[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:09

Ze ziet goed uit Inowa. Fijn gevoel zeker? En ze is nu al echt aan het verkleuren.
En ben zooo fan van Magnolia, dat mooie koppie.

@Dadabo, thanks! Zie Daniro hier af en toe voorbij komen op bokt, die is ook goed terecht gekomen he? Volgens mij heeft die het prima.

thea1978

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:59

@Inowa. Wat een mooi beestje zeg!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:39

Het is altijd zo mooi om te horen wat er van je fokprodukten terecht komt. Soms hoor je nooit meer wat, soms ineens een mooi bericht. Meestal als ponies particulier verkocht worden en naar een goed tehuis gaan, houd je wel contact.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:46

Ik heb ook niet met alle nieuwe eigenaren nog contact. Sommige kom je wel eens tegen, andere nooit meer.
Hier Rivendell's Liberty (Baledon Hy Society x Cornpoppy)
Afbeelding

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:06

Vind het zelf ook altijd leuk om met fokker/vorige eigenaar contact te hebben, hoe het met zijn/haar pony gaat.
Laatst bijgewerkt door sunnymay op 30-01-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:06

Diane_Basje schreef:
Ze ziet goed uit Inowa. Fijn gevoel zeker? En ze is nu al echt aan het verkleuren.
En ben zooo fan van Magnolia, dat mooie koppie.

hihi, thx! :o Magnolia (wij noemen haar Bambi, vanwege haar ogen) heeft ook zo'n heerlijk koppie!
Winalda is zeker aan het verkleuren. Ben ook zo benieuwd welke kleur ze nu echt gaat krijgen!
Zijn beide heerlijke pony's.

Welkom Thea! Zo ver woon je niet bij mij vandaan (Beemster/Purmerend). Volgens mij ken ik je ook wel van de wedstrijdsport met je paard, of heb ik het mis dat je start?

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:18

@sunnymay. Hihi idd zie het nu ook, ik woon in Oosthuizen. Met mijn vorige paard starte ik wel maar dat i al ruim anderhalf jaar geleden. Heb nu een 5 jarige die pas een jaar onder het zadel is en pas sinds een half jaar serieus gereden wordt. Ik wil met haar graag starten alleen zij heeft een mega trailerlaad probleem. Dus ben nu aan het kijken of ik naar wedstrijden kan die dichtbij zijn en dan wat later mag starten zodat ik te voet kan komen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:06

Melanie5 schreef:
Ik heb ook niet met alle nieuwe eigenaren nog contact. Sommige kom je wel eens tegen, andere nooit meer.
Hier Rivendell's Liberty (Baledon Hy Society x Cornpoppy)
[ Afbeelding ]

Dat is in Frankijk zeker? Daar zijn ze gek op springers.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:14

Ja bij marion. Hij doet het super. Ze heeft ook nog een dochter van poppy en damon.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:19

Melanie5 schreef:
Ja bij marion. Hij doet het super. Ze heeft ook nog een dochter van poppy en damon.

Die van jou gaan ook overal naar toe.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:52

Ja zeker. Die van jullie ook. Mooie reclame voor ons.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:31

Afgelopen paar weken kreeg ik van 3 fokkers, die een hengstveulen van onze hengst Willie Wortel gefokt hadden van allemaal te horen dat ze verkocht waren, 2 gaan er zelfs naar 1 adres, ergens in Amsterdam. Ook van anderen begreep ik dat de vraag naar leuke ponies weer aantrekt. Mensen gaan hun (dure) paard wegdoen, maar willen toch actief met deze viervoeters blijven.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:19

regtur schreef:
Afgelopen paar weken kreeg ik van 3 fokkers, die een hengstveulen van onze hengst Willie Wortel gefokt hadden van allemaal te horen dat ze verkocht waren, 2 gaan er zelfs naar 1 adres, ergens in Amsterdam. Ook van anderen begreep ik dat de vraag naar leuke ponies weer aantrekt. Mensen gaan hun (dure) paard wegdoen, maar willen toch actief met deze viervoeters blijven.
Ik weet niet of het qua bloedlijnen past maar het zou een goede optie zijn voor thea1978, mooie pony fokken met goede gebruikseigenschappen... :j

