[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:51

Ik hoop dat Curtsey een hengstje krijgt. Ik kijk eerst wel hoe ze het doet met dit veulen.
Plan is om Dylan dit jaar te gebruiken en dan te verkopen. Sikyra wil ik nog een veulen van en dan gaat ze ook te koop. Dan kan ik verder met eigen fok.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:58

thea1978 schreef:
Maar ik ga met haar niet fokken voor de winst of iets dergelijks. Ik wil met mijn kwpn-er fokken. En om niet maar 1 veulen in het land te hebben vind ik het een goed plan dat ze samen kunnen opgroeien. En toevallig heb ik een leuke welsh merrie lopen van mijn kinderen dus dat maakt dat ik dit kan realiseren. Het gaat me dus om de kwpn-er en voor de fun doe ik mijn welsh ook. En ik vind het een mooie merrie met leuke gangen ds denk dat er best een leuk veulen uit kan komen.
Als het je niet gaat om een ras te fokken waar je vooraan mee op de keuring wilt lopen maar je wel het veulen een kans op een toekomst wilt geven dan moet je een goede gebruikspony fokken.
De rasfokkers hier zullen zeggen dat je beter kan besluiten haar gust te laten omdat dit soort veulens ook hun afzetmarkt betreft die, zeker momenteel, niet florisant is. Zij moeten veelal een groot deel van hun fokproducten aan het land wat hierboven beschreven word afstaan.

Waar vraag naar is op de markt is een mooie gebruikspony met ruime beweging en een karakter waar wel mee gewerkt kan worden omdat het veelal de kids zijn die er mee om moeten kunnen gaan. Als je binnen de (grote)A of B wilt fokken dan moet je goed zoeken naar hengsten die hier geschikt voor zijn. De NWR heeft wel veel potentie maar let daar een beetje op karakter, ze willen nog wel eens heet zijn.

Ik heb zelf een drietal kruisingen:
- een vierjarige Partbred, A x New Forest.
Dit is een pony die ik gefokt heb met een fijn karakter. Van bouw zou ik haar behoorlijk willen noemen maar de uitstraling van de Welsh heeft misschien wat in moeten boeten.

Daar heb ik destijds als weidemaatje een WPBR-veulen voor aangekocht => A x NWR.
Een pony met geweldige beweging in huis en ook rasuitstraling. Ik had haar hier en daar wat meer lengte gegund en haar karakter zou ik uitstekend willen noemen.

Als laatste heb ik nog een tweejarige WPBR lopen die ik gefokt heb uit mijn A x NRPS.
Deze pony zou ik van deze drie nog het meest geslaagd vinden op alle fronten.

Deze pony's maken op de keuring echter geen enkele kans doordat de secties A en B gesloten zijn voor bloedvoering van buiten af en de WPBR minimaal een grote D willen zien.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:23

en toch (als voornamelijk ook gebruiker) zie ik jouw pony,s wel graag.

zelf dek ik mijn a pony,s niet met andere rassen of secties maar het kan wel goed slagen om een fijne maat voor kinder rijpony te krijgen.

winoa was gisteren een niet al te lieve kinderpony haha,tijdens de clubles was ze erg fris en was ze steeds aan het bokken het eerste kwartier.
meisje wat er nu op rijd heeft echter volgehouden en toen hield het op en hebben ze heel fijn gereden.

beide meiden gaan goed vooruit met de pony,s.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:02

@Blackdevils;
je geeft het zelf al een beetje aan. Veulen wat Thea1987 wil fokken zal niet eerder op een 'leuke' manier verkocht kunnen worden dan wanneer ze beleerd en goed braaf is. Wanneer Thea1978 zolang wil wachten (en dat is heel goed mogelijk ivm. samen opfokken met een ander veulen, toch?) is het natuurlijk geen enkel probleem om de merrie te dekken.

