[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:24

Purdey past nog net door de deur *D

Afbeelding

regtur

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:42

Vorig jaar hadden we een hele partij balen over, nu hebben we er al 26 bijgekocht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:52

Haha purdey kan er net nog door, maar is hier ook zo.
Hier nog steeds hooi genoeg, of tenminste waar ik het in kleine hoeveelheden haal, nog zat van.
gras op het land doet nog niet veel, maar als het goed is komt het warmere weer er wel aan

Mijn 3jarig hengstje maandag aan de longe
Afbeelding
kleine uitslover is het soms, maar heerlijk om em te zien lopen :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:48

mijn te koop aangeboden drachtige schimmel A merrie is voor 99,9 % verkocht. Dank aan Inowa voor het doorsturen van de nieuwe eigenaresse.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:13

99,9%, zo had ik er laatst ook 1. Ben pas zeker als ik het geld in mijn handen heb en het paard hier van de oprit af is :Y)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:19

Ines super gaaf mannetje die Deano!
Tanja, ik ook hoor. Heb zo vaak gehad dat ze op het laatste moment toch afhaken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:25

Het kan nog gekker, geld voor een pony ontvangen, maar verder niets. Geen idee wie het is, al een half jaar niet meer gereageerd op de mail. Best lastig. Het veulen kan elk moment geboren worden. En wat dan? wat zouden jullie doen? Stel ze staan morgen op de stoep?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:44

In dit internettijdperk kom je van alles tegen helaas. Sinds een erg vervelende ervaring in 2008 worden er geen pony's meer verkocht zonder eerst handgeld te betalen. Was erg jammer, vooral als de pony daarvan de dupe wordt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:23

Over vijf weken kan er best behoorlijk gras staan hoor. Ik zit te wachten tot de vorst uit de grond is, dan mogen de pony's de weide op, heel langzaam opbouwen.
Ik verbaas mij trouwens wel dat de meesten hier hun pony's allemaal op stal houden? Welshen zijn toch behoorlijk winterhard?
Mijn pony's staan tegenwoordig nooit meer in een box. Ze hebben een schuilstal en paddock tot hun beschikking in de winter.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:33

Hier zitten we ca. 1km bij het laagste punt van nederland vandaan en het natuurgebied ligt tegen de dijk van de IJssel aan. Dus alles blijft heel lang nat. Helaas geen doen om ze in de winter op de wei te houden. Dus overdag in de paddock en 's nachts op stal. Bovendien is de wei een eindje weg, dus daar moeten ze voor weggebracht worden. Hier op stal een binnenbak, buitenbak, longeerpaddock, stapmolen, solarium etc, dus zolang ze niet voor langer dan een paar uurtjes kunnen grazen (doen we nu nog aan de hand) kunnen ze prima getraind worden. Maar van mij mag de lente wel komen, dan kunnen ze wel lekker naar de wei, even op paardenvakantie.

Weet niet hoe anderen dit doen? Bij ons speelt vooral de omgeving een rol.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:40

Ik woon ook een paar meter onder zeepeil, dus weidegang in de winter is geen optie.
Daarom ook in een paddock met schuilstal.
Als je echt wilt trainen/rijden met een dier valt dat niet mee in de winter als ze zo vol in de vacht komen. Maar dat staat hier dan op een lager pitje. Mijn merrie kan niet zo goed tegen de kou, dus die heeft altijd een deken op in de winter.
Juist met weidegang moet ze elke dag lopen, anders worden ze vet, en dan staan ze hier nog zeer beperkt op gras.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:44

Ja wij wonen niet zo ver bij elkaar vandaan zie ik. Mijn pony's hebben dit jaar een deken op, maar Rosa had vorig jaar geen deken en de vacht viel mee. Als ze dit jaar weer drachtig wordt gaat ze komende winter weer zonder deken, dan wordt de training toch minder. Mijn oude ruin staat altijd ( in de winter dan) onder deken, die krijgt een idioot dikke vacht anders en zweet veel sneller.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:32

Gaaf dier Cemlys, hoe groot is hij?
Moeilijk regtur. Ik zou nog een aantal keer contact proberen op te nemen, mocht dit niet lukken is dat erg vervelend maar zou ik het dier niet langer vasthouden. Mochten ze dan nog terugkomen, zou ik het betaalde bedrag uiteraard wel terug geven.

Wij hebben het afgelopen jaar een pony verkocht, helemaal geen problemen mee gehad. Ze is bij goede mensen terecht gekomen. Ik kan me voorstellen dat je het vertrouwen in een koper wat bent kwijtgeraakt als er vervelende ervaring heeft plaats gevonden.

Hier hebben alle 3 de pony's het afgelopen jaar zonder deken gestaan. Veelal in de paddock en af en toe, bij enorm slecht weer op stal. Vorig jaar heb ik ze wel geschoren maar toen liepen ze nog actief in de sport. Dit heeft het afgelopen jaar op een laag pitje gestaan, mede door de slechte weersomstandigheden. Aankomende winter gaan ze wel weer onder de dekens aangezien ik dan weer indoors ga rijden.

