[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:21

Het was oorspronkelijk ook de bedoeling om een veulentje mee te fokken, moest het papieren hebben.
Daarom zou het voor mij wel een toegevoegde waarde kunnen zijn moest het wel gaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:25

Dat wel, maar als je dat zou willen waarom dan geen veulen zoeken met wel een goed (vol) papier?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:32

Cemlys schreef:
Dat wel, maar als je dat zou willen waarom dan geen veulen zoeken met wel een goed (vol) papier?

Heb ik over nagedacht. Maar ken beide ouders al jaren waardoor mijn keuze heel erg snel naar dit veulen was uitgelopen inplaats van een ander veulen.
De eigenaar heeft mij trouwens vandaag een mail gestuurd. Volgens hem kan het hengstje ingeschreven worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:35

Ok, gewoon goed nadenken wat je over een paar jaar wil, want als je vooraf wat in je hoofd hebt en straks als hij 3 wordt, beantwoordt hij niet aan je verwachtingen, dan blijf je daar tegenaanlopen. Als hengst zijnde heeft het zowiezo weinig zin om in te schrijven.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:39

Cemlys schreef:
Ok, gewoon goed nadenken wat je over een paar jaar wil, want als je vooraf wat in je hoofd hebt en straks als hij 3 wordt, beantwoordt hij niet aan je verwachtingen, dan blijf je daar tegenaanlopen. Als hengst zijnde heeft het zowiezo weinig zin om in te schrijven.

De eerste jaren gaat er sowieso niet gefokt worden. Ik en mijn vriend zijn van plan te wachten tot we samen wonen en een definitieve plek hebben voor de paardjes pas te gaan fokken. Dus denk dat we dit veulentje gaan nemen en later een stampaardje.
Maar moest het een merrietje zijn, moest het dan als halve stamboom ingeschreven kunnen worden? Vader is namelijk bont maar wel medisch goedgekeurd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:49

Neen ook niet als merrie volgens mij: het volgende staat in het fokplan bij de welsh part-bred
In het WPBR worden veulens geregistreerd, die geboren zijn uit kruisingen van in het
stamboek of basisboek geregistreerde Welshpony’s met dieren, die geregistreerd zijn bij een
ander erkend stamboek;
Stokmaat: Geen vereiste, de streefmaat voor de WPBR ligt tussen de 1,35m en de
1,569m waarbij de kwaliteit van de pony profileert boven de stokmaat van de pony
Dus als de vader niet bij een ander stamboek ingeschreven is, kan het als merrie alsnog niet geregistreerd worden.

over inschrijven van veulens
Om uw veulen aan te melden stuurt u het ORIGINELE geboortebericht naar het Stamboekkantoor. Deze dient binnen twee weken na geboorte te worden opgestuurd. Daarnaast vragen wij u ook het papier van de merrie mee te sturen als deze nog niet op naam staat.
Belangrijk is dat de vader een geldige deklicentie heeft. Pas dan wordt het veulen geregistreerd in het veulenboek. Heeft de vader geen geldige deklicentie dan wordt het veulen geregistreerd in het registerboek. Ook veulens die minder dan 12,5 % welshbloed voeren worden geregistreerd in het registerboek. Nadeel van een dier dat geregistreerd staat in het registerboek is dat deze NIET mag deelnemen aan onze stamboekkeuringen.
dus eigelijk kun je niks met het hele registerboekpapier, niet naar keuringen, geen deklicenties aanvragen,... je fokt dus eigelijk gewoon papierloze pony's (waarvan er al zoveel zijn)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:54

oké enorm bedankt met deze informatie.
Wachten dus tot ik mijn eigen huisje heb :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:59

superwoman schreef:
Wat is je probleem daarmee dyonne? (wat anderen doen)

Nou ja, ik lees over stallen te kort en kosten etc. En daarbij is buiten lopen ook nog gezonder, maar zijn veel problemen dus al opgelost.

Mijn jonge pony loopt er nog zo bij, dikke vacht. :)
Afbeelding

Afbeelding

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:54

Die van mij staan ook hele dagen buiten, met een schuilstal ter beschikking. Lekker dik in het haar en hebben het geen moment koud gehad de afgelopen winter.
Hadi n de herfst nog een aantal kuilpakken gekocht voor een mooi prijsje. Had gehoopt er enkele over te houden voor de voglende winter, maar moet er nu meer opmaken dan ik verwacht had, helaas.

Mij merrie krijgt nu enigzins een dikkere uier, dus nu wel zeker dat er een veulen in zit woehoe!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:02

Maar dyonne ga je hier nu vertellen dat jij het zo geweldig doet en dat je vind dat anderen het niet goed doen?
Zo komt het iig op mij over
en vind dat niet erg gepast is zo'n topic als dit.
Anders is het wanneer je gewoon vraagt hoe anderen hun pony's houden,zonder daar gelijk zo'n negatieve mening over te hebben wanneer het anders is dan die van jezelf.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:28

Ik ken veel fokkers die wel 50 pony's hebben en maar 4 stallen of zo. Dan lopen er dus altijd 46 buiten. Het is inderdaad gezonder voor de meesten, maar je moet er wel de entourage voor hebben. Met name in de zomer is het erg moeilijk om ze allemaal buiten te houden in de Nederlandse omstandigheden, omdat het gras op de meeste plaatsen veel te goed is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:15

Truselientje, top zeg, toch een veulen.

