ze niet veel hebben. op hooi gaat het over het algemeen wel goed en hebben ze vrij normale mest.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:26

@regtur: als ik omstel naar het bijvoeren van voordroog geef ik altijd wat haylage balancer erbij.
Hier ook aan mijn laatste pak voordroog, echt geweldigbspul, maar onze boer is enkele maanden geleden plotseling gestorven...., dus even afwachten watnde nieuwe leverancier biedt.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:58

Hopelijk vinden jullie nog wat regtur. Flink balen.

Bouw van de nieuwe stal heeft hier helaas flinke vertraging opgelopen door de aanhoudende vorst. Gelukkig nu beter weer dus hoopelijk kunnen ze de bouw voortzetten. Komen 5 boxen in, wasplaats, opslag voor hooi/stro en ruimte voor wagens, tuig e.d. Alles onder 1 dak, eindelijk! Boxen zijn overigens alleen voor nood, het bespaart inderdaad zeeën van tijd wanneer ze gewoon buiten staan. En in mijn ogen hoort een pony altijd naar buiten te kunnen en niet binnen te staan.

Hier 2 keer per dag een plak hooi en daarnaast zo'n 750 gram care4life/sportbrok mix. Ze zijn allemaal eerder aan de schrale kant dan te dik. Hopen op flink veel, voedingrijk gras aankomende lente/zomer zodat ze weer wat aankomen. Hier helaas ook 1 slechte eter; hooi niet opeten en zelfs brokken/slobber laten staan. Tandarts is al langs geweest en ook de dierenarts heeft al een aantal keer gezocht naar een mogelijke oorzaak, helaas tot op heden is het onopgelost. Ze wordt wel iets ouder, dit jaar 18, en is haar hele leven wel actief gebruikt in de sport maar de laatste jaren wordt haar eetlust steeds minder. In het voorjaar/zomer komt ze wel weer flink aan omdat ze dan 24/7 op de grote weide staat. Iemand ervaring hiermee? Of tips?

Vandaag voor het eerst sinds september Giel weer voor de wagen gehad. Ontzettend braaf, geen gil gegeven. Wel al na 10 minuutjes flink zweten maar goed hij heeft dan ook een conditie van 0,0. Ook vandaag voor het eerst de pony's weer even op de grote weide gehad. Was heerlijk weer, je ruikt & voelt dat de lente éindelijk komt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:56

FM: ik voer mijn oudje Equifyt zupa. Een mengsel van bietenpulp, grasbrok en lijnzaad brok. Moet 6 uur weken voor je het voert. Is erg smakelijk en geeft wat extra vetjes. Probeer ook eens of ze luzerne wil eten.

Hier krijgen ze onbeperkt kuil. Is kuil van juli, uitgebloeid gras en flink stengelig. Ze zijn in goede conditie, voor sport te dik, maar voor een Welsh prima. 1 pony is bevangen geweest en die krijgt onbeperkt 2e snede hooi.
Mijn oudje (drachtig) krijgt 6 kilo zupa per dag met snijmais en luzerne. Zij heeft geen kiezen meer en eet dus alper ruwvoer. Met zupa blijft ze mooi op gewicht. De rest krijgt een hapje zupa en wat wortels.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:35

Melanie, dat klinkt als een voer wat ik wel aan mijn oude ruin zou kunnen voeren, eens kijken of onze voerleverancier (Vente) dat ook verkoopt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:40

Diane, er is in onze buurt maar 1 die het verkoopt: De Boer diervoeding op de Naarderstraatweg 91 in Muiderberg.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:44

O, das niet om de hoek haha. Als ik weer een bezoekje kom brengen vraag ik wel een routebeschrijving, dan rij ik er even langs. Eerst maar even bij onze leverancier vragen of ze eraan kunnen komen of iets vergelijkbaars hebben. Maar gewoon lente mag van mij ook met bijbehorend voorjaarsgras.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:04

Je kan ook Subli senior priores nemen. Dat werkt ook prima. Bij mij vandaan is het met de auto 25 minuten, met de brommer iets minder want dan ga ik binnendoor.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:01

Ik gebruik inderdaad Seniores Priores van Subli, te koop bij Welkoop.
Super spul!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:43

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:02

Kan lekker lopen Cemlys!

Vandaag met Rosa naar Hoek van Holland geweest. Het was haar eerste keer. Ze vond het heerlijk en vooral erg interessant, alleen dat bewegende water is maar een beetje gek :+
En klimmen door de duinen was favoriet, blijft een echte 'mountain' pony.

Hierbij een paar fotootjes van vandaag;

Afbeelding

Afbeelding

Rollen op het strand
Afbeelding

Afbeelding

En met kleine pony en grote hond samen de branding in
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:13

Gaaf Diane! Ik vond die bovenste foto die je stuurde zo leuk. Ze lijkt er echt van te genieten.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:19

Ze heeft letterlijk de hele tijd met de (mini-)oortjes strak naar voren, hoofd hoog en neusgaten wijd open gelopen. En alles bekijken en onderzoeken. Ze ging ook regelmatig even stilstaan om eens om zich heen te kijken, de zee te bekijken of voorbijgangers te onderzoeken. Ze was echt helemaal aan het genieten idd.
En dan duin op, duin af, ze zal wel lekker slapen vannacht hihi.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:21

Geweldig! Mijn oude ruin was de eerste keer ook zo ontzettend onder de indruk. Damon niet, die vond de zee eng :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:54

Ze vond de zee ook maar gek, durft op zich wel het water in, maar die gekke golven op je af... Daar krijg je ook leuke filmpjes van. Onze Berner Sennen (Beertje) vond het erg leuk dat hij deze keer niet alleen het water in ging.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:37

dadabo schreef:
Ik gebruik inderdaad Seniores Priores van Subli, te koop bij Welkoop.
Super spul!

Hoeveel geef je daarvan per dag?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:48

Ik geef het sinds desember aan mijn drachtige welsh a.
Ze ging wat invallen en omdat ze weer drachtig is wil ik wel dat ze op gewicht blijft.
Ik maak 1 kilo aan en verdeel dit in 2 porties per dag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:35

dadabo schreef:
Ik geef het sinds desember aan mijn drachtige welsh a.
Ze ging wat invallen en omdat ze weer drachtig is wil ik wel dat ze op gewicht blijft.
Ik maak 1 kilo aan en verdeel dit in 2 porties per dag.

dus kom je al gauw op 3 kilo bereid product toch?

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:32

@diana_basje, Rosa ziet er goed uit! Is ze drachtig voor dit jaar? En zo ja, van wie?

Ik zit hier nog duimen te draaien en hoop eind april mijn veulens allemaal tegelijk te krijgen :D

Ik ga dit voorjaar naar Friesland, ga allebei de A merries worden nog één keer gedekt met Twisthoeve's (G) Rhydaman, hij gaat volgend jaar nl. wrs. niet meer dekken omdat hij dan de (wedstrijd)sport in gaat, gelukkig wordt hij niet geruind dus hij komt later misschien wel weer terug als dekhengst ;-) .