Zoals de meesten hoop ik ook snel op beter weer. Alles weer het land op en oppakken in het tuig.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:55

Ik kom ook weer even langs, ben ook dit jaar erg benieuwd naar jullie veulentjes.
Ik zag al een paar mooie babybuiken en ook stoere mannen voorbij komen <3 .

Hier ook nog maar weinig gras, heel verschil met vorig jaar.
Hier kunnen ze gelukkig wel de hele winter door de wei op, ze mogen zelf kiezen of ze naar binnen willen (voordroog is er zowel binnen als buiten aanwezig), maar is maar zelden dat we ze echt binnen aantreffen.
Merk dat ze zelf ook wel toe zijn aan meer gras, want de merrie vinden we af en toe in de tuin :') , morgen stroom maar eens in orde maken, de pony's vind ik niet zo erg, maar paard van 1.80 in de tuin of op het erf is toch wat minder :').
Langzaam pony's weer in het tuig en ook wat meer ohz.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:56

Mijn ponies hebben ook een.uitloop met schuilstal. Ik.zit op kleigrond dus qeidegang is in de winter niet mogelijk. Ik heb niets onder deken. Maar mijn ponies hoeven ook niets te doen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:41

Ik heb een vraag voor alle welsh fokkers.
Ik heb een veulen gereserveerd. Was gewoon eerst bedoeld als leuk gezelschapsdiertje voor mijn pown.
Nu blijkt dat de moeder mooie papieren heeft. Paps heeft geen papieren.
Kan dit veulentje ingeschreven worden als een part bred?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:15

Dyonne, al onze pony's lopen gewoon de hele winter buiten. Maar als je op 6 April naar de show wilt, is het niet zo handig om ze de hele winter in het land te houden ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:52

Nee, dat klopt. Maar merendeel van de pony's hier in het topic hoeven niet naar show.
En ik ga liever niet naar show dan mijn pony's binnen te moeten houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:29

Wat is je probleem daarmee dyonne? (wat anderen doen)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:30

mijn beide dames werken flink dus staan snachts lekker op stal en overdag als het echt slecht weer is dan blijven ze ook binnen maar dat is meer omdat ze gewoon niet naar buiten willen in de regen/sneeuw.

ik probeer pepper voor 19 mei klaar te krijgen,gaat wel lukken denk ik want de kilo,s vliegen eraan.
je ziet elke 3 dagen onderhand wel verschil.

ze wil alleen haar granenmix niet eten,niet handig..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:35

Mijn 2 merries lopen overdag buiten en staan s nachts op stal. mijn 3 jarige hengst heeft tot voor een maand ongeveer gewoon buiten gelopen, met inloopstal, mijn jaarling net zo, enkel de 2 jarige die heeft meer op stal gestaan, omdat die met een merrieveulen van mijn vriend staat, maar ook die komt overdag wel gewoon in de bak. Als de rest komt in het land of paddock. moet wel zeggen dat de 2 jarige uit zichzelf niet een superdikke vacht aanmaakt, maar haar moeder komt swinters ook vaak wat tekort en staat liever met dekentje. de rest zijn niet toonbaar s winters. haha.
moet eerlijk zeggen dat hier ook nog niet veel gras staat, wel een beetje balen dit weer, want veulen komt normaal al met een kleine 2 weken en ik vind het fijner als ze dan gelijk het land opkunnen. Ook voor de merrie is het fijn als er een beetje gras staat.

@friesemenner: Hij zit niet boven in de maat, gok een 1.16 ofzo. maar eigelijk niet meer gemeten sinds vorig jaar.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:12

Ik heb ze ook het liefst buiten. Reden voor binnen doen is voor mij vocht/ ziekte. Niets anders.
Dekens e.d. probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. Heb in het verleden met mijn tuigpaarden wel dekens gebruikt, maar eigenlijk zijn het ondingen; scheef zakken, jeukende (dode) haren eronder. Nee, mij te lastig en te bewerkelijk.
Maar wanneer je ponies aan het werk hebt of toewerkt naar een show kun je haast niet anders. Voor mij reden genoeg om (op dit moment) niet te kiezen voor een show vroeg in het jaar.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:13

Luna2006 schreef:
Ik heb een veulen gereserveerd. Was gewoon eerst bedoeld als leuk gezelschapsdiertje voor mijn pown.

Volgens mij kan dat niet. Ook een partbred moet 2 bekende ouders hebben. Wel kan hij in een hulpstamboek ingeschreven worden (NWPCS).

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:17

Rivendell schreef:
Luna2006 schreef:

Volgens mij kan dat niet. Ook een partbred moet 2 bekende ouders hebben. Wel kan hij in een hulpstamboek ingeschreven worden (NWPCS).

Waarde voor de fok zal altijd nul komma nul blijven. Het zal nooit geen volle Welsh pony worden (ook niet vele generaties verder) en geen volle Shet. Het zal best een leuk diertje kunnen zijn, maar papier aanvragen (en dus kosten maken) heeft geen enkel nut.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:17

Maar ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde is om een papier aan te vragen? zeker als het diertje gewoon gezelschap wordt. Of was je nog meer van plan dan enkel gezelschap met deze pony?