Aha, toch nog heel wat buitenpony's. Uryanne, dat herken ik wel, het is soms wel keuzes maken.

superwoman, volgens mij lees je het dan anders dan het bedoeld is. Ik las veel over problemen met staltekorten etc. En vandaar mijn praktische vraag waarom zoveel pony's op stal staan.
Ik begrijp dat het soms lastig te realiseren is. Maar het lijkt mij voor veel fokkers (zeker als je niet zo actief bent met keuringen) ideaal. En altijd buiten is zeker niet altijd ideaal, zoals ik al aangaf heb je in de winter gewoon pony's die dik in het haar zitten en daardoor toch wat minder geschikt zijn voor actief gebruik. En als je in april naar een keuring wilt is het ook niet ideaal natuurlijk.
Joost, ja die zomer is vaak lastig. Land is hier in de winter helaas te drassig, in de zomer te rijk. Dus de paddock wordt ook veelvuldig gebruikt. Maar ze krijgen wel wat gras in de zomer, zij het wel beperkt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:18

Oh okey,dan heb ik het anders gelezen dan jij bedoeld. Fijn!

Buiten is idd het beste,mits ze niet in de blub staan en geen droge plekken hebben.
Vind het voeren trouwens wel veel prettiger nu ze op stal staan. Kan iedereen rustig eten.
Ook de 1 op 1 aandacht is prettig. De engelse merrie is een stuk makker geworden en heeft zelfs een zadel op gehad. (geen 1 bok) .

Zomers staan de veulend erbij,dus doen we er "niks" mee. (behalve voeren en mest scheppen van het land.)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:29

Onze ponies staan bij voorkeur niet op stal. Simpelweg omdat het werk ons teveel wordt. Daarnaast ben ik ervan overtuigd, dat met name sectie a ponies ook veel beter af zijn buiten.Tot vorig jaar hadden we beschikking over 3 ha. wei op zandgrond, omringd door bomen, oude schuren, enz. Helaas is dat verkocht aan een projectontwikkelaar en zijn we nu aangewezen op ons eigen weiland, wat absoluut ongeschikt is om s winters ponies op te houden. En daarbij, het land moet ook rust hebben, dus hoe dan ook zullen de ponies naar binnen moeten. Wij hebben het voor dit jaar opgelost door een betegeld stuk , aan 3 zijden ingesloten door schuren, af te zetten met een voerhek, waar de fokmerries konden staan.Eigenlijk dus gewoon buiten, wel met een afdak.Bijkomend voordeel is dat we de mest machinaal kunnen verwijderen. Nadeel is dat ook deze grond verkocht is, zodat we op termijn weer wat anders moeten verzinnen. We hebben ook nog beschikking over een schuur/schuilstal, waar we 2 paddocks gerealiseerd hebben. Met het oog op de toekomst. Heel mooi plekje, aan het water, mooi beschut achter de rietkraag. Kregen we deze week de schrik van ons leven: over 2 jaar wordt het waterpeil in de randmeren met 50 cm verhoogd, wat concreet betekent dat ,en de schuur onder water komt te staan, en waarschijnlijk ook ongeveer een hectare van ons land. Dan moeten we ons maar gaan bezinnen op iets anders. |( Zeepaardjes fokken? ( jullie snappen wel dat dit niet echt grappig is)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:34

Jemig Jenny! Dat is echt sh*t nieuws. Zo houd je weinig over.

Hier loopt dus ook alles in uitloopstallen. Ze staan meer buiten dan binnen. Zeker nu het droog is.
Volgend weekend hier eens het land slepen en kalk strooien. Dan de mesthoop nog leegrijden en dan mag het mooi weer worden met wat regen.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:50

Ik ben een tijdje terug ook eventjes in dit topic geweest, nu weer even terug.
Ik lees over de huisvesting.

Wij hebben hier nu gewoon boxen, maar het uitmesten is inderdaad erg veel werk. In de toekomst wil ik overgaan op loopstallen met paddocks.
Maar nu even een ander vraagje, hoe voeren jullie je A-tjes qua ruwvoer in de winter.
Omdat ze maar zo weinig nodig hebben is mijn ervaring dat ze het binnen een uurtje al op hebben en dan maar de rest van de dag voor zich uit staan te kijken tot de volgende voerbeurten.

Een slowfeeder zou kunnen maar dan nog zijn ze amper 2 uurtjes bezig per voerbeurt... Hoe doen jullie dat?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:52

hier krijgen ze onbeperkt,zoveel ze op kunnen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:57

Tjeetje jenny,dat is echt heel slecht nieuws voor jullie en de pony's. Hoop dat jullie binnenkort weer eens goed nieuws krijgen en dus nieuwe mogelijkheden.