@Melanie5;
de bevangen merrie zou ik niet meer dekken. Veels te veel zorg aan besteden. Ik heb het helaas ook gehad en drachtig, zogend maakt niets uit, de Nederlandse weiden zijn vaak te vet/ teveel suikers.
Ik heb het toen door de merrie met veulen s'nachts op stal gezet en het veulen zo snel mogelijk biks leren te eten kunnen redden. De merrie is nu verkocht aan een ruitertje die ze lekker beweging geeft en voorzichtig is met voeren. Gelukkig was de merrie goed beleerd en erg mak. Dat is bij jouw merrie helaas waarschijnlijk wat lastiger.
Verder verschilt onze fokkerij denk ik teveel. Ik fok graag met makke, beleerde merrie's die ik voor hun 13/14 wil verkopen om te voorkomen dat ik met oudere, lastig te verkopen fokmerrie's blijf zitten.
Dat is dus de manier waarop ik het zou doen. Oudere merrie's niet meer laten dekken (met uitzondering van je Dyfed merrie). De jongere dit jaar dekken en lichtelijk beleren en volgend jaar na het afspenen verder oppakken onder het zadel/ voor de wagen en niet dekken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:15

thea1978: moeilijk. weet je ook de afstamming van je merrie? en heb je een goed standfoto (vanaf de zijkant). Zoals vermeld hierboven, kans dat je hem voor een normale prijs kunt verkopen is klein, de echt goede pony's kun je wel kwijt, maar die worden dan wel vaak door fokkers aangekocht denk ik, en gezien die ook niet makkelijk van hun pony's af kunnen is de kans hierop ook kleiner. voor sport en kinderen zijn ze vaak (zeker als veulen) heel moeilijk te verkopen, mensen die ze puur voor de hobby/recreatie kopen die willen er ook wat mee gaan doen en dat kan nog niet met zo'n jong veulen. Dat maakt op dit moment dat ze voor belachelijk lage prijzen weggaan, of richting markt en vaak een enkeltje slager krijgen.
Tenzij ik een echt goede merrie had staan, zou ik de gok zelf niet wagen. tenzij je het niet erg vind een paar honderd euro aan kosten te maken en er geen probleem meehebt dat het veulen misschien geen fijne thuis krijgt.

Hier weinig te doen met de pony, zeker met dit weer. na februari beginnen we weer stilletjes aan met een paar.
ik hou ook wel van de combinatie gebruiks-/fokpony. het kan rustig beide en als je beslist door te gaan met nafok, dan zijn ze wel iets waard voor de sport/recreatie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:28

Laatst ging het nog over fokken en inteelt en dergelijke, ik zit een beetje met het idee om een deklicentie aan te vragen voor mijn hengst en een van mijn merries erdoor te laten dekken.
Dit wordt de afstamming dan van het veulen
http://www.allbreedpedigree.com/foalbd

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:29

@Cemlys Haar stamboek naam is Oldenzijlster Nathalie. Haar vader Ysselvliedts Sven en mv Penual Mark.
Zegt mij helemaal niets, hahaha. Maar als ik het veulen niet verkocht krijg naar een fijne plek dan houd ik het gewoon. Misschien dat ik het dan wel als het oud genoeg is met zijn/haar moeder in een dubbelspan zet. Ik heb de paarden aan huis en ruimte genoeg zeg maar. En als ik naar mijn merrie kijk dan eten ze me de oren niet van mijn hoofd. En overige kosten vallen ook enorm mee.
Een stand foto van haar moet ik even maken. Vind haar alleen nu ze in de wintervacht zit minder mooi dan in de zomer. Maar zal even een mooie maken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:43

Ok dat scheelt in elk geval, dan kun je het veulen ook aanhouden als nodig.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:53

thea1978 schreef:
@Cemlys Haar stamboek naam is Oldenzijlster Nathalie. Haar vader Ysselvliedts Sven en mv Penual Mark.