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:06

Hey hey beetje druk gehad deze week met mijn stal, paarden en zieke dochter. Dus even weinig tijd gehad om te reageren. Ik had gehoopt volgende week naar de kering te kunnen maar dit gaat ws niet lukken. Heel misschien op zaterdag.
Ik ben me wel helemaal aan het inlezen in het keuren en fokken. Ik ben op zoek naar een ruitertje die mijn pony een beetje in shape kan rijden zodat ze helemaal mooi is voor de keuring en tja dat fokken vind ik best lastig want hoe weet ik of bloedlijnen bij elkaar passen? Ik ben dus echt een enorme leek op dit gebied.
Ik zie wel hele mooie beestjes voorbij komen moet ik zeggen. Ik zat even op de pagina van BlackDevils te kijken, jeetje wat een mooie foto's en die foto, 16 geloof ik van die twee volgens mij nog jonge welshjes erg mooie beestjes.
Misschien word het wel zo dat ik eerst het keuren doe en dan het fokken om eerst door de bomen het bos te gaan zien. Maar goed misschien dat het na enige uitleg allemaal wel mee valt.
Hahaha

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:08

@Thea1978, ik weet niet wat je plannen zijn, maar kijk ook eens op wpcv.nl
Mijn ervaring is, dat dat voor de beginnende fokker net even wat leuker is. De lijntjes zijn wat korter en alles is persoonlijker (plus dat het allemaal wat minder kost... ;) ) + het grote voordeel dat niet het stamboek bepaalt met welke ponies je 'mag' fokken, maar dat je dat zelf mag.

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:19

uryanne schreef:
@Thea1978, ik weet niet wat je plannen zijn, maar kijk ook eens op wpcv.nl
Mijn ervaring is, dat dat voor de beginnende fokker net even wat leuker is. De lijntjes zijn wat korter en alles is persoonlijker (plus dat het allemaal wat minder kost... ;) ) + het grote voordeel dat niet het stamboek bepaalt met welke ponies je 'mag' fokken, maar dat je dat zelf mag.

?????sinds wanneer bepaald het stamboek waar men mee "mag" fokken?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:21

Ja, die opmerking verbaasde mij ook wat. Ik ben van beiden lid. Maar mijn pony's heb ik ingeschreven via het NWPCS en toch echt zelf mijn keuzes gemaakt.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:52

Tja ik heb geen specifieke plannen. Ik wil met mijn kwpn-er fokken. Voor haar heb ik ook al een hengst uitgekozen. En eigenlijk de enige reden waarom ik met mijn welshje wil fokken is omdat ik het belangrijk vind dat een veulen samen opgroeit. Nu ik bij toeval erachter kom dat ze een leuke lijn heeft ben ik aan het bedenken wat ik dan het beste kan doen. En aangezien ik totaal geen idee heb in de welsh wereld wat goede lijnen zijn enz en ik begreep ook dat je bepaalde bloedlijnen niet samen kun voegen weet ik het eerlijk gezegd niet meer.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:02

Heniarth Quinell van de Ysselvliedt stud vind ik bijvoorbeeld ook wel erg mooi wat betreft bouw en uitstraling.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:28

Ik zal het even wat verduidelijken ;)
'Mag' staat tussen aanhalingstekens. Dat voorop gesteld, dus uiteraard mag/ kan iedere fokker zelf bepalen waarmee hij of zij fokt, ook bij het nwpcs. Ik voel me er echter niet prettig bij dat ponies welke goed gefokt zijn en keer op keer laten zien dat zij goede vader of moederdieren ( kunnen) zijn in een moment 'afgeserveerd' worden door een jury omdat ze teveel spanning hebben, een lichte verkoudheid enz. enz. wat ervoor kan zorgen dat een pony zijn/ haar dag niet heeft en zich wat minder laat zien.