Onze sectie b pony's krijgen onbeperkt hooi. Eerst aten ze heel veel,maar nu niet meer. Juist omsat ze weten dat het niet op gaat,worden ze rustiger met eten is mijn ervaring.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:57

Hier slowfeeders en verschillende voerplekken zodat ze nog wat bewegen. (Geen A-tjes, maar Cobs, maar die worden net zo sober gevoerd). Verder krijgen ze stro in een hooinet zodat ze nog wat te plukken en knabbelen hebben.
Je zou eraan kunnen denken ook graszaadhooi te proberen. Maar het blijft lastig, want ze eten snel teveel..

Jenny, balen zeg. Zeker als je denkt het voor elkaar te hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:05

erg vervelend nieuws jenny,misschien wel een gelegenheid om nu toch te minderen met de pony,s.
was je geloof ik toch al een tijdje mee bezig?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:16

Dreamflower schreef:
Ik ben een tijdje terug ook eventjes in dit topic geweest, nu weer even terug.
Ik lees over de huisvesting.

Wij hebben hier nu gewoon boxen, maar het uitmesten is inderdaad erg veel werk. In de toekomst wil ik overgaan op loopstallen met paddocks.
Maar nu even een ander vraagje, hoe voeren jullie je A-tjes qua ruwvoer in de winter.
Omdat ze maar zo weinig nodig hebben is mijn ervaring dat ze het binnen een uurtje al op hebben en dan maar de rest van de dag voor zich uit staan te kijken tot de volgende voerbeurten.

Een slowfeeder zou kunnen maar dan nog zijn ze amper 2 uurtjes bezig per voerbeurt... Hoe doen jullie dat?

Hier voer ik meestal in slowfeeders thuis, drachtige merrie krijgt 2 a 3 plakjes hooi overdag (en 2 s nachts), daar doet ze toch wel bijna de hele dag mee.
Ik heb thuis alles op vlas staan, scheelt een hoop tijd wat betreft uitmesten. nog geen 5 minuten per box per dag. ik strooi iets van gemiddeld 2x per week bij. Iets duurder dan stro, maar scheelt zoveel in tijd, en afval. nadeel is dat ze geen stro hebben om aan te knabbelen, maar door het slowfeeden zijn ze toch vrijwel de hele dag daarmee bezig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:17

superwoman schreef:
Tjeetje jenny,dat is echt heel slecht nieuws voor jullie en de pony's. Hoop dat jullie binnenkort weer eens goed nieuws krijgen en dus nieuwe mogelijkheden.

Onze sectie b pony's krijgen onbeperkt hooi. Eerst aten ze heel veel,maar nu niet meer. Juist omsat ze weten dat het niet op gaat,worden ze rustiger met eten is mijn ervaring.

dat is mijn idee ook nl.

jeetje jenny dat is balen. dan raak je dat land dus zomaar kwijt of wordt je daarvoor dan vergoed?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:20

@Dreamflower; zelfde probleem hier,kan niet onbeperkt hooi geven want dan gaan mijn 2 pony's uit hun voegen....Ze krijgen wél wat stro erbij (3jr staat op stro en 12jr op vlas(krijgt ongeveer half plakje per dag erbij) En 12jr krijgt maar 1/1,5 plakje hooi en 3jr ,1,5/2 plakjes hooi per dag(heb wel 1e snede grof hooi) Beide krijgen wel halfje pulp en 1kg gemengde kracht/onderhoudsbrok met speciaal voor hun bestemde muslie.
Beide zijn te rond en gezond......

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:30

1 kg brok is dan ook best veel voor zo'n kleine pony, snap dat ze dan te veel groeien, hier krijgt niks krachtvoer bij, hetzij ze drachtig zijn (en dan nog niet veel), of ze echt energie te kort komen, maar om eerlijk te zijn, gemiddeld doen die kleine pony's niet zoveel dat ze energie zouden tekort komen. ze krijgen hier soms wat care4 life muesli van pavo erbij omdat dat vooral weinig suikers bevat en praktisch geen graan. jaarlingen soms wat merrie/opfokbrok, als ze het nodig hebben.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:43

@cemlys; nou onze Fellow is wat lui dus die mag dat wel hebben (krijgen wel muslie van MIJTEN).
En die werkt zo'n 4 per week best hard...(waarvan ikzelf hem 1x probeer in te spannen).
Hij krijgt er Quattro bij ,een eiwit sobere mengeling.
Wynnetou die groeid natuurlijk nog altijd en die krijgt Gerste-mix of Herba-mix voor jonge en opgroeiende paarden.
Dus van beide een halve normale 1kg voerschep.
En als ze gewerkt hebben krijgen ze altijd een kwart muslie zodat ze geen spierverzuring krijgen.

(vind met té veel hooi (alleen hooi en onbeperkt)zeg maar dat ze zo'n lelijke buik krijgen en dat is bij sportpony's niet echt mooi om te zien)...
Dat is wat ik zie bij de opfok bij ons op stal...en die krijgen dus onbeperkt kuilhooi (wel mooi lekker vrij droog)! Super spul..