Hoe heet haar moeder?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:26

@cemlys: ik ben groot fan van Deano. Ik zou hem zeker een kans geven met Beyonce. Ik vind de intellt in die combi nog zeer acceptabel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:59

Ja dat valt idd goed mee. 3de 4de generatie vind ik wel kunnen. Lijkt me wel fijn om die combi even te proberen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:23

Heb je recente fotos van hem? Ik vind hem zo cool :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:31

Nee nog niet. Hij staat nu nog in de Opfok. Mss dat ik hem naar houten mee neem. Maar vol in de wintervacht kun je er weinig van zeggen. Update foto s komen wel weer als hij een beetje haar kwijt is en in training komt.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:35

@Cemlys Haar moeder is: Gregonne Nina.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:39

@Uryanne bedoel ik. Haar moeder is: Gregonne Nina. Ik heb dus echt geen idee wat een goede lijn is bij welshjes. Is dit een recreatie lijn of een goede lijn of onbekend?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:44

Er bestaan eigenlijk geen specifieke recreatie lijnen, show lijnen etc. Tuurlijk zijn sommige ponies beter geschikt als rijpony en andere als show dier, maar dat zit niet perse in de lijnen.
Op papier heeft je merrie een goede afstamming (niet mijn smaak, maar wel commercieel interessant). Alleen maakt een goed papier nog geen goede pony.
Je geeft aan dat je het veulen kunt houden als het niet verkocht wordt. Als je het veulen met mams in het tweespan wil, zou ik niet een veel grotere hengst nemen, anders wordt het hoogte verschil in het span te groot.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:53

Naar mijn idee kan het zeker minder. Jouw pony is een halfzus van ysselvliedt nanna ni. Een merrie die de Ysselvliedt stud gebruikt in hun fokkerij en waar ze mooie ponies mee gefokt hebben.
Maar dat is enkel de lijn waar ze uit komt. Om te zeggen dat jouw merrie ook een hele beste is hangt van meer dingen af. Maar zoals gezegd naar mijn idee kan het best de moeite zijn om je eens te verdiepen in de fokkerij. Wellicht een leuk idee om eens te bellen met Harold van de Ysselvliedt stud!

Zie ook de link.

http://www.allbreedpedigree.com/gregonne+nina

Wanneer je op het kleine groene paardenicoontje klikt achter de naam van de merrie bovenin het scherm zie je een foto van de moeder van jouw merrie.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:53

@Melanie5 Ja dat bedacht ik me ook al inderdaad. daar moet ik dan nog even nadenken, want mijn merrie is een super leuke pony om mee te rijden en als de kinderen daar uitgegroeid zijn is een maatje groter ook erg leuk. Hmm echt ff over nadenken. De merrie is nu voor mijn geestelijk gehandicapte dochter en daar is ze super lief voor en mijn zoontje rijd er ook leuk op rond.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:02

Hee wat super leuk om te zien zeg. Je kunt wel zien dat het familie is.

Ik ga me zeker wat meer verdiepen hierin. Ben echt een leek op het gebied van de fokkerij, ben me ook voor mijn kwpn-er aan het inlezen wat allemaal mogelijk is enzo.

Wat zouden jullie doen als ze jullie merrie was? Met betrekking tot hengst keuze enzo.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:14

Die Ysselvliedts Sven is wel een mooie hengst. Verklaard wel de witte haartjes door haar vacht heen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:48

helaas is sven geen hengst meer,ik heb hem zelf gebruikt op allebei mijn merrie,s een paar jaar geleden.
had daar een merrie en een hengstveulen van.

hengstveulen is verkocht aan vivana hier op bokt en merrieveulen heb ik zelf 2 jaar gehouden totdat ik haar noodgedwongen moest verkopen vorig jaar.
heb daar best spijt van want dat was een hele fijne pony.

sven loopt nu in vierspan bij jannes kinds en doet dat supergoed.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:01

Weet je ook waarom hij geruind is?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:06

inowa schreef:
helaas is sven geen hengst meer,ik heb hem zelf gebruikt op allebei mijn merrie,s een paar jaar geleden.
had daar een merrie en een hengstveulen van.

hengstveulen is verkocht aan vivana hier op bokt en merrieveulen heb ik zelf 2 jaar gehouden totdat ik haar noodgedwongen moest verkopen vorig jaar.
heb daar best spijt van want dat was een hele fijne pony.

sven loopt nu in vierspan bij jannes kinds en doet dat supergoed.

Dan moet hij er hier tussen lopen.

Gr

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:23

thea1978 schreef:
Weet je ook waarom hij geruind is?

Volgens mij alleen omdat iemand hem graag voor de sport wilde en dan is het handiger als ze geen hengst meer zijn.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:49

links voor is volgens mij Sven...