Ik heb gekozen voor een vereniging die mij in staat stelt mijn eigen keuzes te maken en dat niet ontmoedigt door wel of niet predicaat verlening door een jury en daarmee de fokkers een bepaalde richting 'in te duwen'.
Tevens vind ik het een groot voordeel dat men werkt met onafhankelijke juryleden die (zoveel mogelijk) de pony en de eigenaar niet kennen om op die manier 'vriendjes- politiek' te voorkomen.

Nog een reden, die ik al eerder noemde, de persoonlijke benadering. De voorzitter belde me persoonlijk op om me te uitnodigen voor een vergadering. Welk ander stamboek doet dat bij hun nieuwe leden?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:01

uryanne: Het kan dat sommige mensen dat zo ervaren, maar ik moet eerlijk zijn dat ik dat zelf vind meevallen, goed er zijn soms een keer pony's waarvan ik denk die kon gerust door als hij zn dag wel had, maar aan de andere kant moet de eigenaar ook zelf een beetje kunnen inschatten wanneer hij wel of niet zn pony kan tonen. Ik moet eerlijk zijn, het eerste jaar dat ik echt showde, 2 merries ingeschreven, ik ben totaal onbekend bij het nwpcs en toch eindigden beide in de top 3 op de regionale met een tweede en derde plek, beide doorverwijzing naar de centrale. Veulen van een engelse hengst ook eerste premie (ondanks dat hij zich absoluut niet toonde, maar het wel een goed veulen was). Mijn ene merrie wou ik eigelijk nog afmelden omdat ze door het veulen niet fantastisch erbij stond, (en merrie eet op vreemd terrein wat weinig, zodat ze op de dag zelf vaak wat dunnetjes aantoont), maar toch kreeg ze een mooie derde plek met doorverwijzing, uiteraard wel met de vermelding dat ze eigelijk wat beter moet staan.
dus tja dat jaar heel weinig van gemerkt. Dit jaar ook gewoon weer naar de nwpcs keuring, hoewel ik ook wpcv keuringen leuk vind en ook daar heen ga. Maar ik ga nu niet de nwpcs achterwege laten omdat ik bang ben dat juryleden meer gekende personen voorop zullen plaatsen (die hebben ook een stuk meer ervaring, dus logisch vaak dat zij wat beter scoren).
En bovenal blijft het hobby. Ik ben elke dag blij met en trots op mn pony's, en daar verandert een keuring of een jurylid weinig aan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:58

Willie Wortel weer kampioen! M2

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:16

Vandaag is een min of meer eigen fokprodukt teruggekomen op stal. Een 4 jr merrie van Criccieth Aladdin en Zomerdijks Johanna. Zij is op haar beurt weer een dochter van Zomerdijks Willie Wortel en Zomerdijks Jobke.
Alleen al om het kleurtje, valkroan, zou ik haar niet willen laten verdwijnen, maar het is ook een heel mooie, massaal gebouwde merrie, die, wat ik me herinner als veulen ook super over de benen kon. Maar eens kijken welke hengstenkeuze we daarvoor gaan maken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:26

gefeliciteerd Jenny met WW resultaat! Hij blijft het goed doen.
heb je recente foto's van je merrie?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:30

regtur schreef:
Vandaag is een min of meer eigen fokprodukt teruggekomen op stal. Een 4 jr merrie van Criccieth Aladdin en Zomerdijks Johanna. Zij is op haar beurt weer een dochter van Zomerdijks Willie Wortel en Zomerdijks Jobke.
Alleen al om het kleurtje, valkroan, zou ik haar niet willen laten verdwijnen, maar het is ook een heel mooie, massaal gebouwde merrie, die, wat ik me herinner als veulen ook super over de benen kon. Maar eens kijken welke hengstenkeuze we daarvoor gaan maken.

Foto! :j
Heb je deze gekocht?